Dator under 9500 för Planetside 2 lir

Permalänk
Medlem

Dator under 9500 för Planetside 2 lir

Tjenixen!

Efter feedbacken jag fått i tråden har jag bestämt mig för att köra på ett utav dessa två alternativ:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=123143...
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=123145...
Det dyrare alternativets GPU köps in från http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi...

Vilken bör jag köpa? Vill kunna maxa allt i åtminstone 2-3år med den för 10.7k och slutligen, är allt kompatibelt?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedlol:

Tjenixen!

Nybörjare på det här med att bygga datorer men har försökt snickra ihop något vettigt efter rekommendationer från PS2-forumen men vågar inte riktigt lita på min förmåga... http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Där har ni mitt "projekt" just nu, målet är att hålla 60fps stabilt med mediumi/high inställningar, tolererbart om det droppar ner till 40ish under stora drabbningar (ex. 100+ spelare i bild samtidigt)

Vet att processorn är något stark och jag kommer förmodligen vara flaskhalsad av mitt grafikkort i "normala" spel, men eftersom PS2 är mycket processorkrävande är detta vad jag har valt att köra med. Den viktigaste informationen ni kan ge mig är om allt är kompatibelt, just eftersom jag är extremt ny inom datorbyggande.

Ett plus i kanten skulle vara om jag kan köra BF3/GW2 med skapliga inställningar utan att behöva oroa mig för att fpsen skall ta allt för mycket stryk.
Har också funderat på om jag skall överklocka processorn något och undrar därför om kylningen i min för tillfället tänkta dator är nog eller om jag kommer vara i behov av vattenkylning elller liknande (Datorn står fritt i ett rum som ligger runt 17-23 grader året om)

Tack på förhand

Kundvagnen är tom

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

Kundvagnen är tom

Som sagt, helt ny inom detta - uppdaterar tråden med fungerande länk om en sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedlol:

Som sagt, helt ny inom detta - uppdaterar tråden med fungerande länk om en sekund

Vet inte om jag helt tappat greppet men du har fel typ av cpu för moderkortet. Socket 1155 på mobo lirar inte mig veterligen med 2011 socket

Försök få med en ssd i din budget, inget du kommer ångra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Vet inte om jag helt tappat greppet men du har fel typ av cpu för moderkortet. Socket 1155 på mobo lirar inte mig veterligen med 2011 socket

Försök få med en ssd i din budget, inget du kommer ångra.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis sånt här jag är ute efter haha. Finns det en chans att du kan rekommendera något?

EDIT: Kollade på CPUN, står att den är kompatibel med i3,i5 och i7, vad är det jag skall leta efter om det här är fel sak att kontrollera med?
EDIT2: Bytte processor till i7 2007k (vilken har en 1155socket), hört att den skall ha ungefär samma prestanda etc?

Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedlol:

Precis sånt här jag är ute efter haha. Finns det en chans att du kan rekommendera något?

EDIT: Kollade på CPUN, står att den är kompatibel med i3,i5 och i7, vad är det jag skall leta efter om det här är fel sak att kontrollera med?
EDIT2: Bytte processor till i7 2007k (vilken har en 1155socket), hört att den skall ha ungefär samma prestanda etc?

Tack igen

Varför inte i5 3570K och z77 mobo, den i5:an är minst lika bra som din i7, sen kan du klocka med ett z77 moderkort. Annars ser det bra ut tycker jag, kanske ett annat chassi med ljuddämpning om du så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Varför inte i5 3570K och z77 mobo, den i5:an är minst lika bra som din i7, sen kan du klocka med ett z77 moderkort. Annars ser det bra ut tycker jag, kanske ett annat chassi med ljuddämpning om du så önskar.

Läst runt lite här på sweclockers nu och kör nog på ditt förslag, 3570an låter betydligt bättre faktiskt, ser allt annat bra ut?
Tack igen

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=123136... sisådär?

Permalänk
Medlem

Hej välj istället att köpt grafikortet: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi... med sweclockers kod och du kan komma undan med 9500. För övrigt presterar det där kortet ungfär som ett 680 om inte bättre!

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Hej välj istället att köpt grafikortet: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi... med sweclockers kod och du kan komma undan med 9500. För övrigt presterar det där kortet ungfär som ett 680 om inte bättre!

Helt klart intressant, passar det med resten utav datorn och vad är det för kod du pratar om? bara "sweclockers"?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hedlol:

Helt klart intressant, passar det med resten utav datorn och vad är det för kod du pratar om? bara "sweclockers"?

Kolla min signatur.
Du får 5% rabatt på alla datorkomponenter hos CDON med Koden SWEC[två sista siffror i året][2siffror för vilken månad] Alltså för majmånad 2013:
SWEC1305

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla min signatur.
Du får 5% rabatt på alla datorkomponenter hos CDON med Koden SWEC[två sista siffror i året][2siffror för vilken månad] Alltså för majmånad 2013:
SWEC1305

Gracias

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hedlol:

Det enda jag har att rekommendera är att du kör lågprofilsminnen då CPU-kylaren kommer ta i dessa kylflänsar som finns på de minnen du har valt nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det enda jag har att rekommendera är att du kör lågprofilsminnen då CPU-kylaren kommer ta i dessa kylflänsar som finns på de minnen du har valt nu.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770216#extra - Något liknande med andra ord?

Permalänk
Avstängd

planetside 2 funkar bättre på ultra än lägre inställningar om man har hyfsad till jättebra dator.

bra processor är kritiskt för spelet, då det är riktigt cpu-tungt.

Som litet exempel av erfarenhet kan jag säga att en 2500k med ett 7970 får ungefär samma flyt som en 3770 med ett 6970.

PS2 är mer krävande än BF3, för övrigt.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

planetside 2 funkar bättre på ultra än lägre inställningar om man har hyfsad till jättebra dator.

bra processor är kritiskt för spelet, då det är riktigt cpu-tungt.

Som litet exempel av erfarenhet kan jag säga att en 2500k med ett 7970 får ungefär samma flyt som en 3770 med ett 6970.

PS2 är mer krävande än BF3, för övrigt.
Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord borde jag byta upp mig till en 3770k från 3570k:an som jag har tänkt just nu? Passar på att leverera nybörjarfrågan också: kommer jag på något sätt bli flaskhalsad av mitt ram (alltså, bör jag köra på en 16gb istället för nuvarande 8:an)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hedlol:

Med andra ord borde jag byta upp mig till en 3770k från 3570k:an som jag har tänkt just nu? Passar på att leverera nybörjarfrågan också: kommer jag på något sätt bli flaskhalsad av mitt ram (alltså, bör jag köra på en 16gb istället för nuvarande 8:an)?

8 räcker gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

8 räcker gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för feedbacken, kör på ditt förslag!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hedlol:

Stämmer.

Skrivet av Hedlol:

Med andra ord borde jag byta upp mig till en 3770k från 3570k:an som jag har tänkt just nu? Passar på att leverera nybörjarfrågan också: kommer jag på något sätt bli flaskhalsad av mitt ram (alltså, bör jag köra på en 16gb istället för nuvarande 8:an)?

Det många inte förstår med skillnaden mellan i7:an och i5:an är att det är ingen direkt skillnad i beräkningskraft.
Det är snarare att om du tänker dig två män som går på en väg.

De kan båda bära 30kg packning och samtidigt spela sten, sax, påse.
i5:an får slänga fram sten, sax eller påse.
i7:an får göra detsamma. Men, om i7:an förlorar så får den singla slant om vilken den får ta här näst (om det blir en vinst eller förlust).

Dock utför de samma arbete i form av att flytta 30kg packning.

(Extremt märklig metafor för övrigt).

Om du tar en i7:a så kommer det fortfarande inte vara någon större prestanda skillnad för nästan 800kr mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Stämmer.

Det många inte förstår med skillnaden mellan i7:an och i5:an är att det är ingen direkt skillnad i beräkningskraft.
Det är snarare att om du tänker dig två män som går på en väg.

De kan båda bära 30kg packning och samtidigt spela sten, sax, påse.
i5:an får slänga fram sten, sax eller påse.
i7:an får göra detsamma. Men, om i7:an förlorar så får den singla slant om vilken den får ta här näst (om det blir en vinst eller förlust).

Dock utför de samma arbete i form av att flytta 30kg packning.

(Extremt märklig metafor för övrigt).

Om du tar en i7:a så kommer det fortfarande inte vara någon större prestanda skillnad för nästan 800kr mer.

Får ta och hålla med om att metaforen var något märklig, budskapet gick däremot fram.
Har uppdaterat mitt originalinlägg med två builds om du känner för att ta dig en titt. Se cpu:n i det dyrare alternativet som flexibel, står mellan i7 och i5 där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du tar en i7:a så kommer det fortfarande inte vara någon större prestanda skillnad för nästan 800kr mer.

Planetside 2 är dock ett av få spel som drar nytta av hyper-threading...

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trolliban:

Planetside 2 är dock ett av få spel som drar nytta av hyper-threading...

Källa?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin