Uppgradering; CPU || GPU + HDD && SSD!

Permalänk

Uppgradering; CPU || GPU + HDD && SSD!

Ohoy, har nu samlat ihop lite cash och efter att ha suttit med samma dator i två år strax så känner jag att det är dags att byta ut lite delar och kan behöva lite råd då jag inte har full koll på allting. (Före folk börjar påstå eller klaga om att det oftast inte går att byta delar i laptops så påpekar jag att jag har varit i kontakt med PC-konsulten där jag köpte min laptop, dom har då givit godkännande/berättat att det går att byta, och jag har även kollat så att delarna jag är ute efter passar med mitt moderkort).

Såhär ser min nuvarande datorspec ut;
CPU: I7 2630QM (2.0 GHz)
GPU: AMD Radenon HD6970M
RAM: 8GB DD3
HDD: 2 x 500GB
Moderkortet; Clevo P170HMx (dvs. min laptopmodell är Clevo P170EM)

Diverse andra saker tror jag inte spelar någon roll (kan skriva det senare utifall det behövs).
Det som just nu skapar en flaskhals i prestandan är hårddiskarna, jag har planerat att byta ut mina två 500gigs mot en SSD på 120 GB och en (om det nu finns) 1TB. Gärna större om det skulle gå, haha!
Sedan så har jag även kikat på att byta ut mitt grafikkort eller min processor.

För tillfället så har jag kikat på ett Radeon 7970M då de ligger lika inom strömförbrukning och det passar på mitt moderkort. Men samtidigt så vet jag inte om det kanske är processorn som drar ner prestandan också, så jag har funderat och kikat på en I7 3740QM (2,7GHz); problemet är väl att jag inte vet vad som vore mest värt att skaffa just nu. (Den som behövs minst lär jag köpa senare i sommar istället).

För dom som vill veta lite motivation osv. så använder jag datorn till tyngre spel (rättare sagt till att spela alla diverse spel) men jag renderar även grafik, modellerar och sysslar med programmering på heltid i olika språk (därför känner jag mig nästan mer motiverad till att skaffa bättre processor).

TLDR;
Behöver tips på en SSD (120GB) och en stor mekanisk hårddisk.
Behöver tips gällande vad som bör gå först, AMD Radeon 7970M eller en I7 3740QM.

Tack på förhand.

Permalänk

Då jag inte har en aning om vart man kan köpa processor och grafikkort till en laptop så kan jag enbart länka till dessa diskar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3186729/laptop-diskar

En 2tb lagring samt en 128gb SSD

Edit: CPU fanns visst här:
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:5321773

Jag skulle nog satsa på en CPU då det känns mest motiverat i ditt fall då du även arbetar med datorn. Sen kan du införskaffa GPU för att även kunna ha kul med den. Upplever du inga problem ännu med spelen så tror jag att du klarar dig i 4 månader till på din nuvarande grafik

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk

Att hitta delarna är inga problem, Google är vår allas gud.

Men tack för tipsen!

Permalänk

No problemo

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100