PC går slumpmässigt direkt in till BIOS (UEFI) vid start

Permalänk
Medlem

PC går slumpmässigt direkt in till BIOS (UEFI) vid start

Det enda jag gör ät att slå på musen (trådlös) och vänta. Kommer inte åt någon knapp eller något. Förut behövde jag vänta på att loggan (MSI) skulle dyka upp innan jag ens kunde tänka på att komma in i BIOS. Nu går lådan in där av sig själv - slumpmässigt.

Värt att nämna är att jag för ett par veckor sedan installerade om operativet på en ny SSD och pillade i samband med det en den i BIOS (UEFI), men jag kan inte komma på att jag har gjort något där. Jag har även pillat med Vistalizator (bytte språk en snabbis, men kör som vanligt nu) och kört någon cmd-grej för att fixa att Windows Update då inte ville (fungerar som vanligt nu).

Har ni några tankar kring vad som kan stå galet till?

Permalänk

Det kan inte vara så att BIOS vill varna för att något verkar vara galet (typ överspänning, överhettning, skumma varvtal på fläktar osv)?. Annars kanske en BIOS-uppdatering skulle göra gott (så länge datorn är stabil när den väl är igång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hittebarnet:

Det kan inte vara så att BIOS vill varna för att något verkar vara galet (typ överspänning, överhettning, skumma varvtal på fläktar osv)?. Annars kanske en BIOS-uppdatering skulle göra gott (så länge datorn är stabil när den väl är igång).

Hur uppdaterar man BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Hur uppdaterar man BIOS?

titta i manualen din

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

titta i manualen din

Permalänk
Medlem

Jo. Du kan säkert hitta den på MSIs hemsida.
Ps. Vi kommer inte mobba dig för att du kollar i manualen. Det är lungt.

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquid2:

Jo. Du kan säkert hitta den på MSIs hemsida.
Ps. Vi kommer inte mobba dig för att du kollar i manualen. Det är lungt.

Tänkte mer att då skulle jag slippa kolla upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tänkte mer att då skulle jag slippa kolla upp det

Forumet är till för att diskutera och hjälpa till, inte att vi ska göra saker åt dig bara för att du är lat..

Annars kan du ju testa att reseta CMOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Annars kan du ju testa att reseta CMOS.

Det vågar jag mig inte på. Tar hem en uppdatering nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Det vågar jag mig inte på. Tar hem en uppdatering nu.

Du tänker helt bakvänt.

Nollställa bios (reseta CMOS) är ofarligt och borde vara lika självklart att man alltid testa som att starta datorn.

Uppdatera bios är det du måste veta vad du håller på med. Dessutom ska man efteråt nollställa bios enligt många manualer och bör göra även om det inte står.

Permalänk
Skrivet av borgona:

Det vågar jag mig inte på. Tar hem en uppdatering nu.

Vågar inte? Det är över 9000% säkert! Om det inte är det så får ni ge mig ett argt meddelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du tänker helt bakvänt.

Nollställa bios (reseta CMOS) är ofarligt och borde vara lika självklart att man alltid testa som att starta datorn.

Uppdatera bios är det du måste veta vad du håller på med. Dessutom ska man efteråt nollställa bios enligt många manualer och bör göra även om det inte står.

Skrivet av MuffinManxD:

Vågar inte? Det är över 9000% säkert! Om det inte är det så får ni ge mig ett argt meddelande!

Har uppdaterat BIOS, ska kolla på det där resttandet ni pratar om.

Jag hade det BIOS som medföljde sommaren 2011 fram tills nu.