Permalänk
Medlem

Få bort lukt från tangentbord...

Hej!

Har kommit över ett billigt mekaniskt tangentbord (begagnat). Allt är frid och fröjd förutom att det luktar så förbannat mycket cigarettrök. Någon som har ett bra tips för att bli av med detta illaluktande obehag?

Jag har plockat bort alla tangenter och rengjort dem mycket noggrant. Jag luktade på dem innan jag satte tillbaka dem och de luktar nästan ingenting längre. Dett är således själva bordet som luktar. Detta har jag försökt att rengöra så gott jag kan med både tops, trasa och fläkt. Det ser väldigt rent och fräscht ut, men luktar fortfarande... :/ Skulle det vara möjligt att typ sänka ner hela TGB:t i en balja med rengöringsmedel och vatten för låt säg någon timme och sedan skölja noga med vatten. Efter detta låta det torka lääänge. Lukten borde väl försvinna, men funkar det med det elektriska? Någon annan idé?

Kan lägga till att rengöringsmedlet jag använt är Ajax Universal, om det nu spelar någon roll

Tack på förhand!
/Sandsu

Permalänk

En vild gissning är att låta det stå i frysen i några timmar, det får bort stanken från skor åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Hej!

Har kommit över ett billigt mekaniskt tangentbord (begagnat). Allt är frid och fröjd förutom att det luktar så förbannat mycket cigarettrök. Någon som har ett bra tips för att bli av med detta illaluktande obehag?

Jag har plockat bort alla tangenter och rengjort dem mycket noggrant. Jag luktade på dem innan jag satte tillbaka dem och de luktar nästan ingenting längre. Dett är således själva bordet som luktar. Detta har jag försökt att rengöra så gott jag kan med både tops, trasa och fläkt. Det ser väldigt rent och fräscht ut, men luktar fortfarande... :/ Skulle det vara möjligt att typ sänka ner hela TGB:t i en balja med rengöringsmedel och vatten för låt säg någon timme och sedan skölja noga med vatten. Efter detta låta det torka lääänge. Lukten borde väl försvinna, men funkar det med det elektriska? Någon annan idé?

Kan lägga till att rengöringsmedlet jag använt är Ajax Universal, om det nu spelar någon roll

Tack på förhand!
/Sandsu

Sätt en skål ättika vid tangentbordet. Hade jag personligen varit en lukt hade jag flyttat mig då

Permalänk
Medlem

Använd etanol eller något om du ska tvätta det, så slipper du förstöra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

En vild gissning är att låta det stå i frysen i några timmar, det får bort stanken från skor åtminstone.

Tål tangentbordet det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Sätt en skål ättika vid tangentbordet. Hade jag personligen varit en lukt hade jag flyttat mig då

Haha, jo då springer man fort som attan Grejen är ju dock den att jag vill bli av med lukten, inte dölja den med en annan lukt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trä:

Använd etanol eller något om du ska tvätta det, så slipper du förstöra det.

På vilket sätt förstör rengöringsmedel? Skulle typ T-röd fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

På vilket sätt förstör rengöringsmedel? Skulle typ T-röd fungera?

Ja!

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Skrivet av Sandsu:

Jag har absolut ingen aning! Men det är nog ungefär som att rengöra det med hjälp av vatten och diskmedel – det fungerar nog, så länge man ger det lång tid att torka efteråt. Detsamma med att stoppa in det i frysen, det kan nog behöva tina långsamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sandsu:

Det återstår att se...men va fan, du kom ju över det billigt så vad har du att förlora?! Om datorn fryser efter det så vet du att det beror på att du installerat ny hårdvara

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Det kanske testas Behöver jag vara orolig för att brytare och kretskort får sprit på sig, eller är det bara att "blaska på" och sedan låta torka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har absolut ingen aning! Men det är nog ungefär som att rengöra det med hjälp av vatten och diskmedel – det fungerar nog, så länge man ger det lång tid att torka efteråt. Detsamma med att stoppa in det i frysen, det kan nog behöva tina långsamt.

Jo, det låter nog vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Haha, jo då springer man fort som attan Grejen är ju dock den att jag vill bli av med lukten, inte dölja den med en annan lukt...

Enligt lite huskurer så ska de neutralisera lukten. Dock luktar ju ättika något så förbannat äckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det återstår att se...men va fan, du kom ju över det billigt så vad har du att förlora?!

Haha sant Låter lite risky ändå, men varför inte som du säger... Lite vågad får man väl vara ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Enligt lite huskurer så ska de neutralisera lukten. Dock luktar ju ättika något så förbannat äckligt

Jo jag vet att min storrökande mormor brukar ställa skålar med ättika i sin lägenhet innan någon besöker henne. Det känns ju dock som att röklukten inte försvinner utan bara döljs... Jag är dessutom väldigt känslig för lukter, så poängen var just att bli av med den. Tipset läggs dock till samlingen och testas tills lukten är borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Jo jag vet att min storrökande mormor brukar ställa skålar med ättika i sin lägenhet innan någon besöker henne. Det känns ju dock som att röklukten inte försvinner utan bara döljs... Jag är dessutom väldigt känslig för lukter, så poängen var just att bli av med den. Tipset läggs dock till samlingen och testas tills lukten är borta

Stoppa den i frysen under natten.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Stoppa den i frysen under natten.

Jag får väl göra det. Känns som en enkel och smidig lösning, om det fungerar...

Permalänk
Medlem

Nu ligger det i frysen. Undrar vad familjen säger imorgon bitti

Permalänk
Skrivet av Sandsu:

Nu ligger det i frysen. Undrar vad familjen säger imorgon bitti

Haha, återkom gärna med resultat! Men som sagt, var tålmodig när du ska låta det komma ut från frysen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Haha, återkom gärna med resultat! Men som sagt, var tålmodig när du ska låta det komma ut från frysen.

Det ska jag Vad innebär tålmodig i praktiken? 2 timmar? 1 dygn? 1 vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Det ska jag Vad innebär tålmodig i praktiken? 2 timmar? 1 dygn? 1 vecka?

Även fast jag är helt övertygad om att Subdubwise är en lägga-tangentbord-i-frysen-expert med en långtgående erfarenhet av detsamma, tror jag nog att du i det här fallet får testa dig fram.

Generellt kanske man kan säga att det som inte händer efter 12-24h händer inte heller efter en vecka.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Även fast jag är helt övertygad om att Subdubwise är en lägga-tangentbord-i-frysen-expert med en långtgående erfarenhet av detsamma, tror jag nog att du i det här fallet får testa dig fram.

Generellt kanske man kan säga att det som inte händer efter 12-24h händer inte heller efter en vecka.

Har det inte skett någon förändring på ett dygn så vänta ett år eller två så skall du se att lukten försvinner

Permalänk
Medlem

Ställa en skål med ättika bredvid tangetbordet i ungf 24 timmar,

Ättikan kommer abosbera den äckliga doften.

Alternativt tvätta lätt med ättika blandat med vatten 1/3. Urkopplad såklart, låt det torka , om de luktar ättika kommer det dunsta vill man skynda på kan man göra rent med vatten lätt fuktad i trasa.
Fungerar mot alla lukter. Kylskåpslukt, kattpiss, och annat som är svårt att få bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Jo den försvinner faktigst, det är nått med ättika som drar åt sig lukten fråga mig inte hur

Permalänk

lär ju bli fukt i tangentbordet efter du tinat det så om jag vore du skulle jag helt klart vänta så du är säker på att all fukt har dunstat..eventuellt med hårblås kanske ? ingen aning om det funkar men en ide iaf.

Permalänk
Medlem

Elektronik tål vätska så länge det dunstar innan det strömförs.

Det är just när det har ström som vatten leder mellan komponterna som det kan bli knas.

Dock inte alla kemikaliska rengöringsmedel då det kan uppstå korrosion på elektroniken, om det nu skulle lyckas tränga in dit. Men better safe then sorry.

Hårblås är nog inte så smart, då du istället kan om du har otur värmer upp lödningar som gör att det hela blir obrukbart sen eller rentutav överhettar en krets.

Permalänk
Medlem

Man brukar ju använda ozon (trevärt syre) för att sanera röklukt efter bränder, cigaretter, etc. Ozon är kanske inte helt otippat ett jäkligt potent oxidationsmedel, antar att det är oxidationen man är ute efter. Vanligt (tvåvärt) syre är inte lika potent, men det borde ju ha samma effekt, om än i något mindre grad.

Känner du någon som har en vanlig gassvets? I sådana fall kanske det kan vara värt att testa att fixa någon slags gastät kammare, stoppa ner ditt tgb, fylla på med syrgas, och låta det ligga där ett tag. Har ingen aning om vilken koncentration som kan tänkas vara lämplig, så du får testa dig fram.

En annan variant kunde ju vara att bygga någon slags generator för att framställa ozon från luftens syre, och köra tillsammans med tgb i gastät kammare. I teorin är det inte så svårt i alla fall, det är bara en fråga om en massa el och hög spänning

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Skönaste tråden hah! Lycka till med ditt luktproblem!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur alla tangentbord är då jag bara gjort det med ett men jag har doppat ett tangentbord I en balja med diskmedel, jag bara tog bort tangenterna, PCB'n kunde man ta bort också sen lät jag plasten ligga I baljan och efter ett tag skrubbade jag bort smutsen (råkade spilla läsk på tangentbordet) mer jobb kanske men det borde ju ta bort lukt också

Permalänk
Skrivet av Njure:

Haha precis! Det bästa man kan göra är nog att låta det lufttorka i åtminstone 24 timmar efteråt och sedan köra det en omgång i ugnen, eller med en hårtork, för att känna sig mer säker.