Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Är den första som svarade i tråden har alltid följt upp på Matrix och Yulongs produkter. Den ser väldigt frärs ut internt, men som sagt så saknar den optisk input vilket är negativt på min sida, om man bortser från priset som är ~$1000

Där ser man
... du tänker som mig. Vill helst ha optisk jag med!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag stör mig, det är tydligen en del som monterar isär dem och vänder på bandet så knölarna hamnar uppåt, men det är även en del som uppskattar dem för att det inte blir lika varmt, det beror nog mycket på huvudformen om det passar med knölarna eller inte.

Du verkar ha lite koll så jag kollar med dig om du kan förklara skillnaden mellan K701 och K702?
Funderar även på om mitt Cubase CI2-ljudkort bör klara av dem utan problem?
Håller mest på att spela in Metal, men börjat spela in lite vanligt pop/rock.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Du verkar ha lite koll så jag kollar med dig om du kan förklara skillnaden mellan K701 och K702?
Funderar även på om mitt Cubase CI2-ljudkort bör klara av dem utan problem?
Håller mest på att spela in Metal, men börjat spela in lite vanligt pop/rock.
Tack på förhand!

K702 har löstagbar sladd.
Väldigt bra och neutrala lurar och kräver bra förstärkare för att låta bra,dock inget för dem som lyssnar på rock,kan låta lite basfattigt då.
Och köp k701 på thomann,de är väldigt billiga där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

K702 har löstagbar sladd.
Väldigt bra och neutrala lurar och kräver bra förstärkare för att låta bra,dock inget för dem som lyssnar på rock,kan låta lite basfattigt då.
Och köp k701 på thomann,de är väldigt billiga där.

Så K701 har mer bas? Skulle kunna tänka mig ett par andra lurar upp till runt 3000 om du har några tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Så K701 har mer bas? Skulle kunna tänka mig ett par andra lurar upp till runt 3000 om du har några tips!

Har inte sagt att k701 har mer bas.
Kanske
http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990_edition_2005.htm kräver hörlursförstärkare
http://www.thomann.de/se/shure_srh_940.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Tack för tipsen. De första ser ju sköna ut.
Hoppas mitt ljudkort är tillräckligt bra Är ju ett inspelningsljudkort som borde klara en del.

http://www.thomann.de/se/steinberg_ci2.htm Rättare sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Kan varmt rekommendera Denon-lurarna jag tipsade om, du hittar nog inget mer prisvärt i närheten iaf!
Jag har ett par Denon AH-D2000, är extremt nöjd med mina, kostade 3500:- och värda varenda krona! Det som fick mig att välja dom var att dom hade kristallklart ljud med perfekt mjuk mullrig THX-bas men framför allt var det dom skönaste lurarna jag haft på huvet.
Dom nya denon-lurarna ska vara ännu skönare och ha ännu mer mysig bas, det kliar i mina köp-fingrar, är så otroligt sugen på ett par AH-D600!

Dra till en HiFi-klubbenbutik och testa dom!

Angående ditt ljudkort så kommer det funka helt perfekt, behåll det! Den där nouse-cancelling tekniken är extremt bra, kommer sitta perfekt tillsammans med din ModMic!

Rekommenderar att försöka finna ett par lurar från den äldre serien när det gäller Denon, sitter själv med AH-D5000 och är mkt nöjd med dom. Köpte ett par AH-D600 vid release av dessa men returnerade dom rätt omgående.
Basen i dom var noterbart högre, dock så tenderade det att gå ut över mellanregistret i mitt tycke. Komfortmässigt så ligger även där dom gamla lurarna före sina efterföljare. Huvudbandet är för smalt på dom nya och även om lurarna inte är speciellt tunga så känns det påfrestande efter längre lyssningssessioner. Sen att dom nya är fulare än föregångarna är väl högst personligt tycke för min del, påminner för mkt om beats och dylika lurar.

Permalänk
Medlem

Dx1000 och w1000x är några andra woodisar som går att hitta för relativt liten peng

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Nu var det dags för nya hörlurar, sitter nu med ett par Creative Headset Tactic3D Omega, härligt ljud i mitt tycke dock så är själva hörlurarna inte tillräckligt djupa vilket resulterar i att jag får en ganska outhärdlig smärta i örat efter ett tag. Innan dem så använde jag ett par Razer Blackshark hur sköna som helst att ha på sig dock så var dem ej värda priset.

Jag söker inte ett gaming headset utan jag söker ett par hörlurar som är slutna och har riktigt brötig bas! Det jag ska använda det mest till är att lyssna på musik och se på film. Headsetet måste ha ganska tåliga "bågar" då jag har ett ganska stort huvud vilket har resulterat i destruktion. Jag gillar inte när som på t.ex. AKG K540 så blir det ganska diskant ljud (i mitt tycke) så jag vill gärna ha ett par lurar som verkligen trycker ifrån när man drar igång en go metal låt med tung bas.
Så musiken jag lyssnar på är mest metal/screamo men även dubstep, hardstyle och house

Mic behövs inte.

Budgeten jag hade tänkt var väll ca 1500kr för ett par hörlurar kan eventuellt sträcka mig lite beroende om det behövs att införskaffa ljudkort.

Permalänk
Skrivet av Krutfarmor:

Nu var det dags för nya hörlurar, sitter nu med ett par Creative Headset Tactic3D Omega, härligt ljud i mitt tycke dock så är själva hörlurarna inte tillräckligt djupa vilket resulterar i att jag får en ganska outhärdlig smärta i örat efter ett tag. Innan dem så använde jag ett par Razer Blackshark hur sköna som helst att ha på sig dock så var dem ej värda priset.

Jag söker inte ett gaming headset utan jag söker ett par hörlurar som är slutna och har riktigt brötig bas! Det jag ska använda det mest till är att lyssna på musik och se på film. Headsetet måste ha ganska tåliga "bågar" då jag har ett ganska stort huvud vilket har resulterat i destruktion. Jag gillar inte när som på t.ex. AKG K540 så blir det ganska diskant ljud (i mitt tycke) så jag vill gärna ha ett par lurar som verkligen trycker ifrån när man drar igång en go metal låt med tung bas.
Så musiken jag lyssnar på är mest metal/screamo men även dubstep, hardstyle och house

Mic behövs inte.

Budgeten jag hade tänkt var väll ca 1500kr för ett par hörlurar kan eventuellt sträcka mig lite beroende om det behövs att införskaffa ljudkort.

Audio Technica ATH-M50 men dom klämmer nog åt lite om man har stort huve.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Audio Technica ATH-M50 men dom klämmer nog åt lite om man har stort huve.

Hur är ramen? är den i plast eller metall? Klämmer åt gör nog inget så länge dem inte går att knäcka.

Permalänk
Skrivet av Krutfarmor:

Hur är ramen? är den i plast eller metall? Klämmer åt gör nog inget så länge dem inte går att knäcka.

Aluminium, du kommer inte att kunna knäcka dom så länge du inte gör det medvetet och med massa kraft. Sitter och töjer dom nu, verkar klara en del, men det är klart tar jag i lite så är dom historia, men så är det väl med de flesta lurar

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Rekommenderar att försöka finna ett par lurar från den äldre serien när det gäller Denon, sitter själv med AH-D5000 och är mkt nöjd med dom. Köpte ett par AH-D600 vid release av dessa men returnerade dom rätt omgående.
Basen i dom var noterbart högre, dock så tenderade det att gå ut över mellanregistret i mitt tycke. Komfortmässigt så ligger även där dom gamla lurarna före sina efterföljare. Huvudbandet är för smalt på dom nya och även om lurarna inte är speciellt tunga så känns det påfrestande efter längre lyssningssessioner. Sen att dom nya är fulare än föregångarna är väl högst personligt tycke för min del, påminner för mkt om beats och dylika lurar.

Konstigt att det var sån skillnad, om man tittar på denna graf så är AH-D5000 och AH-D600 extremt snarlika, lite mer bas i AH-D600 stämmer ju iaf.

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...

Jämfört med AH-D7000

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...

Jämfört med Sennheiser HD800

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...

Väldigt snarlika HD800 tycker jag, dock är HD800 snäppet mer neutrala.

Permalänk
Medlem

Man får ta såna där FR diagram med en nypa salt. Inte alltid dom är hundra procent korrekta.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Man får ta såna där FR diagram med en nypa salt. Inte alltid dom är hundra procent korrekta.

Håller med.

Kollade upp jämförelsen mellan AH-D5000 och HD650 och även där så ligger dom väldigt nära varandra, i verkligheten är upplevelsen bra mkt större i skillnad. I slutändan så är det nog bara att personligen testa respektive lurar och bilda sig en egen uppfattning. Gäller då att få testa med bra grejer i signalvägen också förstås, inverkar mkt på lite mera tungdrivna lurar (Denon ligger lågt i ohm men dom gillar höga strömstyrkor så tro inte att det låter perfekt rätt ur telefonen).

Permalänk
Medlem

Det är svårt att mäta skillnader i ljud sådär. Det är lyssning som gäller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är svårt att mäta skillnader i ljud sådär. Det är lyssning som gäller.

Verkligen, det är inte bara ljud utan komfort osv är också väldigt viktigt.
Men som flera andra redan har gjort rekommenderar även jag Denons lurar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Det är svårt att mäta skillnader i ljud sådär. Det är lyssning som gäller.

Japp alla har lite olika hörsel också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Krutfarmor:

Hur är ramen? är den i plast eller metall? Klämmer åt gör nog inget så länge dem inte går att knäcka.

Dom är riktigt hållbara på alla punkter. Dom sitter väldigt skönt på mitt huvud, men har ett ganska litet också, annars antar jag att man kan "stretcha ut" metallbandet om man tycker att de trycker för hårt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Hej! Nu är det så att jag är smått sugen på att skaffa en rörförstärkare. Jag har dock ingen aning om vart man hittar dessa och hur mycket dom kostar.

Skulle vara snällt om ni kunde länka några så man fick sig en inblick i det hela.

Mvh

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Hej! Nu är det så att jag är smått sugen på att skaffa en rörförstärkare. Jag har dock ingen aning om vart man hittar dessa och hur mycket dom kostar.

Skulle vara snällt om ni kunde länka några så man fick sig en inblick i det hela.

Mvh

Antar att du menar hörlursförstärkare då.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=400020

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=356678

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Hej! Nu är det så att jag är smått sugen på att skaffa en rörförstärkare. Jag har dock ingen aning om vart man hittar dessa och hur mycket dom kostar.

Skulle vara snällt om ni kunde länka några så man fick sig en inblick i det hela.

Mvh

För entry-level kan jag rekommendera Little Dot och LaFigaro, väldigt prisvärda rörförstärkare.

http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=815&sid=7c...

http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=819&sid=7c...

http://yuking09.com/336c.asp

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Fick min matrix m-stage precis, visst ska man köra med 10 gain med k701 va?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Proffsmobbare

Funderade på en sak med alla diagram och mätningar. Nog för att smak är så otroligt individuell och att placebo är våran bästa vän, men kan det inte vara så att hörselgångar och även ytterörat är format på ett sådant sätt att en person kan känna stor skillnad mellan två olika lurar för att akustiken blir annorlunda än mellan två mätningar? Positionering bland annat.

Märker själv hur mycket ljudet ändras i mina DT990 när jag flyttar runt örat i kåpan, ganska rolig effekt. Kan inte ens föreställa mig hur stor skillnad det skulle vara om man hade bytt ytteröra.

Riktiga tomtarna på Head-Fi brukar ju tala om basfällor i sina öron mellan visa frekvenser.

Permalänk
Medlem

£199 för Denon AH-D600 på Amazon. Sänkt med 3000 spänn. Är det något lurt eller ska man slå till?

http://www.amazon.co.uk/Denon-AH-D600-Over-Ear-Headphone/dp/B...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marxor:

£199 för Denon AH-D600 på Amazon. Sänkt med 3000 spänn. Är det något lurt eller ska man slå till?

http://www.amazon.co.uk/Denon-AH-D600-Over-Ear-Headphone/dp/B...

Om du vågar, så slå till. Jäkligt prisvärt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Om du vågar, så slå till. Jäkligt prisvärt.

Slängde iväg en beställning. Tyska Amazon blev det, eftersom de inte levererade till Sverige på UK. Samma pris dock.
Får se om det dyker upp något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marxor:

Slängde iväg en beställning. Tyska Amazon blev det, eftersom de inte levererade till Sverige på UK. Samma pris dock.
Får se om det dyker upp något.

Nice, grattis om du får ett par D600 i gott skick

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Blir inte klok på om den "seriösa" kabeln till Denon AH-D600 har 6.3mm jack eller ej, finns bilder och reviews som tyder på båda. Har inte vart inne i nån butik ännu och kikat på dom så man får ju förlita sig på det som står på the internet men kan någon bekräfta detta? xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TeknikEast:

Blir inte klok på om den "seriösa" kabeln till Denon AH-D600 har 6.3mm jack eller ej, finns bilder och reviews som tyder på båda. Har inte vart inne i nån butik ännu och kikat på dom så man får ju förlita sig på det som står på the internet men kan någon bekräfta detta? xD

En del kontakter har en adapter som skruvas fast, kan du berätta vilken kabel du mer specifikt menar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.