Vill köpa en Amiga - vilken modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Den här hårdvaran fanns tillgänglig och är genuin amiga hårdvara.

Hade du den för 20 år sedan? Isåf grattis du var snuskigt rik eller så jobbade du med något som krävde den typen av hårdvara...

Jag förstår att det kan vara en kul hobby eller ren nostalgi att kicka igång sin gamla Amiga eller köpa en begagnad som är likadan som den man kanske ångrar att man sålde. Jag har själv kört igång min A600 då och då för skoj skull.

Jag bara ställde mig undrande till varför man köper en Amiga och sen kittar ut den med hårdvara som man rimligen inte använt på den tiden det begav sig. Jag ville gärna ha ett 24-bitars-kort till Amigan när jag satt i Deluxe Paint IV förr, men då kostade de säkert 20-30k. Inte skulle jag palla köpa ett gammalt sådan nu och sätta i när man kan på 2 min fixa en perfekt emulerad A4000/040 med 24-bitarskort och så mycket minne den ens kan adressera, plus en virtuell HD som är 1 000 ggr större än vad som fanns då (lägg den på en SSD så är den 1 000 ggr snabbare också).

Men alltså, jag bara undrar, vill inte vara störig. Man kanske har det som hobby.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hade du den för 20 år sedan? Isåf grattis du var snuskigt rik eller så jobbade du med något som krävde den typen av hårdvara...

Jag förstår att det kan vara en kul hobby eller ren nostalgi att kicka igång sin gamla Amiga eller köpa en begagnad som är likadan som den man kanske ångrar att man sålde. Jag har själv kört igång min A600 då och då för skoj skull.

Jag bara ställde mig undrande till varför man köper en Amiga och sen kittar ut den med hårdvara som man rimligen inte använt på den tiden det begav sig. Jag ville gärna ha ett 24-bitars-kort till Amigan när jag satt i Deluxe Paint IV förr, men då kostade de säkert 20-30k. Inte skulle jag palla köpa ett gammalt sådan nu och sätta i när man kan på 2 min fixa en perfekt emulerad A4000/040 med 24-bitarskort och så mycket minne den ens kan adressera, plus en virtuell HD som är 1 000 ggr större än vad som fanns då (lägg den på en SSD så är den 1 000 ggr snabbare också).

Men alltså, jag bara undrar, vill inte vara störig. Man kanske har det som hobby.

/hulle.

Nej jag hade inte en accelerator md 128mb ram för 20år sedan, jag hade inte en Amiga 3000T för 20år sedan.
Det jag hade var en minnes expanderad A500.
Grejjen är den att när man satt där och tittade på alla monstersaker som fanns att köpa i diverse tidningar som kostade 20.000-30.000kr så ville man ju ha dem fast man kunde inte köpa dem.
Jag vill fortfarande ha sakerna då intresset för hårdvara och amiga är det samma men nu har jag råd då sakerna inte är lika dyra, vist du får fortfarande ge 10.000kr för ett CyberstormPPC kort men nu har man bättre ekonomi så man kan göra sådana köp.

Hårdvara till PC var också kul men det var mer förr när det var lite mer pillande, i dag är det bara att sätta i och trycka på en inställning i bios och du har en överclockad maskin.

Så ja man kan säga att det är en hobby och det är alltid roligare att sitta med den riktiga hårdvaran än att emulera.

Permalänk
Avstängd

Det blir ju svårt att föra över spel till en Amiga 500 då det inte finns någon hd i den. Det bästa är ju en Amiga 1200 med turbokort så man kan spela alla spel från hd:n. Men det blir ganksa dyrt. En Amiga 600 skulle jag rekommendera och sen köpa en PCMCIA compact flash reader så kan man lätt föra över spel och sedan skriva ut dom på diskett för att spela.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

1200 är mest kompatibel, men det är inte så många program/spel som använder direkt hårdvarutricksen.
Så köp en SAM460, då får du tillgång till AmigaOS4 samt att du kan köra MorphOS och debian sist jag frågade på deras support. I MorphOS och AmigaOS kan du köra *i stort sett* alla classic program och nya moderna saker som fräsh webläsare, html5, med en hel myriad mya fina program, och hastigheten är enormt mycket vassare än en gammelamiga som i dagsläget kostar ungefär samma som SAM460.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ursäkta trådkapningen
Jag har en amiga 500 med utökat minne och en hårddisk man sätter in på sidan minns inte hur mkt utrymme det är, ligger amigaOS installerat, samt settlers1 installerat på hårddisken och musikprogram osv. RF-modulator, tac one jostick, Vad är det för värde i en sådan? tråkigt att det bara ligger i en kartong om det finns någon som är intresserad av att använda grejerna. Det finns ett stort nostalgivärde med denna dator, många minnen men det är inte riktigt samma sak när man drar igång det.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Skrivet av ruhler:

Ursäkta trådkapningen
Jag har en amiga 500 med utökat minne och en hårddisk man sätter in på sidan minns inte hur mkt utrymme det är, ligger amigaOS installerat, samt settlers1 installerat på hårddisken och musikprogram osv. RF-modulator, tac one jostick, Vad är det för värde i en sådan? tråkigt att det bara ligger i en kartong om det finns någon som är intresserad av att använda grejerna. Det finns ett stort nostalgivärde med denna dator, många minnen men det är inte riktigt samma sak när man drar igång det.

Hårddiskexpansionen kan du allt få en bra peng för ska du se.
Vad exakt heter den?

Permalänk
Entusiast

Själv rekommenderar jag en Amiga 600 HD.
Denna Amiga har en intern 2.5" IDE hårddisk. Byt ut disken mot en Compact-Flash adapter, och en 1 GiB CF kort, så är saken biff.
Jag själv har modifierat en Amiga 600 HD på detta sätt, och till och med skurit upp en skåra på baksidan, där jag satt fast IDE2CF adaptern. Därmed busenkelt att plugga ur och i CF-kortet. (Ej under drift. Amigan Gillar inte det)

Jag använder sedan min Linux-installation på min dator för att montera Amigas filsystem: FFS (Amiga Fast File System), och kan busenkelt kopiera över filer.
Den trevliga detaljen med Linux är att den stödjer marknadens vanligt förekommande, om inte alla existerande, filsystem. Gamla såsom nya.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Hårddiskexpansionen kan du allt få en bra peng för ska du se.
Vad exakt heter den?

Roctec, Rochard RH800C

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

A1200 om du ska skaffa en Amiga
Sedan hittar du ett Blizzard PPCkort med 040 eller 060 på.(Blizzard var ett tyskt företag som gjorde bra turbokort)
Hade själv ett med 040/ppc och grafikkort på den tiden, mycket pengar la man ner på datorn
Sedan ser du till att ha en towerlåda med för att få plats med sakerna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har kvar min gamla 1200 på vinden hos päronen. Det var nån accelerator till den också och om jag inte minns fel var det väl nån inbyggd hårddisk? (Var det inbygga hårddiskar på de modellerna eller minns jag fel)

Vad kan det vara värt om jag lägger ut den på blocket? Det fnns inga ute nu så det var svårt att få nån uppskattning av värdet och om man ska behålla den eller sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

A1200 om du ska skaffa en Amiga
Sedan hittar du ett Blizzard PPCkort med 040 eller 060 på.(Blizzard var ett tyskt företag som gjorde bra turbokort)
Hade själv ett med 040/ppc och grafikkort på den tiden, mycket pengar la man ner på datorn
Sedan ser du till att ha en towerlåda med för att få plats med sakerna.

Dom hette Phase 5 Digital Products, har 1 st Blizzard 1220/4 Turbo Memory Board (4 MB) å 1 st Blizzard 1230-IV Turbo Board (Phase 5 Digital Products, står så på mina kartonger) i mina A1200.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av ruhler:

Roctec, Rochard RH800C

Du kan nog få runt 700kr om inte mer.
Hittade bara en kille som sålt ett och den han sålde var trasig och fick 380kr för den.

Permalänk
Skrivet av Sephirot:

Jag tror jag har kvar min gamla 1200 på vinden hos päronen. Det var nån accelerator till den också och om jag inte minns fel var det väl nån inbyggd hårddisk? (Var det inbygga hårddiskar på de modellerna eller minns jag fel)

Vad kan det vara värt om jag lägger ut den på blocket? Det fnns inga ute nu så det var svårt att få nån uppskattning av värdet och om man ska behålla den eller sälja.

Hur är skicket på den? Kan vara intresserad utav den om den är i fungerande skick.

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Pröva fråga en harly ägare varför han inte kör en trimmad eu moppe istället mer komfortabel dessutom elstart och den kommer lätt upp till hastighetsgränsen.

Permalänk

har 4 st
x2 500
500+
1200

sen har jag även amiga cd med den kompletta spel samlingen (ultimate amiga collection bränt på skivorna)

de vanliga amigorna har sin charm.
det är nått speciellt då man sitter där och kopplar in alla sladdarna, ljudet då man stoppar in disketten och hör den ladda.
men de gånger jag ej orkar dra fram någon amiga, så sätter jag i en skiva och lirar på min amiga cd, men det är inte samma sak.

amiga 500+ i all ära, men jag skulle nog ha satsat på en 1200

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hur är värdet på Amiga 500 med kartong/manualer?
Amigatidningar?
Extradiskettläsare?
"Tjockdatorskärm, Dell"?

Permalänk
Skrivet av Hayan:

Hur är värdet på Amiga 500 med kartong/manualer?
Amigatidningar?
Extradiskettläsare?
"Tjockdatorskärm, Dell"?

si så där 500kr, sälj allt till mig;)
nejdå, skämtar bara.
vet inte exakt hur mycket värdet ligger på, men de säljs rätt så aktivt på tex tradera för priser från 500-4000
in där och kolla.
men hittar du en gedigen samlare, så kan du nog få en bra slant då amiga med kartong och allt är rätt så populär inom retro kretsarna.

hade jag inte haft så många amigor och spel redan, så skulle jag personligen kunna tänka mig att punga ut runt 2000-4000kr, beroende på hur mycket spel du har och dess skick, kartonger osv.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer