Hjälp - musarm och andra ergonomiska problem?

Permalänk

Hjälp - musarm och andra ergonomiska problem?

Hej! det är så att jag börjar få ont i armarna , mellan armbågen och axeln. jag märkte detta först för någon vecka sedan och det är väldigt jobbigt. jag har ju suttit vid datorn typ 5 timmar per dag de senaste 5 åren , det är jobbigt därför att det blir problem även i skolan , när jag ska skriva. det är så att man blir irriterad på armen och bara vill slå sönder den. det gör liksom inte ont , man blir irriterad på armen och spänner den så att man orkar en stund till. någon som vet hur man lösen detta problem ?

Permalänk
Medlem

Bättre ställningen, ta småpauser när du jobbar framför datorn, träna och ändra ställning lite då och då som löser det sig oftast.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Op-sHi-TB:

Hej! det är så att jag börjar få ont i armarna , mellan armbågen och axeln. jag märkte detta först för någon vecka sedan och det är väldigt jobbigt. jag har ju suttit vid datorn typ 5 timmar per dag de senaste 5 åren , det är jobbigt därför att det blir problem även i skolan , när jag ska skriva. det är så att man blir irriterad på armen och bara vill slå sönder den. det gör liksom inte ont , man blir irriterad på armen och spänner den så att man orkar en stund till. någon som vet hur man lösen detta problem ?

*trådtitel redigerad*

Ta de varningstecknena seriöst! Detta är ett problem du måste träna bort, kolla in denna sidan http://www.musarm.se/ och ta det på allvar. Annars kan du få lida av problem länge. I grunden handlar det om att kroppen fått jobba för enformigt för länge.

Jag har själv jobbat bort värre besvär, alltså längre gånget förlopp genom övning och rätt tänk. Så få inte panik.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Jag sitter dagligen ett antal timmar vid olika datorer och jag har aldrig fått någon skada av det. jag tänker bara på att sitta rakt och vara så avslappnat som möjligt, works for me!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Lan:

*trådtitel redigerad*

Ta de varningstecknena seriöst! Detta är ett problem du måste träna bort, kolla in denna sidan http://www.musarm.se/ och ta det på allvar. Annars kan du få lida av problem länge. I grunden handlar det om att kroppen fått jobba för enformigt för länge.

Jag har själv jobbat bort värre besvär, alltså längre gånget förlopp genom övning och rätt tänk. Så få inte panik.

Tack ! men , hur ofta ska man göra dessa övningar och hur många gånger ?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Op-sHi-TB:

Tack ! men , hur ofta ska man göra dessa övningar och hur många gånger ?

Nu är inte jag ergonom och du borde egentligen uppsöka en sådan för bra råd men jag kan tipsa om den metoden jag körde när jag mådde som värst i början.

Sätt en klocka eller timer, ring en gång i timmen, kör alla övningarna i två repetitioner.

Du bör fundera på att se över din arbetställning, sittposition, skrivbord och mus/tangentbord och hitta bästa lösningen. Rekommenderar också att börja med en fysisk sport eller träning av något slag. Dessa besvären kommer sig av att det blir enformigt, alltså kan man också bryta mönstret genom att träna på andra rörelser.

Men i ärlighetens namn, överväg att träffa en ergonom. Kan inte skada.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av WhiTeAddec:
Skrivet av oouhdawg:

*inlägg raderade*

Nu tar vi och hjälper TS, inlägg som inte berör topic (inte ens delvis) eller tillför diskussionsinnehåll har inget att göra i tråden. Se forumreglerna.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Grundtipset brukar alltid vara att inte sitta (eller stå) i samma ställning under längre perioder. Det kan räcka med en så enkel sak som att ta en kort paus och sträcka på sig då och då, eller att skaffa ett stå/sitt-bord och växla mellan sittande och stående några gånger per dag.

Men som sagt, bäst är att prata med ergonom eller sjukgymnast eller liknande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Börja med att minska tiden du sitter framför datorn så att kroppen har en större chans att läka.

Som andra redan skrivit så bör du prata med en ergonom eller läkare. Fel övningar kan förvärra skadan så det är bättre att du prata med en läkare, sjukgymnast eller ergonom.

Permalänk

det är så att jag bara är 12 år ( tragiskt nog så är jag redan en nörd ) jag ska börja i fotboll nästa vecka och har börjat med övningarna , men det är så att jag inte vill att släkt , vänner ska veta att jag har så kallad musarm , för det är lite pinsamt att vara nörd vid min ålder

Permalänk
Skrivet av Op-sHi-TB:

det är så att jag bara är 12 år ( tragiskt nog så är jag redan en nörd ) jag ska börja i fotboll nästa vecka och har börjat med övningarna , men det är så att jag inte vill att släkt , vänner ska veta att jag har så kallad musarm , för det är lite pinsamt att vara nörd vid min ålder

Kalla det för tennisarmbåge istället då. Inte lika omfattande som musarm, men låter väl lite mindre nördigt att ha.
Mina tips för att minska belastning på armen är att använda mer kortkommandon på tangentbordet. Det hjälper en hel del. http://surfa.de/win.php Man kan göra en hel del utan att behöva använda musen. Sen om du har en symmetrisk mus kan du pröva att byta hand. Du kan byta plats på knapparna i kontrollpanelen så det passar för vänster hand. Det körde jag med när jag stukat handleden.

Jag märker också att jag lätt får ont i armen om jag lutar den mot ett armstöd eller bordskant medan jag sitter framför datorn, så se över hur din arbetsplats ser ut. Sen som alla andra säger, att se till att komma upp och röra på dig, bara någon minut per timme kommer göra stor skillnad för dig. Du är såpass ung fortfarande, att om du ställer om till bättre skrivbordsvanor kommer du bli helt ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk

hur lång tid kommer det ta innan det försvinner om jag gör övningarna ? klarar inte att sitta vid datorn i ens 5 minuter

Permalänk

vardaglig träning är mitt tips, upplevt exakt samma sak som du.

Visa signatur

|||

Permalänk

men hur lång tid kommer det ta innan det försvinner ?

Permalänk

Armbågarna uppe på skrivbordet, eller på något vis avlastade
Sitta lagom högt (en bra stol?)
Armlovs stöd?

Dessa fungerar för mig och jag kan sitta dagar utan problem, får dock sträcka ut ryggen!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Op-sHi-TB:

men hur lång tid kommer det ta innan det försvinner ?

Med tanke på att det är förslitningsskador på muskler så måste de partierna där du har ont vila. Det kan ta några dar eller en vecka. Men om man suttit fel länge men inte märkt av det så kan det till och med bli skador för livet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag arbetar framför dator dagligen och fick också musarm. Mitt problem avhjälptes med att ta regelbundna pauser samt att varje gång jag väntar på att datorn "tänker" så vänder jag handen upp och ner så att handflatan är uppåt. Besväret försvann efter cirka 2 veckor.

Rehabiliteringstiden är omöjlig att förutspå, men variera din position framför datorn samt träna som många ovan föreslagit. Regelbundna korta pauser är bra.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk
Medlem

Ett slappare sätt att slippa anstränga armen är att bänka sig i soffan med datorn om du har en laptop med extern mus. Genom att ha överarmen 90 grader ned i soffan i princip med hela underarmen vilandes på sittkudden så är ansträngningsnivån närmare 0.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att använda handleden och fingrarna mer, både när du skriver och använder musen, armen använder jag endast som stöd och för att flytta handen från musen till t-bordet och jag har suttit vid datorn mer än vad jag vill erkänna och aldrig haft några problem med musarm.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Jag har haft liknande problem, har dock inte känt av det på ett antal år nu, försvann helt efter jag drog igång med styrketränande och skaffade handledsstöd.

Om det är såpass illa att du knappt klarar 5 minuter framför datorn borde du nästan kolla upp det, låter som att det är inflammerat och då behövs verkligen vila och eventuellt antiinflammatoriskt läkemedel.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Fattar inte hur det kan vara så illa , har ju bara känt av det typ 1-2 veckor

Permalänk
Medlem

Jag hade besvär tidigare, men har bytt till trackball och smalare tangentbord (ett utan sifferdelen).
För mig var det väl värt investeringen.