Byta från varm i7 3770k@4,6ghz till svalare i7 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nja, men med H100 klarar de flesta att köra en 4.6ghz klock på runt 80-85 grader i full load som är helt "ok" medans det inte riktigt går med tradionell luftkylare eller en 120mm radiator vattenkylningslösning likt H80i eller liknande, men det bästa är ju såklart en rejäl loop med riktig vattenkylning.

Fast det hjälper endast begränsat. Har du ett rum på 20 grader och en processor på 90 och en heatspreader på 80 grader så kan du lätt kyla ner processorns temperatur med en bra kylare. Då är ju uppenbarligen värmeledningen till heatspreader från CPU bra, det skiljer bara 10 grader, och du har 60 graders skillnad mellan luft och heatspreader. Då gör kylningen stor skillnad, en dubbelt så bra kylare kommer ju sänka det till 30 graders skillnad och därmed sänka temperaturen med cirka 30 grader.
Men har du en processor på 90 grader och heatspreader på 30 grader så är problemet överföring av värme till heatspreader. Skillnaden mellan heatspreader och luft är ju bara 10 grader, så en dubbelt så bra kylare kommer bara göra 5 graders skillnad.

Nu är det hela grovt förenklat men jag hoppas du hänger med på förklaringen. En luft- eller vattenkylare kan aldrig få heatspreaderns temperatur under rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast det hjälper endast begränsat. Har du ett rum på 20 grader och en processor på 90 och en heatspreader på 80 grader så kan du lätt kyla ner processorns temperatur med en bra kylare. Då är ju uppenbarligen värmeledningen till heatspreader från CPU bra, det skiljer bara 10 grader, och du har 60 graders skillnad mellan luft och heatspreader. Då gör kylningen stor skillnad, en dubbelt så bra kylare kommer ju sänka det till 30 graders skillnad och därmed sänka temperaturen med cirka 30 grader.
Men har du en processor på 90 grader och heatspreader på 30 grader så är problemet överföring av värme till heatspreader. Skillnaden mellan heatspreader och luft är ju bara 10 grader, så en dubbelt så bra kylare kommer bara göra 5 graders skillnad.

Nu är det hela grovt förenklat men jag hoppas du hänger med på förklaringen. En luft- eller vattenkylare kan aldrig få heatspreaderns temperatur under rumstemperatur.

jo, blev extremt missnöjd när jag köpte min H70 som gav 0 graders skillnad jämfört med min towerkylare som var betydligt tystare..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

jo, blev extremt missnöjd när jag köpte min H70 som gav 0 graders skillnad jämfört med min towerkylare som var betydligt tystare..

Många glömmer bort den egentliga skillnaden mellan traditionella kylare och sluten vattenkylning: Möjligheten att placera själva kylanordningen direkt vid ett luftintag.
Många gör också misstaget att låta kylaren placeras vid ett utblås istället för intag. Där försvinner i princip alla fördelarna med en flyttbar kylanordning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

mest roande tråden på länge

gillar de me kunskap som envisas fast han e så otrevlig. de e folk som ni som gör swec till den plats man återkommer till

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Haha vilken kille, TS hur gammal är du?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jo, blev extremt missnöjd när jag köpte min H70 som gav 0 graders skillnad jämfört med min towerkylare som var betydligt tystare..

Precis, utmärkt exempel på det jag talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

Jag tackar för ditt inlägg här!! jag kan säga att jag har gjort detta redan började köra med orginal pastan som följde med h100an, sen när jag såg tempsen steg så tänkte jag det att detta står inte rätt till... så jag monterade om kylaren och fick då ännu sämre värden en vid start med hjälp av artic silver 5. vid orginal volt så ligger jag runt 67 grader i 3,5 ghz. så antingen är det nått fel på min H100 för höjer jag dessutom fläkt speeden från 1 till 3 så märks ingen skildnad mer en att datorn lever om som satan.

en sak jag märkt är att kylklumpen som ligger mot processorn den övre delen av den kan man typ vrida i lite, dock har jag inte tänkt mer på det

edit: detta är den bit jag pratar om och det är övre delen av den som glappar....

http://www.corsair.com/media/catalog/product/h/8/h80_h100_mot...

Det låter jäkligt skumt.. Har du lagt handen på pumpen (Delen som lyser) och känt att den fungerar? Du bör känna tydliga vibrationer. Annars kan du ju sänka ner fläktarna och lägga örat emot.
Om den glappar så kan det absolut påverka kylningen. Det borde inte vara så stor skillnad, men man vet aldrig.
Har du kollat så att brickan bakom moderkortet som du fäster kylaren med sitter ordentligt?
Sen får du dra tumskruvarna som man ser på bilden riktigt hårt med

Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden, men har du prövat stockkylaren och se var du hamnar i temperatur med den?

Mvh
Rasmus

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebu:

Det låter jäkligt skumt.. Har du lagt handen på pumpen (Delen som lyser) och känt att den fungerar? Du bör känna tydliga vibrationer. Annars kan du ju sänka ner fläktarna och lägga örat emot.
Om den glappar så kan det absolut påverka kylningen. Det borde inte vara så stor skillnad, men man vet aldrig.
Har du kollat så att brickan bakom moderkortet som du fäster kylaren med sitter ordentligt?
Sen får du dra tumskruvarna som man ser på bilden riktigt hårt med

Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden, men har du prövat stockkylaren och se var du hamnar i temperatur med den?

Mvh
Rasmus

tror jag kände på slangarna och det vibererar där.

angående brickan bak till ja jag tycker mig ha lagt den riktigt jag får inte några glappningar

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens