Polisanmäla blocket bedrägeri?

Permalänk
Avstängd

Polisanmäla blocket bedrägeri?

Jag var dum nog som köpte en vara på blocket med förskottsbetalning men det har fungerat väldigt många gånger innan.
Det är inga stora summor det rör sig om men jag har ändå betalat för varan+frakten på 155kr vilket gör att denna person ej kan skylla på att posten slarvat bort paketet.

Vad händer om jag gör en polisanmälan? Märker denna person hur lätt det är att lura folk på pengar kommer den med all säkerhet fortsätta att lura flera.
Jag antar att det är omöjligt för denna person att åka dit om inte flera blir lurade och anmäler eller kan jag ha fel?

Permalänk
Inaktiv

Lika bra att anmäla, tar ju inte så lång tid och kanske hjälper du någon. Skicka även en anmälan till blocket.
Om ingen anmäler idioten kan den ju härja fritt. Om inte annat så hjälper du ju andra från att bli blåsta.

Men du har personens adress och övriga kontaktuppgifter va? (posta dom ej här, det bryter väl mot PUL).
Försökt att ringa/maila osv?

Permalänk

Du kan ju anmäla det, men förvänta dig inte att vårt polisväsende försöker göra så mycket åt det

Permalänk
Medlem

Var med om liknande. Polisen bryr sig inte särskilt mycket i grund, men får en person många anmälningar mot sig så slår de slag i saken. Så du hjälper förmodligen någon.

Kom ihåg att ringa regelbundet och ofta till polisen om du nu vill att de ska göra något.

Permalänk
Medlem

Jag har själv råkat ut för liknande, förvänta dig inte att polisen kan göra något särskilt då de själva påstår att även om det tekniskt sätt är möjligt att ta reda på IP Adressen i mail-loggarna (vilket jag själv hade gjort till exempel) så är det väldigt svårt om inte omöjligt att knyta detta till vem som har suttit bakom tangentbordet.

Nedanstående är uppgifterna som jag angav till polisen när jag anmälde, och enligt de räckte det alltså inte:

Personnummer
Adress
Bankkonto (Osäker om det var en "måltavla" eller personens egna konto)
Telefonnr
Mail-loggar
IP-adress (samma IP under hela mail-konversationen som varade över flera dagar)
Kvitto från posten
Och annat.

Hoppas att detta hjälpte.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Helt onödigt att anmäla. Eller det kan ju bli en fin undersökning, men någon kompensation eller dylikt kan du glömma. Blev själv lurad på några varor på tradera för några månader sedan. Det rörde inte sig om några stora summor, men det är ju ändå principen. Det var runt tjugo som blev lurade utav denne person och nästan samtliga gjorde polisanmälan. Inte ett knyst yppades från fabror blå och allt visade sig vara förgäves.

Värt att tillägga är att vi hade samtliga uppgifter om denne person.

Permalänk
Medlem

Anmäl både till Blocket och Polisen.
Även om det är sannolikt utredningen läggs av olika anledningar så kan ju Polisen aldrig utreda brott som inte anmäls, och en tjuv som aldrig anmäls åker aldrig fast.

Fler streck i protokollet bör ju dessutom förr eller senare leda till att det sätts mer resurser på e-brott som exploderat på sistone.

Du gör dig själv, och alla andra, en björntjänst igenom att "ligga på soffan" och strunta i anmälan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Jag har själv råkat ut för liknande, förvänta dig inte att polisen kan göra något särskilt då de själva påstår att även om det tekniskt sätt är möjligt att ta reda på IP Adressen i mail-loggarna (vilket jag själv hade gjort till exempel) så är det väldigt svårt om inte omöjligt att knyta detta till vem som har suttit bakom tangentbordet.

Nedanstående är uppgifterna som jag angav till polisen när jag anmälde, och enligt de räckte det alltså inte:

Personnummer
Adress
Bankkonto (Osäker om det var en "måltavla" eller personens egna konto)
Telefonnr
Mail-loggar
IP-adress (samma IP under hela mail-konversationen som varade över flera dagar)
Kvitto från posten
Och annat.

Hoppas att detta hjälpte.

Då kanske jag får överväga att inte anmäla.

Blocket tog bort annonsen så nu har jag ej telefonnummer kvar eller adress då jag inte sparade det.
Har mail och kontonummret men som sagt så har jag inte en aning om pesonen använt sitt riktiga namn.

Kommer sluta handla från blocket och glömmer detta då, känns bättre att inte tänka på det så slipper man iallafall bli arg

Permalänk
Avstängd

Det spelar ingen roll om du saknar uppgifter vid anmälan. En innehållsfattig anmälan är fortfarande bättre än ingen anmälan alls. Ett brott som ingen anmäler har inte begåtts (statistiskt sett). Du kan göra anmälan per telefon (114 14), så du behöver inte ens ta dig till en polisstation.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

hälsa på personen ?

Permalänk
Avstängd

Personen påstod sig vara från Malmö vilket jag tror stämmer med tanke på clearingnummret till swedbank men att hälsa på skulle kosta mig flera ggr mer i bensin från där jag bor.

Mailade blocket och fick något ticketnummer så tydligen är det bara ringa snutarna så jag slår en pling imorgon när jag hinner så kanske flera personer slipper bli lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Personen påstod sig vara från Malmö vilket jag tror stämmer med tanke på clearingnummret till swedbank men att hälsa på skulle kosta mig flera ggr mer i bensin från där jag bor.

Mailade blocket och fick något ticketnummer så tydligen är det bara ringa snutarna så jag slår en pling imorgon när jag hinner så kanske flera personer slipper bli lurade.

Bra där.
Bedrägare ska anmälas.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag har själv råkat ut för liknande, förvänta dig inte att polisen kan göra något särskilt då de själva påstår att även om det tekniskt sätt är möjligt att ta reda på IP Adressen i mail-loggarna (vilket jag själv hade gjort till exempel) så är det väldigt svårt om inte omöjligt att knyta detta till vem som har suttit bakom tangentbordet.

Nedanstående är uppgifterna som jag angav till polisen när jag anmälde, och enligt de räckte det alltså inte:

Personnummer
Adress
Bankkonto (Osäker om det var en "måltavla" eller personens egna konto)
Telefonnr
Mail-loggar
IP-adress (samma IP under hela mail-konversationen som varade över flera dagar)
Kvitto från posten
Och annat.

Hoppas att detta hjälpte.

Totalt off topic och vill inte starta något sidospår men finner det så ironiskt att det du nämner inte är något problem när det väl gäller nedtankning av filer/program.

Till ts så skulle jag polisanmäla direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Då kanske jag får överväga att inte anmäla.

Blocket tog bort annonsen så nu har jag ej telefonnummer kvar eller adress då jag inte sparade det.
Har mail och kontonummret men som sagt så har jag inte en aning om pesonen använt sitt riktiga namn.

Kommer sluta handla från blocket och glömmer detta då, känns bättre att inte tänka på det så slipper man iallafall bli arg

sluta inte handla på blocket eller ja sluta betala i förskott, kräv istället att ni använder blocketpaket eller annan liknande tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Totalt off topic och vill inte starta något sidospår men finner det så ironiskt att det du nämner inte är något problem när det väl gäller nedtankning av filer/program.

Till ts så skulle jag polisanmäla direkt.

Lite offtopic nu:

Satt och tänkte EXAKT på detta när jag skrev mitt inlägg. Helt sjukt, helt äckligt och sjukt, men så ser det ut =/
När det gäller fildelning verkar det uppenbarligen räcke med ett IP så kan man sätta dit vem som helst, men när det gäller bedrägeri så verkar ingenting hjälpa. -.-

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Moderator
Moderator

*rensat ett sidospår*

Skärpning folk, jag förstår att ni är upprörda av bedrägeri men ta och stanna upp ett ögonblick och fundera på vad ni skriver. Det är inte ok att utlova våldshandlingar...

Citat:

§ 8 Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Till TS: Anmäl alltid. Som det sagts tidigare, ju fler anmälningar desto mer misstanke om framtida brott om nu inte din anmälan rentav leder till fällande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Anmäl vart själv blåst på 9 lök och totalt lurade snubben 15 andra på tradera på över 100lök totalt. Ringer snuten varje dag och "dom har en misstänkt" men inte fan händer det något. Fick höra från fogden att den personen som stod för kontot hade skulder från gammla dommar för bedrägeri och skatte skulder på över 1 miljon.

Däremot kör jag 10km/h för fort på motorvägen då är saftblandaren där och säger aja baja .....

Till TS anmäl räkna dock inte att du kommer få ett öre tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Här finns ett exempel på bedrägligt förfarande vid försäljning

En person som kallar sig Daniel och som har ett olistat telefonnummer har en annons som icke stämmer med varan. Han påstod vid ett telefonsamtal efter att jag kommit hem med varan och upptäckt skillnaderna mot annonsen att han när jag betalade och fick varan talat om att den utannonserade varan är slut och att han erbjöd en ersättningsprodukt. Detta stämmer inte. Han hade för övrigt tre varor kvar vid säljtillfället, vilket betyder att han i viss utsträckning arbetar med detta. En googling på produktbilden ger vid handen att inte ens originalet LodeStar LS-A108 har samma specifikationer som vad som beskrivs i annonsen. Jag har talat med polisen som säger att detta är ett civilrättsligt mål och alltså inte kan anmälas, då jag ska kunna komma överens med säljaren om prisavdrag eller hävning. Numer är Daniel inte längre nåbar på telefon så det blir inte alldeles enkelt att häva köpet. Mer om detta när jag fått tag i säljaren.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra?

Hej!
Jag köpte en iphone på blocket för 3000kr, han sa flera gånger att den var helt problem fri och funkade perfekt! När jag fick den, touchen funkade inte, nu har hemknappen slutat funka helt och den går inte sätta på ibland.

Jag blev lurad 3000 jävla kronor, vad kan jag göra?
Jag har fotobevis och allting, adress uppgifter och allt.

Bara nånting, vad som helst uppskattas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EddyLS:

Bara nånting, vad som helst uppskattas!

Om du anser dig blivit bedragen så ska du polisanmäla.
Förvänta dig dock inte pengar tillbaka eller att något sker om inte säljaren går med på detta.

Permalänk
Medlem

Lika bra att göra en anmälan, tror inte polisen kommer göra nått. Men du kan ju dra en liten vit lögn och säga att han är en fildelare. Då skickar dem nog insatsstyrkan på han.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddyLS:

Hej!
Jag köpte en iphone på blocket för 3000kr, han sa flera gånger att den var helt problem fri och funkade perfekt! När jag fick den, touchen funkade inte, nu har hemknappen slutat funka helt och den går inte sätta på ibland.

Jag blev lurad 3000 jävla kronor, vad kan jag göra?
Jag har fotobevis och allting, adress uppgifter och allt.

Bara nånting, vad som helst uppskattas!

Jag var till polisen idag och anmälde en person som sålde en vara till mig på blocket men ej genomföljde sin del av avtalet.
Vi skrev ett köpekontrakt genom blocket, så jag hade lite mer bevis.
Men polisen jag pratade med sa att det var struntsamma om jag hade kontraktet eller ej, för jag hade ju uppgifter som namn, personnummer, telefonnummer, swish händelse, sms ifrån personen ifråga.

Nu var denna person tidigare känd hos polisen så det blev en anmälan hos dom. Men annars kunde man vända sig till kronofogden och betala en summa på 300 kr ungefär och få hjälp att genom dom få tillbaka sina pengar från säljaren i fråga.

Nu vet ju inte jag hur det ser ut i ditt ärende då du fått din vara men att den varit defekt, om den varit det från början och säljaren inte påpekat detta eller om det uppkommit något under transporten till dig.

/Gh0sTy^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gh0sTy^:

Men annars kunde man vända sig till kronofogden och betala en summa på 300 kr ungefär och få hjälp att genom dom få tillbaka sina pengar från säljaren i fråga.

Förutsatt att personen inte har skulder. Kronofogden kommer inte att prioritera fallet utan det läggs sist i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Förutsatt att personen inte har skulder. Kronofogden kommer inte att prioritera fallet utan det läggs sist i kön.

Okej, ja jag vet inte eftersom mitt ärende är så pass nytt och är en polissak för tillfället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej, ja jag vet inte eftersom mitt ärende är så pass nytt och är en polissak för tillfället

Var bara ett tillägg så folk inte tror att man kan hämta pengar via Kronofogden eller att dom prioriterar just ditt fall före andras.

Permalänk

Se till att polisanmäla i rätt kommun också, säljarens alltså.
Annars händer det inget

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag var dum nog som köpte en vara på blocket med förskottsbetalning men det har fungerat väldigt många gånger innan.
Det är inga stora summor det rör sig om men jag har ändå betalat för varan+frakten på 155kr vilket gör att denna person ej kan skylla på att posten slarvat bort paketet.

Vad händer om jag gör en polisanmälan? Märker denna person hur lätt det är att lura folk på pengar kommer den med all säkerhet fortsätta att lura flera.
Jag antar att det är omöjligt för denna person att åka dit om inte flera blir lurade och anmäler eller kan jag ha fel?

På blocket avråder dem en att betala i förväg så om du inte har läst igenom det själv så låter det som om du får skylla dig själv.

Blockets tips för trygg affär

Betala av säkerhetsskäl aldrig in pengar på privata bankkonton! Använd Blocketpaketet. Fler tips
När du köper
Betala aldrig i förskott och skicka aldrig varan innan du fått betalt. Använd Blocketpaketet!

Det är vad som sägs när jag går in på " blockets tipps för trygg affär "

Om ni handlar på blocket så använd funktionen trygg affär
Då får man alltså paketet hem och hinner pröva det i 24 timmar innan pengarna utbetalas och har då 24 timmar på sig och bestämma om man vill ha produkten eller inte.

Blocketpaketet
Blocketpaketet är en tjänst som kombinerar frakt över hela Sverige med säker betalning. Som säljare skickar du utan risk att inte få betalt och som köpare handlar du tryggt eftersom du kan kontrollera att varan överensstämmer med annonsbeskrivningen innan pengarna överförs.

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan.

OT hoppas det löser sig

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziggy_:

På blocket avråder dem en att betala i förväg så om du inte har läst igenom det själv så låter det som om du får skylla dig själv.

Blockets tips för trygg affär

Betala av säkerhetsskäl aldrig in pengar på privata bankkonton! Använd Blocketpaketet. Fler tips
När du köper
Betala aldrig i förskott och skicka aldrig varan innan du fått betalt. Använd Blocketpaketet!

Det är vad som sägs när jag går in på " blockets tipps för trygg affär "

Betala aldrig i förväg.
Skicka aldrig i förväg.

Dom pushar sin egen tjänst, blocketpaket vilket i sig är rena rama bedrägeriet för säljare.

Ska man köpa begagnat får man betala för sig som en normal människa annars är man fri att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

@Gh0sTy^: Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniyou:

Var med om liknande. Polisen bryr sig inte särskilt mycket i grund, men får en person många anmälningar mot sig så slår de slag i saken. Så du hjälper förmodligen någon.

Kom ihåg att ringa regelbundet och ofta till polisen om du nu vill att de ska göra något.

Har råkat ut för liknande, det tog väl sisådär 30 anmälningar innan polisen började få tummen ur. Tror det var 46 målsägande totalt i fallet i slutändan och tog väl en bit över 4 år att få upprättelse...