Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

När jag får tillbaka datorn ska jag testa med legacy enabled BIOS istället för UEFI om Fujitsu inte har släppt en ny 2.x.

Permalänk
Skrivet av BaBaBa:

.............
.............
Så jag är mest intresserad av vad som lägger av/flippar ur ?

BTW Win 8 är det största skämtet jag skådat på en std laptop, Win 7 är väl ok som nödlösning i win världen men inget jag använder.

Edit
Såg att det fanns en ny intressant vers av Partition Wizard http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Först jobbade jag i UNIX, köpte sedan dator med ms-dos och Windows version1.
Så mycken tid och så många nätter bortkastade - tills Linux kom ut. För mig är Windows självplågeri mot gränsen till självmord.
Undrar hur mycket farliga och konstiga mediciner som skrivits ut till microsoftfantaster???

Kollade in progget du hänvisade till. Verkar lovande och logiskt. GPT/UEFI-inriktat och till synes en samling program/möjligheter som annars kräver flera program och cd:s att hålla reda på.
Jag har beställt en DELL Inspiron 17R Special Edition SE 7720 - om någon/några veckor ska jag prova den mjukvaran på den - från DELL direkt med både försäkringar och gratis support/direkthjälp. Det är DELL det! Bara några kronor mer än en kupongdator - och framför allt, det sparar tid och bekymmer.

Fujitsun skall till varje pris åter till CDON!!
Den är ju f###an försåtminerad!!!!
Sånt är inte bra för nerverna.....

PS: Någon som vet varför den är så billig??? He He He....

Permalänk

Någon som vet om man kan ställa in i BIOS att datorn ska starta när man ansluter den till en strömkälla?
Har tänkt ha min Fujitsu ansluten till extern skärm-tangentbord-mus och vill kunna slippa öppna locket eftersom datorn står lite dumt till. Vill istället starta genom förgreningsdosans strömbrytare. Läste på nätet att det ska gå på en del laptops, men ni som varit inne i BIOS o grötat mer än jag kanske vet?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

That's IT!

Svar just från CDON efter det jag begärt en förhandling om en SNABB förlikning. Om ej resultat om förlikning så skulle kontakt ske genom våra juridiska ombud.

Citat:

Svar 2013-04-15 12:16
Hej,

Tack för ditt svar.

Vi bortser givetvis inte från några lagar utan det är Fujitsus utlåtande efter att ha läst felbeskrivningen som du uppgett att felet eventuellt inte täcks av garantin.
Vi har beslutat att göra ett undantag och ta över ägandet av produkten och därmed makulerar din faktura.

Beloppet kommer återbetalas till dig inom kort.

Som kund är det bara att tacka! Där gjorde CDON rätt beslut.
I "långbänkar" ligger den med minst pengar illa till!

NU - till väsentligheter!

BaBaBa:
Den här kan vara händig att ha i bokhyllan.
Ser att den löst många problem för oss Linux-löss!
Den kan fixa problem men också rapportera inf. om GPT/UEFI installationen.

Edit - rättat länk!!!
http://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

(Den ligger på flera intallations-ISOon så du har den nog redan! Gäller bara känna till den....)

Permalänk

"Black screens" and x32 migration to x64 processors.

Kolla denna jämförelse:
http://processors.findthebest.com/compare/818-994/Intel-i7-3610QM-vs-Intel-i7-3630QM

Har nu kollat "black screens" några dagar.

Samsung, Fujitsu, Dell och Toshiba har sedan hösten fått denna sjukdom.
Vad har dom gemensamt - jo utbyte mot processor (revision) från I7 3610QM till 3630QM.
Batchen av 3610QM tog antagligen slut och de nya 3630QM trycktes in i produktionen
De jag tittat på har också Nvidia GPU från tredjepart.

Som ni såg i jämförelsen i länken ovan så klarade 3610QM både x32 och x64 kod.
3630QM klarar bara x64 kod. (inget annat) (Huuuuuva vill jag idag ha en sådan??)

Detta är inget litet hopp - it's a major step.

Tänk er all hårdvara som t.ex. NVidia som plötsligt MÅSTE klara/sända x64-kod mitt i produktionen av bärbara till nya 3630QM då 3610QM byttes ut.
Sänds x32-kod till 3630QM kan ju vadsomhelst hända. Tänk om Win8 har det minsta x32 kod - då kan vad som helst hända.
(Varning - ladda inte in gamla drivrutiner som funkade i win7 eller XP) Fel kod (x32 i.st.f. x64 kod) och processorn kan plötsligt skriva över BIOSET eller panikköra GPU:n. De flesta felen klarar nog OS (win8) som fyller i de 32 saknade nollorna och sänder 64-bitars kod vidare till processorn. MEN - - 32 bitars kod till 64 bitars kod kräver disciplin, om någon av de kanske 1000 programmerarna på Intel, Fujitsu, NDivia etc har kommit på något eget briljant som inte stämde, så sitter vi där med oanade följder. Ett enda svårfångat litet fel som ska hittas - åt oss!

Vad gäller linux har jag förtroende - säger dom x64 så är det x64 kod. Windows har alltid klarat törnar men för Linux skulle det vara katastrof. Men ändå - se upp med gammal kod - använd bara förska drivrutiner/x64kod. Dessutom tror jag förnuftiga linuxutvecklare låter all kod gå igenom en x64 verifikation i OS:et och silar/rättar koden. (och slöar ner det...)

Jag har nu läst hundratals sidor om "black screens" - mycket beror på "trimning", mycket är oförklarligt MEN datormärkena ovan som fått mest skador, allvarliga skador, är de som reviderat upp sina datorer från 3610QM till 3630QM - mitt i produktionen.

Detta var för mig något helt nytt! (Men så läser jag inte allt!)
För mig var detta den verkliga övergången från x32 till ren x64.

Att man har problem förstår jag nu!
Ni som trimmar - har inte ni stött på oförklarliga problem på era mostodonter?

Intresset för detta kom när jag i en tråd i tråden ovan såg att x64 var okey och x32 inte nämndes i version 2.0xx BIOS(Fujitsus BIOS-update)

Jaha, skall jag nu inte hämta ut min nya DELL med 3630QM-processor eller mota Olle i grind med att skaffa en med 3610QM-processor som klarar både x32 och x64 kod?

Det är ju alltid bättre att andra fixar dyr erfarenhet än att jag gör det och att jag skaffar en xx6772QM billigt om något år samt bekvämt kör en billig begagnad 3610QM tills vidare.

Nu väntar jag på alla som säger jag har fel och ska vara glad över x64.
Kolla dock "black screens" på laptopar från Samsung, Toshiba, Fujitsu och DELL när dom gått över till ren x64 mitt under produktionen.
(Det är just därför Fujitsun här har två serier med BIOS - före och efter) - de andra också)

När jag irrat runt så verkar det hända underliga saker när Nvidia boost kickar in, uppföra sig konstigt när 3630QM samtidigt gått upp i turbofart. GPU har då throtlat och värmen nått riktigt höga nivåer på både CPU och GPU. Detta har kunnat lösas med att sätta max CPU-speed till 99% vilket hindrar CPUn att någonsin gå upp i turbo. Detta förklarar dock inte att man får "black screen" och obootbara datorer vid start av densamma. Det kan däremot visa att det är flera inkompatibliteter som uppståt när man mitt i produktionen reviderade upp till 3630QM.
Alla ägare av dessa datorer har en stor sak gemensamt - dom skriker efter en ny BIOSversion som ska öppna himmelen.

Vid garantilagningar är det mest moderkort och GPU-enheter (med kylplatta o allt) som bytts ut.
Vissa datorer klarar sig rätt bra beroende antagligen vad just den datorns tålighet hamnat i normalfördelningen.
Kvalitetskontrollerna är ju utformade efter normalfördelningen och en ägare får hoppas att hans inte hamnar i övre kvartillen, farligt nära "black screens". Tillverkarna kan ju sälja vidare om kapacitet finns på respektive tillverkares serviceavdelningar att klara anstormningen. Nu har dom att göra i alla fall och fördröjningar är nog att vänta - allt emedan nya datorer i samma modell säljs vidare av pc-krängarna. Problemet kortas med kupongförsäljning. När dessa datorer är slutsålda kommer nästa generation där man löst problemen. Det är ju lättare att jobba och lösa problemen på de nya datorerna än att lösa problemen på alla de datorer som ligger i lagren hos PC-krängarna och de som står inne i våra hem.

Ovanstående är inte vetenskapligt - dock har jag förklarat vad jag upplevt och summerat, nu när jag grävt ner mig i "black screens".

Permalänk
Medlem

@stålmorfar
Mkt intressant läsning och spekulationer.
Jag tror för min egen del att du är något på spåren. Att vissa Samsung modeller haft problemet har jag skrivit tidigare i tråden., men att det skulle kunna vara som du skriver ang 3630QM hade jag inte en tanke på. På ngt sätt känner jag att supporten på Fujitsu trots allt kan ha rätt , bättre att reparera än byta ut mot ny dator. Inte helt omöjligt för Fujitsu att kränga iväg alla maskiner billigt och ta reperationerna efter hand, vissa klarar sig ju och resten pajjar. Skulle vara intressant och veta om det finns olika revisioner på moderkorten med 3630QM CPU.

Permalänk
Medlem

Värde ?

Jag köpte den här datorn nh-532 i september förra året, alltså för ett halvår sedan. Har fan bara använt den cirka 10 gånger !

Funderar på att sälja den, då den ju inte används. Hur mycket kan man få för den tro ?
Har hottat upp den med en Intel 120 SSD disk, samt bytt ut minnet till 2 st Vengeance 8:or, alltså 16 gb.

Vad tror ni ?

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Skrivet av Kamala:

Jag köpte den här datorn nh-532 i september förra året, alltså för ett halvår sedan. Har fan bara använt den cirka 10 gånger !

Funderar på att sälja den, då den ju inte används. Hur mycket kan man få för den tro ?
Har hottat upp den med en Intel 120 SSD disk, samt bytt ut minnet till 2 st Vengeance 8:or, alltså 16 gb.

Vad tror ni ?

Sad to hear!

Du, det där är en moralfråga.

Jag hade inte sålt den utan att berätta bakgrunden.
Jag går hellre med rak rygg och sover gott än går framåtlutande med knogarna släpande i marken.

Du väljer själv om du vill kränga den på samma sätt som CDON och Fujitsu!

By the way - what BIOS-series 1xxx or 2xxxx - if it's 1xxx, keep it!

Om Du är envis så har du följande att använda:

Citat:

Citat:
Konsumentköplag (1990:932)
....
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Denna gäller mkt längre än ångerveckan och är absolut ingen synd att använda när du tröttnat

Låt dom laga datorn några ggr.
Kräv till slut att du vill ha revision 1xxx - eller så kommer du nyttja konsumentköplagen enligt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stålmorfar:

Sad to hear!

Du, det där är en moralfråga.

Jag hade inte sålt den utan att berätta bakgrunden.
Jag går hellre med rak rygg och sover gott än går framåtlutande med knogarna släpande i marken.

Du väljer själv om du vill kränga den på samma sätt som CDON och Fujitsu!

By the way - what BIOS-series 1xxx or 2xxxx - if it's 1xxx, keep it!

Ursäkta en okunnig ! Nu är jag inte med alls, har jag missat något ?
Har inte följt med den här tråden på väldigt länge, är det något knas med dessa datorer ?

BIOS version ! Ingen susning, hur kan man se det ?

Edit: Ser nu att du postat en hel del om denna, så jag får läsa på !

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

Ja jävlar ! Sicken soppa !

Har nu läst igenom de sista sidorna om problem med black screen.

Jag har klarat mig, mest troligt för att jag har en tidig variant med W7 home premium 64. Har aldrig haft något problem. Jag gjorde en ren nyinstallation av W7 på en SSD, och som sagt , nema problema, men som sagt, väldigt sparsamt använd ( köpte en Galaxy Note 10 )

Så jag tror nog att jag kan kränga den här med gott samvete. Om det sen går att sälja, det är en annan femma !

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk

For Kamala

Starta datorn med "On"-knappen var beredd och tryck på F2
I BIOSet, bläddra och kolla runt - leta efter "BIOS Version".
(Tryck för f#n inte på någon inställning utan du vet varför!!!! PCn kan vara försåtsminerad...)
Version är antingen 1xxx eller 2xxx

That's IT!

Permalänk

Nu får det vara nog! Dell, Fujitsu och andra speldatorer med 3630QM ut.
Jag låter andra göra fel.

Det blir en "barebone" I7 3610QM /HD4000 ----- Asus A55A för en skitpeng på blocket (3000:-)

I bokhyllan ligger en OZ 256 Gb SSD och i CD-facket blir det en bay med en SSD 128 Gb för mellanlagring.

Win7 by force and Ubuntu with love - på 256 Giggen på olika partitioner.
Med Win7 kan jag gå in på banken och göra affärer - med UBUNTU - mest PERL och GIMP/Darktable.

Sedan kan andra få grilla sina kupongdatorer bäst de vill!

Jag har lärt mig jättemycket och tror att mina studier inte varit förgäves.
Pengarna som blir över använder jag till en I9 9987QM om något år.

That's IT, folks!

Inte att förglömma - tack ska ni ha meddebattörer - härligt att jag fått gnugga mig mot Er!!!!

Hoppas att någon fortsätter där jag börjat - i mån av kunskap hjälper jag dig.

Permalänk
Medlem

Win7 för bankaffärer , huvaligen , med swedbank funkar det lika bra med Linux .

BTW
Kom på att på min NH532 körde jag ,för att testa , Far Cry (1) i Wine och Linux Mint x64, detta funkade klockrent. Körde säkert en 1/2 timme, efter det testade jag Zorin x64 Core (Ubuntu) även detta funkade perfekt. Det var när jag ville testa det fördömda Win8 som datorn avled.

Permalänk

Kamala lär få svårt att reklamera datorn om det inte är fel på den. Att man inte använder datorn är väl inte en grund för reklamation. Om jag förstår det rätt har han inte några problem med sin.

Är det en 3610qm med W7 och BIOS 1.xx lär det väl inte vara så mycket fel med den. 5-6.000 hade jag varit nöjd med (kanske lite mer?), men man kanske ska uppge vilken processor och bios den har i annonsen utifall folk läser denna tråd, och upplysa att det är andra versioner som krånglar. Då tycker jag att du bevarar din moral.

Jag har haft min NH532 3610 bios 1,xx sedan oktober och har inte stött på några problem än. Nu vill jag bara lösa uppstart av datorn utan att behöva öppna locket, då jag har extern skärm och datornpå en hylla.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kamala lär få svårt att reklamera datorn om det inte är fel på den. Att man inte använder datorn är väl inte en grund för reklamation. Om jag förstår det rätt har han inte några problem med sin.

Är det en 3610qm med W7 och BIOS 1.xx lär det väl inte vara så mycket fel med den. 5-6.000 hade jag varit nöjd med (kanske lite mer?), men man kanske ska uppge vilken processor och bios den har i annonsen utifall folk läser denna tråd, och upplysa att det är andra versioner som krånglar. Då tycker jag att du bevarar din moral.

Jag har haft min NH532 3610 bios 1,xx sedan oktober och har inte stött på några problem än. Nu vill jag bara lösa uppstart av datorn utan att behöva öppna locket, då jag har extern skärm och datornpå en hylla.

Ja det stämmer bra det, jag är inte ett dugg intresserad av att reklamera PC:n, då den är helt felfri. Vill bara sälja den pga att jag inte har användning av den.
Jag har med största sannolikhet BIOS 1,xx och 3610qm i min PC, då jag köpte den i September, alltså långt innan strulet började.
Lägger väl ut den på Blocket för 7000: ( med 120 gb Intel SSD, och 16 gb ram ) så får jag se vad som händer.

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Skrivet av BaBaBa:

........
....
Det var när jag ville testa det fördömda Win8 som datorn avled.

Win8 is a pure rasist.
It can't stand any other operating system.
It kills everything, - not being associated with microsoft..

Permalänk
Skrivet av Kamala:

Lägger väl ut den på Blocket för 7000: ( med 120 gb Intel SSD, och 16 gb ram ) så får jag se vad som händer.

Låter bra tycker jag, berätta gärna hur det gick. Jag funderar nämligen på att sälja min också och istället bygga en stationär.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Väldans ståhej här i tråden.

Dock tänkte jag komma med en update hur det går för mig med ett bios-mod.
För ett par veckor sedan gav jag upp hoppet att fortsätta då jag fick aldrig bukt på alla dessa "random krasher" som var helt slumpartade. Provat flera olika configs men det vill bara inte försvinna, flasha in bioset jag hade innan (original) och då funkar allt normalt igen. Utesluter hårdvarufel.

Vet inte om det är nvidias drivrutiner som skapar krasherna, försökt med alla tänkbara kombinationer.. Datorn hinner inte lagra en dumb fil på problemet, så har ingen felkod att gå efter heller.
Bästa so far är att köra OC genom en .BAT fil (guide i min sign) dock med äldre drivrutiner.

När orken finns där ska jag återuppta detta lilla "projekt". Men för tillfället, tyvärr kan jag ej finna en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Väldans ståhej här i tråden.

Dock tänkte jag komma med en update hur det går för mig med ett bios-mod.
För ett par veckor sedan gav jag upp hoppet att fortsätta då jag fick aldrig bukt på alla dessa "random krasher" som var helt slumpartade. Provat flera olika configs men det vill bara inte försvinna, flasha in bioset jag hade innan (original) och då funkar allt normalt igen. Utesluter hårdvarufel.

Vet inte om det är nvidias drivrutiner som skapar krasherna, försökt med alla tänkbara kombinationer.. Datorn hinner inte lagra en dumb fil på problemet, så har ingen felkod att gå efter heller.
Bästa so far är att köra OC genom en .BAT fil (guide i min sign) dock med äldre drivrutiner.

När orken finns där ska jag återuppta detta lilla "projekt". Men för tillfället, tyvärr kan jag ej finna en bra lösning.

Ok! Tack för uppdateringen. Hoppas orken återkommer

(Måste bara berätta om min son som länge tolkade uttrycket "tappa orken" på ett sätt som bara barn uppvuxna på Sagan om ringen diverse rollspel kan göra: han trodde hela tiden att det handlade om en tappad orch!)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Resumé

Jodå - efter mycken möda så har jag nu installerat Windows 7 och Linux (Ubuntu) i dualboot på SSD:n helt i GPT/UEFI-mode. Jag har kalibrerat 27"-IPS-skärmen och kan konstatera att HD4000 (precis som Adobeforumet säger over there) att ICC-profilen fungerar oavsett temperaturändringar på grafiska chippet.
All for heavy Photoshoping/Gimping.

Lite oroad är jag - SSD:n har svårt i Linuxmiljö. T.e.x. stötte jag på stora problem med Acronis vars bootCD är skriven i Linuxmiljö. Gick till Acronis hemsida och kunde där andas ut - dom medger problem med SSD.
Jag antager att detta gjorde att jag satt och slet håret när jag installerade Linux vid sidan av Windows (UEFI). Lösning - gjorde installationen lätt på HDD och clonade sedan över til SSD:nl Recover-partitionen dödades - men ändå 256Gb SSD plus 128GB i en DVD-caddy. ----hade varit bättre om den varit 512GB istället. (Stopp - jag väntar på prisfall! eller om någon är sugen på en OCZ Agillity4 256GB och en Kingston V300 128Gb ...?)

Jag gjorde rätt beslut som lämnade tillbaks den reviderade kupongdatorn!

Nu ska jag ut i den vackra våren och plåta.
Tranorna mellanlandar någon kilometer härifrån och provdansar.

Permalänk
Inaktiv

Fujitsu Lifebook NH532 ( BIOS version 2.07 )

Funderar på att sälja den , jag köpte själv 2 st NH532 från CDON och vill behålla en själv. Jag har lagt ut den på Tradera http://www.tradera.com/17-3-i7-3630qm-gt-640m-2gb-8-gb-ram-bl...
Garantin börjar gälla från och med ca 2013-03-19 (då datorn fraktades)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått tillbaka sin NH532 efter reparation ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaBaBa:

Är det någon som har fått tillbaka sin NH532 efter reparation ?

Jag har fått tillbaka min. Ärendet öppnades 2 april och de beställde ett nytt moderkort 4 april. Reparationen var klar 15 april. Jag frågade om UMTS-kort och de tar 750:- plus moms för ett så det får vara.

Permalänk

Zunhs,

vilken BIOS-version är det på det nya moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stålmorfar:

Zunhs,

vilken BIOS-version är det på det nya moderkortet?

BIOS är version 2.07 (11/08/2012).

Permalänk
Skrivet av Zunhs:

BIOS är version 2.07 (11/08/2012).

Hmmm...kanske fel av mig...2.07 är för I7 3630QM...
Kan Du kolla vilken processor du har i "system" i OS???

Permalänk
Medlem
Skrivet av stålmorfar:

Hmmm...kanske fel av mig...2.07 är för I7 3630QM...
Kan Du kolla vilken processor du har i "system" i OS???

Ja det är en i7-3630QM.

Permalänk

Nu sitter inte jag med datorn så mycket, så har inte hunnit uppleva några problem. Förutom att det inte gick att starta Deus EX genom Steam. Dator stod i energisparläge då, ändrade till balanserat och då gick det. Konstigt sammanträffande eller ren slump? Men visst blir jag orolig av allt detta "ståhej". Jobbar Fujitsu på en BIOS uppdatering tro? Själv har jag en 3630QM BIOS 2.04.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en NH 532 jag med för några månader sen och den har gått fel fritt.
Jag kör med tre partitioner, en med Ubuntu, en med Windows 8 och en mellan för lagring.

Kör skolarbete/programmering etc på Linux medan jag spelar spel på Windows.
Allting funkar prima, har inte haft något som helst problem förutom de jag själv åstadkommit vilket är en annan historia med ett slut ;D

Funderar dock på att köpa en SSD, hittade nämligen denna tråden för jag googlade ifall den har plats för en extra hårddisk eller om jag måste byta ut min 500GB. Vill gärna ha min 500 GB och en SSD. Antar att det finns plats då.
Tänkte öppna och kolla men hade inte rätt verktyg ;D

Permalänk
Inaktiv

Fujitsu Lifebook NH532 + Intel 330 Series 120 GB SSD