Hårddisk , ej startas i tid..

Permalänk
Medlem

Hårddisk , ej startas i tid..

Har hänt 2 gånger... att den ej startas till bios kollen. så man måste rebota en gång till.
den har även klickat till i windows och stratatst om .....
någon som haft det fenomenet.. dax att byta disken på garanti?

*mvh Anders*

är en WD 80GB 8Mb cache!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

om jag var du skulle jag iaf gör backup på datan som ligger på den disken...

hade det problemet med en gammal fujitsu 20gigare, efter ett par veckor dog den helt, och mitt mp3-arkiv drogs med ner i avgrunden

Permalänk
Hedersmedlem

Endera har du en väldigt snabb uppstart av datorn eller så håller disken på att krascha.

Angående klicket och "startat om" så kan det vara både fel på disken och glapp strömkabel. Finns lite info om det på Westerns hemsida.

Om nu disken är hel så kan du kolla i bios om det finns en inställning i stil med "Harddrive powerup delay" eller liknande som gör att bios väntar lite innan den försöker hitta hårddisken vid uppstart.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Klickandet har jag varit med om och det är inte kul när det sker med nån av diskarna i RAIDet... Men men det finns lösning. Dra ur sladdarna och tryck till lite på "kontaktcylindrarna" i kontakt på sladden (vågar inte säga om det är en hane eller hona pga. en annan tråd på forumet ). De är ganska tunna så akta så du inte mosar dom helt. En liten insturmentmejsel som går emellan plasten och metallen går också bra... Bara vrida till lite på mejseln. Gör så på varje kontaktcylindersak. När du trycker i sladden i disken ska det gå lite trögt (dock inte så du behöver använda våld).

Brukar svära över hur hårt kontakterna sitter i vissa CD-spelarare när man ska ta ut dom men de glappar iallfall inte Dock får man dra som en sate för att få loss sladdhelveten

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Om man FSB-klockar får hårddiskarna ofta spader...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Klickandet har jag varit med om och det är inte kul när det sker med nån av diskarna i RAIDet... Men men det finns lösning. Dra ur sladdarna och tryck till lite på "kontaktcylindrarna" i kontakt på sladden (vågar inte säga om det är en hane eller hona pga. en annan tråd på forumet ). De är ganska tunna så akta så du inte mosar dom helt. En liten insturmentmejsel som går emellan plasten och metallen går också bra... Bara vrida till lite på mejseln. Gör så på varje kontaktcylindersak. När du trycker i sladden i disken ska det gå lite trögt (dock inte så du behöver använda våld).

Brukar svära över hur hårt kontakterna sitter i vissa CD-spelarare när man ska ta ut dom men de glappar iallfall inte Dock får man dra som en sate för att få loss sladdhelveten

Har nu byt, IDE kabeln till den gammla flata,, hade nya runda. plus tog andra strömsladdar ifrån nätagget.
får se hur det går

kör 8h 45min utan probbs

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

*hålla tummarna*

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Till dig som pratar om att "dra som en sate" så är det väl inte direkt stiften som håller emot utan snarare själva kontakthuset?