Bästa mITX (Eller kanske mATX?) för resa.

Permalänk
Medlem

Bästa mITX (Eller kanske mATX?) för resa.

God morgon!

Jag pluggar i Tjeckien, och bor där under studierna. När det är lov brukar jag alltid flyga hem till Sverige och vara med familjen, vänner etc. Under sommaren tänkte jag bygga en dator, som jag hemskt gärna vill kunna ta med mig till Tjeckien och hem relativt enkelt.

Jag behöver ett chassie som är hyfsat tåligt och har rätt dimensioner samt vikt. Här har jag lite frågor som jag hoppas att ni som gör likt jag vill göra kan svara på.

1: Har ni datorn med er till flygplanet, dvs "handbagage", eller checkar ni in den? Checka in låter med vettigt, men bagagemännen är inte så värst försiktiga med bagagen. Men chassien kanske tål det ändå, eller?

2: När ni reser, finns det något/några komponenter som ni monterar av? Typ grafikkortet, eller?

3: Man kan väll be dem på check-in att vara rädd om ens bagage väll? Kostar det?

4: Vilket chassie använder ni? VIlket tycker ni är bra? Själv tycker jag att Bitfenix Prodigy ser attraktivt ut.

(Angåenge skärm så tänkte jag köpa en i Tjeckien och köpa en i Sverige, för det vill jag inte transportera.)

Extra: Jag tar vilka rekommendationer på chassie som helst. det behöver inte vara mITX.

Tack på förhand.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

chassien som inte är sådär superbilliga (under 400 kr ska då tåla sånt det är mer det i datorn som t ex hårddisk (mekaniska), cpu kylare samt grafikkort som inte riktigt tål det (lägg hårddisk och grafikkort i kartong ifall du väljer och köra stockkylare på processorn)
tänkte mer på tyngre towerkylare som cpu kylare de kan lossna eller ramla av vid hanteringen
då trycket ifrån planets höjd är ganska stor kanske inte är det bästa för en färdig lösning av vattenkylning heller...
och de sakerna kan du nog ha som handbagage ifall de passar i någon väska du kan få med dig...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

chassien som inte är sådär superbilliga (under 400 kr ska då tåla sånt det är mer det i datorn som t ex hårddisk (mekaniska), cpu kylare samt grafikkort som inte riktigt tål det (lägg hårddisk och grafikkort i kartong ifall du väljer och köra stockkylare på processorn)
tänkte mer på tyngre towerkylare som cpu kylare de kan lossna eller ramla av vid hanteringen
då trycket ifrån planets höjd är ganska stor kanske inte är det bästa för en färdig lösning av vattenkylning heller...
och de sakerna kan du nog ha som handbagage ifall de passar i någon väska du kan få med dig...

Chassiet är nog alldeles för tungt för att ha som handbagage. Men det är nog klokt att ta bort mekaniska HDD, CPU kylaren och grafikkortet så man kan ta dem känsliga komponenter och ha dem som handbagage.

Vad skulle du/ni rekommendera för chassie? Just nu ligger det mellan Bitfenix Prodigy och Fractal Design Define Mini. Det kan vara lite problematiskt att hitta en väska Bitfenix passar i iomed att den är kubformad. De flesta resväskor är ju avlånga och Fractals dimensioner är bättre för det. Inte för att nämna att jag kan ha mATX och bättre luftflöde. Vad tycker ni?

Edit: Jag kom precis på att det inte är så praktiskt att montera bort CPU-kylaren hela tiden iomed kylpastan. Men den delen kan man nog lösa genom att avlägsna hela Processorn, eller? Det kanske inte är så smart. Annars kan man bara använda något för att förstärka CPU-kylaren

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Avstängd

Bitfenix prodigy alldeles för stor bara för att vara ett mITX chassi. Själv så skulle jag valt något silverstone sugo chassi eller ett elite 120

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Chassiet är nog alldeles för tungt för att ha som handbagage. Men det är nog klokt att ta bort mekaniska HDD, CPU kylaren och grafikkortet så man kan ta dem känsliga komponenter och ha dem som handbagage.

Vad skulle du/ni rekommendera för chassie? Just nu ligger det mellan Bitfenix Prodigy och Fractal Design Define Mini. Det kan vara lite problematiskt att hitta en väska Bitfenix passar i iomed att den är kubformad. De flesta resväskor är ju avlånga och Fractals dimensioner är bättre för det. Inte för att nämna att jag kan ha mATX och bättre luftflöde. Vad tycker ni?

Edit: Jag kom precis på att det inte är så praktiskt att montera bort CPU-kylaren hela tiden iomed kylpastan. Men den delen kan man nog lösa genom att avlägsna hela Processorn, eller? Det kanske inte är så smart. Annars kan man bara använda något för att förstärka CPU-kylaren

Prodigy är större än flera m-atx chassin och Define mini är stort som ett atx chassi. Du behöver en ishockey väska för att få med dig dem.
Din dator bör se ut ungefär såhär http://www.inet.se/kundvagn/visa/3291741/m-itx

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Spara kartongen chassit kommer i så du kan frakta i den med frigoliten kvar runt, min uppfattning är att det kan bli en hel den kast med väska innan den når planet.

Köp en rätt så liten CPU kylare med ett massacentrum långt ner mot processorn så kommer den inte vara några problem, GPU ska du blocka bort.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Administrativ avgift

Node304 rekommenderar jag iaf har du en vanlig träningsväska får den plats med tangentbord osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv

Intel NUC kanske kan vara något...

Permalänk
Medlem

Kanske en av dom få gångerna som jag skull valt en laptop istället.

Permalänk
Medlem

Håller med matnojje, en laptop är vad jag skulle kört på. Jag skulle inte riskera att datorn går sönder i bagagehanteringen, en laptop har du ju dessutom användning av under själva resan också.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Det är sant. Kanske köra på en fin laptop för 13 000. Då klarar man de flesta spelen.

Är det ingen i samma situation som mig då?

Skrivet av ubbe1:

Intel NUC kanske kan vara något...

Jag spelar inte Minecraft.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Jag röstar nog för någon av Silverstone:s Sugo lådor.. De har ju till och med en väska man kan köpa till:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=32&area=en

Vill du ha micro-ATX så ryms tex SG09 samt FT03 i väskan!
(FT03 och FT03 mini har dock lite ömtålig montering av sidopanelerna vill jag minnas, så nog inte den optimala lådan att släpa runt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör på laptop så som många andra säger. Om du verkligen inte vill ha en laptop så skaffa Silverstone sugo som föregående skrev. De är riktigt schyssta och välbyggda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Prodigy är större än flera m-atx chassin och Define mini är stort som ett atx chassi. Du behöver en ishockey väska för att få med dig dem.
Din dator bör se ut ungefär såhär http://www.inet.se/kundvagn/visa/3291741/m-itx

Håller med fullständigt. Jag kanske inte hade valt Radeon 7950, jag kanske legat en klass lägre och kanske nVidia, men om du kör 7950 så ska du veta att den kan undervoltas kraftigt. Sett den köras nästan lika snålt som toksnåla 7850, då är det ett klockrent alternativ.

Permalänk
Medlem

jag har nyligen byggt mej en sugo sg09 o kör bara ssd. så den får min röst sen va kylare o graffekort så kan man alltid modda ett stöd som ej tillåter de att röra på sej.

bor du i skåne så får du gärna titta förbi så kan vi diskutera lösningar för sugo chassit. så ser du de o får de lättare än köpa grisen i säcken

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Har du aldrig sett hur bagaget hanteras på flygplatser?
Det är inte för inte som man kallar Arlandas bagagemottagning för "krossen".

Min resväska blev tex överkörd(!) den senaste trippen.
En Samsonite, så den tål ju en hel del stryk, men det gick inte att ta miste på däckspåren som permanent tryckt in ena långsidan.
Personalen i servicecentret blev inte ens speciellt förvånade, vilket tyder på att min historia inte är speciellt unik.
De gick på rutin ut och hämtade en ny resväska ur lagret, "fyll i detta papper så gör vi ett byte på plats".

Så, allt som är dyrt eller känsligt vill man bära med sig i handbagaget, annars kommer det gå sönder(eller bli stulet).

Då det är ganska svårt att få med sig en stationär dator i handbagaget måste jag rekommendera att du köper en laptop, eller ordnar annan transport för datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

3: Man kan väll be dem på check-in att vara rädd om ens bagage väll? Kostar det?

Det kan du göra, och de kanske t.o.m. säger "jodåvisst", men det hjälper inte: hanteringen av incheckat bagage är inte direkt skonsam, åtminstone inte på större flygplatser. Arlandas bagagehantering kallas ju som sagt "krossen" av en anledning.

Jag stämmer nog in i bärbart-sången. Det här är väl det enda fall där jag själv faktiskt skulle välja bärbart framför stationärt. Du får lida när du ska spela, för prestandan i bärbara leksaker är genomrutten (min åsikt, andra kan tycka annorlunda), men hellre det än allt bök med att transportera ett stationärt chassi. Du slipper ju skaffa två separata skärmar också, som bonus.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ärligt talat kör jag hellre på en ATX-burk och har den hemma (Så jag kan spela på lov). Jag ju trots allt en laptop med HD7670M (Tror jag det hette). Den klarar spel hyfsat okej.

Tack för hjälpen. Jag har sett hur de hanterar bagage. Det är ganska löjligt, eftersom det ser ut som att de anstränger sig extra mycket för att orsaka så mycket skada som möjligt. Jäkla bagagemän.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Satsa på att köpa en lite mer påkostad Bärbar "Släpbar" dator i stil med denna. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/171029-webhallen_conf...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Sitter i samma sits! Har försökt komma fram till vilken hemmabyggd dator som skulle fungera att resa med bäst. Den ska ha lätt vikt och få plats i en stor resväska inkl en 27"! skärm. Samtidigt ska prestandan vara på topp men till ett billigt pris. Efter MYCKET research (jag är amatör än så länge dock) så kom jag fram till att det det bästa bygget blir ett mATX bygge med SLI möjligheter.

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E : Väger 5kg vilket är lite mycket, men efter att ha läst recensioner osv om denna och lättare varianter så kom jag fram till att denna är bäst och snyggast. Klart bäst kylegenskaper för ett litet chassi. 719kr.
Moderkort: Förmodligen en Maximus V Gene. Verkar vara bästa mATX just nu för ett överkomligt pris. 1345kr.
Processor: i5-3570K. Förhållandevis billig och framtidssäker. 1600kr.
GPU: Helt upp till dig. Chassit klarar även långa gpu:er! Du kan köra 2 stk i SLI dessutom. Valde enASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUIIpå kampanj på inet för 1499kr.
DDR: Fick tag på ett par DDR3 PC1600 16GB CL11 Corsair kort för 408kr på webshoppen.se
HDD/SSD: Upp till dig. Tänkte själv köpa en 120Ggb SSD och en 500Ggb extern HDD. Landar väll på en 1000kr tillsammans.
Mus/Keyboard: Upp till dig. Steelseries Qck 77kr. Microsoft X4 299kr.
Bildskärm: LG IPS277L 27". Lätt vikt! endast 2,5kg utan stativ och 3,57kg med. Oslagbart pris jämfört med storlek och kvalitet dessutom. 2150kr.
Kylning vetifan. Vattenkylare är bäst men måste tömmas för varje resa eventuellt. Lite jobbigt. Antec H60 ligger på 475kr oh verkar bäst med tanke på storlek och pris.
Nätagg har jag inte kommit fram till än. Vill ha ett lite mindre agg med lätt vikt och brons 80+ iaf. Blir väll en 500kr ca.

Totalt blir det ca 8000kr utan skärm och 10.000kr med skärm enligt detta bygge. Om du lyckas jaga några rabatter osv blir det billigare såklart. Lycka till och berätta gärna vad ni skulle slaffsat ihop istället.
Priserna är tagna från prisjakt.

Den totala vikten inkl skärm tror jag landar på ca 15kg *sväljer nervöst* men det är iaf en monstermaskin jämfört med en laptop i denna prisklass!
PS! Det är 2 veckor kvar till att Haswell släpps, samt nvidia 700 serien vad jag förstått. Kan vara värt att vänta kanske? Hatar väntan -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buttington:

Sitter i samma sits! Har försökt komma fram till vilken hemmabyggd dator som skulle fungera att resa med bäst. Den ska ha lätt vikt och få plats i en stor resväska inkl en 27"! skärm. Samtidigt ska prestandan vara på topp men till ett billigt pris. Efter MYCKET research (jag är amatör än så länge dock) så kom jag fram till att det det bästa bygget blir ett mATX bygge med SLI möjligheter.

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E : Väger 5kg vilket är lite mycket, men efter att ha läst recensioner osv om denna och lättare varianter så kom jag fram till att denna är bäst och snyggast. Klart bäst kylegenskaper för ett litet chassi. 719kr.
Moderkort: Förmodligen en Maximus V Gene. Verkar vara bästa mATX just nu för ett överkomligt pris. 1345kr.
Processor: i5-3570K. Förhållandevis billig och framtidssäker. 1600kr.
GPU: Helt upp till dig. Chassit klarar även långa gpu:er! Du kan köra 2 stk i SLI dessutom. Valde enASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUIIpå kampanj på inet för 1499kr.
DDR: Fick tag på ett par DDR3 PC1600 16GB CL11 Corsair kort för 408kr på webshoppen.se
HDD/SSD: Upp till dig. Tänkte själv köpa en 120Ggb SSD och en 500Ggb extern HDD. Landar väll på en 1000kr tillsammans.
Mus/Keyboard: Upp till dig. Steelseries Qck 77kr. Microsoft X4 299kr.
Bildskärm: LG IPS277L 27". Lätt vikt! endast 2,5kg utan stativ och 3,57kg med. Oslagbart pris jämfört med storlek och kvalitet dessutom. 2150kr.
Kylning vetifan. Vattenkylare är bäst men måste tömmas för varje resa eventuellt. Lite jobbigt. Antec H60 ligger på 475kr oh verkar bäst med tanke på storlek och pris.
Nätagg har jag inte kommit fram till än. Vill ha ett lite mindre agg med lätt vikt och brons 80+ iaf. Blir väll en 500kr ca.

Totalt blir det ca 8000kr utan skärm och 10.000kr med skärm enligt detta bygge. Om du lyckas jaga några rabatter osv blir det billigare såklart. Lycka till och berätta gärna vad ni skulle slaffsat ihop istället.
Priserna är tagna från prisjakt.

Den totala vikten inkl skärm tror jag landar på ca 15kg *sväljer nervöst* men det är iaf en monstermaskin jämfört med en laptop i denna prisklass!
PS! Det är 2 veckor kvar till att Haswell släpps, samt nvidia 700 serien vad jag förstått. Kan vara värt att vänta kanske? Hatar väntan -.-

Bagagegubbarna på flygplatsen kommer att kasta din dator ifrån bandet ut från flygplanet till bagagevagnen.
Siktar dom dåligt landar den kanske på marken istället för i vagnen på en annan väska, eller så är det just din väska som blir träffad av en annan tung resväska, något att ha i åtanke när man bygger en dyr dator.

Men om du reser med båt/tåg/bil är det förstås inte samma risk för bagagemisshandel.
Dyra saker bör man hantera själv, eller skicka väldigt väl inslaget som paket.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte fanns Laptopmoderkort med stöd för Extern grafikkort. Livet hade varit så mycket bättre.

(Onödigt inlägg, men jag har inget mer att tillägga direkt. Det blir nog ett vanligt ATX bygge som jag lär ha hemma i Sverige).

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Ifall du vill ha ett matx så väl Silverstone Sugo SG09b det bästa Chassi. Väldigt litet så du bör kunna ta handbagage skulle dock inte montera på CPU kylaren/Grafikkortet
http://www.inet.se/produkt/6904296/silverstone-sugo-sg09b

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB