LinusTechTips "How upset are you if you bought a GTX Titan at this point?"

Permalänk
Medlem

LinusTechTips "How upset are you if you bought a GTX Titan at this point?"

http://www.youtube.com/watch?v=LlvyUNn6N74

08.40 in i videon, säger han när dom gjorde tester så fick dom fråga varandra är detta 780 eller Titan? Dom presterar i princip exakt lika i dom flesta spel..

Prisskillnaden är ganska stor mellan dessa korten och det enda som skiljer är 6gb minne vs 3gb.. Idag ligger 780 på 6k medans Titan ligger på 9k och då har Titan varit ute några månader det var ännu dyrare vid release ca 10k då.. 780 kommer rasa mer ändå för att inom en månad vara nere på 5k eller under. Vad är eran syn på Nvidias tanke att släppa ett kort några månader innan sen släppa ett nytt kort som ser likadant ut och presterar exakt lika i de flesta spelen och erbjuda det för i princip halva priset(vid release 5.5k vs 10k för titan vid release)?

780 5 790:- i lager http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1935996

Titan 8 790:- i lager http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1683862

Permalänk
Medlem

Titan har ju dubbla minnet så..Men utnyttjar man inte det är det nog surt.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cosby:

http://www.youtube.com/watch?v=LlvyUNn6N74

08.40 in i videon, säger han när dom gjorde tester så fick dom fråga varandra är detta 780 eller Titan? Dom presterar i princip exakt lika i dom flesta spel..

Prisskillnaden är ganska stor mellan dessa korten och det enda som skiljer är 6gb minne vs 3gb.. Idag ligger 780 på 6k medans Titan ligger på 9k och då har Titan varit ute några månader det var ännu dyrare vid release ca 10k då.. 780 kommer rasa mer ändå för att inom en månad vara nere på 5k eller under. Vad är eran syn på Nvidias tanke att släppa ett kort några månader innan sen släppa ett nytt kort som ser likadant ut och presterar exakt lika i de flesta spelen och erbjuda det för i princip halva priset(vid release 5.5k vs 10k för titan vid release)?

780 5 790:- i lager http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1935996

Titan 8 790:- i lager http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1683862

Spelar man på en skärm och har skaffat sig en titan så får man nästan skylla sig själv

Jag som sitter med 3st 1200p (16:10) skärmar funderar lite på ett biffigare kort än mitt 670...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köper man ett titan så kanske man inte bryr sig så mycket om prestanda per krona utan vill ha det bästa som finns just nu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Titan nästan vid release för €999 som då var 8500kr från EVGA direkt så den kostade inte 10k vid release. Jag stör mig när folk säger att en överclockad 780 är bättre än en Titan, ja men man kan också överklocka en Titan Men det är lite surt att man bara får ca 10% extra kraft för 2500kr extra men 6GB RAM är mer framtidssäkert, förhoppningsvis...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

De som köpte Titan visste väl förhoppningsvis vad de köpte och att de behövde de där 6GB VRAM och extra CUDA-kärnorna för många skärmar/3D.
Köpte man det bara för att man ville ha top of the line-prestanda för sin 1080p-skärm så begick man ett misstag redan vid köpet tycker jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kör man med hög upplösning och höga texturer i spel så kan de vara värt med ett Titan för att få det bästa möjliga då det kan ta otroligt mycket på VRAM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

De som köpte Titan visste väl förhoppningsvis vad de köpte och att de behövde de där 6GB VRAM och extra CUDA-kärnorna för många skärmar/3D.
Köpte man det bara för att man ville ha top of the line-prestanda för sin 1080p-skärm så begick man ett misstag redan vid köpet tycker jag

Ja gud vad dom som downsamplar begick ett misstag.

Permalänk

Känns väl rätt OK med Titan i lite högre upplösnningar som 2560x1440 och uppåt.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Känns väl rätt OK med Titan i lite högre upplösnningar som 2560x1440 och uppåt.

Så du tycker att det är rimligt att erbjuda samma kort med 3gb mer v-ram för 3-5 tusen extra? I 2560x1440 så räcker 3gb långt, möjligt tre skärmar som man kan behöva 6gb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Så du tycker att det är rimligt att erbjuda samma kort med 3gb mer v-ram för 3-5 tusen extra? I 2560x1440 så räcker 3gb långt, möjligt tre skärmar som man kan behöva 6gb..

Om det säljer är det rimligt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

om inte jag har fattat allt fel så skulle väll titan i SLI på 3 skärmar med hög upplösning spöa 780 SLI rätt så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Så du tycker att det är rimligt att erbjuda samma kort med 3gb mer v-ram för 3-5 tusen extra? I 2560x1440 så räcker 3gb långt, möjligt tre skärmar som man kan behöva 6gb..

Om man ska ta dig seriöst så får du ha dina siffror rätt. Titan gick för 9000kr vid release. Alltså inte 5000kr över 780, som går för 6000kr. Det är 3000kr i skillnad vid release. Titan är även bättre i alla spel än 780. Inget av dessa kort är prisvärda, men de är inte tänkta att vara det heller.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om det säljer är det rimligt.

Klart det säljer när Nvidia strategiskt lanserar Titan några månader innan 780, vem köper ett Titan idag om man kikar på benchmarks/speltester? Ingen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cosby:

Så du tycker att det är rimligt att erbjuda samma kort med 3gb mer v-ram för 3-5 tusen extra? I 2560x1440 så räcker 3gb långt, möjligt tre skärmar som man kan behöva 6gb..

Det är dyrt att vara värst. Hur ofta får man inte betala multum för en liten prestandavinst? Ta tex. I7 3930K vs 3960X, där man blir man ju blåst rätt så duktigt med. Eller klassikern, köp en Mac/Iphone precis innan generationsskiftet.
Dessutom är man ju lite halvdum när man lägger 8-10.000 på ett kort som kommer så pass lång tid efter launchen av Keppler. Alla vet ju att det för eller senare kommer en ny generation med bättre prestanda.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Klart det säljer när Nvidia strategiskt lanserar Titan några månader innan 780, vem köper ett Titan idag om man kikar på benchmarks/speltester? Ingen.

Summa sumarum: Det var rimligt för några månader sedan, men inte idag

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Om man ska ta dig seriöst så får du ha dina siffror rätt. Titan gick för 9000kr vid release. Alltså inte 5000kr över 780, som går för 6000kr. Det är 3000kr i skillnad vid release. Titan är även bättre i alla spel än 780. Inget av dessa kort är prisvärda, men de är inte tänkta att vara det heller.

780 finns för 5395 men inte i lager ännu, så det är nästan 3.5 extra. Titan gick för 10k vid release sänktes några dagar efter med en tusing till 9k. Så skulle inte förvåna mig om en vecka att man kan hitta 780 under 5k.

Permalänk

Är inte bara mera minne på Titan, även flera cuda-kärnor. Titan:2688 st och 780:2304 st.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

780 finns för 5395 men inte i lager ännu, så det är nästan 3.5 extra. Titan gick för 10k vid release sänktes några dagar efter med en tusing till 9k. Så skulle inte förvåna mig om en vecka att man kan hitta 780 under 5k.

Titan gick för 9099kr enligt Sweclockers recensionen och prisjakt. Vart hittar du 780 för 5400kr? Titan går att köpa för 8300kr nu, så hur du än kollar så har det aldrig varit 5000kr i skillnad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Klart det säljer när Nvidia strategiskt lanserar Titan några månader innan 780, vem köper ett Titan idag om man kikar på benchmarks/speltester? Ingen.

Jag har tänkt köpa en Titan snart.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag skall över till Amerika i sommar, så tänker köpa mig 2*Titan där. Skönt att slippa den Svenska ocker skatten
Får kolla hur 780 står sig i olika tester men jag har nog bestämt mig för 2*Titan och en 4770k Haswell cpu.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Titan är perfa för folk som kör flera skärmar. Om jag ska ha ett enda kort och har 3 skärmar i minst 1080p
så är Titan ett bättre val än 780. Men om jag bara har t.ex en skärm så är 780 bättre val.
Om man köper Titan och inte utnyttjar att den har 6GB VRAM så är det inte värt i min mening.

Permalänk
Medlem

Double precision är bortskalat från 780.
Där äger titan hårt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Cosby:

Klart det säljer när Nvidia strategiskt lanserar Titan några månader innan 780, vem köper ett Titan idag om man kikar på benchmarks/speltester? Ingen.

I 2560x1440 får man min FPS på 40fps istället för 35fps i Anno 2070. Rätt bra ökning. Skulle själv vilja köra singel-kort istället för SLI egentligen, så om jag skulle köpa ett kort idag hade det antagligen blivit Titan.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Klart det säljer när Nvidia strategiskt lanserar Titan några månader innan 780, vem köper ett Titan idag om man kikar på benchmarks/speltester? Ingen.

Det absolut bästa kostar oftast mycket mer för lite mera prestanda så är det ju alltid.. och finns i princip alltid folk som köper det bästa antingen för att dom behöver det eller vill ha det bästa. Skulle Titan släppts idag hade det garanterat vart folk som köpt korten, men kanske några få mindre som köpt 780 istället.
Det har ju vart kännt i månader att det skulle komma nya kort.. köper man det värsta så bryr man sig nog inte om det är speciellt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Så du tycker att det är rimligt att erbjuda samma kort med 3gb mer v-ram för 3-5 tusen extra? I 2560x1440 så räcker 3gb långt, möjligt tre skärmar som man kan behöva 6gb..

Nu är det ju som sagt inte samma kort heller då 780 har fysiskt kastrerats så det inte kan låsas upp till titan 3GB edition.
Det går inte att komma runt 1.212V ens med Classified som inte får EVbot eller Lightning men syftet med dessa kort är ju mera att servera samma lösning som vi ägare av Titan redan gjort med BIOSet och givit oss högre powerlimit och stabil överklock på högre nivå.
Titan är ju för compute eller oss med flera skämar som har behov av 3GB Vram+ och jag köpte titan med helt öppna ögon att 780 skulle landa i trakterna av samma prestanda men skrattar hela dagen när jag kan passera 3GB vram utan att tappa prestanda och dessa punkter är väl värt merkostnaden då jag inte tillhör dom som alltid gnäller om pris/prestanda eller skall ha det billigast möjligt.

Du skall var glad att dom släpper 780 på tok för billigt då det borde kosta runt 7-8000kr men nu har dom ju kasterat kortet permanent så då får väl det ses mot att du får häftig rabatt istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Nu är det ju som sagt inte samma kort heller då 780 har fysiskt kastrerats så det inte kan låsas upp till titan 3GB edition.
Det går inte att komma runt 1.212V ens med Classified som inte får EVbot eller Lightning men syftet med dessa kort är ju mera att servera samma lösning som vi ägare av Titan redan gjort med BIOSet och givit oss högre powerlimit och stabil överklock på högre nivå.
Titan är ju för compute eller oss med flera skämar som har behov av 3GB Vram+ och jag köpte titan med helt öppna ögon att 780 skulle landa i trakterna av samma prestanda men skrattar hela dagen när jag kan passera 3GB vram utan att tappa prestanda och dessa punkter är väl värt merkostnaden då jag inte tillhör dom som alltid gnäller om pris/prestanda eller skall ha det billigast möjligt.

Du skall var glad att dom släpper 780 på tok för billigt då det borde kosta runt 7-8000kr men nu har dom ju kasterat kortet permanent så då får väl det ses mot att du får häftig rabatt istället..

Bra och ärligt svar. Ger en liten inblick i vem de bästa prylarna riktar sig mot. Tack för intressant läsning

(Och absolut inget negativt om du skulle få för dig att tolka mitt inlägg fel)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gamers:

Nu är det ju som sagt inte samma kort heller då 780 har fysiskt kastrerats så det inte kan låsas upp till titan 3GB edition.
Det går inte att komma runt 1.212V ens med Classified som inte får EVbot eller Lightning men syftet med dessa kort är ju mera att servera samma lösning som vi ägare av Titan redan gjort med BIOSet och givit oss högre powerlimit och stabil överklock på högre nivå.
Titan är ju för compute eller oss med flera skämar som har behov av 3GB Vram+ och jag köpte titan med helt öppna ögon att 780 skulle landa i trakterna av samma prestanda men skrattar hela dagen när jag kan passera 3GB vram utan att tappa prestanda och dessa punkter är väl värt merkostnaden då jag inte tillhör dom som alltid gnäller om pris/prestanda eller skall ha det billigast möjligt.

Du skall var glad att dom släpper 780 på tok för billigt då det borde kosta runt 7-8000kr men nu har dom ju kasterat kortet permanent så då får väl det ses mot att du får häftig rabatt istället..

Säger det samma
3x Titan just nu och fan vissa spel äter bara VRAM

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Citat:

The GTX 780 is a gaming/consumer part so it does not feature the uncapped double precision (FP64) performance found at the Titan. So although you can expect the GTX 780 can offer 90% of GTX Titan's gaming performance, it will offer a fraction of GTX Titan?s FP64 compute performance.

Source: CDRInfo

Permalänk

Har inte sett ett enda test där maximalt överklockade titan och 780 jämförs. Finns sådana?