Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

gör det! funderar själv på att bygga ett eget, men har idétorka.

Du kanske kan låta dig inspireras av mig sen då!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Den låg länge hos Posten, men äntligen är förstärkaren till nytta.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Nu med Cdon's rabatt borde man ta och slå till på ett par DT880 250 ohm eller är det stor skillnad mellan dem och 600 ohm versionen så man borde köpa de istället då man får råd?

Finns egentligen ingen anledning att gå efter 600 Ohms versionen då skillnaderna mellan den och 250 ska vara försumbara, om jag har rätt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Cdon har just nu 20 % rabatt på ALLA hörlurar om man anger koden xY26mgHL i kassan!

Grymt bra tips! Synd bara att de inte säljer HD800 eller Beyerdynamic T1

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Efter snart lite över 20h lyssning på HDVD800 + HD800 så har jag oerhört svårt att gå tillbaka till hd650. förr tyckte jag dom lät sjukt bra. nu tycker jag dom låter instängd och tråkig

Helt klart värt sina pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_rolf:

Efter snart lite över 20h lyssning på HDVD800 + HD800 så har jag oerhört svårt att gå tillbaka till hd650. förr tyckte jag dom lät sjukt bra. nu tycker jag dom låter instängd och tråkig

Helt klart värt sina pengar!

Tveksamt, ljudförbättringen kontra priset gör att det är ypperligt svårt att motivera för de flesta människor. Med det sagt är jag övertygad om att det är en underbar kombination.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Tveksamt, ljudförbättringen kontra priset gör att det är ypperligt svårt att motivera för de flesta människor. Med det sagt är jag övertygad om att det är en underbar kombination.

Jo kanske inte är gjort för "de flesta människor" men om man säger såhär. är man villig att lägga pengarna. Så säger jag bara att tveka inte, för du kommer bli oerhört nöjd. Sen har inte de flesta råd med det. men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Använder Sennheizer Momentum till iPod, Sennheizer HD450 till Mediadatorn/Hemmabion och telefonerar med nåt beats stoppin junk som kom med min HTC. Vinylstereon väntar fortfarande på bra lurar.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarMint-WD-BlackSN850Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_rolf:

Jo kanske inte är gjort för "de flesta människor" men om man säger såhär. är man villig att lägga pengarna. Så säger jag bara att tveka inte, för du kommer bli oerhört nöjd. Sen har inte de flesta råd med det. men det är en annan femma.

Däremot undrar jag om det inte är hälsosamt att göra uppgraderingar av hörlurar mm. i omgångar, att skaffa HD800 som första hörlur skulle jag nog påstå vore fruktansvärt dumt, det är förbättringen och stegen som gör "resan", som ger en del av upplevelsen. Känslan när man uppgraderar till en ny hörlur och musiken kan upplevas på nytt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Däremot undrar jag om det inte är hälsosamt att göra uppgraderingar av hörlurar mm. i omgångar, att skaffa HD800 som första hörlur skulle jag nog påstå vore fruktansvärt dumt, det är förbättringen och stegen som gör "resan", som ger en del av upplevelsen. Känslan när man uppgraderar till en ny hörlur och musiken kan upplevas på nytt :).

Jag håller nog delvis med. Hade jag köpt tex LCD-2 innan ha prövat på Sennheiser, Beyerdynamic lurar så hade jag nog inte riktigt uppskattat vad LCD-2 har att erbjuda. Men sen så kan man också tänka sig att om man börjar med tex LCD-2 eller HD800 och sedan prövar på dom billigare varianterna som tex HD650 så kanske man märker att man delvis förlorat detalj, ljudbild, bass osv. fast mot, förmodligen, en ljudsignatur man gillar bättre. Jag kan fortfarande tänka mig ett par billigare varianter jag hellre använder till vissa genrer. I vilken riktning man än rör sig mot märker man något nytt, så att jag tror det blir en 'resa' i vilket fall som helst. Även idag kikar jag ofta på lurar i 1500-3000kr klassen bara för intressets skull.

Det nyttigaste för en person är om han inte märker någon skillnad i ljudet - då passar även dom billigare varienterna lika bra för honom och man behöver inte spendera så höga summor på ljud

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag har länge gått och läst om vad jag ska spendera mina ~2000:- som jag tänkt dedikera till att fixa ljud till datorn för (både spel, film och musik. Värderar spel 40%, film 35% musik 25%). Jag är dock lite fundersam över vad som är det mest prisvärda. Ett alternativ jag tänkt över är Astro A40's eller Sennheiser PC360 med ett Asus Xonar D1/DX, Creative R3coned Fatal1ty Professional eller liknande (då jag för tillfället kör på integrerad ljudkrets och vill få optimalt ljud ur pengarna). Men ska man kanske istället fixa Astro A40 Sound System, som då kommer med en dedikerad amp, men som i gengäld äter upp ljudkortspengarna?

Kanske det finns bättre alternativ jag missat, eller ska jag möjligtvis fixa hörlurar+separat mikrofon (och behövs i så fall nytt ljudkort)?

Permalänk
Medlem

Jag behöver egentligen inte spendera många kronor för att bara njuta av musik men det blir ju roligare om det låter bättre.

Tror inte det hade fungerat för mig att gå på någon high end lur direkt heller oavsett hur bra den låter. Hur f-n ska man veta att man valde rätt utan referenser då då får man va bra arrogant.

Alla hörlurar kompromissar på ett eller annat sätt och de låter alla olika så därav är det inte så svårt hitta budget lurar som passar dig bättre än tekniskt bättre lurar. Om dessa inte klickar riktigt med dina prefererenser eller vad du lyssnar på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på den här tråden när jag såg detta:

http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2013042522464...

(Har inte lusläst tråden så har den nämnts tidigare ber jag om ursäkt)

Permalänk
Medlem

Jobbar 16-23 idag med kortregistrering på jobbet. Tar med min mina D2000 och min O2+ODAC combo så man har lite underhållning under tiden

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

CDON har 25% rabatt på alla sina lurar. Ni kanske hittar några fynd

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu har man fått hem sin O2,nu ska man bara sätta ihop det med,dock verkar det inte följa med nån byggbeskrivning,inte så lätt att veta vad allt ska sitta även om en del är ganska lätt att lista ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nu har man fått hem sin O2,nu ska man bara sätta ihop det med,dock verkar det inte följa med nån byggbeskrivning,inte så lätt att veta vad allt ska sitta även om en del är ganska lätt att lista ut.

https://docs.google.com/file/d/0B52Awjeyc5zKMjRlYjlhNGItNGJlN...

Där har du allt du behöver veta. Skitenkelt att bygga.

Själv har jag skrivit detta åt mig själv:

Resistorer
4st:
¼ W 1ohm - R10, R11, R15, R18
⅛ W 274ohm - R3, R7, R19, R23
⅛ W 270kohm - R4, R5, R8, R24
----------------------------------------------------------------------------------------------------
3st:
⅛ W 40.2k - R6, R12, R13
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
2st:
⅛ W 10kohm - R14, R20
⅛ W 1.5kohm - R16, R22
⅛ W 1kohm - R17, R21
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
1st:
⅛ W 33kohm - R9
⅛ W 1.5Mohm - R25
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dioder:
4st - D1, D2, D5, D6
2st - D3, D4
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Strömgrejor:
FQPF - Q2
FQU - Q1
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OP-amps:
U1 - NJM2068D
U2 - NJM2903D
U3, U4 - NJM4556AD
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lite otydligt men det kanske hjälper något.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

https://docs.google.com/file/d/0B52Awjeyc5zKMjRlYjlhNGItNGJlN...

Där har du allt du behöver veta. Skitenkelt att bygga.

Själv har jag skrivit detta åt mig själv:

Resistorer
4st:
¼ W 1ohm - R10, R11, R15, R18
⅛ W 274ohm - R3, R7, R19, R23
⅛ W 270kohm - R4, R5, R8, R24
----------------------------------------------------------------------------------------------------
3st:
⅛ W 40.2k - R6, R12, R13
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
2st:
⅛ W 10kohm - R14, R20
⅛ W 1.5kohm - R16, R22
⅛ W 1kohm - R17, R21
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
1st:
⅛ W 33kohm - R9
⅛ W 1.5Mohm - R25
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dioder:
4st - D1, D2, D5, D6
2st - D3, D4
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Strömgrejor:
FQPF - Q2
FQU - Q1
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OP-amps:
U1 - NJM2068D
U2 - NJM2903D
U3, U4 - NJM4556AD
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lite otydligt men det kanske hjälper något.

Lite hjälpte det men har lite problem med färgkoderna,vet ju inte vilken som är vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Lite hjälpte det men har lite problem med färgkoderna,vet ju inte vilken som är vilken.

Har du ingen multimeter?
Isåfall blir det lite jobbigt, jag tycker att färgkoderna är ett helvete och det har aldrig fungerat för mig att läsa av färgkoder. Valfri el-cheapo multimeter funkar, jag har en från Ullared...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få hjälp med de keramiska kondningarna och de där små blåa sakerna,är lite osäker på vad de ska sitta.

Edit:behöver nog löda om ett par trissor,de sitter lite för högt upp.

Permalänk
Medlem

Vet någon namnet på "prisvärda" hörlurar som var på amazon eller ebay för ett tag sedan för ca 300kr, tror att det var märke panasonic(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Vet någon namnet på "prisvärda" hörlurar som var på amazon eller ebay för ett tag sedan för ca 300kr, tror att det var märke panasonic(?)

Kan det vara Panasonic RP-HTF600 det handlar om?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Sennheiser HD25 och Cowon C2 när jag är på rullande fot. Hemma brukar jag ploppa in dem i min Yamaha-förstärkare om jag orkar. Låter kanon i min mening!

Permalänk
Medlem

Äger ett M-Audio Profire 610 ljudkort som jag använder till att lyssna på musik, spela in elgitarr och sång med. Om ni skulle få bedöma den utifrån specifikationerna http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire610.html hur bra är den? Givetvis så är allt relativt men ah...Vad tycks?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Kan det vara Panasonic RP-HTF600 det handlar om?

Är nog de, hur jämför de mot Sennheiser PC360 om man ignorerar priskillnaden.

Lirar en hel del cs go om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Är nog de, hur jämför de mot Sennheiser PC360 om man ignorerar priskillnaden.

Lirar en hel del cs go om det spelar någon roll.

Har varken lyssnat på PC360 eller RP-HTF600 så jag har ingen aning. Har bara sett dem nämnas då och då på head-fi och de flesta verkar vara överens om att det är helt tokigt bra ljud för pengarna.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

För er som liksom mig saknar ekonomiska finanser vi jag passa på att slå ett slag för Samson SR850.
Kör dessa med ett Asus Xonar DX och ****** vilken skillnad det blev!
Nu hade jag iofs bara ett par Steelseries-lurar innan så jämförelsen blir ju inte riktigt bra.

Enda nackdelen som jag kan se är att alla mina MP3ér hamnade i papperskorgen. Extremt oförlåtande lurar mot taskiga inspelningar!
Tar dessutom 100-200h att bränna in ordentligt, men dom låter bättre för varje dag.

Finns de som köper AKG´s velour-pads ist för de som medföljer. Lider själv inte av stock även om de kan bli lite varma efter ett par timmar.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Äger ett M-Audio Profire 610 ljudkort som jag använder till att lyssna på musik, spela in elgitarr och sång med. Om ni skulle få bedöma den utifrån specifikationerna http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire610.html hur bra är den? Givetvis så är allt relativt men ah...Vad tycks?

Utgångsimpedansen för hörlursförstärkaren är 75ohm enligt specifikationerna, vilket är rätt så högt.
Detta gör att hörlurar med mindre än typ 300-600ohm i impedans riskerar att få förändringar i ljudet mot hur de är tänkt att låta, vilket generellt inte är önskvärt.

Läs det här om du vill ha en detaljerad förklaring:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Sen verkar väl inte förstärkaren jättekraftig heller om den är specad till 60mW vid 32 ohm?

Annars tror jag den borde vara kompetent när det gäller att hålla distortion nere osv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Riktigt nöjd med mina ATH-M50 faktiskt! Föredrar öppna lurar, men de låter faktiskt väldigt bra för att vara ett par slutna lurar tycker jag. Det bör tilläggas att jag inte hört många lurar i mitt liv, men ett par öppna lurar från Sennheiser och AKG har man hört (k701 bland annat).

Kör med Presonus Firestudio Mobile, stereobilden bara försvann när jag kopplade in dom på moderkortets ljudchip och basen blev grötigare.. Det enda jag kan klaga på är att diskanten har en tendens att bli lite hård(?) ibland och att stereobilden (heter det så?) känns lite instängd (men fortfarande inte dålig), men för en tusenlapp har jag inte hört något bättre Vad säger ni andra som hört dessa lurar?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av morxy49:

gör det! funderar själv på att bygga ett eget, men har idétorka.

Jag var uttråkad på jobbet och gjorde ett hörlursställ i aluminium till mina studiolurar. Kanske inte en jättesmidig lösning på sladdupphängningen, lite bökigt att rulla ihop den varje gång man hänger upp lurarna.. Men bättre än inget ställ alls