iPhone självförstörs, "feature" enligt Apple.

Permalänk
Medlem

Det jag förstår minst av hans gny artikel är att han ändå mer eller mindre kasserat den för att skaffa sig en iPhone 5 och ändå gnyr han. Va spelar det för roll när han ändå kasserat telefonen vad som händer. För övrigt hellre att batteriet sväller än att gifter kommer ut för det lär ju knappast vara en trevlig historia att få på sig. Sen att han blev erbjuden ny telefon för 695 kr tycker jag låter rätt sjysst faktiskt. Då han lätt för en ny iPhone 4 säkerligen skulle få en 1500 spänn på blocket. Så han gillar nog att gnälla för gnällandets skull verkar det som samt att han gärna ville vara med i tidningen för en gångs skull i sitt annars meningslösa liv. För övrigt har jag en gammal 3g som fungerar hur bra som helst än idag. Men visst det är oundvikligt att vissa exemplar råkar ut för tråkigheter oavsett märke.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För det första så ska inte batterier ens ha så kort livslängd,

Alla batterier kan gå sönder när de bli äldre, det handlar inte om att alla batterierna har så kort livslängd utan att vissa går sönder.

Skrivet av Aleshi:

för det andra så är det inte ett problem om du har en lucka som kan poppa loss när batteriet sväller.

Köp då en telefon med en batterilucka? Jag vill inte ha en då jag tycker det blir fult och inte lika stabilt.

Skrivet av Aleshi:

För det tredje så kanske det inte bara ska vara ett års garanti när man kör med dåliga batterier att de riskerar förstöra en telefon.

Det är inte dåliga batterier det handlar om.

Skrivet av Aleshi:

En annan sak, hade man haft utbytbart minneskort så har man alltid sina filer kvar, det har man inte med en iPhone.

Se ovan, köp då en telefon med minneskortsläsare, jag vill inte ha det.

Permalänk
Medlem

Och inte kan man på ett enkelt sätt ta ur batteriet heller så det inte sväller upp och förstör mobilen..Nää fy fan va dåligt crapple

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Alla batterier kan gå sönder när de bli äldre, det handlar inte om att alla batterierna har så kort livslängd utan att vissa går sönder.

Köp då en telefon med en batterilucka? Jag vill inte ha en då jag tycker det blir fult och inte lika stabilt.

Det är inte dåliga batterier det handlar om.

Se ovan, köp då en telefon med minneskortsläsare, jag vill inte ha det.

Ja precis, jag köper en telefon som inte har dessa nackdelar. Men vet gemena man om det? Är det inte lite tråkigt för folk att upptäcka det den hårda vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Den här eller?
http://www.idg.se/2.1085/1.117186

Hursomhelst, missuppfattningen är att man tror att konsumenter är "lurade" att köpa saker som går sönder snabbt, medan det i själva verket är så att de medvetet väljer bort "lång hållbarhet" till förmån för andra saker. Pris, design, funktioner eller vad det nu kan vara. Mest pris.

Det finns en anledning till att exempelvis kläder går sönder snabbt, det är att de skulle kosta mer (kanske dubbelt så mycket) om de höll dubbelt så länge. Och det vill inte folk betala.

Jag läser vad du skriver men jag förstår inte vad du försöker säga. För på vilken planet är Apple inte en premium produkt? Vi har ju en moderator som snackar om batterier som håller i över 14år så varför ska Apples som är premium produkter ha så kassa batterier?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Nu har jag inte läst tråden men jag tycker det låter väldigt märkligt det här med att folk säger att batterier blir dåliga så snabbt. Jag har en gammal budget Motorola som är lite drygt 6 år och dess batteri har inte blivit svullet alls och batteritiden har inte förändrats dramatiskt. Min syster har en lika dan och samma sak där.

Vet inte riktigt vad folk gör med sina batterier om de måste byta dem så ofta. Har aldrig behövt byta ett batteri till min Iphone.
Antagligen så håller de på att ladda ur dem hela tiden vilket är det sista man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En iPhone är ganska styv i sin konstruktion, man har tur om man upptäcker att batteriet börjat svälla utan att den börjat trycka isär chassiet. Faktum är att jag har svårt att se hur chassiet skulle vara oskadat om batteriet svällt upp så pass att det märks utifrån på en så styv telefon.

För det första så ska inte batterier ens ha så kort livslängd, för det andra så är det inte ett problem om du har en lucka som kan poppa loss när batteriet sväller. För det tredje så kanske det inte bara ska vara ett års garanti när man kör med dåliga batterier att de riskerar förstöra en telefon.

En annan sak, hade man haft utbytbart minneskort så har man alltid sina filer kvar, det har man inte med en iPhone.

Som jag nämnt tidigare, jag har ju faktiskt sett en telefon med just det här problemet och sålt den vidare till en polare. Han bytte batteri och baksida (eftersom baksidan var repad och kameraglaset dåligt) och har använt telefonen sedan dess. Inga problem med funktioner alls. Jag försöker igen, telefonen var INTE INTE INTE INTE INTE trasig. Hade syra läckt ut så hade det bara varit att kasta hela telefonen.

1.Alla batterier har inte det här problemet, jag har även telefoner hemma som är 5 respektive 4 år som fungerar. Varför kan du inte bara fatta att det antingen är ett dåligt exemplar eller har använts på ett sätt som gjort att det slitits fortare?

2. En lucka som poppar loss alltså, vad tror du händer om man bara tappar telefonen då? Luckan kommer flyga loss och blotta insidan, skulle det alltså vara ett tecken på bättre kvalité menar du? Att telefonen är väldigt robust är ett plus för många, ditt förslag skulle förstöra det.

3. Jadu, det får köparna själv avgöra om det är värt att köpa en telefon med så kort garanti.

4. Jag håller med, det bästa med minneskort är att de är oförstörbara, inte ens syra kan fräta hål på dem. Makalöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och inte kan man på ett enkelt sätt ta ur batteriet heller så det inte sväller upp och förstör mobilen..Nää fy fan va dåligt crapple

Och vi lever i en fri värld där var och en får köpa det han/hon önskar förutsatt att dom har råd. Så gillar du det inte köp det inte. Att batteriet inte går att byta ut är ju för vissa ett enormt problem och för dom personerna som har det bekymret är det ju bättre att dom köper en annan telefon och slutar gny eller hur ? Jag ser inga som helst bekymmer med att batteriet inte går att byta ut för det hade betytt att jag skulle haft en skitful plast lucka bak förmodligen . Inga av mina gamla iPhones eller andra telefoner sen 1995 har jag bytt batteri på så jag förstår inte problemet. 80% av alla som har mobiltelefoner byter telefon innan batteriet är slut ändå . Köp en mobil vars batteri läcker istället då och kom tillbaka den dagen du fått syra bad på dina händer och se vad du föredrar . Materiella ting är lätta att ersätta frätskador är aningen värre kan jag lova.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja precis, jag köper en telefon som inte har dessa nackdelar. Men vet gemena man om det? Är det inte lite tråkigt för folk att upptäcka det den hårda vägen?

Jag hoppas alla vet att batterier (och allt annat i världen) kan gå sönder. Jag hoppas också att alla inser vad som händer när ett normalt batteri går sönder, dvs att det läcker. Alltså bör alla inse att om batteriet går sönder kan det förstöra telefonen.

Skrivet av The Mupp:

Jag läser vad du skriver men jag förstår inte vad du försöker säga. För på vilken planet är Apple inte en premium produkt? Vi har ju en moderator som snackar om batterier som håller i över 14år så varför ska Apples som är premium produkter ha så kassa batterier?

Jag försöker komma fram till om du trollar eller inte, alla batteridrivna produkter oavsett prisklass kan ha ett batteri som har en defekt som gör att det går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Det är väl ingen som har sagt att alla batterier börjar läcka, jag har säkert batterier som är äldre än 1999 som ligger och skräpar i nån låda. Medan en del andra läcker rätt snabbt. "Funktionen" i Apples batteri var väl att batteriet svällde istället för att läcka, för att det är otrevligare med läckande batterier än uppsvällda batterier. Men det verkar ju inte vara en tidsinställd bomb, i så fall hade ju alla första och andra generationens iPhones svällt upp och det hade man nog hört talas om.

Att Apple är dyra betyder ju inte att allt är högklassigt i dem. Många modeller har ju exempelvis blivit ökända för skärmarna spricker bara man tittar på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hoppas alla vet att batterier (och allt annat i världen) kan gå sönder. Jag hoppas också att alla inser vad som händer när ett normalt batteri går sönder, dvs att det läcker. Alltså bör alla inse att om batteriet går sönder kan det förstöra telefonen.

Jag försöker komma fram till om du trollar eller inte, alla batteridrivna produkter oavsett prisklass kan ha ett batteri som har en defekt som gör att det går sönder.

Ingen diskuterar om batterier kan gå sönder, det som diskuteras är om telefonen ska förstöras på kuppen eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ingen diskuterar om batterier kan gå sönder, det som diskuteras är om telefonen ska förstöras på kuppen eller inte.

Vad är det som är svårt att förstå? Telefonen kan förstöras på kuppen när ett batteri går sönder oavsett tillverkare, varit så sedan forntiden. Jag har haft diverse batteridrivna prylar som dött pga läckande batterier t.o.m. en klocka strök med pga ett läckande batteri. Enda skillnaden mot de batterierna som artikeln handlar om är att de inte läcker batterisyra, dvs istället för trasig telefon + batterisyra har du bara trasig telefon. Vad anser du vara bäst?

Permalänk
Medlem

fast är inte det här bättre än att det skulle läcka ut batterisyra?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad är det som är svårt att förstå? Telefonen kan förstöras på kuppen när ett batteri går sönder oavsett tillverkare, varit så sedan forntiden. Jag har haft diverse batteridrivna prylar som dött pga läckande batterier t.o.m. en klocka strök med pga ett läckande batteri. Enda skillnaden mot de batterierna som artikeln handlar om är att de inte läcker batterisyra, dvs istället för trasig telefon + batterisyra har du bara trasig telefon. Vad anser du vara bäst?

Du fortsätter prata runt ämnet. I min telefon skulle ett svullet batteri inte göra något, det skulle vara lätt att byta och telefonen skulle kunna leva många år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du fortsätter prata runt ämnet. I min telefon skulle ett svullet batteri inte göra något, det skulle vara lätt att byta och telefonen skulle kunna leva många år till.

Ja och det är en av nackdelarna med en telefon utan batterilucka. Fördelarna är att man kan bygga hela skalet i ett stycke med mera vilket är varför många tillverkare i telefoner, plattor, datorer går över till batterier som inte nås via luckor.

Jag förstår inte syftet med tråden egentligen, speciellt inte med din titel i nivå med något som Aftonbladet skulle komma på. I första inlägget verkar du försöka vinkla det till att Apple vill att telefonerna ska gå sönder efter en viss tid, medan det egentligen handlar om att de försöker få den att gå sönder på ett så säkert sätt som möjligt om den ändå skall gå sönder. Nu säger du att det handlar om att iPhone inte har en batterilucka, vad är du mening med denna tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Det jag förstår minst av hans gny artikel är att han ändå mer eller mindre kasserat den för att skaffa sig en iPhone 5 och ändå gnyr han. Va spelar det för roll när han ändå kasserat telefonen vad som händer. För övrigt hellre att batteriet sväller än att gifter kommer ut för det lär ju knappast vara en trevlig historia att få på sig. Sen att han blev erbjuden ny telefon för 695 kr tycker jag låter rätt sjysst faktiskt. Då han lätt för en ny iPhone 4 säkerligen skulle få en 1500 spänn på blocket. Så han gillar nog att gnälla för gnällandets skull verkar det som samt att han gärna ville vara med i tidningen för en gångs skull i sitt annars meningslösa liv. För övrigt har jag en gammal 3g som fungerar hur bra som helst än idag. Men visst det är oundvikligt att vissa exemplar råkar ut för tråkigheter oavsett märke.

Han kanske gnäller för att en vara som enligt dig är värd ca 1500 kr på andrahandsmarknaden självförstört och nu bara är värd 805 kr (=1500-695)?
Apple ska återbörda honom en telefon i det skick den var när den blev undanlagd. Att batteriet slutar hålla laddning är det ingen som är förvånad över, men att det förstör resten av enheten det är monterat i är inte något som Apple informaterat om (http://www.apple.com/batteries/).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag kan säga att jag hellre har en mobil där den böjs om batteriet nu skulle gå sönder(osannolikt) än att den är mycket tjockare för att batteriet inte ska sitta tajt mot saker. Du försöker få det här till att det är dåligt av apple att göra så här. Det är bra, de har ett bra batteri som inte läcker batterisyra och totalförstör allt i telefonen. Det är inte så att de automatiskt går sönder efter 2 år, det är bara att när batteriet går sönder(kan vara efter 2 år, eller 10 år) så förstoras det istället för att börja läcka. Du verkar dock inte vara ute efter fakta, du verkar bara vara ute efter att hata på apple. Vem skulle annars tycka att källan "han sa, att han sa, att han sa" är acceptabel, det är källan aftonbladet använde om att den automatiskt gick sönder efter två år. I en vinklad snyftartikel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag kan säga att jag hellre har en mobil där den böjs om batteriet nu skulle gå sönder(osannolikt) än att den är mycket tjockare för att batteriet inte ska sitta tajt mot saker. Du försöker få det här till att det är dåligt av apple att göra så här. Det är bra, de har ett bra batteri som inte läcker batterisyra och totalförstör allt i telefonen. Det är inte så att de automatiskt går sönder efter 2 år, det är bara att när batteriet går sönder(kan vara efter 2 år, eller 10 år) så förstoras det istället för att börja läcka. Du verkar dock inte vara ute efter fakta, du verkar bara vara ute efter att hata på apple. Vem skulle annars tycka att källan "han sa, att han sa, att han sa" är acceptabel, det är källan aftonbladet använde om att den automatiskt gick sönder efter två år. I en vinklad snyftartikel.

Det är ju inte direkt "apple" som tillverkar batterierna. De har ev vart med och designat och lagt fram förslag på hur batteriet skall fungera.
Tydligen är det Amperex Technology Limited och Tianjin Lishen Battery som är deras vendor för batterier. Så det går ju inte hata just apple för det här..

Rapport som gjordes av National Fire Protection Association
http://www.nfpa.org/assets/files/pdf/research/rflithiumionbat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Ytterligare ett skäl att inte köpa Apple produkter

Komiskt att folk tar allt som står i t.ex. aftonbladet på fullt allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Köp en Plastsung eller nåt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Han kanske gnäller för att en vara som enligt dig är värd ca 1500 kr på andrahandsmarknaden självförstört och nu bara är värd 805 kr (=1500-695)?
Apple ska återbörda honom en telefon i det skick den var när den blev undanlagd. Att batteriet slutar hålla laddning är det ingen som är förvånad över, men att det förstör resten av enheten det är monterat i är inte något som Apple informaterat om (http://www.apple.com/batteries/).

Jo men nu var ju batteriet defekt så hade det inte "sprängt/expanderat" telefonen så hade det läkt ut syra istället och telefonen hade varit körd ändå. Jag anser det ändå sjysst att dom för en mindre summa än vad t ex en hemförsäkring självrisk kostar byta ut mot ny produkt. Speciellt eftersom att det är utöver ordinarie garanti tid. Inte många som en tittar åt en om man kommer efter garantin löpt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jo men nu var ju batteriet defekt så hade det inte "sprängt/expanderat" telefonen så hade det läkt ut syra istället och telefonen hade varit körd ändå.

Är batteriet defekt är telefonen defekt. Han har rätt till en "ny" (rekonditionerad) telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Är batteriet defekt är telefonen defekt. Han har rätt till en "ny" (rekonditionerad) telefon.

Inom garanti tiden ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten gäller i tre år, om det uppstår ett fel på en vara som kan antas vara ett fabrikationsfel har man enligt konsumentköplagen tre år på sig att klaga hos företaget man handlat av, förutsett att det är en vara som ska kunna hålla i minst tre år.

Garanti har inget med konsumentens lagstadgade rättigheter att göra.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men det som jag tycker är mest intressant är att Apple säger att batteriet kan läcka syra... Så vitt jag vet så innehåller inte moderna litiumjon batterier någon syra överhuvudtaget. Men Apple kanske kör lite retro med blybatterier? Om ett Li-jon batteri överhettas då kan det expandera, vilken är en säkerhetsfunktion för att det inte ska börja brinna, men det har ingenting med syra att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Apple blev stämda i USA förut för att dom designade sina batterier att gå sönder strax efter 1 eller om det var 2 år så man skulle behöva köpa en ny produkt direkt efter att garantin hade gått ur. Planerat åldrande är på riktigt och borde tas på allvar då det förstör vår miljö.

yeah yeah... sen när designade apple sina batterier?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

yeah yeah... sen när designade apple sina batterier?

Jag har inga specifika belägg för det, men jag tror att Apple är mycket involverade i hur deras batterier är konstruerade. Dels för att det styr designen och utformningen på produkterna och dels för att det är ett sätt att få fördelar gentemot konkurrenterna. Att Apple skulle lägga massa energi på att utveckla sina ARM processorer (även om stora delar är licensierade) men inte batterierna torde för mig vara orimligt.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om det här. Min systers iPhone 3GS som är lite drygt 2.5 år svällde upp på det här sättet för någon vecka sedan. Min egen 3GS som är nästan 3.5 år fungerar dock utmärkt!

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag har hört om problem med svullna batterier, men sällan på annat än iPhone. Man frågar sig om det är särskilt schysst att designa telefoner så att man inte kan byta batteri.

Jag har några rc-batterier som har gjort exakt samma sak.

Sjukt hur vinklat detta är. Det enda som har nyhetsvärde är att de inte ersätter den även fast den är mindre än 2 år.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Den här eller?
http://www.idg.se/2.1085/1.117186

Hursomhelst, missuppfattningen är att man tror att konsumenter är "lurade" att köpa saker som går sönder snabbt, medan det i själva verket är så att de medvetet väljer bort "lång hållbarhet" till förmån för andra saker. Pris, design, funktioner eller vad det nu kan vara. Mest pris.

Det finns en anledning till att exempelvis kläder går sönder snabbt, det är att de skulle kosta mer (kanske dubbelt så mycket) om de höll dubbelt så länge. Och det vill inte folk betala.

Inte riktigt något och diskutera om men måste få stoltsera lite, Sweclockers sålde under slutet av 2002 ett "träningssett" som innehöll hoodie och mjukisbysxor. Jag passade på och köpa dessa för 250kr (vilket var ett kap!) eftersom idag, över 10 år senare så har jag på dessa kläder väldigt ofta, absolut bästa mjukiskläder jag någonsin haft! Har blivit ett litet hål i armvecket, men Sweclockers texten är fortfarande kvar och syns väl, trots att jag flitigt använt dessa och tvättat både tröjan och byxorna minst en gång per månad (byxorna tvättades senast igår).
Önskar dock att Swec sålde detta sett igen då det känns ändå som att det är dags och köpa nya.

Men bara för att något är billigt så är det inte av dålig kvalité.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."