Permalänk
Medlem

Ny HD... vad sen???

Hej!

Jag tänkte bara kolla en sak. Om man har en fabriksny hårddisk(utan partitioner såklart) kan man då bara installera typ win2000 rakt av då? Eller måste man först formatera och partitionera den? Vad jag vet så gör ju win2000 detta vid installationen. Eller kan det bli strul om man går tillväga på detta sättet?

Permalänk
Medlem

Det ska nog bara vara att stoppa i den, 2k ska fixa det själv.
Iaf gjorde 2k server det när vi installerade i skolan.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Windows känner att du har en opartitionerad disk och frågar om du vill partitioner upp den (och hur). Därefter så frågar den hur du vill formatera disken (NTFS eller FAT32).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Windows känner att du har en opartitionerad disk och frågar om du vill partitioner upp den (och hur). Därefter så frågar den hur du vill formatera disken (NTFS eller FAT32).

Du kan välja mellan NTFS eller FAT(16), inte FAT32. Iaf i win2000. Hur det är i XP kan jag inte svara på...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm.. *nyfiken*
FAT16 har en maxvolym storlek på 2GB (enligt http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm ). hur funkar det i så fall att köra en 32GB stor partition i win 2k?

Jag hittade denna arikel ( http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;30486... ) där det precis som du säger står att det skall vara en FAT16 partiton... Känner att det är nått jag missat här...*går och kollar i "Windows 2000 Accelerated Exam"*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Hmm.. *nyfiken*
FAT16 har en maxvolym storlek på 2GB. hur funkar det i så fall att köra en 32GB stor partition i win 2k?

NTFS eller Fat32? W2k klarar FAT32 utmärkt, du kan bara inte formatera en partition till FAT32 under installationen. Om du har en befintlig partition med FAT32 som du vill installera w2k till så fungerar det utmärkt att välja "leave the current file system intact", precis som det står på m$-sidan du länkade till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vart tvungen att testa själv.... Här ser vi att FAT16 är default, men om man har större disk än 2048MB så kommer den att köra FAT32.... alltså hade vi rätt båda två..

[edit]Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilden, men man fick bara ha bilder i storleken 640x480 när man gör ett attachment...[/edit]