Permalänk
Medlem

Ljud till volvo s70

Hej!
Har köpt mig en bil då jag nyss fyllt 18 och har körkortet riktigt nära. Och självklart vill jag ha lite ljud i den, kan ingenting om ljud och därför vet jag inte heller vilket budget som är normalt osv, som jag förstått någorlunda brukar det bara räcka med en hygglig bas och ett slutsteg?
Som sagt kan ingenting så kom gärna med förslag och gärna ett humm om vad för pengar det gäller!

Mvh Filip

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ingenting om speciellt en volvo s70, men om det är "vanligt" billjud så lär det inte räcka med att bara fixa en bas, eftersom original högtalarna knappast är något att hänga i granen. Visst kan du få dunk-dunk med bara en extra bas men det kommer troligtvis låta förjävligt ändå (Min erfarenhet efter att ha gjort just det, lagt till bara en bas i 2 olika bilar, slutade med att jag böt ut all högtalare.

Det första du bör undersöka är om det ens går att göra på något vettigt sätt, är stereon en s.k "integrerad enhet" (nyare bilar har i stort sett alltid denna version) eller är det en modell som går att plocka ut utan problem?
Är stereon en integrerad enhet så kan du med största sannolikhet varken byta ut eller montera bort den, vilket gör det hela lite mer komplicerat. Är det däremot en separat "vanlig" stereo så kan du A: byta ut den till en eftermarknadsmodell (brukar göra ganska mycket det redan för ljudkvaliteten + att du får vanligtvis mera funktioner) eller B: Kolla om den har en lågnivå-utgång (kolla upp modell info på nätet eller montera ut den och kolla själv)

För det andra bör du kolla vilka kablar som finns färdigt dragna i bilen (vanligtvis har en bil flera olika ljudkonfigurationer där kablar kan vara färdigt dragna men högtalarna saknas t.ex), ibland kan också slutsteg finnas inbyggt någonstans.
Finns inga extra kablar färdigt dragna så får du vara beredd på att slita upp diverse dörrlister och liknande och dra de kablar som behövs från stereo och batteri. Tänk i så fall på att inte dra ljudkablar och strömkablar på samma sida av bilen, blir lätt störningar i såna fall, om du inte använder väldigt bra skärmade (=dyra) kablar.

Slutsteget kopplar du sedan in på lågnivå-utgången från din stereo, har den ingen sådan får du antingen byta stereo (om det går) eller koppla in på högnivå (=de kablar som går till någon av de högtalare som redan finns i bilen), lågnivå är dock alla gånger att föredra.

Ska du bara ha bas+slutsteg så kommer du nog på en 2-3 tusen kanske om de ska va ett "budget-bygge" (+kablar)

Permalänk
Medlem

Problem: dåligt ljud i bilen.

Lösning 1 (enkel o billig): Köp en bil med bra ljud i.

Lösning 2 (dyr o jobbig): Betala tusetals kronor för att får vettiga prylar, installera prylarna i bilen.

De flesta biltillverkare (däribland volvo) har väldigt bra ljud i sina bilar om man bara ser till att utrusta bilen med den fina stereon (vilket många inte gör kostar ca 10-30 tusen extra vid nyköp) dessa pengar är väl värda vad du får. Se till att köpa en begagnad bil med topp stereon och var nöjd.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Haha kaxigt värre...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

När jag bytade ljudet i min v70 så köpte jag ett ordentligt fyrkanalsslutsteg, grymma 2 ohms framhögtalare samt några helt okej koax till bakdörrarna och en 10" bas. Och jävlar vad högt jag kan spela, inte högt som i att bilarna runt omkring skramlar itu och rent och högt.

Nästa bil kommer jag dock skippa baslåda helt och bara satsa på grymma dörrhögtalare och ett rejält slutsteg.

Lite beroende på vad för årsmodell du har så kan du ha olika sorters stereo, den som sitter i min (hu-807 tror jag) finns det lågnivå ut adapter till som jag sedan kunde koppla till slutsteget.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

Köp en vettig huvudenhet
Samt börja med FRAMsystem då du sitter fram och inte bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Problem: dåligt ljud i bilen.

Lösning 1 (enkel o billig): Köp en bil med bra ljud i.

Lösning 2 (dyr o jobbig): Betala tusetals kronor för att får vettiga prylar, installera prylarna i bilen.

De flesta biltillverkare (däribland volvo) har väldigt bra ljud i sina bilar om man bara ser till att utrusta bilen med den fina stereon (vilket många inte gör kostar ca 10-30 tusen extra vid nyköp) dessa pengar är väl värda vad du får. Se till att köpa en begagnad bil med topp stereon och var nöjd.

Du får gärna utveckla hur det är billigare att köpa en ny bil när man redan har en vs. byta ut högtalarna

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Äh, så mycket fjoll. Killen verkar ju inte ha så mycket att jämföra med så han kommer säkert bli nöjd med lite mer dunk bara. Titta efter slutsteg och baslåda på blocket (förutsatt att du Inte har integrerad fabriksstereo utan lågnivåutgång) så blir det prisvärdast möjligt.

Själv har jag inte lagt mer än 1200:- på mitt billjud och har varit hyggligt nöjd ett bra tag. Noname cd-stereo satt i när jag köpte den, halvtaskiga 6x9" i hatthyllan satt där, original diskanter fram från -92, JBL baslåda och steg med alla kablar för 1200:- på blocket. Det spelar så att framrutan flexar om man vill och diskanterna låter inte alls "illa". Man behöver inte lägga en massa pengar om man kan nöja sig utan det värsta.

Men om du vill ha ett seriöst bygge så går det ju att uppgradera en del i taget allt eftersom, som med datorer.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att försöka satsa på ett märke, och gärna samma serie när det gäller högtalarna. Stereon samt steg behöver inte vara i samma serie. Personligen tycker jag att en uppsättning med diskant/mellanregister/bas-högtalare( envägshögtalare ) med tillhörande delningsfilter spelar bättre och klarare än tex koaxialer eller kombinerade bashögtalare med diskantbrygga. Dessutom är det lättare att få en klarare ljudbild om tex diskanterna blir monterade högre upp, tex längst med A-stolparna. Så,ett förslag är: 1" diskanter fram, 4 - 5,25" mellanregister fram, 10-12" bas bak i skuffen. Driv med passande 3-4 kanals steg. Stereon i sig, som tidigare inlägg, undersök huruvida du kan använda original stereon. Annars borde det gå att få ur originalstereon utan större problem och ersätta med en Dubbel din:are.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Du får aldrig riktig bra ljud i en bil. Men om man vill ha en relativt billg lösning på att få högre och något klarare ljud så köper man ett slutsteg på netonnet och kanske några högtalare och sen ser man glad ut.

1500:-

Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vad det är för system som sitter i original och hur mycket det får kosta, så var är originalmonterat och hur många tusen och/eller hur mycket plats får det ta?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Du får gärna utveckla hur det är billigare att köpa en ny bil när man redan har en vs. byta ut högtalarna

Utveckla? jag har aldrig hävdat det du påstår.

Jag sa att det är billigt att köpa en bil med bra ljud från början jämfört mot att köpa en bil och sedan byta ut ljudanläggningen mot en bra.

Exempel:
Volvo s70 (normal) ca pris 20 000 kr (endast ett exempel)
Volvo s70 (med största stereopaketet) ca pris 25 000 kr

Ljudanläggningen som sitter i original är oftast betydligt dyrare än den summan som skiljer mellan bilarnas pris. men om ni inte tror som jag kan ni köpa den billiga volvon, byta ut stereo o högtalare för flera tusen och sänka bilens marknadsvärde pga ej original utrustning.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kmix:

Du får aldrig riktig bra ljud i en bil. Men om man vill ha en relativt billg lösning på att få högre och något klarare ljud så köper man ett slutsteg på netonnet och kanske några högtalare och sen ser man glad ut.

1500:-

Nej inte för 1500 kr men öka budgeten lite till $53 000 istället och montera in ett par B&W 801D så kan det bli riktigt bra, Ljudkvalitetsmässigt så lär det stå sig väldigt bra än idag med ett sånt bygge eftersom det inte har hänt så mycket med 801orna utan de är fortfarande en av världens absolut bästa högtalare även om bilmontering innebär lite kompromisser från det ultima.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Utveckla? jag har aldrig hävdat det du påstår.

Jag sa att det är billigt att köpa en bil med bra ljud från början jämfört mot att köpa en bil och sedan byta ut ljudanläggningen mot en bra.

Exempel:
Volvo s70 (normal) ca pris 20 000 kr (endast ett exempel)
Volvo s70 (med största stereopaketet) ca pris 25 000 kr

Ljudanläggningen som sitter i original är oftast betydligt dyrare än den summan som skiljer mellan bilarnas pris. men om ni inte tror som jag kan ni köpa den billiga volvon, byta ut stereo o högtalare för flera tusen och sänka bilens marknadsvärde pga ej original utrustning.

Om vi utgår från TS fall där han redan har en bil blir inte ditt exempel speciellt hjälpfullt.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Problem: dåligt ljud i bilen.

Lösning 1 (enkel o billig): Köp en bil med bra ljud i.

Lösning 2 (dyr o jobbig): Betala tusetals kronor för att får vettiga prylar, installera prylarna i bilen.

De flesta biltillverkare (däribland volvo) har väldigt bra ljud i sina bilar om man bara ser till att utrusta bilen med den fina stereon (vilket många inte gör kostar ca 10-30 tusen extra vid nyköp) dessa pengar är väl värda vad du får. Se till att köpa en begagnad bil med topp stereon och var nöjd.

Jag har inte bilen i handen än så att säga, ska hämta den på onsdag, så har inte riktigt kollat hurvida ljudsystemet och stereon är än.

Permalänk
Skrivet av Fille88:

Jag har inte bilen i handen än så att säga, ska hämta den på onsdag, så har inte riktigt kollat hurvida ljudsystemet och stereon är än.

Är det insats så ska du vara glad. Är det fabriksmonterad så testar du om du kan leva med det innan du byter. Som sagt har Volvo inte så dåliga grejer.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Jag har inte bilen i handen än så att säga, ska hämta den på onsdag, så har inte riktigt kollat hurvida ljudsystemet och stereon är än.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är det insats så ska du vara glad. Är det fabriksmonterad så testar du om du kan leva med det innan du byter. Som sagt har Volvo inte så dåliga grejer.

Personligen ser jag inbyggd som ett plus. ser oftast mycket snyggare ut. (åtminstone i lyxbilar som volvo)

F.ö så tycker jag att de flest gör bäst i att låta original systemet vara orört. Om man köper en bil som är utrustad med största eller åtminstone ett finare stereosystem än standard är dessa oftast mycket bra. Glöm inte att ljudsystemen (då menar jag dom som är extra utrustning, kanske inte standard) i bilarna är inget dom meckar ihop i verkstan på volvo fabriken, det är ett välbyggt system av en riktig ljudleverantör (gäller de flesta bilar).

Jag tycker det verkar otroligt dumt att tro att man billigt och enkelt ska kunna förbättra det som ett stort bransch företag gjort. Till dem som vill säga emot mig, var snälla och berätta varför ni inte bygger hela bilen själv?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Om vi utgår från TS fall där han redan har en bil blir inte ditt exempel speciellt hjälpfullt.

Ursäkta, skall jag göra ett annat exempel?

Bil 1 (standard, original): hyffsat ljud, billig, förväntat andrahandsvärde
Bil 2 (extra utr., original): mycket bra ljud, ganska billig, förväntat andrahandsvärde
Bil 3 (standard, original, kompletteras/byggs om): Dyr, bra ljud, lägre andrahandsvärde

Det säger sig självt att man gör bäst i att köpa det man vill ha direkt. om man köper en bil och byter högtalare och annat får man betala dubbelt eftersom man redan betalat för det som satt i bilen. Hoppas det här kan tyckas vara mera hjälpsamt, till skillnad från en viss citerad kommentar.

Jag tycker att om man ska kommentera hjälpsamhet i någon annans inlägg kan man väl för .. vara lite hjälpsam själv på samma gång.

EDIT: ursäkta att det blev dubbla inlägg ..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men det jag skulle ha gjort är att jag skulle ha skaffat ett bra slutsteg och sedan satsat på ett bra framsystem och ta baslådan lite senare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har inte läst hela tråden, men det jag skulle ha gjort är att jag skulle ha skaffat ett bra slutsteg och sedan satsat på ett bra framsystem och ta baslådan lite senare.

Och vad rekomenderar du? Vad kostar ett par högralare och ett dugligt slutsteg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Och vad rekomenderar du? Vad kostar ett par högralare och ett dugligt slutsteg?

Jag har så dålig koll på billjud så jag vågar inte rekommendera något specifikt. Men vad jag har hört så ska DLS vara ett okej märke.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

tittat runt lite i bilen nu, och där satt en stereo som förra ägaren har satt i, alltså går det att byta ut stereon. Den som satt i nu såg inte allt för ny ut så får troligtvist byta ut den med.

Permalänk
Medlem

I en S70 sitter där 6'5or i framdörrarna, bakdörrarna och i hatthyllan och diskanter i frampanelen. För att på ett biliigt sätt kunna bättre på ljudet har jag skaffat en stereo som är 2-din stereo vilket betyder att du fyller hela hålet där stereon ska sitta.
Eller kan man skaffa en enkel DIN stereo som fyller halva hålet och du får sätta in ett extra fack som kan köpas på tex Mekonomen.
Byta sedan ut 6'5orna i framdörrarna, köp en 10" bas och sätt denna i bagaget med element pekandes utåt och har armstöds genomföringen nere så får du bra tryck i bilen.
Sedan tar det tag innan och man lär sig konfigurera stereon för att få det perfekta ljudet. En uppgradering som denna kan kosta runt 3500kr - 4500:-.

Kör själv S70 med en liknande setup och det spelar på mycket bra

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]