Byta från varm i7 3770k@4,6ghz till svalare i7 2600k

Permalänk
Avstängd

Byta från varm i7 3770k@4,6ghz till svalare i7 2600k

Eftersom vissa inte lysnar o läser igenom va som skrivs raderas oxå huvudinlägget tills en moderator plockar bort o låser tråden skälet till detta är:

JAG HAR BESTÄMT MIG REDAN!!!!!

******Tråden är låst*******

Jag har redan bestämt mig så onödigt att diskutera nått bara för att jiddra
Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

95 grader låter ju inte helt rätt, är du helt säker på att prollen inte är skadad/trasig på något sätt och att kylaren sitter korrekt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkunnigee:

Hejsan som rubriken lyder så funderar jag på att gå tillbaks från ivy hot bridge tillbaks till sandybridge. skälet är att ivy går för varm i idle så ligger båda procesorerna likvärdigt med en h100, Men i load går ivy bridgen upp i närmare 95 grader medans sandyn ligger kvar i närmare 60. JA jag vet inte jag är klyven dock så är ivy bridgen snabbare i samma frekvens men jag kanske då istället kan klocka min i 2600k till 4,75 och då ligger dessa likvärdiga samtidigt så ligger fortfarande temperaturerna under 85% sträcket

Det är inte värt det, då du tappar pengar på skiftet om du nu inte har 2600k hemma liggandes.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Denkunnigee:

Hejsan som rubriken lyder så funderar jag på att gå tillbaks från ivy hot bridge tillbaks till sandybridge. skälet är att ivy går för varm i idle så ligger båda procesorerna likvärdigt med en h100, Men i load går ivy bridgen upp i närmare 95 grader medans sandyn ligger kvar i närmare 60. JA jag vet inte jag är klyven dock så är ivy bridgen snabbare i samma frekvens men jag kanske då istället kan klocka min i 2600k till 4,75 och då ligger dessa likvärdiga samtidigt så ligger fortfarande temperaturerna under 85% sträcket

Felmontering eller kanske trasig givare. Har du frisk kylpasta?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Det är inte värt det, då du tappar pengar på skiftet om du nu inte har 2600k hemma liggandes.

Kan TILLÄGGA att jag har en Person som jag skall BYTA denna processor och få pengar i mellan, jag vill bara veta va ni anser Jag siktar hellre på att få en sval dator för att sen när Haswell kommer byta då

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

95 grader låter ju inte helt rätt, är du helt säker på att prollen inte är skadad/trasig på något sätt och att kylaren sitter korrekt?

kan säga som så om du läser om Ivy bridge så ser du ganska snart att den går varm. att processorn dessutom är klockad gör saken inte bättre. nått fel har intel gjort när dom skapade denna processor när problemet går till sig om man öppnar upp IHSen och apliserar ny kylpasta

Läs och kolla denna:

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Felmontering eller kanske trasig givare. Har du frisk kylpasta?

Snälla jag är inte noob när jag jobbar som datortekniker vid sidan om läs denna så ser du att IBs troligen första processorer är värdelösa

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

kan säga som så om du läser om Ivy bridge så ser du ganska snart att den går varm. att processorn dessutom är klockad gör saken inte bättre. nått fel har intel gjort när dom skapade denna processor när problemet går till sig om man öppnar upp IHSen och apliserar ny kylpasta

Läs och kolla denna:

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Oj det där är ju verkligen inte okej haha.

25 graders skillnad pga byte av kylpastan... Jag visste att det va problem men att dem va så stora är ju ganska sjukligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Oj det där är ju verkligen inte okej haha.

25 graders skillnad pga byte av kylpastan... Jag visste att det va problem men att dem va så stora är ju ganska sjukligt.

vist att jag hade kunnat göra det han gjorde åxå men då förstör jag garantin samt riskerar att förstöra processorn åxå vilket kändes onödigt........ kan dock testa plocka bort ihsen från en gammal 775 processor jag har. men kändes drygt hehe

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Temperaturen är bara en siffra. Visserligen är det möjligt att den stämmer, men vad spelar det för roll?

Entusiaster som köper nyaste processorerna och överklockar dessa till max är knappast de typ utav folk som tänkt ha kvar sin processor i 10 år eller så, livslängd spelar därför ingen roll. Mycket troligen kommer det komma någon ny processor inom något år som du kommer vilja köpa. Då spelar det inte särskilt stor roll om du har 3 eller 30 års livslängd kvar på din ivy processor då den ändå har gjort sitt...

Nej vore jag dig skulle jag snarare minska överklockningen lite så att maxtemp håller sig runt 90 grader eller så. Bara för att processorn inte ska slå i tempereturtaket och underklocka sig själv. Knappast så att du kommer märka av de här 5% skillnaden eller så.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Denkunnigee:

Snälla jag är inte noob när jag jobbar som datortekniker vid sidan om läs denna så ser du att IBs troligen första processorer är värdelösa

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Hur ska han kunna veta det? Att ställa frågor är ett sätt att hjälpa till med såna här problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

3770k är ca 10% snabbare per klockfrekvens så därför så kommer du behöva klocka den gaaaanska högt för att få ut samma prestanda.

Permalänk
Medlem

95C Är normalt vid 4.6 Ivy - Gå ner till equilibrium, 4.4-4.5 där kan du sänka volten avsevärt och du tappar 15 grader.

Ivy på 4.6 är ju som Sandy i ~5.29 - Det är inte lätt att få en Sandy att gå i 5.29 och vara kall inte.

Klocka ner till 4.4 och du kan sänka volten rejält, då hamnar du som en Sandy i lite över 5.0. De flesta Sandy går itne ens att köra vettigt i 5.0 - Även om man räknar 10% istället för 15% hamnar du ju på 4.85, vilket får anses bra - Samma där, svårt att köra Sandy i 4.85, etc.

Jag tycker det låter dumt att byta, du kommer tappa PCIE 3.0 (inte för det spelar någon roll) samt dra mer ström. Du kommer inte få ut någon vettig bättre hastighet om du inte har en jävla tur med processorn.

Allt över 1.2v på Ivy börjar göra grejer varmare. Har sett massor av rekommendationer på att aldrig köra över 1.250v om man vill ha kvar sin prolle länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

3770k är ca 10% snabbare per klockfrekvens så därför så kommer du behöva klocka den gaaaanska högt för att få ut samma prestanda.

2600k @4,6GHz skulle kanske motsvara 3770k @4,2GHz

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

Snälla jag är inte noob när jag jobbar som datortekniker vid sidan om läs denna så ser du att IBs troligen första processorer är värdelösa

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Spelar ingen roll om du är "noob" på det eller inte, eftersom du inte skrivit ned allt du testat så hur ska vi så veta vad du inte gjort....?

Alla kan göra misstag, även datortekniker... eller? är ganska säker på det faktiskt...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Som tidigare har du processorn 2600k hemma så ja. Annars nej

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

Snälla jag är inte noob när jag jobbar som datortekniker vid sidan om läs denna så ser du att IBs troligen första processorer är värdelösa

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Ifall du nu är en datortekniker på dagtid och inte anser dig vara en noob...
Varför frågar du då ens om råd?
Du borde veta själv om den är kass eller inte! eller? xD

Just saying...

Permalänk
Avstängd

Till er som säger gå ner i klock frekvens lägg ner..... jag vill inte klocka ner min processor jag vill hellre testa o se hur högt jag kan gå ,Ni som som åxå skriver att processorn håller dit o dattan år... Ja det skiter jag i. Jag byter processor minst en gång per år pga att jag är intreserad. va jag ville med denna tråd är: Ska jag göra bytet eller ej. vill inte höra en avhandling om att byt kylpasta testa aplisera om den osv troligen har jag testat detta. även bytt ut orginal fläktarna på H100.

angående varför vill jag byta tillbaks Var pga att santybrigen är svalare och det är bättre för mig Lådan jag har är inte direkt den sämsta lådan då den är stor o sval i sig. Ivy brigen gjorde mig missnöjd av det skälet att den går för varm och jag vill inte göra ett ingrepp o förstöra garantin bara för att intel inte kan göra ett bra jobb med att aplisera pasta på skälv processorn kärnan.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

Till er som säger gå ner i klock frekvens lägg ner..... jag vill inte klocka ner min processor jag vill hellre testa o se hur högt jag kan gå ,Ni som som åxå skriver att processorn håller dit o dattan år... Ja det skiter jag i. Jag byter processor minst en gång per år pga att jag är intreserad. va jag ville med denna tråd är: Ska jag göra bytet eller ej. vill inte höra en avhandling om att byt kylpasta testa aplisera om den osv troligen har jag testat detta. även bytt ut orginal fläktarna på H100.

angående varför vill jag byta tillbaks Var pga att santybrigen är svalare och det är bättre för mig Lådan jag har är inte direkt den sämsta lådan då den är stor o sval i sig. Ivy brigen gjorde mig missnöjd av det skälet att den går för varm och jag vill inte göra ett ingrepp o förstöra garantin bara för att intel inte kan göra ett bra jobb med att aplisera pasta på skälv processorn kärnan.

Det borde du la veta bäst själv om du skall byta eller inte? du var la en Datatekniker?

Permalänk
Medlem

Nä men skit i att fråga då om du redan vet bäst.

Du har fel, men är för otrevlig för att fatta att du har fel, när alla, som faktiskt inte är "noobs" berättar varför du har problemet.

Vi säger att du inte skall byta processor, vi säger även varför du inte ska byta processor. Om du då sen försöker säga emot bara för att du inte gillar vad vi säger, ja, då är ju det din rättighet, men om du inte kan vara hövlig mot de som faktiskt tar av sin tid och försöker hjälpa dig tycker jag du kan hålla truten.

Du har klockat din processorjävel för högt på för mycket volt så den blir för varm. End of story.

Permalänk
Medlem

Hur man än ser det så är 95c med H100 och 4,6Ghz inte normalt, sen om det är IHS, eller felmontering av H100 eller dess strömförsörjning eller defekt sådan, eller tokiga voltvärden, eller en kombination är ju knepigare att veta.

På tal om volt, vad har du ställt in för volt? och du klockar väl som man ska, dvs i bios?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har ett förslag, gör som du själv vill.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Kolla Även om H100 pumpen går i rätt hastighet eller om den går alls?
Jag hade problem med min 2600 i 85 grader då min H60:s pump var kass...

Kan vara en bidragande faktor!?

Permalänk
Medlem

Rent spontant, så tänkte jag: Köp en bättre kylare å sluta gnäll:) , men jag förstår din dilemma..Tja är det viktigt för dig att det står så hög siffra(ghz) som möjligt, så byt till Sandy vet jag..men om det stämmer som någon skrev att 2600K:s 4,6 ghz motsvarar 3770K:s 4,2 khz, då är ju valet lätt eller hur?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Han är ju datortekniker, klart han har koll på det.

Permalänk

Kör en H100i(med schyte GT's såklart) på min 3770K, sedan jag satte kniven i cpu'n(lossade IHS alltså och bytte kylpasta, skall lappas också. Kan fö meddela att IHS ramlade av av sig själv när jag hade skärt längs hela kanten)

Iaf, mkt bättre temps, dom stiger väldigt fort jämfört med sandy men nu stiger inte temp alls lika högt som innan. Skulle aldrig ens tänkt på att köra den i 5Ghz innan, men nu går det bra. Tyvärr blir det ostabilt över 5Ghz, ej pga. temps utan det är nog gränsen för vad mitt exemplar fixar.

Permalänk
Medlem

Ta ut den, hoppa på den, stoppa tillbaka .
NU ska du se att den inte blir varm

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Minns inte exakt, men jag låg i 70-80 grader när jag pressade min så din ligger bra högt...
Sen borde du kanske byta namn till den stavkunnigee, eller inte...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför vissa människor på detta forum ens ställer frågor ifall dom anser sig själv kunna bättre ändå!
Du ville ha råd, du fick råd men talar emot ALLT andra säger, då finns det väl bara en sak att göra?
TA BESLUTET SJÄLV, sluta framstå som en "hej jag är datatekniker jag vet allt". Finns flera områden av datateknik, du kan omöjligt vara bäst inom alla områden.

Ber man om hjälp, försök då att vara objektiv och inte dryg och besserwisser!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

Till er som säger gå ner i klock frekvens lägg ner..... jag vill inte klocka ner min processor jag vill hellre testa o se hur högt jag kan gå ,Ni som som åxå skriver att processorn håller dit o dattan år... Ja det skiter jag i. Jag byter processor minst en gång per år pga att jag är intreserad. va jag ville med denna tråd är: Ska jag göra bytet eller ej. vill inte höra en avhandling om att byt kylpasta testa aplisera om den osv troligen har jag testat detta. även bytt ut orginal fläktarna på H100.

angående varför vill jag byta tillbaks Var pga att santybrigen är svalare och det är bättre för mig Lådan jag har är inte direkt den sämsta lådan då den är stor o sval i sig. Ivy brigen gjorde mig missnöjd av det skälet att den går för varm och jag vill inte göra ett ingrepp o förstöra garantin bara för att intel inte kan göra ett bra jobb med att aplisera pasta på skälv processorn kärnan.

Du väljer alltså lägre prestanda med Sandy Bridge framför att klocka ner din Ivy Bridge? Du vill ha hög frekvens bara för att ha hög frekvens? Du kan ju lika gärna stoppa i en gammal Pentium 4 och klocka isf. Eller så gör du som vi föreslår, kör Ivy Bride i lite lägre frekvens, med lägre spänning och ha en snabbare dator än vad du hade haft med en Sandy Bridge.

Och vad har något med lådan att göra? Du vet att Sandy Bridge utvecklar mer värme än Ivy Bridge va? Så om du pratar temperatur i lådan så är Sandy Bridge det sämre alternativet. Och den höga temperaturen i Ivy Bridge sitter i att den inte leder ut värme lika bra i kylaren. Att ha en bra kylare spelar alltså mindre roll med Ivy Bridge, hade du inte varit noob hade du vetat att det inte skulle hjälpa att byta fläktar på kylaren.