spillde ungefär 1 dl saft i min stationära burk, kan den ha klarat sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

nej! Gör om gör rätt

Då har man lärt sig något nytt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

lägg av.. kan du nånting om hur läckströmmar uppkommer vid vattenskada så vet du att man inte ska använda vanligt vatten

Länka gärna källa till det där, intressant att läsa. Tycker inte det lilla vatten hinner påverka kretskortet under en kort stund bör skada det.

Permalänk
Medlem

4:50 in i filmen
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-zvfov...!

Sett det göras många gånger.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Haha detta var bra skoj (inte ditt missöde då)

Bara 10 minuter sedan så skapa jag en tråd om situationer som detta.
#13270872

Välkommna dit

Angående tvätta rent så är det rikligt med destilerat vatten som gäller.
Jag skulle nog säga svagt upphettat sådan med tanke på allt socker som finns i saft.
Tror väl nästan 40grader borde fungera utan vidare skador på något.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Länka gärna källa till det där, intressant att läsa. Tycker inte det lilla vatten hinner påverka kretskortet under en kort stund bör skada det.

det är inte vattnet som skadar utan orenheterna i vattnet (jonerna) som leder ström, vattnet avdunstar men jonerna stannar kvar..
hur länge hade du hållit på med reparationer av Elektronik sa du ? länka gärna där det står att vanligt vatten när det torkat ut inte skadar komponenter

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det är inte vattnet som skadar utan orenheterna i vattnet (jonerna) som leder ström, vattnet avdunstar men jonerna stannar kvar..
hur länge hade du hållit på med reparationer av Elektronik sa du ? länka gärna där det står att vanligt vatten när det torkat ut inte skadar komponenter

Som sagt, länka gärna en källa på att de få orenheterna som lämnas kvar efter vattnet avdunstat orsakar skador om man bara tvättar av något en gång, specifikt hur det skapar läckströmmar.

Du gjorde ett påstående från början, så länka gärna då den källa som du baserade den åsikten på istället för att jag måste motbevisa något du tydligen kallar fakta utan bevis.

Permalänk
Medlem

hoppas värkligen batterivatten å destilerat vatten är samma sak för de var de enda jag hittade på biltema

Permalänk
Medlem
Skrivet av flintec:

hoppas värkligen batterivatten å destilerat vatten är samma sak för de var de enda jag hittade på biltema

Yupp det är det.
Det som orsakar skador är korrotionen som orsakas av föroreningarna i vatten.
I och med avsaknaden av joner och föroreningar i batterivatten så korroderar inte saker och skadas där heller inte.

Låt det bara får torka i fred sen och vänta gärna lite extra innan du skrämmer igång sakerna igen sen.

Lycka till

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Yupp det är det.
Det som orsakar skador är korrotionen som orsakas av föroreningarna i vatten.
I och med avsaknaden av joner och föroreningar i batterivatten så korroderar inte saker och skadas där heller inte.

Låt det bara får torka i fred sen och vänta gärna lite extra innan du skrämmer igång sakerna igen sen.

Lycka till

hur länge orkar man vänta har haft grejjerna i ugnen i 3 timmar nu på 50 grader kasnke ska vänta ennu längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flintec:

hur länge orkar man vänta har haft grejjerna i ugnen i 3 timmar nu på 50 grader kasnke ska vänta ennu längre?

Att vänta i något dygn är det bästa. I.o.m. att du haft det i ugnen kanske du kan köra med det redan imorgon, men onödigt att chansa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Slaktardej:

Tvätta med T- röd eller valfri annan steril vätska, och låt torka.

Steril? Nu är du nog ute och cyklar lite på safari med vilda älgar.
Steril = helt fri mikroorganismer alternativt en organism per en miljon produkter.
Jon-fri är vad du egentligen är ute efter.

Skrivet av sorkin:

Destillerat vatten är det du ska använda för att lösa upp saftkladdet och få bort socker mm, ofarligt att använda bara du låter allt torka ordentligt innan du kopplar på spänning. ESD armband är väl OK men det funkar bra att hålli i chassit med andra handen också, ger samma effekt. Däremot är det helt meningslöst att hålla i ett element då det är potentialen till chassit som är intressant och inte till något annat.

Du bör nog ta av kylaren till grafikkortet och göra rent, du behöver ny kylpasta när du sätter tillbaka den och den gamla kan du ta bort med T-röd eller isopropanol.

För samtliga som säger något om element...:
Du använder moderkortsdistanser för att fästa moderkortet i jordpunkterna till chassit. Chassit är jordat via nätaggregatet som skruvas fast i chassit.
Nätaggregatet är jordat via kabeln till vägguttaget.
Jord i vägguttaget går just ner i marken.
Element är på samma sätt precis som alla andra kranar och rör i huset också i slutändan kopplat ner i marken.

En komponent brukar klara 15.000-50.000V lite beroende på vad det är och vilken ström man pratar om, i statisk elektricitet är det extremt små strömmar.

Det får vara jävligt långt mellan elementets jord och vägguttagets jord.

Nu har ni lärt er något nytt.

Skrivet av Marcusk:

Som sagt, länka gärna en källa på att de få orenheterna som lämnas kvar efter vattnet avdunstat orsakar skador om man bara tvättar av något en gång, specifikt hur det skapar läckströmmar.

Du gjorde ett påstående från början, så länka gärna då den källa som du baserade den åsikten på istället för att jag måste motbevisa något du tydligen kallar fakta utan bevis.

Det är som sagt kortslutning man vill undvika.
För att kortsluta något måste man sluta kretsen med något ledande.
Vatten i sig leder inte ström utan det är jonerna i vattnet som är ledande.
Tvättar man med vatten som har joner och inte mer utan låter det dunsta så kan dessa joner lägga sig på moderkortet och kortsluta efteråt.
natriumklorid övergår t ex inte till gas och "dunstar" bort i rumstemperatur eller 200°C för den delen.

Använder man destillerat, batteri- eller avjoniserat vatten så är det ju lugnt (vilket på sätt och vis är exakt samma sak).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

...
För samtliga som säger något om element...:
Du använder moderkortsdistanser för att fästa moderkortet i jordpunkterna till chassit. Chassit är jordat via nätaggregatet som skruvas fast i chassit.
Nätaggregatet är jordat via kabeln till vägguttaget.
Jord i vägguttaget går just ner i marken.
Element är på samma sätt precis som alla andra kranar och rör i huset också i slutändan kopplat ner i marken.

En komponent brukar klara 15.000-50.000V lite beroende på vad det är och vilken ström man pratar om, i statisk elektricitet är det extremt små strömmar.

Det får vara jävligt långt mellan elementets jord och vägguttagets jord.

Nu har ni lärt er något nytt.
...

Lärt oss något nytt? Då bör väl ändå informationen vara riktig, eller hur? Ingen normal elektronik med halvledarkomponenter klarar av 15 000V eller uppåt som du påstår.

Endast ett exempel från Intels dokument: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/packaging-c...

"ESD is the transfer of electrical charge between two bodies at different potentials, either through direct contact or through an induced electrical field. It is the phenomenon that gives you a mild shock when you walk across a carpeted floor and then touch a doorknob. While this discharge gives a harmless shock to humans, it is lethal to sensitive electronics. For example, the simple act of walking across a vinyl floor can generate up to 12,000 V of static electricity. That is many times the charge needed to ruin a standard Shottky TTL component."

Beroende på komponenttyp kan några hundra volt räcka och det är långt under där det ens känns att man fått en urladdning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MultiMan:

Lärt oss något nytt? Då bör väl ändå informationen vara riktig, eller hur? Ingen normal elektronik med halvledarkomponenter klarar av 15 000V eller uppåt som du påstår.

Endast ett exempel från Intels dokument: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/packaging-c...

"ESD is the transfer of electrical charge between two bodies at different potentials, either through direct contact or through an induced electrical field. It is the phenomenon that gives you a mild shock when you walk across a carpeted floor and then touch a doorknob. While this discharge gives a harmless shock to humans, it is lethal to sensitive electronics. For example, the simple act of walking across a vinyl floor can generate up to 12,000 V of static electricity. That is many times the charge needed to ruin a standard Shottky TTL component."

Beroende på komponenttyp kan några hundra volt räcka och det är långt under där det ens känns att man fått en urladdning.

Då undrar jag självklart vart jag har fått 15k V ifrån och i vilket sammanhang. :/

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är som sagt kortslutning man vill undvika.
För att kortsluta något måste man sluta kretsen med något ledande.
Vatten i sig leder inte ström utan det är jonerna i vattnet som är ledande.
Tvättar man med vatten som har joner och inte mer utan låter det dunsta så kan dessa joner lägga sig på moderkortet och kortsluta efteråt.
natriumklorid övergår t ex inte till gas och "dunstar" bort i rumstemperatur eller 200°C för den delen.

Använder man destillerat, batteri- eller avjoniserat vatten så är det ju lugnt (vilket på sätt och vis är exakt samma sak).

Det jag undrar om är dock mer om det faktiskt blir problem efter att ha använt vanligt kranvatten, då jag aldrig hört om att det faktiskt hänt. (Alltså att tillräckligt med orenheter finns för att ens skapa "kortslutningar" eller för höga läckströmmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det jag undrar om är dock mer om det faktiskt blir problem efter att ha använt vanligt kranvatten, då jag aldrig hört om att det faktiskt hänt. (Alltså att tillräckligt med orenheter finns för att ens skapa "kortslutningar" eller för höga läckströmmar)

Det är nog inget man kan med säkerhet säga vid den här nivån (icke professionellt), men varför utmana ödet? Better safe than sorry. Det är ju en risk att komponenterna inte klarar sig ändå, men det är ganska dumt att inte göra allt man kan för att förhindra ytterligare skador.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lärt oss något nytt? Då bör väl ändå informationen vara riktig, eller hur? Ingen normal elektronik med halvledarkomponenter klarar av 15 000V eller uppåt som du påstår.

Endast ett exempel från Intels dokument: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/packaging-c...

"ESD is the transfer of electrical charge between two bodies at different potentials, either through direct contact or through an induced electrical field. It is the phenomenon that gives you a mild shock when you walk across a carpeted floor and then touch a doorknob. While this discharge gives a harmless shock to humans, it is lethal to sensitive electronics. For example, the simple act of walking across a vinyl floor can generate up to 12,000 V of static electricity. That is many times the charge needed to ruin a standard Shottky TTL component."

Beroende på komponenttyp kan några hundra volt räcka och det är långt under där det ens känns att man fått en urladdning.

För ytterligare information så går gränsen för när en människa känner av urladdningen alls vid 3000V.

exempel på hur mycket laddning vid olika aktiviteter.

Citat:

a) Walking across a carpet= 1,500 to 35,000 volts
b) Walking over untreated vinyl floor= 250 to 12,000 volts
c) Worker at a bench= 700 to 6,000 volts
d) Vinyl envelope used for work instructions= 600 to 7,000 volts
e) Picking up a common plastic bag from a bench= 1,200 to 20,000 volts

saxat ifrån

Där ser vi även att det som folk normalt säger om att man klarar sig från uppladdning om man inte går iväg när man jobbar vi bänken.

Men den uppladdningen är fullt tillräklig ändå för att ha ihjälp eler skada någon IC

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Som sagt, länka gärna en källa på att de få orenheterna som lämnas kvar efter vattnet avdunstat orsakar skador om man bara tvättar av något en gång, specifikt hur det skapar läckströmmar.

Du gjorde ett påstående från början, så länka gärna då den källa som du baserade den åsikten på istället för att jag måste motbevisa något du tydligen kallar fakta utan bevis.

pluggar inte du till elektriker? nånting har du väl lärt dig, vad vill du ha länk till forskar rapporter att man inte kan använda vanligt vatten?
du påstår först att vanligt vatten funkar, alla andra som håller på med datorer/elektronik här säger Nej! vanligt vatten funkar inte som rengöring
vattenskadat kretskort det är INTE vattnet som är vita avlagringarna som ligger på kortet utan Jonerna i vattnet & lödtenn som oxiderar

ja har jobbat på med rengöring av smartphones/datorer från vattenskador i snart 2år. vad gör du?

Länk till sidor som visar att man måste använda Isopropanol/destilerat vatten istället för Kranvatten ?
ja tror inte nån tekniker/ingenjör skulle komma på tanken att tvätta kretskort med vatten för att bevisa att man måste använda alkohol för tekniskt bruk

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

pluggar inte du till elektriker? nånting har du väl lärt dig, vad vill du ha länk till forskar rapporter att man inte kan använda vanligt vatten?
du påstår först att vanligt vatten funkar, alla andra som håller på med datorer/elektronik här säger Nej! vanligt vatten funkar inte som rengöring
vattenskadat kretskort det är INTE vattnet som är vita avlagringarna som ligger på kortet utan Jonerna i vattnet & lödtenn som oxiderar

ja har jobbat på med rengöring av smartphones/datorer från vattenskador i snart 2år. vad gör du?

Länk till sidor som visar att man måste använda Isopropanol/destilerat vatten istället för Kranvatten ?
ja tror inte nån tekniker/ingenjör skulle komma på tanken att tvätta kretskort med vatten för att bevisa att man måste använda alkohol för tekniskt bruk

För det första har jag aldrig påstått att man borde rengöra med vanligt vatten, min första post var en fråga till dig om källa till påståendet att det inte fungerar, då jag sett flertalet personer som rengjort komponenter med vanligt vatten utan problem.

Som sagt så har jag väldigt svårt att tro att några praktiska problem faktiskt uppstår om man snabbt sköljer av ett kretskort med kranvatten en gång. (Alltså inte de bilder du länkar till med vattenskador där de förmodligen legat i vatten mycket längre, och inte nödvändigtvis så pass rent vatten som man faktiskt får ut direkt ur en svensk vattenkran.)

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

För det första har jag aldrig påstått att man borde rengöra med vanligt vatten, min första post var en fråga till dig om källa till påståendet att det inte fungerar, då jag sett flertalet personer som rengjort komponenter med vanligt vatten utan problem.

Som sagt så har jag väldigt svårt att tro att några praktiska problem faktiskt uppstår om man snabbt sköljer av ett kretskort med kranvatten en gång. (Alltså inte de bilder du länkar till med vattenskador där de förmodligen legat i vatten mycket längre, och inte nödvändigtvis så pass rent vatten som man faktiskt får ut direkt ur en svensk vattenkran.)

Du Studerar till elektriker/automationstekniker.? korrekt? fråga dina lärare kan dom något om Digitalteknik & vattenskador så kommer dom säga samma sak.
det finns ingen som kommer att bevisa att det funkar med kranvatten och sen lägga upp det på nätet. varför? jo för håller man på med reparationer av elektronik så vet man att det inte funkar nej den bilden på kretskortet kan lika gärna varit från 20 sekunder med vatten sen att det torkat upp det finns fortfarande tillräckligt med joner i vattnet. tro gör man i kyrkan. *troligt* om du inte vill tro på det..fine du behöver inte

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

FUUUUUUUUUUUUCK YEAAAAAAAAAAAAAAH DEN FUNGERAR HAHAH :D:D::D:D::D::D:D:D!!!!!
TACKAR SOM FAN TIPSEN MED DESTILERAT VATTEN!!!!!! :D:DD annars hade jag nog använt t-röd å allt gått åt skogen HAHA
att man lyckats spilla saft rakt ner på sina datorkomponenter och lyckas rädda skiten efteråt helt galet MÅSTE FIRA MEd en tårta lr nåt! :D:D::D:D:D

Permalänk

Min polare spillde ett PAR dl oboy i din dator en gång när den var igång. Var bara att låta det torka så funkade det igen utan problem. han gjorde aldrig rent den..

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Jag lyckades spilla ett glas oboy rakt ner i datorn (är öppet för fläkt) medan datorn var igång. Jag ryckte ur sladden direkt men var ganska säker på att den var död Allting var helt sjukt kletigt men jag rengjorde allt med elektronikrengöring och destillerat vatten. Otroligt nog så funkade allting när jag startade den det var för cirka 3månader sen och den rullar fortfarande på ^^

Visa signatur

i5 2500k@4.5GHz kyld av Noctua NH-D14| MSI GTX 670 Power edition i SLI| Asus P8P67 WS revolution| 8gb Corsair vengeance 1600MHz| Corsair TX 850W| 1TB WD "black"| Samsung 250gb SSD |

Permalänk
Medlem

haha samma hål min saft hamnade i men jag ville inte ta några risker med saftkladdet tänkte lika bra man gör de ordentligt på en gång!
så tvättade allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av flintec:

FUUUUUUUUUUUUCK YEAAAAAAAAAAAAAAH DEN FUNGERAR HAHAH :D:D::D:D::D::D:D:D!!!!!
TACKAR SOM FAN TIPSEN MED DESTILERAT VATTEN!!!!!! :D:DD annars hade jag nog använt t-röd å allt gått åt skogen HAHA
att man lyckats spilla saft rakt ner på sina datorkomponenter och lyckas rädda skiten efteråt helt galet MÅSTE FIRA MEd en tårta lr nåt! :D:D::D:D:D

Stort grattis

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Du Studerar till elektriker/automationstekniker.? korrekt? fråga dina lärare kan dom något om Digitalteknik & vattenskador så kommer dom säga samma sak.
det finns ingen som kommer att bevisa att det funkar med kranvatten och sen lägga upp det på nätet. varför? jo för håller man på med reparationer av elektronik så vet man att det inte funkar nej den bilden på kretskortet kan lika gärna varit från 20 sekunder med vatten sen att det torkat upp det finns fortfarande tillräckligt med joner i vattnet. tro gör man i kyrkan. *troligt* om du inte vill tro på det..fine du behöver inte

Det är väl egentligen att banka huvudet i väggen men likväl.. Att tvätta elektronik i kranvatten är kanske inte idealet, vilket är att tvätta upprepade gånger utspädd Isopropylalkohol av gradvis avtagande koncentration, men däremot helt ofarligt. De mängder salter som finns i kranvatten gör visserligen att det leder något och att man efter att kortet torkat får kvar viss mängd salter som beroende på rådande luftfuktighet kommer att medföra läckströmmar på kortet.

Dessa läckströmmar är dock inget större problem för digital elektronik som i stort sett är immun mot den typen av effekter då signalledningar drivs hårt av källor med låg utimpedans. Läckströmmar utgör istället betydligt större problem i analoga kretsar med väldigt låga signalströmmar eller väldigt höga impedanser.

Så att säga att det är "helt åt h"#¤#%e" att tvätta i vanligt vatten är verkligen att ta i. Jag har personligen (anekdoter är visserligen dåliga bevis men likväl) tvättat åtskilliga kretskort med kranvatten som sista steg efter att ha tvättat bort rester av flussmedel. Det blir inte de resultaten som visas i bilden några poster upp utan helt enkelt rent.

Något som är värt att tänka på när det gäller spill av just söta drycker som saft, läsk, kaffe med socker eller dylikt är att socker i lösning inte leder ström till skillnad från bl.a. fosforsyran i Coca-Cola. Dessutom är lösningsmedel typ ren Isopropylalkohol ett dåligt val för att lösa just socker som istället löser sig bättre i vatten, varvid TS val av batterivatten för tvättning var ett bra sådant.

Permalänk
Skrivet av Keymar:

Det är väl egentligen att banka huvudet i väggen men likväl.. Att tvätta elektronik i kranvatten är kanske inte idealet, vilket är att tvätta upprepade gånger utspädd Isopropylalkohol av gradvis avtagande koncentration, men däremot helt ofarligt. De mängder salter som finns i kranvatten gör visserligen att det leder något och att man efter att kortet torkat får kvar viss mängd salter som beroende på rådande luftfuktighet kommer att medföra läckströmmar på kortet.

Dessa läckströmmar är dock inget större problem för digital elektronik som i stort sett är immun mot den typen av effekter då signalledningar drivs hårt av källor med låg utimpedans. Läckströmmar utgör istället betydligt större problem i analoga kretsar med väldigt låga signalströmmar eller väldigt höga impedanser.

Så att säga att det är "helt åt h"#¤#%e" att tvätta i vanligt vatten är verkligen att ta i. Jag har personligen (anekdoter är visserligen dåliga bevis men likväl) tvättat åtskilliga kretskort med kranvatten som sista steg efter att ha tvättat bort rester av flussmedel. Det blir inte de resultaten som visas i bilden några poster upp utan helt enkelt rent.

Något som är värt att tänka på när det gäller spill av just söta drycker som saft, läsk, kaffe med socker eller dylikt är att socker i lösning inte leder ström till skillnad från bl.a. fosforsyran i Coca-Cola. Dessutom är lösningsmedel typ ren Isopropylalkohol ett dåligt val för att lösa just socker som istället löser sig bättre i vatten, varvid TS val av batterivatten för tvättning var ett bra sådant.

hej säger kunden som kommer i i butiken ja spillde vatten ner i min laptop har väntat i en vecka men den startar inte går det att fixa... jodå det går vi tvättar den i samma sorts vatten du spillde i datorn så fixar det sig. ja ska nog göra så i fortsättningen, blir alldeles utmärkt!

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

tjena efter jag spillde saft i datorn fungerade allt bra tills igår nu fryser datorn helt plötsligt. startar man om den så fryser den efter 30 sec. men startar man om 3dje gång så fungerar den i några timmar tills det fryser igen! är ganska säker på att de e nå saft som ligger kvar på mobot för det var svårast att komma åt å tvätta överallt. antar att de bara e å dra ut grejjerna igen å tvätta nogrannare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hej säger kunden som kommer i i butiken ja spillde vatten ner i min laptop har väntat i en vecka men den startar inte går det att fixa... jodå det går vi tvättar den i samma sorts vatten du spillde i datorn så fixar det sig. ja ska nog göra så i fortsättningen, blir alldeles utmärkt!

Där är det väl egentligen inte nödvändigtvis samma sak. Ett stort problem med att spilla vatten och andra vätskor i datorer eller annan elektronisk utrustning är dels att det ofta finns många små "skrymslen" (som under IC-kretsar och under skärmburkar på WiFi moduler) där vätskan kan ha svårt att dunsta och istället ligger kvar och orsakar korrosion som antingen kan skada lödningar/ledningsmönster eller utfällning av ledande material på kretskortet. Dessutom när det gäller just en laptop så kan vattnet även hamna i mekaniska komponenter såsom hårddiskar, fläktar, optiska enheter m.m. och där orsaka skada.

Så att vattnet i sig inte är farligt och inte är livsfarligt att tvätta elektronik i innebär inte nödvändigtvis att man bör tvätta hela datorn (bada med burken s.a.s.). Det är även lämpligt att blåsa ut vatten från under IC-kretsar och liknande med exempelvis tryckluft. Det bör man även göra med destillerat/avjonat vatten av ovanstående anledning.

Till TS har jag inget bra förslag, tvätta mera är nog en god idé. Speciellt kontakter kan vara kinkiga i och med att dessa dels är svåra att få helt rena och sedan är svåra att få torra, korroderade stift/blad i kontakter för minne/expansionskort tänker jag mig att kan orsaka att felbeteende som du beskriver. Har man otur kan man ju hamna i ett läge där kontakter precis fungerar men blir det lite kallare/varmare eller luftfuktigheten ändras så slutar det att fungera med krash som följd. Däremot så är ju allt sådant här rena spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keymar:

Där är det väl egentligen inte nödvändigtvis samma sak. Ett stort problem med att spilla vatten och andra vätskor i datorer eller annan elektronisk utrustning är dels att det ofta finns många små "skrymslen" (som under IC-kretsar och under skärmburkar på WiFi moduler) där vätskan kan ha svårt att dunsta och istället ligger kvar och orsakar korrosion som antingen kan skada lödningar/ledningsmönster eller utfällning av ledande material på kretskortet. Dessutom när det gäller just en laptop så kan vattnet även hamna i mekaniska komponenter såsom hårddiskar, fläktar, optiska enheter m.m. och där orsaka skada.

Så att vattnet i sig inte är farligt och inte är livsfarligt att tvätta elektronik i innebär inte nödvändigtvis att man bör tvätta hela datorn (bada med burken s.a.s.). Det är även lämpligt att blåsa ut vatten från under IC-kretsar och liknande med exempelvis tryckluft. Det bör man även göra med destillerat/avjonat vatten av ovanstående anledning.

Till TS har jag inget bra förslag, tvätta mera är nog en god idé. Speciellt kontakter kan vara kinkiga i och med att dessa dels är svåra att få helt rena och sedan är svåra att få torra, korroderade stift/blad i kontakter för minne/expansionskort tänker jag mig att kan orsaka att felbeteende som du beskriver. Har man otur kan man ju hamna i ett läge där kontakter precis fungerar men blir det lite kallare/varmare eller luftfuktigheten ändras så slutar det att fungera med krash som följd. Däremot så är ju allt sådant här rena spekulationer.

jag misstänker faktiskt att de kan vara min pci-e kontakt som spökar efter som all saft hamnade på grafikkortet så har det nog runnit in lite där. tillåmed spärren för grafikkortet är seg av saftkladd kanske ska byta till mina andra pci-e kontakt å prova den fortsätter det frysa så ere ba tvätta å hoppas på de bästa

Permalänk
Skrivet av Keymar:

Så att vattnet i sig inte är farligt och inte är livsfarligt att tvätta elektronik i innebär inte nödvändigtvis att man bör tvätta hela datorn (bada med burken s.a.s.). Det är även lämpligt att blåsa ut vatten från under IC-kretsar och liknande med exempelvis tryckluft. Det bör man även göra med destillerat/avjonat vatten av ovanstående anledning

om du läser lite längre upp så finns det vissa som antingen påstår att det funkar att tvätta med kranvatten eller inte tycker det låter troligt att det skulle vara farligt med vanligt vatten... det var därför ja svara så, jo ja har rengjort kretskort med Isopropanol /destillerat vatten jobbar med det.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644