Permalänk

Snygg dator max 40.000

Jag Har spelat på min gamla dator med pentium och 5770 alldeles för länge, dags att uppgradera tycker jag

Jag har 3 stycken BenQskärmar och jag ska såklart spela i 1080x5760 @ 60Hz. Framför allt vill jag att datorn ska vara snygg, det är prio 1. Så jag tänkte vattenkylning, sleevade kablar och kanske byta ut sidopanelen på chassit mot plexiglas? Jag tänkte köra rött, svart och vitt som "tema". Lysen ska jag ha, dessa ska vara vita. De sleevade kablarna ska vara röda. Det blir även mycket snyggare och ser redigare ut med 2 grafikkort så därför skiter jag i Titan/780 och kör på 2 680 istället. Det här är vad jag har kommit fram till hlänk.

Det lämnar 10.000 kr kvar till chassi och kylning. Jag har ingen kunskap whatsoever när det kommer till vilka delar man ska ha till vattenkylning. Vilken pump, radiator och vattenblock ska jag använda? Samt fläktar? Och sleevade kablar, var hittar man det?

En kompis vars dator jag byggde nyligen har Kingston HyperX Blue och de glänser så fint, tänkte att jag köper röda sådana länk.

EDIT: Glömde nätagg och bytte ramminnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

datorn ska vara snygg, det är prio 1!

http://picardfacepalm.com/

Permalänk

Du får tycka precis vad du vill, men om du inte vill tillföra något relevant till tråden så är det bara att trycka på ALT + ←

Permalänk
Skrivet av Jakobsberg:

Jag Har spelat på min gamla dator med pentium och 5770 alldeles för länge, dags att uppgradera tycker jag

Jag har 3 stycken BenQskärmar och jag ska såklart spela i 1080x5760 @ 60Hz. Framför allt vill jag att datorn ska vara snygg, det är prio 1. Så jag tänkte vattenkylning, sleevade kablar och kanske byta ut sidopanelen på chassit mot plexiglas? Jag tänkte köra rött, svart och vitt som "tema". Lysen ska jag ha, dessa ska vara vita. De sleevade kablarna ska vara röda. Det blir även mycket snyggare och ser redigare ut med 2 grafikkort så därför skiter jag i Titan/780 och kör på 2 680 istället. Det här är vad jag har kommit fram till hlänk.

Det lämnar 10.000 kr kvar till chassi och kylning. Jag har ingen kunskap whatsoever när det kommer till vilka delar man ska ha till vattenkylning. Vilken pump, radiator och vattenblock ska jag använda? Samt fläktar? Och sleevade kablar, var hittar man det?

En kompis vars dator jag byggde nyligen har Kingston HyperX Blue och de glänser så fint, tänkte att jag köper röda sådana länk.

Alltså, ska du enbart spela i multiskärmslösning eller gör nu något annat prestandakrävande?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Alltså, ska du enbart spela i multiskärmslösning eller gör nu något annat prestandakrävande?

Ja, jag ska bara spela på den i hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

Ja, jag ska bara spela på den i hög upplösning.

Multi-monitor eller menar du 1440p?

EDIT: Såg nu i originalposten

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag. Kör på LGA1155 för att i7 gör knappt någon skillnad i gaming, källa.

Citat:

^ its true. Never buy an extreme edition unless you do like graphics design and video ending - 6 cores with 12 threads offers no extra performance in gaming. Just get a 3570K, a good video card, and a cooler to overclock the i5.

Kör även på dubbla Titans eftersom du kommer sakna 6GB minne när du kör multi-monitor. Lägger även till färdigsleevade kablar.

Lägger till citat.
Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Mitt bidrag. Kör på LGA1155 för att i7 gör knappt någon skillnad i gaming, källa. Kör även på dubbla Titans eftersom du kommer sakna 6GB minne när du kör multi-monitor. Lägger även till färdigsleevade kablar.

Tack för tipset, men kommer inte i5:an att flaska Titanarna? Men det kanske löser sig när jag överklockar prollen

Vattenkylningen, vad har ni för tips att ge där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

Tack för tipset, men kommer inte i5:an att flaska Titanarna?

Ja

Permalänk
Medlem

Kör på x3 Titan eller x4 om du har råd

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Men vad tror du kommer klara båda Titankorten? Räcker det om jag överklockar till ~4,5 GHz?

Skrivet av Yeval:

Kör på x3 Titan eller x4 om du har råd

Nja, inte riktigt du

Permalänk
Medlem

Det är väl inget fel på det?

* Folk köper märkeskläder för att det är snyggt.
* Folk köper sportbilar för att det är snyggt.
* Folk köper tavlor och annat krimskrams för att det är snyggt.

Varför är det då fel att vilja ha en snygg dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

Men vad tror du kommer klara båda Titankorten? Räcker det om jag överklockar till ~4,5 GHz?

Tveksam till att det kommer att räcka faktiskt. Köp en 3770k minimum. Den har inte mer rå kraft än i5, men det känns mer rätt när du har 2 titans.

Ursäkta dubbelpost. Sitter på surfplattan så kan ej redigera in nytt citat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

Det jag tillför till tråden är min åsikt att det var dåligt spenderade 24 laxar

Permalänk
Visa signatur

I'm dreaming of a technical christmas, just like the ones at webhallen. I'm dreaming of the good christmas, when sweclockers will come byyy.

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Tveksam till att det kommer att räcka faktiskt. Köp en 3770k minimum. Den har inte mer rå kraft än i5, men det känns mer rätt när du har 2 titans.

Ursäkta dubbelpost. Sitter på surfplattan så kan ej redigera in nytt citat.

Okej, jag får nog köra på det!

Skrivet av Xiqt:

Det jag tillför till tråden är min åsikt att det var dåligt spenderade 24 laxar

Vad tycker du jag ska ändra på då

Permalänk
Medlem

Förslag på låda Cooler Master - Cosmos II

Nätagg PC Power & Cooling Silencer Mk III finns tex i 750W, 850W, 1200W (PCP&C har kvalitets agg, men har blivigt uppköpta av OCZ så kan stå OCZ Silencer Mk III på t.ex prisjakt, men kommer stå PC Power & Cooling på agget). Har själv haft 3 agg av det märket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

Okej, jag får nog köra på det!

Vad tycker du jag ska ändra på då

Nätagget är overkill, moderkortet är overkill om du inte ska överklocka, det är det första jag skulle ändrat på

Permalänk
Jubileumsmästare

i7-3930K @ GTX 680 4-Way SLI!

Du har 9k till att göra vad du nu vill göra som t.ex.

- Slänga in vattenkylning på alla grafikkorten för att sedan överklocka dom som ett fucking djur och processorn med så klart
- Byta chassi till ett med fönster eller nått eller som du tycker är snyggt
- Större eller bättre SSD eller både och
- Slänga in en lagrings disk
- Mer eller snabbare minne eller både och
- Sätta in djurigare vattenkylning på processorn. Dock så sköter H80i sitt jobb mer än bra
- Slänga in en NZXT HUE för RGB upplysning i chassit

Detta är alltså en bas. Kommer att lägga upp mitt förslag på 40K snart ^^

Här har du mitt bud på 40K och vad jag skulle ha köpt Jag vet dock inte om vattenkylningen i den fungerar :/

40K
44K

Permalänk
Medlem

Re 44K. build.

DVD-brännare i den prisklassen ugh.
Skulle valt Pioneer brännare som klarar blu-ray och BDXL.

4xGTX 680.. 15 560 kr
är inte Quad-SLI drivrutinerna sämst av alla??
skulle nog hellre se 2st GTX 780 (ca 12K) alt. 2st GTX Titan (ca 17-18K).

Samsung Pro 256GB... skulle nog tagit 512GB.

Caviar grön till denna budget.. skulle jag nog valt bort.
skulle nog bli WD Black/Seagate Barracuda alt. WD RE4/Seagate Constellation.

Corsair Dominator Platinum 4x4GB (16GB) för 4050kr.. eek.
Snabbare ram minne är knappast värt, hellre mer minne.
Något liknande 'Corsair XMS3 Vengeance DDR3' 4x8GB (32GB) ca 2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

kör 4st 7950, blir riktigt snyggt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

kör 4st 7950, blir riktigt snyggt.

Varför inte 2 7970 ist ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Varför inte 2 7970 ist ?

Jag själv tycker det är betydligt snyggare med fyra st, och sen så är det betydligt kraftfullare med fyra st 7950 än dubbla 7970.
På överklockning så når 7950 och 7970 mer eller mindre samma hastigheter trots att man betalar mer för hastigheten på 7970, så där är pengar i sjön på sätt o vis, SP kan man doc ej kompensera.
Men 4st 7950 går att få för 8000 titt som tätt jämfört med st 7970 som går för 6000 (eller 12 om man skulle köra fyra).
Universala GPU-block som går att återanvända, dvs vattenkylning...sen chassi vet ju inte jag vad du gillar, finns otroligt många men om du kan ge riktlinjer vore det bra.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Jag själv tycker det är betydligt snyggare med fyra st, och sen så är det betydligt kraftfullare med fyra st 7950 än dubbla 7970.
På överklockning så når 7950 och 7970 mer eller mindre samma hastigheter trots att man betalar mer för hastigheten på 7970, så där är pengar i sjön på sätt o vis, SP kan man doc ej kompensera.
Men 4st 7950 går att få för 8000 titt som tätt jämfört med st 7970 som går för 6000 (eller 12 om man skulle köra fyra).
Universala GPU-block som går att återanvända, dvs vattenkylning...sen chassi vet ju inte jag vad du gillar, finns otroligt många men om du kan ge riktlinjer vore det bra.

Kan hålla med dig när det kommer till överklockningspotentialen som finns. Dock håller jag inte med om att 4 vattenkylda grafikkort är snyggare än 2 stycken vattenkylda. Kommer enligt mig inte se varken coolt eller snyggt ut. Stilrent (2 kort IMO) är snyggare än att trycka in 4 kort. Men det är bara vad jag tycker

Permalänk
Jubileumsmästare

Ska svara på alla frågor nu typ.

Valde en DVD-brännare då han inte nämnde nånting om Blu-Ray samt att mina datorer är riktade mot max FPS för priset.
Vet inte hur de är, men om du räknar på SLI så här (1.9x, 2.75x, 3.5x) så ser du att GTX 680 4-Way SLI klassar ut GTX TITAN SLI.
Som sagt med max FPS så var det tvek på även 256 GB då den inte gör någon skillnad i spel jämfört med 120 GB.
Green för att det är en lagringsdisk helt enkelt och vill egentligen inte ha den i mitt bygge p.g.a max FPS.
Vet att snabbare minne inte gör mycket skillnad men det gör mer skillnad än en större SSD, mer minne, större/bättre lagringsdisk samt Blu-Ray läsare/brännare.
Går HD 7950 att sätta i Quad CrossFireX!? Finns det några andra kort från AMD i 7000-serien utöver 7970/7950 som kan köras i Quad CrossFireX? Och på NVIDIA sidan så är det väl endast GTX 680, GTX 690, GTX 780 och GTX TITAN som funkar i 4-Way SLI då GTX 670 endast kan köras i 3-Way SLI?

Permalänk
Medlem

Köp denna lägg pengarna på annat ist.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3398986/2013-05-29
Räcker i två år och klarar 3 skärmar.
Skitsnyggt Chassi Och liten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Det är väl inget fel på det?

* Folk köper märkeskläder för att det är snyggt.
* Folk köper sportbilar för att det är snyggt.
* Folk köper tavlor och annat krimskrams för att det är snyggt.

Varför är det då fel att vilja ha en snygg dator?

Prio 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja men folk som köper märkeskläder, snygga bilar och annat krimskrams har också det som prio 1.

* En Ferrarri är inte mer funktionell än en Volvo. Man får inte köra fortare än hastighetsbegränsningarna på svenska vägar. En stark motor tar mer bensin än en lagom motor samt att bilen är dyrare. Varför då köpa en ferrarri om man tar sig fram lika bra i en Volvo? Volvon har även högre komfort med vanliga säten istället för racingstolar.

* Kalingar som det står Björn Borg eller Celvin Klein på är inte skönare eller av bättre kvalitet än kallingar som det inte står något på. Varför köper man då dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Ja men folk som köper märkeskläder, snygga bilar och annat krimskrams har också det som prio 1.

* En Ferrarri är inte mer funktionell än en Volvo. Man får inte köra fortare än hastighetsbegränsningarna på svenska vägar. En stark motor tar mer bensin än en lagom motor samt att bilen är dyrare. Varför då köpa en ferrarri om man tar sig fram lika bra i en Volvo? Volvon har även högre komfort med vanliga säten istället för racingstolar.

* Kalingar som det står Björn Borg eller Celvin Klein på är inte skönare eller av bättre kvalitet än kallingar som det inte står något på. Varför köper man då dessa?

Inget av dina exempel gör designen till prio 1. Off topic so agree to disagee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Inget av dina exempel gör designen till prio 1. Off topic so agree to disagee

Folk som köper ferrari gör oftast det för att det är snyggt (exempel 1) (bra exempel)

Folk som köper Björn Borg/Calvin Klein kallingar gör det för att det är snyggt? (tveksamt exempel, ja)