Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Den verkade riktigt grym. Att den har 128 GB SSD gör att den klår UX32vd, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Den verkade riktigt grym. Att den har 128 GB SSD gör att den klår UX32vd, tycker jag.

Ja. Riktigt bra byggkvalitet. Bra skärm med nästan full HD. Och bra komponenter. Vill du verkligen ha en i7 ska du köra på den andra men du går miste om ssdn

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Ja. Riktigt bra byggkvalitet. Bra skärm med nästan full HD. Och bra komponenter. Vill du verkligen ha en i7 ska du köra på den andra men du går miste om ssdn

i7 bryr jag mycket inte särskilt mycket om. Betydligt viktigare med SSD.

Så vad säger ni – Mac Book Air eller denna http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Permalänk

Kostar denna http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa... verkligen bara 7990 just nu? Kostar ju runt 11 k hos alla andra. Det är inte utan moms eller nåt på Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Kostar denna http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa... verkligen bara 7990 just nu? Kostar ju runt 11 k hos alla andra. Det är inte utan moms eller nåt på Inet?

Det är i alla fall en äldre revision, eftersom den har Windows 7 istället för Windows 8 som finns på alla nya. Men det ser ut som ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på NP900X3C, gav exakt samma länk ett par kommentarer upp

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Kostar denna http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa... verkligen bara 7990 just nu? Kostar ju runt 11 k hos alla andra. Det är inte utan moms eller nåt på Inet?

Det är slutpriset, tror de har rea....:) den skulle jag gått på istället för macbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag hade kört på NP900X3C, gav exakt samma länk ett par kommentarer upp

Haha oj! Tur att ts såg en av oss iaf!

Permalänk

Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för en Samsung NP900X3C. Den verkar riktigt grym!

Hoppas bara den finns kvar på Inet imorgon ikväll. Vill nämligen känna och klämma lite på den först innan jag slår till, men har inte möjlighet att kila in och kolla på den förrän imorgon eftermiddag..

Permalänk
Medlem

Notera att den du länkar inte har full hd.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

Notera att den du länkar inte har full hd.

Det gör mig inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Annars är Dell's (ultrabook) XPS 13 Linux riktigt najs även om lite i överkant av budgeten:
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-13-linux/pd

Det är en kvalitetspryl som får MBA tangentbordet att kännas billigt i jämförelse. Detta blir min nästa laptop efter att jag klämt på några på jobbet.

Kör på en MBA"11 med Ubuntu 13.04 på för tillfället som fått mig att uppskatta stora touchpads precis som TS. Kom inte heller överens med OSX, det kändes mer som en tragisk leksak, tror inte ens jag behöver nämna vad jag tycker om det där andra fönsteralternativet som de borde lämnat kvar i Xboxarna.

Permalänk
Skrivet av erkan12345:

Dock så har jag även sneglat lite på så kallade "Ultrabooks". Man får ju mer hårdvara för pengarna då jämfört med Mac, men det räcker inte för att jag ska dissa Air:en. Finns det några Ultrabooks med lika sköna styrplattor, som är lika tysta (fläkt som inte låter och knappt blir varm), lika bra batteritid och som knappt hänger sig?

Min budget ligger på drygt 10-12 k, men ge gärna även alternativ på maskiner i prisklassen 5-8 k.

För 5-8k så får du ingen ultrabook. Du kan visserligen hitta datorer med bra hårdvaru-spec, men då har de snålat in på skärm och chassi. Du får räkna med ca 10k och uppåt. Undantaget verkar vara Asus UX32VD som finns för 8,5k för tillfället. Komplettera med en 8GB minnesmodul (ger totalt 10GB) och en 256GB SSD (istället för hybriddisken), så får du en ultrabook med riktigt bra prestanda för under 11k. Är det tight med pengar nu, så kan du alltid vänta lite med att uppgradera.

Just nu så känns det lite som det är en liten kvalitets-formsvacka... Asus som brukar vara bra, har (haft?) problem med backbleed, jobbiga fläktar och lösa trackpads, på sina UX-modeller. Lenovo har bra byggkvalitet, men jag tycker att de överlag har dåliga skärmar.

Köpte en UX32vd igår, fullt beredd att lämna tillbaks den samma eftermiddag... Var lite skrämd av alla problem som listades när man gogglade på modellen. Min burk har antydan till backbleed längs med kanten på skärmen. Om man kör max brightness, ser på en mörk scen, i ett mörkt rum. Så syns det svagt men tydligt. Men eftersom jag ligger runt 50% brightness vid normal användning, så kommer jag aldrig att se det. Trackpaden har dem fått ordning på. Sitter fast och är följsam. Fläktarna är dock lite högljudda. Det blev dock bättre efter en BIOS-upgrade (till ver 214), men fortfarande med tydlig on/off reglering. Mha Notebook Fan control, så blev det ok vid låg belastning. Fläktarna är dock i grunden högljuda, så vid hög belastning så kommer det att låta. En nackdel som inte går att fixa är batteritiden. Den är lite dålig för att vara en ultrabook. Men det är priset du får betala för i7 processorn och den dedikerade grafiken. Med win 7 fanns det möjlighet att ställa ner TDP i Energialternativ. Den möjligheten är borta i Win 8, tyvärr.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Skrivet av SS_Martha:

För 5-8k så får du ingen ultrabook. Du kan visserligen hitta datorer med bra hårdvaru-spec, men då har de snålat in på skärm och chassi. Du får räkna med ca 10k och uppåt. Undantaget verkar vara Asus UX32VD som finns för 8,5k för tillfället. Komplettera med en 8GB minnesmodul (ger totalt 10GB) och en 256GB SSD (istället för hybriddisken), så får du en ultrabook med riktigt bra prestanda för under 11k. Är det tight med pengar nu, så kan du alltid vänta lite med att uppgradera.

Just nu så känns det lite som det är en liten kvalitets-formsvacka... Asus som brukar vara bra, har (haft?) problem med backbleed, jobbiga fläktar och lösa trackpads, på sina UX-modeller. Lenovo har bra byggkvalitet, men jag tycker att de överlag har dåliga skärmar.

Köpte en UX32vd igår, fullt beredd att lämna tillbaks den samma eftermiddag... Var lite skrämd av alla problem som listades när man gogglade på modellen. Min burk har antydan till backbleed längs med kanten på skärmen. Om man kör max brightness, ser på en mörk scen, i ett mörkt rum. Så syns det svagt men tydligt. Men eftersom jag ligger runt 50% brightness vid normal användning, så kommer jag aldrig att se det. Trackpaden har dem fått ordning på. Sitter fast och är följsam. Fläktarna är dock lite högljudda. Det blev dock bättre efter en BIOS-upgrade (till ver 214), men fortfarande med tydlig on/off reglering. Mha Notebook Fan control, så blev det ok vid låg belastning. Fläktarna är dock i grunden högljuda, så vid hög belastning så kommer det att låta. En nackdel som inte går att fixa är batteritiden. Den är lite dålig för att vara en ultrabook. Men det är priset du får betala för i7 processorn och den dedikerade grafiken. Med win 7 fanns det möjlighet att ställa ner TDP i Energialternativ. Den möjligheten är borta i Win 8, tyvärr.

Du skulle inte rekommendera denna datorn då? http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Permalänk
Medlem

Har en 900X3A, till sommaren två år, och den är lika snabb idag så när jag köpte den. Helt klart bästa datorn jag ägt totalt sett. Inget dedikerat grafikkort men fixar i alla fall Minecraft på låga inställningar. Allt går riktigt fort med denna. Har dessutom satt i ett SD-kort på 32 GB på vilket man kan lägga lite t.ex. musik och filmer vilket sedan alltid sitter i, billigt sätt att få extra utrymme.

Kan varmt rekommendera en Samsung 9-series!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Samsung NP900X3C är så mycket billigare är just för att det kommit en uppdatering med bättre skärm som nu är 1080p(NP900X3D) istället för 1600x900. Utöver det ska det inte vara någon större skillnad. Det är en väldigt trevlig dator, oerhört lätt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Kan tipsa om en dator som i alla fall jag kommer att köpa så snart ekonomin tillåter:
ASUS Transformer Book. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1654569)
Det är en hybriddator, alltså en surfplatta som dockas. Låt dig inte luras av ordet surfplatta dock, utan kika på specifikationerna först! Du får alltså en Ultrabook, med funktionaliteten hos en surfplatta. Är förvånansvärt prisvärd om man jämför med konkurrensen! Vet inte om den typen av dator är intressant alls, men den är väldigt mångsidig.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Skrivet av erkan12345:

De är inte direkt jämförbara. Det beror lite på vad du prioriterar, prestanda eller mobilitet. Har ingen personlig erfarenhet av samsung, men av vad man kan läsa sig till så har skärmen sämre bildkvalitet. Samsungens skärm är egentligen inte dålig, men Asus UX-modeller har en av de bästa skärmarna som finns att få för rimliga pengar.

OT
Bra skärmar är tydligen en bristvara, man måste fortfarande anstränga sig att hitta en laptop med lika bra skärm som min 5-6 år gamla Dell XPS M1330 (RIP feb 2013). (Med avseende bildkvalité, inte upplösning. Mätbara värden är t ex svärta, konstrast och RGB-spectrum). UX32VD är den första jag sett under 10k.
http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-M1330-Notebook.6...
Slut OT

Samsungen är ca 0.3 kg lättare, men har i5 processor och ingen dedikerad grafik. Minnet är fastlött, och kan inte uppgraderas på 900X3C. SSDn går dock att byta ut. Batteritiden är klart bättre för 900X3C enligt testen jag har länkat till. Även om bägge har 4GB internminne installerat, så är det väl delat med intel-grafiken på Samsungen, medan Asus har 1GB dedikerat grafikminne. Jag tycker 4GB internminne känns lite idag. Det var "top of line" när jag köpte min M1330...

Har är en test av en 900X3C, med i7 och 256GB SSD, men chassi/skärm borde vara samma:
http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Samsung-Series-9-9...

UX32VD med i5:
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra...

Jag har mina laptops länge (hittills ca5 år, sen har dem dött) så även om Intel HD4000 idag påstås klara det mesta utom spel, så hur kommer den att hänga med om 3-4år?

Men hur länge du räknar med att ha datorn och hur du kommer att använda den vet bara du!

Tillägg: Dock så måste jag nog säga att UX32VD verkar ha problem, och är nog inte ett riskfritt köp. 900X3C har jag inte kollat upp.

Tillägg
Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS_Martha:

De är inte direkt jämförbara. Det beror lite på vad du prioriterar, prestanda eller mobilitet. Har ingen personlig erfarenhet av samsung, men av vad man kan läsa sig till så har skärmen sämre bildkvalitet. Samsungens skärm är egentligen inte dålig, men Asus UX-modeller har en av de bästa skärmarna som finns att få för rimliga pengar.

Jag har aldrig sett en ultrabook med bättre skärm än Samsung 9-series. Asus ultrabooks är nära, men har gulare ton och i regel lite mer problem med BLB. För något år sedan testade Datormagazin just Samsung 9-series och Asus ultrabook (med 1080p IPS), och konstaterade väl i princip samma sak.

Klarar man sig med 4GB minne och inte har för avsikt att spela avancerade spel så är Samsung 9-series perfekt. Behöver man mer minne eller kraftigare grafikkort är Asus ett alternativ, men då blir det ju både tyngre och tjockare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Testat Samsungen samt även Asus UX32VD och jag tycker Samsungen är den bättre datorn. Den känns mer gedigen och byggkvalitén känns bättre. Även om skärmen inte är full HD så tycker jag färgerna är bättre på den och jag gillar den mer.

Jag hade en MacBook Air tidigare och skulle aldrig bytt ut den mot Asus UX32VD då den inte kändes som den var av samma kvalité. Skulle dock kunnat byta den mot Samsungen utan problem.

Permalänk
Skrivet av alpha:

Jag har aldrig sett en ultrabook med bättre skärm än Samsung 9-series. Asus ultrabooks är nära, men har gulare ton och i regel lite mer problem med BLB. För något år sedan testade Datormagazin just Samsung 9-series och Asus ultrabook (med 1080p IPS), och konstaterade väl i princip samma sak.

Och skärmarna var kalibrerade under samma förutsättningar?

Ett gulstick är bara en kalibreringsfråga, men visst blb är ett problem att se upp med.

Läs recensionerna som jag länkade till tidigare i mitt förra inlägg.

Citat om UX32VD:
"With maximum brightness, we measured a black value of only 0.34 cd/m² in the central area of the screen. This provides a maximum contrast of 1052:1 with which the Asus UX32VD puts to shame virtually all other current notebooks. Another criterion also exceeded our expectation - color space. According to our measurements with the Spyder 3 Elite Colorimeter, the CMN1343 panel covers nearly the entire sRGB color space. This should satisfy even photographers or graphics professionals."

Citat om 900X3C:
"The luminance of the panel type SEC0100 gives a good impression with the first glance at it. The maximum value of 420 cd/m² is high, and meets the claims of Samsung. Also the average is pretty good with 378 cd/m², although we did notice some uneven lighting here. The differences are generally unnoticeable in daily use.The other values leave us with a good but not amazing impression. The black point level is relatively little, meaning that the contrast ratio soars upwards. This combination pays off especially when watching movies. The UX31A from Asus performs better overall with display tests. The Series 9 is aimed at consumers who do not need a screen with a large color gamut. A comparison shows that the sRGB reference color space, which is important for professional users, is not met. This means that the rival from Asus gains a point here. The MacBook Air 13 Mid 2012 is on the same level as the 900X3C-A04DE."

Notera UX31 och UX32VD har samma skärm.

Antagligen OT, men det kan aldrig poängteras tillräckligt mycket:
I butik är sämsta stället att jämnföra skärmar, då ögat instinkivt drar sig till ljusstarka överdrivna färger. Det är därför i princip alla TV-apparater ser ut som skit när startar dem första gången. De kalibrerade för att synas i butik, och absolut inte för bästa bildkvalité. En korrekt kalibrerad Tv kommer i butik att se blek, trist och färgsvag ut, för ett otränat öga. Varför yrar jag om tv-apparater? Jo, skärm som skärm!

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem

Har haft en mid-2011 air som jag sålde pga jag använde inte den tillräckligt då, men det var verkligen den bästa bärbara jag någonsin haft. Trackpaden och gestures gjorde datorn måste jag säga. MacOS kan man säga både plus och minus med men det går ju att få in windows där, iof blir datorn inte alls lika bra då..

Hur som helst, nu har jag behov av en bärbar och har varit inne på exakt samma tankar som TS.
Fastnat för antingen https://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiump... eller en Air 13". Prisskillnaden är ju stor vilket talar för Samsungen. Har känt på den men är lite tveksam just pga trackpaden som jag inte fick lika bra känsla för. iof så var det ju en demodator som fått mycket stryk så ska väl inte ta för mycket i det.. Någon som använt båda en längre tid som har en bra tanke där?

Edit:
Har kollat och testat några zenbooks men inte alls fått samma känsla för dem.. Samma här förresten att det måste vara en SSD. 1440/1600x900 eller 1080p spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Har både Windows och Mac och kan säga att Mac är överlägset på laptops och att jag älskar min Air late 2012 13". Om jag vill spela eller köra applikationer som kräver mycket prestanda så har jag min stationära med 30"+22"+24" skärmar, 6990 och en i7 3770K, men annars så sitter jag oftast på min Air.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min Asus Zenbook Prime.
* Jättesnabb. Startar på under 10sek, under 1 sek från viloläge.
* Jättesnyggt unibody alu chassi. Liten och lätt. Bakgrundsbelyst tangentbord.
* Mycket bra skärm, 1080p.
* Jätteskönt tangentbord. Bra styrplatta.
* Och jag har alltid föredragit Windows framför MacOs av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Det enda som talar emot Samsungen är att 4GB minne kan vara väldigt begränsande. Sedan brukar Apple köra bättre komponenter genomgående. Andra tillverkare snålar ofta på minneskortsläsare, wlan och bluetooth där kretsarna sällan håller vad de lovar.

Exempelvis får jag lätt över 100mbps på min Mac över wifi, medan min Ultrabook bara når knappa 40mbps. Enligt specarna har båda 802.11n, men finns ingen support för 5Ghz på min Lenovo Yoga.

Annars ser jag valfri Ultrabook med Intel HD 4000 och i5 3317u eller bättre som ett bra val. Intels GPU skalar med CPUn, så i3:an medför sämre prestanda då den saknar Turboboost. 1600x900 är en skön upplösning på 13.3"

Permalänk
Medlem

Det här kan verka löjligt men vore en MBP Retina ett alternativ ändå? Den är bara marginellt tyngre än en ultrabook men jag tror att dess specifikationer håller längre, om inte de limmade batterierna ger upp i förtid.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1462856

För övrigt vad gäller Apples synder, stora företag är nog som som de är, ingen oskyldig. Googla "samsung corruption".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Det här kan verka löjligt men vore en MBP Retina ett alternativ ändå? Den är bara marginellt tyngre än en ultrabook men jag tror att dess specifikationer håller längre, om inte de limmade batterierna ger upp i förtid.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1462856

För övrigt vad gäller Apples synder, stora företag är nog som som de är, ingen oskyldig. Googla "samsung corruption".

Har också varit in där och kollat på rMBP, men då blir jag bara mer sugen o gå till 15" pga grafikchippet plus allt annat som kommer till (förutom storleken).. Samtidigt är jag även inne på att vänta på Haswell och skaffa nåt då, dvs låta framtida mig ta smällen och bestämma vilken mbp det blir..

Permalänk

Lite off-topic, men jag kikade på specsen och skall inte Air vara den lättaste och minsta bärbara på marknaden. Min halvtaskiga och i sammanhanget billiga Toshiba 13tummare väger ju mindre än vad 13tums Air:en gör.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Moderator
Moderator

*raderat inlägg, nu upplåst*

Det blev ett rejält sidospår som jag tyvärr fick trimma bort ganska hårt. Det är irrelevant (offtopic) med er personliga harang där ni debatterar tolkningar och ordtvistar. TS har begärt hjälp, ge den sakligt och utan att dra iväg på något sjukt långt sidospår.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle verkligen ta en extra titt på ASUS S300 i butik innan ev. köp (eller de nya ASUS ö.h.t.) då kusinen nyligen köpte en och byggkvaliteten var sådär (glapp i musplattan så den trycks in lite när den används (ger ifrån sig ett litet ljud och känns inte så bra)).