iPhone självförstörs, "feature" enligt Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

X10 är dock byggd i plast så då är det lite lättare.
Visst de skulle kunna bygga Iphone i plast också men det känns lite billigt med tanke på att de är i metall idag.

Som sagt jag har 2 gamla iphone och inte ett enda problem med batterierna. Detta är nog ett specialfall.
Det lär inte hända mer än en gång på miljonen om ens det. Aldrig hört talas om felet tidigare.

Ser doc inte varför en telefon i metall inte skulle kunna ha utbytbart batteri jämfört med en i plast.

Hade Apple haft en 100% garanti mot fukt skador och att det är därför deras telefoner är ihop limmade
så att det inte kan tränga in fukt osv, så hade det varit acceptabelt.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Än en gång, det är bättre att den exploderar istället då? Hur brukbar är den mobilen? Läs igenom vad det handlar om och vad jag svarar på från början innan du yttrar dig...framför allt förstå det

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan ju explosioner hända även med apples batterier. I praktiskt taget alla moderna elektroniska prylar som drivs av batteri sitter det Lipo-batterier. När dessa blir trötta så kommer de att svälla. Att de sväller ökar risken att det går hål på själva höljet, eftersom de kan trycka mot något vasst, tex. Risken borde åxå rimligen vara högre att det händer med en konstruktion som den Apple valt. Med en telefon som har en lucka som ploppar bort om batteriet börjar svälla så märker man detta i ett mycket tidigare skede än på en iPhone. När en iPhone väl ger med sig blir rimligen själva expansionen mycket snabbare/kraftigare och risken att höljet på batteriet går sönder är sannolikt större.
Det är inte för inte att de som ha lite större/fler batterier av denna typ hemma (modellflygare tex) förvarar dem i ammunitionslådor eller andra kraftiga konstruktioner gjorda för att tåla mindre explosioner och brand.
Vad som händer om det skulle råka gå hål på höljet kan du se om du söker på tex "lipo fire" på youtube. Detta kan hända med vilket lipo-batteri som helst, även Apples dylika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Än en gång, det är bättre att den exploderar istället då? Hur brukbar är den mobilen? Läs igenom vad det handlar om och vad jag svarar på från början innan du yttrar dig...framför allt förstå det

Äne gång! Det står inte mellan att den exploderar eller sväller! Alla Li-Po batterier kan svälla, och alla kan explodera! Och Li-Po batterier är standard i telefoner! Sluta prata förbi ämnet! Märker inte du själv att det är fel på ditt resonemang när du måste ljuga och använda halmdockor för att få dina argument att gå ihop?

Frågan är, ska en hel telefon förstöras för att ett batteri sväller när det går att designa den så att den inte förstörs? Jag tycker inte det. Du har redan gjort klart att du tycker telefoner är slit och släng. Vad har du mer att tillföra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ser doc inte varför en telefon i metall inte skulle kunna ha utbytbart batteri jämfört med en i plast.

Hade Apple haft en 100% garanti mot fukt skador och att det är därför deras telefoner är ihop limmade
så att det inte kan tränga in fukt osv, så hade det varit acceptabelt.

Den är inte ihop limmad och iphone 4 som i detta fallet det handla om kan du byta batteri på själv och du inte är helt oteknisk. Att man valt att inte ha en lucka ser jag bara som positivt för det är skitfult med luckor på telefonen och dom har en tendens till att bli slappa efter ett tag samt att man får in mer skit i telefonen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Är det ingen, aftonbladet inkluderat, som reflekterat över att tillverkaren erkänt att detta beror på hur produkten är tillverkad?

Om man kan påvisa att ett fabrikationsfel orsakar att en produkt går sönder inom 3 år efter inköp så säger konsumentköplagen att man kan reklamera den.

Om ett LiProbatteri håller för daglig användning i mer än tre år utan att tappa sin kapacitet skall man vara glad. Om man vill kunna köra vidare på samma telefon när batteriet ger upp så skall man inte köpa en produkt där batteriet inte går att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Är det ingen, aftonbladet inkluderat, som reflekterat över att tillverkaren erkänt att detta beror på hur produkten är tillverkad?

Om man kan påvisa att ett fabrikationsfel orsakar att en produkt går sönder inom 3 år efter inköp så säger konsumentköplagen att man kan reklamera den.

Om ett LiProbatteri håller för daglig användning i mer än tre år utan att tappa sin kapacitet skall man vara glad. Om man vill kunna köra vidare på samma telefon när batteriet ger upp så skall man inte köpa en produkt där batteriet inte går att byta.

Jodå, min syster har precis reklamerat sin 3GS som svällt upp på det här sättet. Baksidan på telefonen är utbuktad och full i sprickor och skärmen har tryckts ut ur telefonen. Nu väntar vi på att Telias verkstad ska bedöma den. Hoppas nu att den ska gå igenom, annars blir hon tvungen att betala 345kr för att Telia tittade på telefonen. Den var för övrigt i "perfekt" skick och var fullt fungerande.

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0k0dil:

Jodå, min syster har precis reklamerat sin 3GS som svällt upp på det här sättet. Baksidan på telefonen är utbuktad och full i sprickor och skärmen har tryckts ut ur telefonen. Nu väntar vi på att Telias verkstad ska bedöma den. Hoppas nu att den ska gå igenom, annars blir hon tvungen att betala 345kr för att Telia tittade på telefonen. Den var för övrigt i "perfekt" skick och var fullt fungerande.

Får hoppas att de fattar det kloka beslutet att ersätta din syster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Den är inte ihop limmad och iphone 4 som i detta fallet det handla om kan du byta batteri på själv och du inte är helt oteknisk. Att man valt att inte ha en lucka ser jag bara som positivt för det är skitfult med luckor på telefonen och dom har en tendens till att bli slappa efter ett tag samt att man får in mer skit i telefonen.

Håller med fullständigt. Har mycket hellre en telefon med "unibody"-design (L920, iPhones osv) än en telefon med luckor som i mitt tycke både är fult samt ofta gör att telefonen inte får samma gedigna känsla som jag vill ha hos en telefon.

Har haft många telefoner (tre senaste iPhones) utan något som helst problem med batterier så personligen ser jag det som ett ickeproblem. Risken att telefonen går sönder på andra sätt än att det är just batteriet som sväller är betydligt större.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av S_Z:

Håller med fullständigt. Har mycket hellre en telefon med "unibody"-design (L920, iPhones osv) än en telefon med luckor som i mitt tycke både är fult samt ofta gör att telefonen inte får samma gedigna känsla som jag vill ha hos en telefon.

Har haft många telefoner (tre senaste iPhones) utan något som helst problem med batterier så personligen ser jag det som ett ickeproblem. Risken att telefonen går sönder på andra sätt än att det är just batteriet som sväller är betydligt större.

Tycker själv att min S3a med bytbart batteri OCH externt minneskort är förträffligt, varför skulle man inte vilja ha det?
Lagra allt på externt minneskort och går telefonen sönder, plockar man ut det så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tycker själv att min S3a med bytbart batteri OCH externt minneskort är förträffligt, varför skulle man inte vilja ha det?
Lagra allt på externt minneskort och går telefonen sönder, plockar man ut det så är det inga problem.

Det är väl tur att det finns många olika modeller så vi konsumenter kan välja vad vi personligen tycker är bäst

Permalänk

Vet ej om någon har nämt det men det finns ingen syra i lipo/life batterier det är bara bullshit.
Smäller ett lipo batteri så kan det sätta fyr på hela hus (har hänt några gånger i sverige) sök på youtube: burning rc lipo så borde ni hitta någon bra video.

Man ska akta sig för röken då den är mycket giftig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av S_Z:

Det är väl tur att det finns många olika modeller så vi konsumenter kan välja vad vi personligen tycker är bäst

Japp, tur det:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Varför tar du inte och läser min kommentar? Om en lucka existerade på vilket sätt skulle den då explodera? Hela ditt resonemang är taffat.

För att citera din egen kommentar..

Läs igenom vad det handlar om och vad jag svarar på från början innan du yttrar dig...framför allt förstå det

Vad har batterilucka att göra med ifall den exploderar eller inte?! Då du uppenbarligen är för slö för att följa mina inlägg från början för att du är förblindad av ditt Applehat så tar jag mitt första igen endast för dig...och observera att samtliga mobiler var under 2 år gamla och HADE batterilucka (eftersom det tydligen är avgörande för dig i din värld)

"Det är ju inte direkt en ny företeelse och endast Apple som har problem, batterier kan explodera oavsett det är mobiler eller bilbatterier, här är ett par exempel på andra tillverkare som oxå har/har haft problem

Ännu en Nokiamobil exploderade

Ny Sony Ericsson exploderade

Man skadad när Samsung Galaxy Note exploderade

Mobilen exploderade i hans öra

Fler exempel hittar du om du googlar, så att den ev. sväller och spricker är en bagatell när de andra är ju uppenbara bomber i jämförelse där vissa t.o.m inte ens var 2 år, utan helt nya.
Jag ser hellre att den sväller och har sönder materiella ting än att den exploderar och det blir personskador, batteriers beteende har ingen garanti, energi går inte att kontrollera till 100%."

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

...för backup och molntjänster är något som Samsunganvändare anser vara för krångligt, så de föredrar ett slött externt minneskort istället, tycker det är fantastiskt vad folk som använderAndroid anser vara avgörande för vad som är en bra mobil, batterilucka (som aldrig öppnas pga batteriet då de byter mobil före batteri) och externt minneskort (som både läser och skriver slött)

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför tar du inte och läser min kommentar? Om en lucka existerade på vilket sätt skulle den då explodera? Hela ditt resonemang är taffat.

För att citera din egen kommentar..

Läs igenom vad det handlar om och vad jag svarar på från början innan du yttrar dig...framför allt förstå det

Varför skulle de vilja förstöra designen med en lucka? Jag skulle inte köpa en telefon med batteriluckor år 2013. Telefonen känns mycket mer gedigen om de kan bygga den utan att användaren skall kunna öppna den. Vill man ha luckor finns det telefoner som har det.

Skrivet av tcntad:

Jag lagrar allt viktigt i molnet, känns säkrare än minneskort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Justbecause:

...för backup och molntjänster är något som Samsunganvändare anser vara för krångligt, så de föredrar ett slött externt minneskort istället, tycker det är fantastiskt vad folk som använderAndroid anser vara avgörande för vad som är en bra mobil, batterilucka (som aldrig öppnas pga batteriet då de byter mobil före batteri) och externt minneskort (som både läser och skriver slött)

Trevligt påhopp och generalisering av oss som använder samsung..

Varför är mitt minneskort extremt slött för bilder och musik på några få MB? Som tillsammans blir en del GB (Se #2)

Det finns ju faktiskt folk som använder telefonen och sliter ut dem helt, fattar inte du att folk faktiskt använder telefonerna? Jag är en av dessa som använder telefonen tills den ramlar isär och sen köper nytt, varför ska jag kasta 15k varje år för en ny toppmodell?

Molntjänster är inte idealt för 3G nånstans, speciellt inte med ett kontantkort (Nej jag har inte behov av "dyra" abbonemang) Varför ska jag backa upp allt på nätet? Jag vill ha mitt nära mig och lokalt, inte på nån server hos nån annan. PS är minneskortet slöare än 3G anslutningen? Tror du alla har WiFi/Figer var dem än är?

Skrivet av Aktsu:

Känns ja, kan vara säkrare ja. Tills man börjar ta mer betalt eller stänger ned molntjänsten pga valfri anledning eller att nån stänger ens konto pga brott mot upphovsrättsskyddat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Känns ja, kan vara säkrare ja. Tills man börjar ta mer betalt eller stänger ned molntjänsten pga valfri anledning eller att nån stänger ens konto pga brott mot upphovsrättsskyddat material.

Fast för att du skall bli av med datan krävs ju att tjänsten lägger ner samtidigt som du förstör eller får telefonen snodd vilket inte är sannolikt. Har du ett minneskort i telefonen så är ju din data på samma ställe som telefonen, dvs om den blir snodd blir du av med datan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Vad har batterilucka att göra med ifall den exploderar eller inte?! Då du uppenbarligen är för slö för att följa mina inlägg från början för att du är förblindad av ditt Applehat så tar jag mitt första igen endast för dig...och observera att samtliga mobiler var under 2 år gamla och HADE batterilucka (eftersom det tydligen är avgörande för dig i din värld)

"Det är ju inte direkt en ny företeelse och endast Apple som har problem, batterier kan explodera oavsett det är mobiler eller bilbatterier, här är ett par exempel på andra tillverkare som oxå har/har haft problem

Fler exempel hittar du om du googlar, så att den ev. sväller och spricker är en bagatell när de andra är ju uppenbara bomber i jämförelse där vissa t.o.m inte ens var 2 år, utan helt nya.
Jag ser hellre att den sväller och har sönder materiella ting än att den exploderar och det blir personskador, batteriers beteende har ingen garanti, energi går inte att kontrollera till 100%."

Suck.. HÅLL DIG TILL ÄMNET människa. Du vägrar läsa kommentarerna och försöker vinkla dem i din favör. Ditt resonemang är inte bättre än aftonbladets. Batterierna kommer inte att "explodera" om du sätter in en lucka som poppar ut och ger personen i fråga en varning i tid att det är dags att byta batteri. Sedan har jag ännu en gång inte sagt att det är bara Apples batterier som exploderar (du kan ge upp med det försöket) utan jag ger dem bara en känga för att deras design har brister som kan resultera att mobilen totalt kvaddas.

Skrivet av Aktsu:

Varför skulle de vilja förstöra designen med en lucka? Jag skulle inte köpa en telefon med batteriluckor år 2013. Telefonen känns mycket mer gedigen om de kan bygga den utan att användaren skall kunna öppna den. Vill man ha luckor finns det telefoner som har det.

Det är ett aktivt val du gör. Och då ökar risken ganska markant för att du måste köpa en ny telefon inom två år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är ett aktivt val du gör. Och då ökar risken ganska markant för att du måste köpa en ny telefon inom två år.

Det kan den göra men det är inget som stör mig direkt. Mna telefoner brukar hålla iaf 2 år och då är det dags att byta ändå. Går den sönder innan har jag en anledning att köpa en ny telefon :p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det kan den göra men det är inget som stör mig direkt. Mna telefoner brukar hålla iaf 2 år och då är det dags att byta ändå. Går den sönder innan har jag en anledning att köpa en ny telefon :p.

Själv så använder jag mina mobiler i typ 3-4 år innan jag byter upp mig. Men någon form av säkerhet måste apple föra in så deras mobiler inte går sönder. Behöver egentligen inte vara en lucka.. Kan vara en sensor som börjar pipa eller något annat som varnar för att batteriet börjar svälla. För just nu sitter Apple där och håvar in pengar genom att inte göra något åt det hela. Det behöver inte heller handla om två år. Behövs bara ett måndagsex. av ett batteri så sväller det i förtid och helt plötsligt är telefonen förstörd kanske efter en månad. Lagom snopen man skulle bli om man vaknade en morgon och mobilen ser ut som en apelsin.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Själv så använder jag mina mobiler i typ 3-4 år innan jag byter upp mig. Men någon form av säkerhet måste apple föra in så deras mobiler inte går sönder. Behöver egentligen inte vara en lucka.. Kan vara en sensor som börjar pipa eller något annat som varnar för att batteriet börjar svälla. För just nu sitter Apple där och håvar in pengar genom att inte göra något åt det hela. Det behöver inte heller handla om två år. Behövs bara ett måndagsex. av ett batteri så sväller det i förtid och helt plötsligt är telefonen förstörd kanske efter en månad. Lagom snopen man skulle bli om man vaknade en morgon och mobilen ser ut som en apelsin.

Ja visst är det drygt att det ska behöva påverka "hela" telefonen om batteriet sväller, men mig veterligen så behöver man fortfarande bara betala för ett batteribyte via Apple så täcker det även resten av skadorna. Det som hänt herr Hasse Roine, batteriet täcktes inte av garanti (och eftersom batterier ses som förbrukningsvara är det väl inte helt vanligt att detta täcks av reklamationsrätten heller?) och han fick hela telefonen utbytt till priset av ett nytt batteri.

Såklart inte lika smidigt som att beställa hem ett nytt batteri från valfritt ställe och pluppa in (och säkerligen inte lika billigt), men still.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Men för helvete! Följ med noggrant nu. Och sluta dumma dig, det är bara barnsligt!

1. Li-Po batterier sväller ibland, OAVSETT om det är Apples, Nokias eller någon annans!
2. Li-Po batterier kan explodera ibland, OAVSETT om det är är Apples, Nokias eller någon annans!
3. Det står alltså inte mellan explosion eller svullet batteri.
4. En telefon är förstörd oavsett om det är Apple eller någon annan om batteriet exploderar.
5. En Apple-telefon förstörs om batteriet sväller. En telefon där luckan kan poppa av istället förstörs inte!

SLUTA NU LÅTSAS ATT DET STÅR MELLAN SVULLET BATTERI OCH EXPLOSION!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kom igen, risken ökar inte "markant", vad har du för belägg för det påståendet?

Känner inte en enda person vars telefon har gått sönder p g a svällande batteri (majoriteten i min bekantskapskrets har iPhones). Jag känner en enda person vars bärbara dator har fått problem med ett svällande batteri men det är allt.

Det finns massor av orsaker utöver än svällande batteri som är av betydligt högre risk för att din telefon är trasig inom två år. Den sannolikt överlägset största att det är självförvållat, du tappar den och något går sönder, batteriluckan kanske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Kom igen, risken ökar inte "markant", vad har du för belägg för det påståendet?

Känner inte en enda person vars telefon har gått sönder p g a svällande batteri (majoriteten i min bekantskapskrets har iPhones). Jag känner en enda person vars bärbara dator har fått problem med ett svällande batteri men det är allt.

Det finns massor av orsaker utöver än svällande batteri som är av betydligt högre risk för att din telefon är trasig inom två år. Den sannolikt överlägset största att det är självförvållat, du tappar den och något går sönder, batteriluckan kanske

Belägget är att Apple inte har en lucka och då ökar ju chansen eller vad säger du? Min SGS2s har en sådan lucka att expanderar batteriet ens några mm så åker luckan av. Och självfallet finns det värre saker. Skulle nog gissa på att majoriteten av Iphones som går sönder gör så pga. att den fallit i marken. Iphones är inte direkt stöttåliga pga. att de har två sidor av glas och glaset spricker ganska lätt och inte pga. batterier men att det inte finns något som varnar från Apples sida är faktiskt riktigt dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Belägget är att Apple inte har en lucka och då ökar ju chansen eller vad säger du?

Att risken ökar säger jag inget om men nu var det ju inte det du sa utan att risken "ökar ganska markant" vilket jag starkt ifrågasätter. Alltså att risken skulle vara avsevärt mycket högre att telefonen går sönder inom två år p g a att den saknar batterilucka. Jag är som sagt fullkomligt övertygad om att detta är en extremt liten risk jämfört med saker som att en mobil går sönder vid fall, fuktskador, knappar som slutar att fungera o.s.v.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Att risken ökar säger jag inget om men nu var det ju inte det du sa utan att risken "ökar ganska markant" vilket jag starkt ifrågasätter. Alltså att risken skulle vara avsevärt mycket högre att telefonen går sönder inom två år p g a att den saknar batterilucka. Jag är som sagt fullkomligt övertygad om att detta är en extremt liten risk jämfört med saker som att en mobil går sönder vid fall, fuktskador, knappar som slutar att fungera o.s.v.

Okej fel ordval.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att en tråd nästan kan fallera (igen). Vissa (viss) kan känna sig träffad och till er andra... mata inte trollet.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Men för helvete! Följ med noggrant nu. Och sluta dumma dig, det är bara barnsligt!

1. Li-Po batterier sväller ibland, OAVSETT om det är Apples, Nokias eller någon annans!
2. Li-Po batterier kan explodera ibland, OAVSETT om det är är Apples, Nokias eller någon annans!
3. Det står alltså inte mellan explosion eller svullet batteri.
4. En telefon är förstörd oavsett om det är Apple eller någon annan om batteriet exploderar.
5. En Apple-telefon förstörs om batteriet sväller. En telefon där luckan kan poppa av istället förstörs inte!

SLUTA NU LÅTSAS ATT DET STÅR MELLAN SVULLET BATTERI OCH EXPLOSION!

Det har jag inte påstått heller, det jag sagt i stort sett som du vägrar att först är att det inte endast är Apple som har problem med batteri...sen sa jag att jag tycker det är bättre om batteriet sväller och spräcker telefon än att den exploderar i örat, vad är det som är förbannat svårt att fatta?! Sen är det inte jag som blandade in att det var bättre ifall det var lucka på dem (vilket inte stämmer i alla fall då jag påvisade att samtliga lurar som hade exploderat hade lucka)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Popcorn någon?
Ontopic: Hände aldrig min gamla 3GS och tur är väl det

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

iPhone är bättre då det inte finns en massa plast, som kan börja brinna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD