Permalänk
Medlem

OpenVPN - route traffic?!

Hej hej!
För någon vecka sedan tänkte jag lämna PPTP och köra OpenVPN istället, dels för säkerheten och kompatibeliten för linux.
Jag har en server hemma som agerar som vpn-server. Sedan har jag en rackserver på ett annat ställe. Allt fungerade bra och servern dök upp i hämnätverket dvs. den fick en lokal IP-adress och all traffik gick rätt.

Nu tänkte jag då utöka min hobby och jag fick tag i några fler maskiner. Då säger PPTP stopp. Den tillåter inga fler än en anslutning till samma ip.
Därför tänkte jag börja köra OpenVPN. http://think-like-a-computer.com/2011/08/09/multiple-vpn-connections/

Jag har lyckats konfigurera så att maskinerna kan ansluta till servern och det går att pinga men hur jag gör jag en route så servarna dyker upp och får en lokal ip-adress i mitt hus.
Med Google har jag sökt så jag nästan blir gråhårig. Därför vänder jag mig till er här på Swec-forum om det finns någon som har tidigare erfarenheter som kan dela ett ord.

Moderator kan flytta denna tråd om den ligger placerad i fel kategori.

Med Trevliga Hälsningar
Erik Hj

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

Sätt en route till vpn-nätverket i din gateway på nätverket, klart å betart. Detta förutsätter såklart att maskinern på vpn-nätet känner till just det nätet du har hemma men normalt sett så gör dom det.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --