indie developer slår tillbaka mot pirater

Permalänk
Avstängd

indie developer slår tillbaka mot pirater

tycker detta var intressant

http://www.greenheartgames.com/2013/04/29/what-happens-when-p...

det verkar som en indie spal developer gjort ett spel där man är en developer men dem bestämde sig för att ladda upp sitt spel på TPB med en glitch där dina "profits" går ner i spelet pågrund av att många laddar ner ditt spel

enligt skaparna av spelet så laddade 93% personer ner spelet och dem andra 7 procenten köpte det

min teroi mot detta är att ingen visste om spelet och när det laddades upp på tpb så fick många se det alltså dem som faktiskt laddade ner spelet visste inte om att det existerade innan dem såg det på tpb

så jag tycker deras siffror är lite falska

nu eftersom den här nyheten har blivit postad av razer så kommer deras spel få mycket mer publicitet men det jag tror är att dem som verkligen köpte spelet var dem enda som faktiskt visste om det

skulle inte förvåna mig om detta går viral och blir sen postat på sweclockers hemsida

deras oficiella trailer för spelet har just nu 112 likes under 40 kommentarere och under 20 000 visningar ingen visste om det spelet

är iallafall det jag tror

ursäkta för min dåliga grammtik och avsaknad av punkt och komma

Permalänk
Medlem

Menar du att tesen att piratkopieringen är gott för spelmarknaden är sann?

Jag tycker grafen berättar hur uppfuckad spelmarkanden är. Piratkopiera från indieutvecklare... Stackars utvecklare. Spelar ingen roll om produkt kommer från världens hemskaste företag (dvs ea) eller ett indieföretag. Om det finns gratis alternativ så visst tusan används det.
Jag menar. Vem har råd att köpa ett spel nuförtiden. Så om ingen har råd att köpa spelet så förlorar inte indietillverkare spenderad och investerad krona och därför är det fullkomligt legalt att använda en nöjesprodukt utan att betala för sig. Det är moraliskt ok. Sen spelar det ingen roll hur ens inkomst/utgifter ser ut. För vem har råd att unna sig nöje

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Menar du att tesen att piratkopieringen är gott för spelmarknaden är sann?

jag menar ingenting men ja det kanske jag menar jag vet inte

vad jag menar är att jag tror deras siffror och att dem verkligen förlorade så mycket på detta är falskt

jag tror inte det gör någon skada på en indie developer om dem laddar upp sitt spel på tpb

och jag tror inte dem faktiskt förlorade någon över huvudtaget på att ladda upp spelet på tbd

det var dem som laddade upp spelet under ett hemligt namn med en glitch dem lagt in själv

och nu klagar dem att dem har förlorat 93% av pengar och jag tror inte dem har förlorat någonting alls

iallafall inte just då

nu kan det ändras eftersom mer vet om spelet

Permalänk

Köpte spelet efter att ha spelat deras demo som är väldigt bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av truppenrille:

Köpte spelet efter att ha spelat deras demo som är väldigt bra!

det var först idag jag fick veta att det existerar

pågrund av vad som hände annars hade jag nog aldrig fått veta om dem inte laddat upp spelet på steam

siffrorna ändras nog hastigt om dem laddar upp på steam

nu iåförsig spelar det nog ingen roll eftersom nyheten gjorde spelet viral

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

japp. riktigt bra pr för en indieutvecklare. de utnyttjade det faktum att få betalar för utvecklad produkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

zzcool har en poäng.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

japp. riktigt bra pr för en indieutvecklare. de utnyttjade det faktum att få betalar för utvecklad produkt

det jag menar med tråden är att jag tror sifforna dem visar är falska dem har ingenting att klaga på eftersom dem hade aldrig sett den här mängden om inte det laddades upp på tpb

det är bra reklam för en indie utvecklare att ladda upp på tpb eftersom då ser mer spelet dem som tycker om det köper det

jag tycker det är bra reklam

om inte spelet hade laddats upp där eller i steam hade nog ingen vetat om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

det jag menar med tråden är att jag tror sifforna dem visar är falska dem har ingenting att klaga på eftersom dem hade aldrig sett den här mängden om inte det laddades upp på tpb

det är bra reklam för en indie utvecklare att ladda upp på tpb eftersom då ser mer spelet dem som tycker om det köper det

jag tycker det är bra reklam

om inte spelet hade laddats upp där eller i steam hade nog ingen vetat om det

Förstod vad du menade. Och jag håller med dig. Bra reklam
Men om man sen granskar premisserna så är det väldigt nedslående. Användare av produkt betalar sällan. Det faktum:et gör marknaden så bedrövlig, då det verkar finns en efterfrågan av spelnöje.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zzcool:

pågrund av vad som hände annars hade jag nog aldrig fått veta om dem inte laddat upp spelet på steam

Det var därför jag provade demot, tror inte att spelet hade fått lika stor pr utan detta.

Permalänk

http://www.greenheartgames.com/2013/04/01/announcing-first-ex...

Även deras första expansion

Hoppas även denna får mycket ljus på sig.

Permalänk

Det var på Reddit igår med <2000 upvotes så redan där hade dom sin PR säkrad.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

De har en poäng i att så länge som spel är smidigare att pirata än att köpa (pga DRM, always-online-fanskap, nyckeltjafs osv) så kommer många fortsätta föredra att pirata.

Det kommer alltid finnas pirater. Deal with it! Det hjälper inte att gnälla (jag syftar på speltillverkaren).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Vad innebär det?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

De har en poäng i att så länge som spel är smidigare att pirata än att köpa (pga DRM, always-online-fanskap, nyckeltjafs osv) så kommer många fortsätta föredra att pirata.

Det kommer alltid finnas pirater. Deal with it! Det hjälper inte att gnälla (jag syftar på speltillverkaren).

ibland så är nerladdning det enklare eller tillochmed det enda sättet

har du försökt att följa en serie i sverige? det går inte

vi får vänta månader på ett nytt avsnitt och när det väl kommer så är chansen ganska stor att du redan har sett små klipp av det på youtube och fått det "spoiled"

om alla spel skapare film skapare serie skapare var som gabe newell så hade "piracy" varit betydligt mindre

jag gick över till att köpa spel när jag fick veta om steam 2007 jag var då 13 och kunde itne åka 30 minuter för att köpa ett spel enda sedan dess har jag hela tiden köpt spel

är också prenumerant på netflix och viaplay samt betalar 40.kr ibland för en full film från headweb tillexempel the avengers men det finns fortfarande serier och filmer som inte går att få tag på på något annat sätt

gabes motto var ge en bättre service än piraterna får och det mottot borde ALLA ha

Skrivet av soderkvist:

Vad innebär det?

att sidor som kotaku sweclockers alla kommer att posta om den här nyheten då kommer siffrorna vara helt annorlunda

om inte dem hade laddat upp sitt spel på tpb med den glitchen så hade dem 200 personerna vara deras 100% profit möjligtvis 300

Permalänk
Avstängd

deras steam greenlight har 14 sidor med kommentarer INNAN detta hände

nu är det 24

alltså resten av kommentarerna gjordes mellan idag och igår

sida 14 senaste kommentar feb 24

sida 15 senaste kommentar igår

ingen visste om detta spelet innan

ursäkta för dubbelsvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag gick över till att köpa spel när jag fick veta om steam 2007 jag var då 13 och kunde itne åka 30 minuter för att köpa ett spel enda sedan dess har jag hela tiden köpt spel

Samma här. Att köpa, ladda ned och installera spel via Steam är verkligen förbaskat smidigt. Köper alltid alla spel sedan jag installerade Steam första gången. Om det släpps ett nytt som kostar mer än man är beredd att betala så är det ju bara att lägga det på wishlist och vänta tills man får ett mail om en deal. 50% eller t.o.m. 75% rabatt? Taget!

Skrivet av zzcool:

gabes motto var ge en bättre service än piraterna får och det mottot borde ALLA ha

Exakt!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag menar ingenting men ja det kanske jag menar jag vet inte

vad jag menar är att jag tror deras siffror och att dem verkligen förlorade så mycket på detta är falskt

jag tror inte det gör någon skada på en indie developer om dem laddar upp sitt spel på tpb

och jag tror inte dem faktiskt förlorade någon över huvudtaget på att ladda upp spelet på tbd

det var dem som laddade upp spelet under ett hemligt namn med en glitch dem lagt in själv

och nu klagar dem att dem har förlorat 93% av pengar och jag tror inte dem har förlorat någonting alls

iallafall inte just då

nu kan det ändras eftersom mer vet om spelet

Tror du har missat poängen med att de som de har gjort. De har fått stor exponering eftersom de är väldigt smart de som de gjort. Så uppmärksamheten är välförtjänt. De är knappast TPB som spridit nyheten om detta.

Det som de gjort är att lyfta de moraliskt aspekt av att piratkopiera. Och jag tycker i vart fall man bör i vart fall reflektera över vad man gör och varför, och på vilket sätt man kan rättfärdiga att man gör så. Kanske skillnad på piratkopiering och piratkopiering? Eller kanske skillnad om man testar ett spel som pirat, men faktiskt köper de om man gillar de... eller slänger de och slutar spela. Deras experiment visar att piratkopiering blivit default för väldigt många. Handlar inte om att testa lite, eller lura storkapitalet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Och steam är ett gigantiskt drm. Hurra för Gabe och hans prmaskin

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Och steam är ett gigantiskt drm. Hurra för Gabe och hans prmaskin

har inga problem med drm om det är lätt och smidigt

hellre drm än att behöva ta ut skivor varje gång man ska spela något

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Snubben uppmuntrar att man ska köpa spelet DRM fritt istället för att pirata/köpa DRM spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

Snubben uppmuntrar att man ska köpa spelet DRM fritt istället för att pirata/köpa DRM spel.

Ja, vilket är rätt. Blandat med en massa gnäll, vilket är fel.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Asså, personligen, så vill jag gärna prova ett spel för typ 6-700kr innan jag köper det (Alla AAA titlar typ, inte titeln i fråga men iaf point still stands). Är det tillräckligt bra så köper jag det för att sponsra utvecklarna. Sen räknar spelindustrin varje nerladdad kopia som ett missat försäljningstillfälle för att få sina enorma siffror med missade inkomster. Jag tror ju inte på att varje person som piratar ett spel skulle köpa det om de inte piratat det.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Asså, personligen, så vill jag gärna prova ett spel för typ 6-700kr innan jag köper det (Alla AAA titlar typ, inte titeln i fråga men iaf point still stands). Är det tillräckligt bra så köper jag det för att sponsra utvecklarna. Sen räknar spelindustrin varje nerladdad kopia som ett missat försäljningstillfälle för att få sina enorma siffror med missade inkomster. Jag tror ju inte på att varje person som piratar ett spel skulle köpa det om de inte piratat det.

6-700kr? Om du spelar på pc så snackar vi 230-350kr för nya AAA spel. Det stora problemet är ju att många faktiskt tankar ner spelet, sen spelar de klart hela spelet men köper det ändå inte för de inte tyckte att det var perfekt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

6-700kr? Om du spelar på pc så snackar vi 230-350kr för nya AAA spel. Det stora problemet är ju att många faktiskt tankar ner spelet, sen spelar de klart hela spelet men köper det ändå inte för de inte tyckte att det var perfekt.

battlefield 3 kostade 700.kr kommer battlefield 4 göra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Jag köpte bf3 innan release för 350kr och det kommer jag köpa bf4 för också. Helt lagligt på en legil sida kan jag tillägga.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

har för mig att jag köpte mitt bf3 för 3-400kr på cdon 3 dagar efter release.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Japp, alla skenheliga typer på internet påstår att de köper spelet efter att de har piratatet det. Vi säger att den normala piraten köper spelet. Det de glömmer berätta är att de köper liret så är det oftast på nån 75% steamrea. Och det är därför vi kan se att spel x säljs i ett (1) exempel och efter ett år, då spelets försäljning har legat på en och samma skit nivå, skyrockar i försäljning iom diverse 75% reaor. Det resulterat sen i ett typiskt: "aha. vi sålde i tio exempel, men vår lönsamhet suger. vi klappar ihop. tack alla fans". Nöjesindustrin måst vara hemsk.

"Men astrob0y vi har ju MINECRAFT!!" utbrister någon. Javisst är minecraft ett positivt exempel, men klipp de abnormala svansarna och vi är tillbaka i den hemska grå sörjan där majoriten är i. Och i den sörjan råder en ganska beklämmande stämning. Säkert på grund av att spelen suger och inget jävla drmskitspelsominteärpåsteam är värt ett öre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

preorder ja

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Smart marknadsföring!

Och kul strategi! Lägg upp en massa skit som inte är den riktiga versionen och först många timmar in inser piraterna att de blivit lurade och måste köpa för att fortsätta. Vänta... det finns ju redan och kallas Free-to-play.

Köp spelen så kanske vi slipper drm, free-to-play och online krav. För dyrt? Köp senare eller inte alls så går priset ner.