Permalänk
Medlem

Java på mac?

Hej!

Har programmering och är tvingad till att sitta med JAVA (usch).

Kodar vanligtvis i sublime, (php, python, ruby).

Vilket program ska jag koda Java i? Vill kunna köra filerna direkt.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elev10:

Hej!

Har programmering och är tvingad till att sitta med JAVA (usch).

Kodar vanligtvis i sublime, (php, python, ruby).

Vilket program ska jag koda Java i? Vill kunna köra filerna direkt.

Nu kan jag inte koda Java, men på Mac är det väl inbyggt? Bara öppna en terminal och kör "javac"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nu kan jag inte koda Java, men på Mac är det väl inbyggt? Bara öppna en terminal och kör "javac"

Ja, men det är extremt jobbigt att behöva köra "javac" sen "java" för att starta det man kompilerade.

Har precis laddat ner det, MEN man kan bara köra "projekt", vill kunna snabbt bara skapa en fil, koda, klicka F5 för att köra.

detta pga vi har 20, små uppgifter som ska göras. Orkar inte skapa nytt projekt för varje.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

eclipse

http://www.eclipse.org/

IT java programmering på kth använder detta

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan skriva att script som kör javac och java med ett input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du kan skriva att script som kör javac och java med ett input.

Exempel på det?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig rekommendera någon att koda ett hårt typat språk som Java i något annat än en fullfjädrad IDE.

Med det sagt... Ja du kan förstså koda Java i vilken editor som helst, och kompilera med ett script, men du går miste om otroligt mycket hjälp som en riktig IDE (eclipse, IntelliJ, NetBeans) ger dig.

På mitt jobb har vi massor av Java-utvecklare, och jag kan svära på att inte en enda av oss skulle byta en IDE mot en text-editor frivilligt.

My two cents.

Permalänk
Medlem

Du kan ju skapa en makefile som bygger och kör din java-applikation, du hittar massor på google om det, t.ex. http://profesores.elo.utfsm.cl/~agv/elo329/Java/javamakefile....

Sen kan du använda sublime build system för att köra make på din applikation:
http://www.sublimetext.com/docs/build

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Har precis laddat ner det, MEN man kan bara köra "projekt", vill kunna snabbt bara skapa en fil, koda, klicka F5 för att köra.
detta pga vi har 20, små uppgifter som ska göras. Orkar inte skapa nytt projekt för varje.

Det borde inte vara några som helst problem med att skapa ett projekt där du sedan har flera olika klasser där varje uppgift har sin egen main-metod. Då markerar du endast den klass du vill köra istället för hela projektet.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Jag skulle aldrig rekommendera någon att koda ett hårt typat språk som Java i något annat än en fullfjädrad IDE.

Med det sagt... Ja du kan förstså koda Java i vilken editor som helst, och kompilera med ett script, men du går miste om otroligt mycket hjälp som en riktig IDE (eclipse, IntelliJ, NetBeans) ger dig.

På mitt jobb har vi massor av Java-utvecklare, och jag kan svära på att inte en enda av oss skulle byta en IDE mot en text-editor frivilligt.

My two cents.

Vilken IDE kör man på arbetsplatser? Kan inte tänka mig att en proffisionell utvecklare kan sitta i ett så handikappat äckligt program som Eclipse.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Vilken IDE kör man på arbetsplatser? Kan inte tänka mig att en proffisionell utvecklare kan sitta i ett så handikappat äckligt program som Eclipse.

Handikappat och äckligt, vad är det som är så fel med Eclipse? Vad jag vet är det just Eclipse och Netbeans som är vanligast tätt följt av IntelliJ. Jag använder Eclipse dagligen och tycker det är underbart. I och för sig programmerar jag mycket för Android och då är stödet i Eclipse allra bäst, åtminstone har det varit så för inte allt för länge sedan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Vilken IDE kör man på arbetsplatser? Kan inte tänka mig att en proffisionell utvecklare kan sitta i ett så handikappat äckligt program som Eclipse.

Det finns såklart inte bara en IDE som används ute i arbetslivet, kollar man jobbannonser så är Visual Studio (C#) och Eclipse (Java) de vanligast listade, så jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Det finns såklart inte bara en IDE som används ute i arbetslivet, kollar man jobbannonser så är Visual Studio (C#) och Eclipse (Java) de vanligast listade, så jo.

Oh herre.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Oh herre.

Utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Vilken IDE kör man på arbetsplatser? Kan inte tänka mig att en proffisionell utvecklare kan sitta i ett så handikappat äckligt program som Eclipse.

Eclipse må ha sina brister, men är fortfarande överlägset för enterprise-projekt.

Några fördelar mot andra IDE:er:
Plattformsoberoende
ENORMT ekosystem av plugins
Störst Community
Rich Client Platform

För mindre projekt är NetBeans och IntelliJ förmodligen lika bra (om inte bättre). Det är mest tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Exempel på det?

Här får du din stackare!
http://www.compilr.org/compile-and-run-java-programs/1251/

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Tack <3

(ps jag hatar java!)

Tack alla som har hjälpt mig..!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Jobbar med Java dagligen och alla på mitt jobb kör Eclipse, det är en riktigt nice IDE när man har vant sig till den och den rekomenderas starkt oavsett vilket OS du sitter med.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag också eclipse. Dock kör i princip alla andra på min arbetsplats intellij.

Jag har dock fått en känsla av att eclipse har lite problem med spring-stödet. Har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Vilken IDE kör man på arbetsplatser? Kan inte tänka mig att en proffisionell utvecklare kan sitta i ett så handikappat äckligt program som Eclipse.

Haha, Eclipse är något av branschstandard för javautveckling, så jo Vad är det som är så handikappat med Eclipse?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Jag pluggar datavetenskap på Mah, och även där är Eclipse standard.

Permalänk
Medlem

Jag pluggade Internetteknologi på Högskolan i Gävle. Även där körde vi Eclipse. (Vilket jag hatade för små-grejor)

Permalänk
Medlem

Känns som om TS har lite väl mycket fördomar om Java och Eclipse-.-
Antagligen haft en värdelös kurs på gymnasiet där det skrivits kod i en simpel text editor samt kompilerat å kört via shell.
Med en vettig IDE som t.ex. Eclipse så är det ett knapptryck för köra samt att du får otroligt med hjälp med i princip allt.

Sen om du nu har flera småuppgifter så är det bara skapa ett projekt i Eclipse och ha alla filerna I det projektet, varje fil som har en main metod kan köras för sig inifrån Eclipse så. Att fippla med script för att kompilera och köra är bara onödigt.

Eclipse och IntelliJ är i princip det enda som används vid Java utveckling på mitt företag iaf.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Det känns också som att TS förväntar sig att Java ska vara ett scriptspråk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läser civilingenjör i datateknik på LTH och här kör vi Eclipse. Tycket det är det självklara valet, fungerar perfekt.