Försäljningen av persondatorer i fritt fall

Permalänk
Medlem

Får hoppas att trenden med dålig försäljning för datorerna vänder. Surfplattan är inget för mig. Tacka vet jag en stor skärm kopplad till en stationär dator, där man kan spela krävande spel och se på film med riktigt bra resultat. Sen kan man ju ofta byta delarna själv i en stationär dator, och konfigurera den som man vill.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Skämms på er Microsoft. Se nu på när erat imperium faller samman framför era ögon.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Behovet för många uppfylls på redan existerande datorer som de har, och en uppgradering kan inte motiveras pga. pris och små förbättringar... Enbart entusiaster som spelar mycket som behöver uppgradera "ofta", och då är det ändå inte målgruppen för dessa aktuella tillverkare. Ifall nya laptops (jupp, stationära börjar ju nästan bli sällsynta) skulle erbjuda något som är en klar förbättring över tidigare existerande modeller... Då skulle man kanske kunna tänka sig en förbättrad försäljning.

Personligen har jag inget behov av surfplatta eller laptop för tillfället, har alltid telefonen till hands ifall jag behöver kolla upp något, och om inte annat finns det alltid stationära i närheten på universitetet eller hemma... Så olika behov kan ha olika lösningar, finns skulle det säkert kunna fungera med en fablett (eller vad de nu kallas) istället för en telefon och en surfplatta, osv. Utvecklingen på telefonmarknaden har varit så stor att uppgraderingar har varit motiverade, men finns mindre anledning att uppgradera med nuvarande hårdvara...

Många tankar, liten eller icke-existerande röd tråd i inlägget :p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja inte så förvånande. Det är säkert så att Windows 8 kan ha bidragit till dessa siffrorna som visar att försäljningen dalat kraftigt. Sen har det nog med annat att göra också som många redan påpekat tex att datortillverkarna inte levererar tillräckligt mycket nytt i sina datorer.

Vi kan hoppas att fler gör som bland annat Alienware gör och börjar sälja datorer med Ubuntu något som jag tror kan vara bra för marknaden som det är nu.

http://www.omgubuntu.co.uk/2013/04/alienware-joins-the-ubuntu...

Riktigt bra av Alienware att lansera datorer med Ubuntu på!

Ubuntu...Kan man väl lika gärna gå tillbaks till rötterna då och köra DOS. Aldrig att jag kör Ubuntu, det saknar allt det jag behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Jag förstår mobiltelefoner, man kan ju ringa och använda dom till allt möjligt nu förtiden. Men surfplattor? E det för slipsarna/mammorna och dom trötta? Hittar fortfarande inget exklusivt användningsområde för dom, förutom att det bara är en dyr pryl som säljer till dom som inte bryr sig.

Du äger ingen surfplatta va?

Tro mig, jag tänkte samma sak innan jag bytte till mig en iPad2. Nu plöjer jag böcker som aldrig förr och har helt övergivit pappersboken. Den är underbar att ta med sig vid resor och oslagbar att ligga i soffan och surfa med. Jag hittar inte längre något användningsområde för en laptop privat. Till jobb är det en helt annan sak såklart men att kånka på en privat anser jag vara soooo 2011...

Marknaden har inte fel i detta, tro mig. Sen är det kanske inte för alla men att säga att man inte hittar ett exklusivt användningsområde är lite som att stoppa huvudet i sanden. Läsa, surfa, spela, kolla film, allt funkar. Vissa bättre än en laptop, andra sämre beroende på padda.

Sen är ju windows 8 ett epic fail på persondatorer. Jag har ingenting emot det själv och har kört det sedan lanseringen, FÖRUTOM Metro-gränssnittet som var det första jag tog bort genom att installera en 3:e parts startmeny. Men med tanke på hur persondatormarknaden ser ut att gå åt för håll så tror jag Microsoft gjorde ett operativ för framtiden, som till stor del är paddor eller laptops med borttagbar fingerskärm.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Folk är trögfattade så enkelt är det, jag vill aldrig mer ha tillbaks startmenyn. Allting går så mycket snabbare i Win8, det tog inte många dagar att vänja sig heller.

Eller så skiljer användrarmönstren bara:)

Håller med om att win8 inte är så dåligt som många påstår men win7 gui är fortfarande hästlängder.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Folk är trögfattade så enkelt är det.

Ja, naturligtvis är alla som inte har samma preferenser som en själv trögfattade. Det finns olika uppfattningar såklart, men bara din är rätt. Att fler inte har begripit det än kan ju bara tyda på att du har rätt i det du säger. Dvs att folk är trögfattade, helt enkelt. De som inte gillar Modern UI gör det inte för att de inte begriper bättre. De borde få en pekbok istället, då det är mer på deras nivå.

Tänk att en årslång debatt helt enkelt lösts genom att trögfattadförklara de som inte håller med en. Men skönt att vi slipper diskussioner framöver nu då, när du har kommit med lösningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där tror jag är rätt mycket skitsnack. Läste en artikel nyligen som har en helt annan bild av varför datorer säljer dåligt och det beror på att de är tillräkligt bra. Man behöver inte uppgradera lika ofta längre för en gammal dator fungerar fint fortfarande. Sen är surfplattor en stor konkurrent då folk som köper en platta använder sin PC mindre. Har för mig det nämndes 20-30 % vilket även det dämpar suget efter ny dator. Slutligen har vi utvecklingsländerna där det är vanligt att första datorn är en surfplatta. Så en stor del av alla kineser som ska köpa sig sin första dator väljer hellre en surfplatta än en laptop vilket ju svider rätt bra i försäljningsstatistiken. Detta är nog en betydligt större orsak till dålig försäljning än att Windows 8 skulle ha ett nytt gränssnitt. Det bryr sig folk inte om. Inte slutade folk använda facebook de gånger de byggt om sin hemsida. Folk i allmänhet bryr sig inte om operativsystemet och den stora massan kan antagligen knappt svara på vilken version av Windows de använder mer än "den som följde med".

Jag undrade precis samma sak, bra inlägg. Marknaden måste ju ha uppnått en viss mättnadsnivå på pc per hem också, det saknas i dessa mätningar. Det som framgår i artikeln är ren försäljningsstatistik men orsakerna till att det inte säljs behöver inte bara vara surfplattor och telefoner. Det känns som en alltför grund granskning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Ubuntu...Kan man väl lika gärna gå tillbaks till rötterna då och köra DOS. Aldrig att jag kör Ubuntu, det saknar allt det jag behöver.

Väldigt överdrivet skrivet. Ubuntu klarar det mesta som Windows kan och är dessutom betydligt mer effektivt och snabbjobbat. Men alla tycker vi olika.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Windows 8 bidrar säkert till en minskad försäljning, men det känns som "gammal" hårdvara har aldrig varit så bra tidigare. Min i920 från Q4 2008 fungerar hur bra som helst.

Det kanske är jag som börjar bli gammal men förr kröp det inom mig när CPUn fyllde 3 år. Och en uppgradering där man hoppade över en generation gav ett ansiktslyft som inte ens Silvia själv hade känt igen.

Gammal hårdvara som fortfarande fungerar i kombination med dagens konjunktur, Windows 8, gamla konsoler och andra enheter som tar över en del av datorns bidrar säker alla till detta.

Att gammal hårdvara/system fungerar har ännu större betydelse för företag. Finns det ingen ekonomisk fördel att uppgradera så lär det inte ske heller, speciellt inte när anställda sägs upp till höger och vänster.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Lenovo har en stor exponering mot företag vilka köper nya datorer när det behövs köpas nya datorer och företagen är också kroniskt långsamma med att uppgradera till nya operativsystem. Vi kör tex fortfarande Windows XP på en större del av de datorer som står ute i verksamheten och då pratar vi en verksamhet med 37000 anställda och en omsättning på över 100 miljarder kr (och ja vi kör uteslutande Lenovo i verksamheten).

Skyller du detta på Metro eller den uteblivna startmenyn så gör du det lite väl lätt för dig, men det kanske egentligen det som är din agenda?

Jag visste inte att jag hade en agenda. Uppenbarligen så har IDC och Garther eller vad de heter också det i så fall.

En verksamhet med 37 000 anställda och merparten XP-datorer? snacka om att ni har skärbrännare i arslet nu... Supporten på XP går ju ut om ett år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag tror att huvudorsaken är Windows 8. Ingen vill ha det helt enkelt.

Jag är ganska likgiltig själv inför W8 men som butiksarbetare i en datorbutik kan jag bekräfta detta. När kunder kommer in och vill köpa datorer och får höra att den kommer med Windows 8 så vill de inte ha den längre. Jag skojar inte.

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid några Windows 8 kritiker som är självutnämnda experter på vad folk vill ha... Det är väldigt naivt att tro att om man kunde valt mellan Modern UI och den gamla startmenyn så hade det gjort skillnad för försäljningen. Om det nu är så att folk vill ha persondatorer men det är fel på Windows 8 så borde ju försäljningen av datorer med Windows 7 eller Mac OSX öka men gör den det? -Nej.
Det är surfplattor som folk vill ha och det är dessa som försäljningen går bra för och i den här rapporten från IDC så ingår inte surfplattor med Windows 8. Summa summarum går det alltså inte att säga att den dåliga försäljningen av persondatorer beror på att det är fel på Windows 8 och att ingen vill ha det.

Permalänk

FTA: "Samtidigt sägs Windows 8 inte bara misslyckats med att gjuta nytt liv i marknaden utan även avskräcka användare från att uppgradera på grund av de "radikala" förändringarna av gränssnittet."

Så jävla sant. Jag skulle aldrig köpa en ny dator om jag var tvungen att köra Windows 8 på den.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet ultrabook väldigt mycket och skulle inte tveka att köpa en om jag hade haft pengar.

Tyvärr är ju windows 8 en enorm nackdel. Det är den största anledningen till att även om jag haft pengar så skulle jag tveka med att köpa.

Vi får hoppas att Microsoft skärper sig eller så får man gå över till linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Finns ju alltid några Windows 8 kritiker som är självutnämnda experter på vad folk vill ha... Det är väldigt naivt att tro att om man kunde valt mellan Modern UI och den gamla startmenyn så hade det gjort skillnad för försäljningen. Om det nu är så att folk vill ha persondatorer men det är fel på Windows 8 så borde ju försäljningen av datorer med Windows 7 eller Mac OSX öka men gör den det? -Nej.
Det är surfplattor som folk vill ha för det är dessa som försäljningen går bra för och i den här rapporten från IDC så ingår inte surfplattor med Windows 8. Summa summarum går det alltså inte att säga att det är fel på Windows 8 och att ingen vill ha det.

Folk tycker Macs är för dyra och persondatorer med Windows 7 är svårt att få tag på nu för tiden. Vi kan inte köpa in det från våra leverantörer längre.

Så nä, den borde inte öka. Som sagt, jag personligen har ingenting emot w8 men jag vet att folk inte vill ha det. I alla fall om man ska tro på vad kunderna i vår butik tycker.

Permalänk
Medlem

Allt är microsofts fel

Permalänk
Skrivet av waverider:

Får hoppas att trenden med dålig försäljning för datorerna vänder. Surfplattan är inget för mig. Tacka vet jag en stor skärm kopplad till en stationär dator, där man kan spela krävande spel och se på film med riktigt bra resultat. Sen kan man ju ofta byta delarna själv i en stationär dator, och konfigurera den som man vill.

Jag tror personligen inte det är någon risk att stationära datorer försvinner (vad än Microsoft verkar tro). Däremot tar förstås de nya mobila plattformarna en del av kakan. I längden tror jag att mobiltelefonerna är det segment som kommer att försvinna, klämda som de kommer att bli mellan små bärbara kommunikationsenheter (iWatch, Google Glass mfl) och de större och starkare paddorna.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Folk tycker Macs är för dyra och persondatorer med Windows 7 är svårt att få tag på nu för tiden. Vi kan inte köpa in det från våra leverantörer längre.

Så nä, den borde inte öka. Som sagt, jag personligen har ingenting emot w8 men jag vet att folk inte vill ha det. I alla fall om man ska tro på vad kunderna i vår butik tycker.

Hur kan det vara svårt att få tag på datorer med Windows 7? En enkel sökning på prisjakt där CDON, Dustin, Komplett, Webbhallen, Mediamark och Siba inkluderats gav hela 240 resultat på datorer med Windows 7 och då var detta bara stationära datorer. Sen säljs Windows 7 licenser fortfarande.
Huruvida Macs är för dyra beror helt på vem du frågar, finns gott om människor som är villiga att lägga ut lite mer pengar än andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Väldigt överdrivet skrivet. Ubuntu klarar det mesta som Windows kan och är dessutom betydligt mer effektivt och snabbjobbat. Men alla tycker vi olika.

Det var meningen att vara överdrivet. Linux passar på en mobil men på stationär, där vill jag ha tillgång till samma program först sen kan vi snacka om ett skifte. Det kommer nog aldrig ske dock för Linux känns alldeles för fragmenterat med massor av olika distar som inte är kompatibla med varandra rakt av. Det funkar inte på en stationär för mig helt enkelt.
Jag kan inte ens få drivrutiner till all hårdvara på Linux, Strike 7 keyboard tex eller Rat 7 mus, för att inte tala om alla drivrutiner och program till moderkortet eller ljudkortet för den delen.
För mig måste fördelarna överväga nackdelarna om jag ska byta, men det gör det inte på långa vägar tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

jag föredrar windows 8 pga aero inte längre finns (den drar iaf inte lika mycket prestanda och går att köra samtidigt som man kör opengl/direct3d program), start menyn som är ersatt av metro är inget att klaga på tycker jag, gillar metro mer än gamla start menyn pga var ganska svårt att hitta vissa saker på start menyn.

alla tycker väl inte samma så tycker väl dom borde ha ett alternativ i kontrollpanelen där man kan välja mellan touch (nuvarande) läge och icke-touch (gamla windows utseendet med start meny och sånt) läge.

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Inte konstigt med tanke på att väldigt många köper en surfplatta och väntar med ny laptop. Precis som att de stationära datorernas försäljning gick ner när alla skaffade laptops.

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte så lockande att köpa bärbar dator från Acer, HP och Asus när dom är plastiga, har mekaniska hårddiskar, och snålt med RAM.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flostyle:

Huruvida Macs är för dyra beror helt på vem du frågar, finns gott om människor som är villiga att lägga ut lite mer pengar än andra.

Problemet för Apple är att redan 2010 så var 9 av 10 datorer som kostar mer än $1000 en Mac, sedan dess har Apple ökat sin marknadsandel. Blir ju lite svårt att växa när man totalt äger "premium"-marknaden och majoriteten av alla datorer som säljs kostar under $500, ett segment där Apple överhuvudtaget inte har några PC-produkter.

Och trots att PC-försäljning på det stora hela föll så ökade försäljningen av Mac med 7.4% enligt Gartner (finns dock inte siffror på globala Mac-försäljningen).

Så visst finns det fog för att anta att det är just Win8 som, om kanske inte ensam rår för minskad PC-försäljning, i alla fall accelererat minskningen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Vanligt" folk väljer surfplattor och liknande för att dom sitter på Facebook och liknande och spelar inga grafikkrävande spel så då finns inget behov av någon persondator. Och "vanligt" folk har ingen koll på vad skillnade är mellan Windows 7 och 8 dom bara köper det säljaren prackar på dom men nu köper ju folk som sagt telefoner eller surfplattor i större utsträckning eftersom det fyller deras behov och då inte behöver någon persondator. Andelen som har en persondator för att spela på eller redigera på är mycket liten jämfört med dom som bara facebookar, spelar spel på facebook eller surfar.
Det är min .02$

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Apple är den leverantör som minskar minst förutom Lenovo så tror inte att priset har något att göra med saken.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som några andra här i tråden tror jag mer på att det är en kombination av faktorer, som att:

• datorer som byttes ut åren efter 2007-2008 med typ AMD X2 eller dito Intel strömsnåla CPU har prestanda nog för det mesta hela parken av företagsdatorer behöver göra

• ifall några valt att uppgradera ovan nämnda PC med SSD ja då blir det t o m svårt att försvara nyköp

• den ekonomiska tillväxten som var i flera europeiska och asiatiska länder före recessionen /depressionen (beroende på land) ledde troligen till uppgraderingar som nu både är tillräckliga och dessutom ekonomiskt nödvändiga att behålla

• på den privata marknaden så klarar fortfarande medelklass PC-speldatorer den typ av "masspel" många gillar, och i övrigt har de kanske någon spelkonsol i hemmet också, och om inte det var nog blev det roligare att skaffa en kul smarttelefon eller läsplatta och leka med... Kort och gott: PC är inte det självklara nästa datorköpet.

• kanske har Windows 8 avskräckt vissa, något jag kan förstå, och särskilt irriterade tycks medelålders IT personal på företag vara, som redan kämpar livet ur sig för att få de anställda att klara vardagen på jobbet

Om jag får spåna fritt, hade jag hellre gissat på att, ja Windows 8 har definitivt inte skapat något köpstorm, men det är inte detsamma som att PC marknaden var het innan Windows 8.

Permalänk
Avstängd

microsoft blablbalba.

varför är de bara deras fel? lär ju knappast vara enda anledningen!

Är nog mer beroende av att man inte behöver köpa en ny dator mer en vart andra år som hardcore gamer och vart 4e år som causal, och vanliga användare kan sitta på 5-8år gamla system, varför ska de köpa nya saker när de inte behöver de?

bara titta på mobilmarknaden där man byter mobil 1gång per år iaf och då får man en bra upgradering ifrån sin gamla variant med nya funktioner och förbättringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet för Apple är att redan 2010 så var 9 av 10 datorer som kostar mer än $1000 en Mac, sedan dess har Apple ökat sin marknadsandel. Blir ju lite svårt att växa när man totalt äger "premium"-marknaden och majoriteten av alla datorer som säljs kostar under $500, ett segment där Apple överhuvudtaget inte har några PC-produkter.

Och trots att PC-försäljning på det stora hela föll så ökade försäljningen av Mac med 7.4% enligt Gartner (finns dock inte siffror på globala Mac-försäljningen).

Så visst finns det fog för att anta att det är just Win8 som, om kanske inte ensam rår för minskad PC-försäljning, i alla fall accelererat minskningen.

Macs ökning med 7.4% gäller bara USA och där ökade samtidigt Lenovo med 13.8%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

microsoft blablbalba.

varför är de bara deras fel? lär ju knappast vara enda anledningen!

Är nog mer beroende av att man inte behöver köpa en ny dator mer en vart andra år som hardcore gamer och vart 4e år som causal, och vanliga användare kan sitta på 5-8år gamla system, varför ska de köpa nya saker när de inte behöver de?

bara titta på mobilmarknaden där man byter mobil 1gång per år iaf och då får man en bra upgradering ifrån sin gamla variant med nya funktioner och förbättringar

Kunde inte ha sagt det bättre själ, plus att barnen i en barnfamilj har säkert en konsoll dom spelar på så ingen dator behövs där heller

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred