Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Lite det jag var ute efter!!! Tack så mycket.

Och du får kalkfläckar istället...

Permalänk
Medlem

Jag säger avjoniserat vatten som naturligtvis även skall vara destillerat. Tänk på att det står ibland på batterivattenflaskor att de är destillerat vatten men inget om avjonisering. Hoppa då över det.

Personligen så låter jag enbart kylvätska komma in i blocken. Ingen annan vätska får komma i närheten utan elektronikkomponenter i någon burk här hemma.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Någon här som har testat det?

Det ska inte vara något problem så länge det är 100% torrt när man monterar tillbaka det, som jag förstått det.
Fick ett grafikkort som hade colafläckar på sig, det är därför jag undrar.

Spring ner till Apoteket och köp Isopropylalkohol istället. Det kan du använda för att göra rent kretskort. Jag använder det samt tops för att få bort "kladd" (kylpasta och annat) från grafik & moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är självklart en risk att diverse kalk och andra mineraler som alltid finns i kranvatten kan orsaka skador på kortet, men det är en ganska liten chans. Man bör dock ändå köra med åtminstone destillerat/avjoniserat vatten (Batterivatten), för säkerhets skull. En flaska på 1 liter går på runt 10-20kr, så det är ganska onödigt att "snåla" på det och köra kranvatten.

Ok! Det var en bra idé, det ska jag se till att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PorkLip:

Spring ner till Apoteket och köp Isopropylalkohol istället. Det kan du använda för att göra rent kretskort. Jag använder det samt tops för att få bort "kladd" (kylpasta och annat) från grafik & moderkort.

Ok! Vad kostar sånt då? Aldrig hört det ordet förr.

Permalänk
Skrivet av yomoe:

Ok! Vad kostar sånt då? Aldrig hört det ordet förr.

100 kr litern ungefär

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar5140:

100 kr litern ungefär

Svindyrt! På vilket sätt skulle det vara bättre att använda det där mot vanligt batterivatten?
Alkohol dunstar väl snabbare?

Permalänk

Vatten är ingen fara så länge kortet är 100% torkat när du kör igång det igen. Det måste också torkas snabbt för att undvika ärg. Diska det och låt det torka i ugnen på låg värme.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=ahhSDEgkqQ8

Det går visst att ha datorn i diskmaskinen

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Om du är helt säker på att du inte lämnar massa vatten kvar så är det inte så farligt, däremot så är problemet är att vattnet kan krypa in under ytmonterade kretsar där det ligger kvar väldigt länge utan att torka vilket inte är någon hit.

Sen är många på forumet fegisar, ni skulle bara veta hur vissa burkar har sett ut och hur jag sanerat dem

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag säger avjoniserat vatten som naturligtvis även skall vara destillerat. Tänk på att det står ibland på batterivattenflaskor att de är destillerat vatten men inget om avjonisering. Hoppa då över det.

Personligen så låter jag enbart kylvätska komma in i blocken. Ingen annan vätska får komma i närheten utan elektronikkomponenter i någon burk här hemma.

Hur tänker du nu, att de får sälja saltvatten för att använda i batterier ? Destillering tar bort saltet...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är vad ni skulle gjort, Igor och Bakgrund! Tur att vi har fått bra, seriösa svar här som ni kan läsa igenom om ni vill förhindra att skada era komponenter. Ha en fortsatt trevlig påsk allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Svindyrt! På vilket sätt skulle det vara bättre att använda det där mot vanligt batterivatten?
Alkohol dunstar väl snabbare?

Det löser "kladd" bättre. Sedan är det inte svidyrt, det säljs i små flaskor på 100ml. Det är med andra ord inget man badar hela moderkort i.

Permalänk
Medlem

Om det är socker och vattenlösligt så är det inte alls säkert det är bättre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om det är socker och vattenlösligt så är det inte alls säkert det är bättre..

Det har du rätt i samt i det här fallet så var det väl någon form av läskeblask så då kanske "batterivatten" funkar finfint. Det är inget jag testat själv men det kan nog funka. Alkoholen är ju trevlig då den dunstar snabbt samt att den klarar av de flesta kylpastor utan problem.

Permalänk

Jag hade nog köpt lite IPA (Isopropylalkohol) ändå. Hällt upp det i ett grunt kar, och sedan doppat hela kortet i det direkt efter tvätt. IPA är rätt bra på att driva bort fukt, och sedan dunsta sekundsnabbt.

Sen skulle jag även köpt lite IPA från systembolaget, så man själv har nåt att göra då man väntar på diskmaskinen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Svindyrt! På vilket sätt skulle det vara bättre att använda det där mot vanligt batterivatten?
Alkohol dunstar väl snabbare?

Du ska ju inte tömma hela flaskan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hur tänker du nu, att de får sälja saltvatten för att använda i batterier ? Destillering tar bort saltet...

Hmm, salt... gott och mums!

Nej allvar: visste inte att destillering är detsamma som avjonisering när vi snackar slutresultat.
Visste inte heller att det var saltet som innehöll jonerna.
Då har man lärt sig något nytt idag.

Destillering tog jag som att man fick rent vatten utan bakterier, rengöringsämnen, koppar, kalk m.m och antog att avjonisering var en separat process för att göra sig av med jonerna så vattnet ej leder elektricitet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Trodde aldrig att denna bild skulle kännas relevant.
http://i.imgur.com/5eJXUFC.jpg

Vattenkyla nätagget RED NECK STYLE!

Ot: Tops+alkohol funkar finfint! Batterivatten skulle nog göra jobbet,
men kranvatten är inget att rekommendera:) Komponenter tål mer än vad man tror oftast!
Sålänge man inte gör något sketa dumt....

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Men är det inte bara bättre o låta dom där cola fläckarna vara kvar, menar om det nu har funkat hela tiden så varför ens slösa massa tid på det.....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Vanligt vatten och sen torka med hårtork i typ 20min. Kommer funka i flera år, om man kör länge med LN2 så kan det komma lite kondensvatten, speciellt när man stänger av och låter grejerna värmas upp. Men efter man avisolerat så är det bara att köra med hårtork/värmepistol ett tag så blåser man bort/dunstar all väta.

Permalänk
Skrivet av yomoe:

Någon här som har testat det?

Det ska inte vara något problem så länge det är 100% torrt när man monterar tillbaka det, som jag förstått det.
Fick ett grafikkort som hade colafläckar på sig, det är därför jag undrar.

nej ! ska man rengöra så är det bäst göra med ren alkohol finns på kjell.com för 170kr annars funkar det med destillerat vatten eller T-Röd om du inte hitta nåt annat

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Du ska ju inte tömma hela flaskan

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör det inte billigare! Man måste ändå köpa en flaska.

Permalänk

Bara in med det i diskmaskinen en timme eller något. Funkar finfint efter

Visa signatur

I7 2600k. MSI GTX 580. Bitches fuck off. MinecraftServer: lastlife.zapto.org Teamspeak3 Server: 213.65.210.146

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Det gör det inte billigare! Man måste ändå köpa en flaska.

Se det som en investering, det räcker ganska länge.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Det gör det inte billigare! Man måste ändå köpa en flaska.

Som sagt tidigare, det räcker till MÅNGA tvättar

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Vatten nej tack

Skrivet av Thompaam:

Se till att du har destillerat/avjoniserat vatten, vanligt kranvatten har föroreningar i form av joner som kan döda ditt grafikkort. Sedan tycker jag inte att det är en särskilt bra idé, ta mikrofibertrasa/kaffefilter och lite 99%-alkohol i stället.

Skrivet av Marcusk:

Det är självklart en risk att diverse kalk och andra mineraler som alltid finns i kranvatten kan orsaka skador på kortet, men det är en ganska liten chans. Man bör dock ändå köra med åtminstone destillerat/avjoniserat vatten (Batterivatten), för säkerhets skull. En flaska på 1 liter går på runt 10-20kr, så det är ganska onödigt att "snåla" på det och köra kranvatten.

För att nämna de 2 som verkar ha lite koll på detta, vanligt vatten skall inte användas ALLS med elektronik, det är klart att de som kommenterar säger att det är lite risk och troligen inget kommer att hända, men det är trots all du som kommer att ta den risken, så att använda destillerat/avjoniserat vatten är den lösning som skall användas om det skall på något vatten överhuvudtaget.

Jag hoppas det är ett relativt billigt grafikkort/dator, säg nu att det blir en kortis och du bränner mer en bara grafikkortet, det kan kosta mer en det smakar.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem

Använd inte kranvatten och diskmedel. Jag skulle hellre ta en borste typ målarpensel och sedan med hjälp av t ex t-sprit försöka lösa bort smutsen.

Spriten kommer inte skada moderkortet men om smutsen tar sig till ett ställe där den kan göra kortslutning så kan du pajja ditt kort. Om det fungerar nu med kolafläckar så kanske du ska strunta i att ens röra det. Bara torka bort lite försiktigt det synliga och köra på som vanligt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

det bästa och det lättaste alternativet är att vänta tills nästa regn kommer och slänga ut komponenterna på gräsmattan .
detta är faktisk miljö vänligt också för du bidrar inte med vatten till reningsverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hmm, salt... gott och mums!

Nej allvar: visste inte att destillering är detsamma som avjonisering när vi snackar slutresultat.
Visste inte heller att det var saltet som innehöll jonerna.
Då har man lärt sig något nytt idag.

Destillering tog jag som att man fick rent vatten utan bakterier, rengöringsämnen, koppar, kalk m.m och antog att avjonisering var en separat process för att göra sig av med jonerna så vattnet ej leder elektricitet.

Du har enligt vad jag själv lärt mig inte fel i din tanke att det skulle skilja mellan destillerat och avjoniserat vatten, batterivatten brukar å andra sidan alltid vara avjonicerat vill jag minnas. Avjoniserat vatten passerar en jonbytare som renar vattnet ytterligare något bättre. Sökte lite snabbt efter en bra källa, men får väl duga med följande länk!
#12301683