Permalänk

Hårdvara för Linux

Jag är för närvarande påväg att bygga mig en liten linuxserver, som skall köra slackware 8.1. Problemet är att jag inte har så bra koll på hårdvarustödet i Linux, och har därför några frågor kring en del viktiga delar.

1) Moderkortet jag valt är ett Asus A7N266-VM, ett litet Mini-atx-kort med inbyggt Lan och Grafik. Hur är stödet i Linux för inbyggda kretsar som dessa?

2) Även om det finns inbyggt Lan på moderkortet så funderar jag på att införskaffa mig ett bättre, från t.ex. 3com eller Intel. Finns det något kort som är favoriserat i linux-kretsar?

3) Finns det någon sida (t.ex. howto) där man kan hitta information om vilken hårdvara som stödjs?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

på slackwars.com finns det en lsita på saker som stödjs och inte stödjs.

Permalänk

Länk?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Läs igen

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

http://www.slackware.com tror jag det ska stå.

Visa signatur

berta, gamla berta, du är en underbar maskin...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Läs igen

Herregud, jag bad om en direkt länk till informationen han pratade om, eftersom jag inte hittar något själv under slackware.com. Jag kanske var lite otydlig...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

http://www.slackware.com/faq/do_faq.php?faq=general

Q2: Is my hardware supported by Slackware?

Slackware supports all of the hardware that the Linux kernel supports. In addition, you may be able to find drivers for other hardware by looking around. For specific information on your hardware, check out the Linux Hardware Compatibility HOWTO. In addition to the Intel architechture, Slackware works on Alpha and SPARC systems as well.

Visa signatur

berta, gamla berta, du är en underbar maskin...

Permalänk

Min fråga om nätverskortet kvarstår dock, finns det något som är favoriserat i linux-kretsar?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa

Min fråga om nätverskortet kvarstår dock, finns det något som är favoriserat i linux-kretsar?

De mesta går bra, men ska du ha ett jävligt bra märke som stödjs så är ju 3Com bra!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa

Min fråga om nätverskortet kvarstår dock, finns det något som är favoriserat i linux-kretsar?

Intel EtherExpress PRO/100 är ett bra köp när det gäller nätverkskort, även 3com 3c905c är dugligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor

Intel EtherExpress PRO/100 är ett bra köp när det gäller nätverkskort, även 3com 3c905c är dugligt.

Bus 0, device 9, function 0:
Ethernet controller: Intel Corp. 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 1).

Hm, sånt?

Edit: iih! Alla smileys ser flintis ut

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas

Bus 0, device 9, function 0:
Ethernet controller: Intel Corp. 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 1).

Hm, sånt?

Edit: iih! Alla smileys ser flintis ut

Jepp, sånna.

Smileys suger.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag skulle testa linux för första gången på en gammal comaq deskpro på 166mhz med inbyggt NIC valt av compaq. Funkade finfint Windows 2000 hittade det inte kanske skall tilläggas.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com