Kan ej ansluta till trådlöst nätverk i Ubuntu 12.04 LTS

Permalänk
Medlem

Kan ej ansluta till trådlöst nätverk i Ubuntu 12.04 LTS

Hej,

Jo idag tänkte jag testa (för andra gången) att installera Ubuntu på min gamla stationära burk.
Det funkade fint, förutom ett, riktigt störande problem, jag kan inte ansluta till WLAN.
Googlat runt efter lösningar och det tycks vara massor som har/haft samma problem som
jag men inga av de lösningar jag hittade fungerade för mig.

Så här ser det ut: Jag använder en wireless-usb (D-Link) för att kunna ansluta trådlöst då burken
ej har något annat än Ethernet. Ubuntu hittar den, och kan se alla nätverk i närheten,
men när jag ansluter till vårat, skriver in lösenordet och allt, så laddar den men kopplar aldrig upp.

Testat att kolla med rfkill kommando för att se ifall WLAN var blockerat, men det var det inte.
Även prövat på att ändra mellan WPA2-PSK TKIP och AES, ingenting funkar där heller.

Någon som känner till någon lösning på problemet? Vill ni ha mer info om något, säg till bara!

Permalänk

Jag hade/har samma problem med ett Alfa awus036h.

För att få det att fungera måste jag ibland starta om modemet eller datorn. Då fungerar det tills nästa gång det blir disconnectat.

Vad heter USB modemet exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Jag hade/har samma problem med ett Alfa awus036h.

För att få det att fungera måste jag ibland starta om modemet eller datorn. Då fungerar det tills nästa gång det blir disconnectat.

Vad heter USB modemet exakt?

Det är en D-Link DWA-121. För mig har det aldrig fungerat i Ubuntu, men funkar felfritt i Windows.

Edit: Såg på D-Links hemsida att det finns en drivrutin för Linux till denna stickan. Ska testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Jag hade/har samma problem med ett Alfa awus036h.

För att få det att fungera måste jag ibland starta om modemet eller datorn. Då fungerar det tills nästa gång det blir disconnectat.

Vad heter USB modemet exakt?

Dold text

Skulle installera drivrutinen men nu har jag ännu ett problem. Jag måste använda terminalen
men varje gång jag försöker "hitta" filen i terminalen så står det "No such file or directory".
Jag lägger .tar.gz filen på skrivbordet och skriver i terminalen "cd /home/användarnamnet/desktop/filens namn".
Enligt readme filen skulle jag endast skriva "cd (filens namn)" men det fungerade ju inte heller.
Synd att det inte var lika simpelt som att trycka på en knapp. För van vid Windows...

Permalänk
Skrivet av Friterad:
Dold text

Skulle installera drivrutinen men nu har jag ännu ett problem. Jag måste använda terminalen
men varje gång jag försöker "hitta" filen i terminalen så står det "No such file or directory".
Jag lägger .tar.gz filen på skrivbordet och skriver i terminalen "cd /home/användarnamnet/desktop/filens namn".
Enligt readme filen skulle jag endast skriva "cd (filens namn)" men det fungerade ju inte heller.
Synd att det inte var lika simpelt som att trycka på en knapp. För van vid Windows...

Testa att högerklicka på filen och välj öppna i terminal.