Är plasman på väg mot sin död? (pixel fel?)

Permalänk
Avstängd

Är plasman på väg mot sin död? (pixel fel?)

Hej, nu var det en tid för att ta det lungt och börja game:a lite och plötsligt fick jag syn på att plasman efter 6 års användning hade fått pixel problem? Det gäller endast mot kanterna. Tyder detta att den är på väg mot sin grav? Kan man åtgärda detta på något sätt? Är inte så inne just med pixel/tv.

Tackar så mycket för svar och all hjälp jag kan få!

Ett klipp finns:

Permalänk

Videon är private, ändra till unlisted:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Videon är private, ändra till unlisted:)

fixat

Edit: Pixlarna blinkar till lite här och där vet faktiskt inte vad som är just orsaken till det? Någon komponent som har tagit en del skada?

Permalänk

Haft liknande på min LCD skärm, då har det varit typ, vita streck som blinkat till.
Tog tid innan ja fatta att det var tvn och inte det den visade i sig.

Men har slutat nu, varade några dagar tror ja.

Kanske har att göra med i dit fall, att du inte använt den, och nu måste den typ, värmas upp eller nåt.
Inte alls inne på Plasma, men är typ det ja kan tänka mig.

Eller att möjligen strömmen är fel på, typ inte jordad, eller att den inte får helt tillräckligt, men det är ja mer skeptisk mot.

Skulle testa köra med någon burn in i några timmar, för att låta den värmas in.

Men vänta tills någon annan säger nåt, kanske är dum idé, är som sagt inte haj på Plasma.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att spela upp ngt du vet är helt korrekt tex en bluray. Tvkanaler kan man aldrig lita på nämligen.
Ser det lika konstigt ut då så är det ngt fel på tvn.

Permalänk
Medlem

Skruva bort bakstycket och kolla efter damm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Haft liknande på min LCD skärm, då har det varit typ, vita streck som blinkat till.
Tog tid innan ja fatta att det var tvn och inte det den visade i sig.

Men har slutat nu, varade några dagar tror ja.

Kanske har att göra med i dit fall, att du inte använt den, och nu måste den typ, värmas upp eller nåt.
Inte alls inne på Plasma, men är typ det ja kan tänka mig.

Eller att möjligen strömmen är fel på, typ inte jordad, eller att den inte får helt tillräckligt, men det är ja mer skeptisk mot.

Skulle testa köra med någon burn in i några timmar, för att låta den värmas in.

Men vänta tills någon annan säger nåt, kanske är dum idé, är som sagt inte haj på Plasma.

ok. Har kört igång den i ett tag nu men fortfarande blinkar det till men dock är det inte så tydligt längre, det syns mer vid mörka scener.

Skrivet av ozo64:

Du kan ju börja med att spela upp ngt du vet är helt korrekt tex en bluray. Tvkanaler kan man aldrig lita på nämligen.
Ser det lika konstigt ut då så är det ngt fel på tvn.

Efter ett tag så syns det inte lika mycket men dock så syns det mer i mörkare scener.

Skrivet av MrPe:

Skruva bort bakstycket och kolla efter damm.

Har kört tryck luft, få se om det hjälper. tack!

Permalänk
Avstängd

Update! Det funker utmärkt nu efter en 1 & halv timmas användning. Det verkar som att man måste varma upp tv som en lågenergi lampa måste göras fast mycket längre. Vad kan detta bero på?

Permalänk

Där ser man, då var det som min TV, hade låtit den vara typ oanvänd va ja minns, sen när ja börja använda den blev det vita streck ibland, men inga direkt stora, var inget man direkt hoppa till av.

Enda ja kan tänka mig är väl att om TVn är avstäng så blir det stelt eller något.
Plasma går ju på gas och sånt tror ja, så kan nog ställa till det om den inte använts.
LCD borde dock vare immun tycker jag, fast tydligen inte. Eller så är min TV lite som den är också.

Permalänk
Medlem

Känns som det är ngn kondensator som spökar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Där ser man, då var det som min TV, hade låtit den vara typ oanvänd va ja minns, sen när ja börja använda den blev det vita streck ibland, men inga direkt stora, var inget man direkt hoppa till av.

Enda ja kan tänka mig är väl att om TVn är avstäng så blir det stelt eller något.
Plasma går ju på gas och sånt tror ja, så kan nog ställa till det om den inte använts.
LCD borde dock vare immun tycker jag, fast tydligen inte. Eller så är min TV lite som den är också.

Skrivet av ozo64:

Känns som det är ngn kondensator som spökar.

Det kanske blir ett nytt plasma inköp pga panasonic:s avgång.

Permalänk
Avstängd

Jag har fått svar i youtube (kommentar), stämmer det eller trollar han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Jag har fått svar i youtube (kommentar), stämmer det eller trollar han?

Det stämmer att xbox 360 kör i 720p och inte 1080p, ja.
Men om det är därför du får linjer, det kan jag inte säga. Dock mycket möjligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuumaa:

Det stämmer att xbox 360 kör i 720p och inte 1080p, ja.
Men om det är därför du får linjer, det kan jag inte säga. Dock mycket möjligt

linjer?