Problem med TV köpt från NETONNET [från 2011]

Permalänk
Medlem

Problem med TV köpt från NETONNET [från 2011]

Hallåj,

Litet men ändå stort dilemma. Vet ej om det är rätt eller fel att posta det här. Jag tycker iaf att andra konsumenter bör bli informerade om gråimport TV. Kanske fungerar fint på andra märken än Samsung men mitt problem gäller iaf min Samsung köpt från netonnet. Låter det intressant? Eller känner du dig nyfiken att ge råd och förslag, fortsätt då att läsa...

Köpte mig en Samsung LE46C750 från Netonnet.se 2011-06-15. Jag köpte den i varuhuset i Västerås. Den tar inte emot Svenska kanaler (endast vissa) samt klockan visar fel. Jag har ringt Samsung 4-5 gånger med start 2011-08-17 och Netonnet 3 gånger. Samsung beskrev för mig att denna TV är importerad från England och täcks ej av samma garanti samt stöd för den svenska marknaden. Enligt förslag av personal i varuhuset vid köp valde jag denna TV. Nu visar det sig vara ett stort misstag. Kvinnan i varuhuset rekommenderade denna produkt för mig eftersom det var en bra TV för en billig summa. Den hade alla funktioner samt kunde köras med boxer osv...

Jag kan idag ej ta emot krypterade signaler från Boxer, kan heller inte hitta på alla kanaler. Vid kanalsökning kan endast Storbritannien och Irland väljas som land. Vid kontakt med netonnet 2011-08-19 talade jag om att jag kände mig lurad och ville reklamera min TV.

Jag fick nobben och han påstår att dom har skrivit på sin annons att engelskmanual följer med. Ska det vara ett argument som gör mig medveten om detta?!. Det tvivlar jag på. Nu vid köp i varuhuset hade jag ej möjlighet att titta på denna information eftersom kl var nästan 20:00. Om jag hade tittat på annonsen hade jag heller inte uppfattat att denna TV är importerad, och har en endast standard för England. De skriver heller inte ut att TV är importerad och inte heller täcks av samma garanti som samsung talade om för mig.

Jag betalade mer än 9000 (ink försäkring) för detta som jag ej kan använda. Hur ska jag gå tillväga för att reklamera denna produkt, några förslag?!

Netonnet vill inte erkänna att de säljer gråimporterade tvaparater och ej informerar kunderna om detta. Jag visste inte ens vad gråimport var tills samtal med Samsung. Samsung berättade att de importerar tv eftersom de är billigare och slipper då betala vissa avgifter tror hon nämde miljöavgifter och hemservice osv... Jag inser nu att jag har blivit blåst totalt av Netonnet och de vill heller inte ta tillbaka min TV.

Han på supporten, tror han hette Daniel, sa att "Ja det finns ingen garanti att din TV skall fungera med boxer eftersom det är en import". Hur ska jag kunna veta att det är en import. Om de inte skriver det med klartext eller informerar mig muntligt i deras varuhus.

De har nu tagit bort den produkten från deras webbshop, undra varför?! Enligt deras sida säger dom att de följer ARN och alla garantier osv. Det stämmer inte heller eftersom de säljer vissa importerade TV som ej går under samma garanti (tydligen). När jag pratade med Samsung så finns det bara ett sätt att klura ut vart TV är poducerad för. De hänvisade mig till ett dokument på deras webbsida där de förklarar hur man kontrollerar om TV:n är import eller inte. Detta kan endast avgöras om modellnr slutar på XEE eller XXE. Varken Netonnet, Dustin eller Ellos som säljer denna aparat skriver ut att den är importerad eller ger information om att titta på modellnr för att få rätt TV. Samsung berättade också att flera, flera, flera kunder har ringt dem om just detta problem och därför har de på senaste tiden laddat upp detta dokument. Visst använder du TV för att spela, dvd eller koppla in en extern box så kommer det säkerligen att fungera men jag använder mig av CA-Modul och stör mig på att EPG samt klockan visar helt fel tid.

Jag vill varna andra köpare och informera om att om de ska använda CA modul för tex. Boxer och vill ha korrekt tid samt Guide, KÖP INTE EN SAMSUNG GRÅIMPORT. Kontrollera att modellnr slutar på XEE eller XXE. Om du sitter med samma problem som jag, besvära dig inte över att ringa supporten på netonnet. Så dåligt bemötande har jag inte varit med om. Otrevlig och kall va han.

Har ni några förslag?! Är det ARN som gäller?!

Mvh
Erik

Gammal tråd som väckts till liv. Förtydligade detta i rubrik och flyttade till rätt forumdel/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Känns inte helt rätt av Netonnet. Bara att lämna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Känns inte helt rätt av Netonnet. Bara att lämna tillbaka

Tyvärr så tar de ej emot min TV. De tycker jag ska "skylla mig själv". Så tråkigt... Jobbar själv med kunder dagligen men inom en helt annat försäljning. Det finns vissa som klagar bara för att klaga. Det här ärendet har faktiskt anledning till att just vilja reklamera min produkt. De första 2 gångerna ville de ta in TV:n på service. Även om de "försöker" repa min TV eller att byta ut den till en annan LE46C750. Så kommer fortfarande samma problem att vara kvar. Den sista gången jag pratade med dom erkände han "Daniel", att vi kan inte garantera att det kommer att fungera om vi tar in den på service. (Som jag skrev tidigare). Jag förklarade för honom att, vadå?! Om du beställer att en snickare ska regla ditt golv som kund? Ska du då förklara för honom hur man reglar golvet och han gör arbetet. Det är företaget som skall informera konsument om att "om du köper det här, så kan det vara möjligt att dessa funktioner ej fungerar". Självklart, helt självklart att de ska informera om garantin. Det får inte glömmas.

Permalänk
Medlem

Köpte en Blu-rayspelare på CDON som var importerad ifrån England (inga svenska menyer med andra ord) vilket inte framgick av deras hemsida men det var inga problem att få lämna tillbaka den (struntade dock i det).

NetOnNet trodde jag faktiskt var snäppet bättre än CDON men det har kanske ändrats sedan Siba köpte upp dom...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma sak gäller för LG-apparater utan N på slutet. Jag har t.ex. en 50PK760N. Däremot är det ganska schysst att kunna köpa billigare apparater om man känner att man är ok med det men då ska det också informeras tydligt!

Tråkigt när det blir sådär och uruselt av NetonNet att inte ta tillbaka den! Har du stake nog så skulle du be att få prata med butikschefen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Köpte en Blu-rayspelare på CDON som var importerad ifrån England (inga svenska menyer med andra ord) vilket inte framgick av deras hemsida men det var inga problem att få lämna tillbaka den (struntade dock i det).

NetOnNet trodde jag faktiskt var snäppet bättre än CDON men det har kanske ändrats sedan Siba köpte upp dom...

Jag har också "trott" att Netonnet.se har varit "bra". Jag började öppna mina ögon då min syster köpte en HTC som det visade sig vara fel på. Det var nästan samma veva där med att reklammera. Hon blev utan tele i 4 veckor. Dåligt bemötande, sur bakom disken, skyllde på min syster, att det var hennes fel eftersom hon inte hade kollat om det fanns några uppdateringar för telefonen. Efter mycket, mycket tjafs tog dom in den på rep.

Jag funderade mycket och länge på om jag verkligen skulle köpa en TV ifrån netonnet.se. Det var priset som styrde. Det visar sig nu att jag aldrig mer kommer att köpa något där. Jag råder er till att akta er för netonnet. Köpte ett ljudsystem från Alina som visade sig vara defekt. De gav mig tillbaka pengarna direkt. Skickade tillbaka en Razer till Webhallen. Kanon support där. Fick den utbytt på några dagar.

Skrivet av Rådström:

Samma sak gäller för LG-apparater utan N på slutet. Jag har t.ex. en 50PK760N. Däremot är det ganska schysst att kunna köpa billigare apparater om man känner att man är ok med det men då ska det också informeras tydligt!

Tråkigt när det blir sådär och uruselt av NetonNet att inte ta tillbaka den! Har du stake nog så skulle du be att få prata med butikschefen.

Jag förstår nu att det finns en hel del gråimporterade apparater ute där på marknaden. Det tråkiga är att företagen som säljer dom vill inte tala om att de är gråimporterade. Jag hörde från Samsung angående miljöavgiften osv... Kanske kan ligga något i det. Det kanske är lite 'smufflens' egentligen.

Han "Daniel" som jag pratade med. Pratade just med chefen där och han gav mig nobben också.
Kan bero på att de vill luta sig på att:
Jag flyttade pga. vattenskada i samma veva. TV:n är köpt 2011-06-15 kl 19:54. Jag har fått ordning på mina grejer och det är nu jag har testat TV:n. Hade det varit inom 14 dagar hade de kanske tagit tillbaka min TV utan denna tvist. Fast det verkar som de inte vill "ta tillbaka" de gråimporterade apparaterna. Det verkar som de vill sopa det under mattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Jag har också "trott" att Netonnet.se har varit "bra".

Dom har blivit rejält mycket sämre på senare år med en otroligt dålig service vid fel/reklamationer (Boråsbutiken). Har formligen fått tränga mig in med min felande laptop för att bevisa att det var fel på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Jag förstår nu att det finns en hel del gråimporterade apparater ute där på marknaden. Det tråkiga är att företagen som säljer dom vill inte tala om att de är gråimporterade. Jag hörde från Samsung angående miljöavgiften osv... Kanske kan ligga något i det. Det kanske är lite 'smufflens' egentligen.

De företag som sysslar med gråimport av TV-apparater är NetOnNet, Dustin, Komplett.se, Inwarehouse och CDON.

Permalänk
Medlem

skumt, har alltid haft bra erfarenhet utav reklamationer hos netonnet, även fått bra med kompensation, bland annat köp av en laptop på fyndvara fick 1000kr i kompensation för att den inte var rensad innan den såldes ut. så varierar nog från butik till butik eller om de blivit sämre med siba uppköpet

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Dom har blivit rejält mycket sämre på senare år med en otroligt dålig service vid fel/reklamationer (Boråsbutiken). Har formligen fått tränga mig in med min felande laptop för att bevisa att det var fel på den.

Har tyvärr också bara dålig erfarenhet av netonnet gällande reklamationer. Nu kanske det är så att jag har haft otur, vad vet jag. Tycker de har bemött mig oprofessionellt vilket fall som helst. Tycker ändå att de kan säga "ursäkta att vi ej informerat dig om detta gällande import, självklart byter vi ut TV:n till en annan modell som ej är importerad". Fine då hade jag varit nöjd, matter closed, men icke sa nicke. Han jag talade med sa jag att jag kan lägga till mellanskillnaden om TV skulle vara dyrare. Nej, svaret jag fick var "nej vi kan inte ta tillbaka en TV som är 2 månader gammal" i otrevlig ton. Snäll som man är förklarade jag också det med vattenskadan, varför det dröjt innan jag testat tv:n osv.. Då sa han otrevligt "Hör inte till saken" som att jag är en idiot.

Skrivet av andr3a$:

De företag som sysslar med gråimport av TV-apparater är NetOnNet, Dustin, Komplett.se, Inwarehouse och CDON.

Det märkte jag nu när Samsung berättade för mig att det var en gråimport. Då började jag scrolla igenom deras modeller och såg flertal "gråimport".
Tråkigt som F*N att den information INTE framkommer förens man stöter på problem och har monterat TV:n. Tänk dig... Du renoverar hemma. Köper 1 TV. Du har renoverat klart och hängt upp TV:n tre veckor efter köpet. Varför ska inte samma garanti gälla då?! Om jag köper en TV i Sverige förutsätter jag att den fungerar i Sverige med våra inställningar. Som att köpa 1 bil som endast går på drivmedel som säljs i Kina. Det märker du första gången du skall tanka

Permalänk
Medlem

Gör som så att du lämnar in TV hos netonnet på reklamation och säga "nästan" som de är att mottagaren TV mottagaren inte funkar... och att "kanalsökningen" inte funkar. Tar de emot TV då så får de "reparera" de problemet. Kan testa... får du den fixad så är de bra... annars får du lämna in den igen med samma motivering. Alltså inte ett byte utan be om en "lagning". Vad tror du?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Gör som så att du lämnar in TV hos netonnet på reklamation och säga "nästan" som de är att mottagaren TV mottagaren inte funkar... och att "kanalsökningen" inte funkar. Tar de emot TV då så får de "reparera" de problemet. Kan testa... får du den fixad så är de bra... annars får du lämna in den igen med samma motivering. Alltså inte ett byte utan be om en "lagning". Vad tror du?

Problemet är ju att det ej kan repareras. Då måste de byta ut tunern eller hela TV. Oavsett hur många moduler för boxer de testar eller hur många gånger de testar kommer problemet att vara där. Samsung producerar tydligen serie tv för norden som bara ska säljas här. De omfattar servicen som Samsung erbjuder i Norden samt alla avigter (miljö, återvinning osv..). Detta saknas i en gråimport. Tunern är endast tillverkad och konfigurerad för den engelska (engelsk kodning och inte svensk/nordisk) marknaden vilket resulterar i att antingen måste den bytas och om den byts måste FW antagligen uppdateras och bytas ut till den nordiska men eftersom det inte finns en LE46C750 för den svenska marknaden kommer problemet att kvarstå och resultera i samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Problemet är ju att det ej kan repareras. Då måste de byta ut tunern eller hela TV. Oavsett hur många moduler för boxer de testar eller hur många gånger de testar kommer problemet att vara där. Samsung producerar tydligen serie tv för norden som bara ska säljas här. De omfattar servicen som Samsung erbjuder i Norden samt alla avigter (miljö, återvinning osv..). Detta saknas i en gråimport. Tunern är endast tillverkad och konfigurerad för den engelska (engelsk kodning och inte svensk/nordisk) marknaden vilket resulterar i att antingen måste den bytas och om den byts måste FW antagligen uppdateras och bytas ut till den nordiska men eftersom det inte finns en LE46C750 för den svenska marknaden kommer problemet att kvarstå och resultera i samma fel.

Precis de jag menar... De kan inte laga problemet... Alltså måste de byta ut TVn. Är ju inte rimligt att köpa en TV som man inte kan titta på TV kanaler med.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

nevermind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Precis de jag menar... De kan inte laga problemet... Alltså måste de byta ut TVn. Är ju inte rimligt att köpa en TV som man inte kan titta på TV kanaler med.

Jag förstår hur du menar, men de ville ju inte ens ta emot den på service och kontrollera "felet".
De hade förmodligen gjort det om jag hade sagt att mottagaren var trasig.

Skrivet av othic:

jag har en Samsung med XXE på slutet e det en gråimport

Nej XXE eller XEE är ej en gråimport. Du har lyckats köpa dig en Nordisk modell, grattis Köpt på Netonnet?! Verkar vara mest gråimport som de säljer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Jag förstår hur du menar, men de ville ju inte ens ta emot den på service och kontrollera "felet".
De hade förmodligen gjort det om jag hade sagt att mottagaren var trasig.

Nej XXE eller XEE är ej en gråimport. Du har lyckats köpa dig en Nordisk modell, grattis Köpt på Netonnet?! Verkar vara mest gråimport som de säljer...

nope den e köpt på komplett.se dock köpte min syster en blu-ray spelare till mig på netonnet med fransk manual har inte kollar serienr på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av othic:

nope den e köpt på komplett.se dock köpte min syster en blu-ray spelare till mig på netonnet med fransk manual har inte kollar serienr på den

Komplett har jag köpt en del prylar ifrån. Det har fungerat bra med support osv.. Har dock aldrig köpt TV där. Sysslar dom också med gråimport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Komplett har jag köpt en del prylar ifrån. Det har fungerat bra med support osv.. Har dock aldrig köpt TV där. Sysslar dom också med gråimport?

Vissa modeller åtminstone. Har köpt både "engelsk" och "svensk" tv från Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vissa modeller åtminstone. Har köpt både "engelsk" och "svensk" tv från Komplett.

Där ser man, jag undrar varför de inte vill "informera" om att TV:n är en gråimport?! Varför vill de sopa det under mattan (att de ej skriver ut detta i sin artikel osv... och dess följder som kan uppkomma)?! Jag menar... Det finns ju faktiskt problem med gråimport, och den svenska marknaden. Tydligen i mitt fall iaf!

Permalänk
Medlem

I mitt fall hade teven råkat hamna i en olycka.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Hmm.går ju att lösa så du får in svenska kanaler med extern tuner tex,video,dvd recorder mm
men det är inte det roligaste

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Hallåj,

Litet men ändå stort dilemma. Vet ej om det är rätt eller fel att posta det här. Jag tycker iaf att andra konsumenter bör bli informerade om gråimport TV. Kanske fungerar fint på andra märken än Samsung men mitt problem gäller iaf min Samsung köpt från netonnet. Låter det intressant? Eller känner du dig nyfiken att ge råd och förslag, fortsätt då att läsa...

Köpte mig en Samsung LE46C750 från Netonnet.se 2011-06-15. Jag köpte den i varuhuset i Västerås. Den tar inte emot Svenska kanaler (endast vissa) samt klockan visar fel. Jag har ringt Samsung 4-5 gånger med start 2011-08-17 och Netonnet 3 gånger. Samsung beskrev för mig att denna TV är importerad från England och täcks ej av samma garanti samt stöd för den svenska marknaden. Enligt förslag av personal i varuhuset vid köp valde jag denna TV. Nu visar det sig vara ett stort misstag. Kvinnan i varuhuset rekommenderade denna produkt för mig eftersom det var en bra TV för en billig summa. Den hade alla funktioner samt kunde köras med boxer osv...

Jag kan idag ej ta emot krypterade signaler från Boxer, kan heller inte hitta på alla kanaler. Vid kanalsökning kan endast Storbritannien och Irland väljas som land. Vid kontakt med netonnet 2011-08-19 talade jag om att jag kände mig lurad och ville reklamera min TV.

Jag fick nobben och han påstår att dom har skrivit på sin annons att engelskmanual följer med. Ska det vara ett argument som gör mig medveten om detta?!. Det tvivlar jag på. Nu vid köp i varuhuset hade jag ej möjlighet att titta på denna information eftersom kl var nästan 20:00. Om jag hade tittat på annonsen hade jag heller inte uppfattat att denna TV är importerad, och har en endast standard för England. De skriver heller inte ut att TV är importerad och inte heller täcks av samma garanti som samsung talade om för mig.

Jag betalade mer än 9000 (ink försäkring) för detta som jag ej kan använda. Hur ska jag gå tillväga för att reklamera denna produkt, några förslag?!

Netonnet vill inte erkänna att de säljer gråimporterade tvaparater och ej informerar kunderna om detta. Jag visste inte ens vad gråimport var tills samtal med Samsung. Samsung berättade att de importerar tv eftersom de är billigare och slipper då betala vissa avgifter tror hon nämde miljöavgifter och hemservice osv... Jag inser nu att jag har blivit blåst totalt av Netonnet och de vill heller inte ta tillbaka min TV.

Han på supporten, tror han hette Daniel, sa att "Ja det finns ingen garanti att din TV skall fungera med boxer eftersom det är en import". Hur ska jag kunna veta att det är en import. Om de inte skriver det med klartext eller informerar mig muntligt i deras varuhus.

De har nu tagit bort den produkten från deras webbshop, undra varför?! Enligt deras sida säger dom att de följer ARN och alla garantier osv. Det stämmer inte heller eftersom de säljer vissa importerade TV som ej går under samma garanti (tydligen). När jag pratade med Samsung så finns det bara ett sätt att klura ut vart TV är poducerad för. De hänvisade mig till ett dokument på deras webbsida där de förklarar hur man kontrollerar om TV:n är import eller inte. Detta kan endast avgöras om modellnr slutar på XEE eller XXE. Varken Netonnet, Dustin eller Ellos som säljer denna aparat skriver ut att den är importerad eller ger information om att titta på modellnr för att få rätt TV. Samsung berättade också att flera, flera, flera kunder har ringt dem om just detta problem och därför har de på senaste tiden laddat upp detta dokument. Visst använder du TV för att spela, dvd eller koppla in en extern box så kommer det säkerligen att fungera men jag använder mig av CA-Modul och stör mig på att EPG samt klockan visar helt fel tid.

Jag vill varna andra köpare och informera om att om de ska använda CA modul för tex. Boxer och vill ha korrekt tid samt Guide, KÖP INTE EN SAMSUNG GRÅIMPORT. Kontrollera att modellnr slutar på XEE eller XXE. Om du sitter med samma problem som jag, besvära dig inte över att ringa supporten på netonnet. Så dåligt bemötande har jag inte varit med om. Otrevlig och kall va han.

Har ni några förslag?! Är det ARN som gäller?!

Mvh
Erik

Ja tkr du ska prata med butikschefen lr nån som håller i de du ska ju inte bli drabbad när du köper an apparat som "dom" sagt ska "funka" och den inte gör de ja menar de e riktigt b.

Ja har tyckt att de kännts fuffens me netonet nu förstår vi vf de e som de e "import"

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem

chefen på netonnet sökte upp mig när jag lade ett negativt omdöme på prisjakt för ett tag sedan...sånt biter

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Har ni några förslag?! Är det ARN som gäller?!

För att göra en lågn historia kort: NON har inte levererat en vara som inte fungerar och är då skyldiga att åtgärda detta. Det är kontentan av konsumentköplagen, Se §16:
[...]
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket [; 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används...]
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

[...]

Sätter sig butiken dock ändå på tvären, vilket dom verkar ha gjort i ditt fall, så tycker jag du ska kontakta ARN. Samtidigt kan du skriva om din upplevelse här: http://www.fairshopping.se/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Kanske kan vara något för 'Plus' att ta upp, lol.

Länk här till 'Plus', där man också kan kontakta dem om man har problem med grejor man köpt m.m.
http://blogg.svt.se/plus/

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

Gör så att du "råkar" ha sönder TVn.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ari86:

utnyttja hemförsäkringen, eller den du köpt till. behöver inte säga mer tror jag. fult som fan, men 9k är fortfarande pengar.

till mod, om inlägget är opassande, vänligen radera det.

Edit: prova med en firmware uppdatering, se om det hjälper
http://www.samsung.com/uk/consumer/tv-audio-video/television/...

Edit2: sökte lite mer i detta, och enligt konsument köp lagen, så får inte en återförsäljare sälja prylar som inte är anpassade för svenska marknaden, om dem gör det ska det tydligt utgå vad som gäller och vilka begränsningar detta medför.

Jag läste också det på konsumentverket.se. Har kontaktat en konsumentrådgivare i detta ämne. Jag tror inte ämnet är så opassande då det kan hjälpa andra vid köp av TV. Jag menar, så att de konsumenter inte hamnar i samma situation som jag.
Ingen idé att göra en "FW" update, då det inte lagar eller fixar regionskonfigurationen av TV:n.

Skrivet av BergLake:

Hmm.går ju att lösa så du får in svenska kanaler med extern tuner tex,video,dvd recorder mm
men det är inte det roligaste

Det är så jag har löst det nu för att TV:n skall fungera. Lånade en extern boxer-box från mina päron, men jag vill ej sitta med denna box då jag köpte en TV just för att slippa extern box. Tjejen i butiken rekommenderade mig denna TV just för att den skulle fungera med boxer. Som den visar sig att inte göra.

Skrivet av GameTeQ:

Ja tkr du ska prata med butikschefen lr nån som håller i de du ska ju inte bli drabbad när du köper an apparat som "dom" sagt ska "funka" och den inte gör de ja menar de e riktigt b.

Ja har tyckt att de kännts fuffens me netonet nu förstår vi vf de e som de e "import"

Fick nobben totalt när jag ringde till Supporten. Chefen där nobbade mig också. Därför valde jag att skriva om detta och även gå vidare. Så att andra kunder/konsumenter ej drabbas av samma som jag gör.

Skrivet av Dr.Mabuse:

För att göra en lågn historia kort: NON har inte levererat en vara som inte fungerar och är då skyldiga att åtgärda detta. Det är kontentan av konsumentköplagen, Se §16:
[...]
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket [; 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används...]
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

[...]

Sätter sig butiken dock ändå på tvären, vilket dom verkar ha gjort i ditt fall, så tycker jag du ska kontakta ARN. Samtidigt kan du skriva om din upplevelse här: http://www.fairshopping.se/

Tack för tipset. Har postat ett inlägg där nu. Jag känner mig rätt så grundlurad så hoppas någon eller några på netonnet får upp ögonen på detta ärende.
Som sagt har även skickat ett papper till dem per post om hävning av köpet. Det är nog det som är rätt att göra. Får se dock vad de svara mig. De kan även nobba mig där, då blir det betydligt jobbigare om inte hon konsumentrådgivaren kan hjälpa mig dvs.

Permalänk
Medlem

Kan vi kanske få höra från trådskaparen hur det gick i fallet sedan detta hände?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Kan vi kanske få höra från trådskaparen hur det gick i fallet sedan detta hände?

Old topic and a late answer... But here's an update:
Ärendet togs upp i SVT Plus och efter inslaget/artikeln så fick jag byta ut TVn. De godtog alltså en reklamation, tillslut. Troligen blev de nervös efter att jag kopplade in media. Det är vad jag minns. Försökte googla upp artikeln/inslaget men hittade det ej. Kanske går att hitta i öppet arkiv. Detta var trots allt några år sedan. //Fate

Skickades från m.sweclockers.com