QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Ville bara uppdatera om mitt "flicker-problem" som jag länkade ett youtube-klipp om tidigare...
Igår spelade jag BF3 för att lite senare upptäcka att jag körde 96Hz i Windows, jag drog igång BF3 igen och döm om min förvåning när jag såg att settings indikerade 96Hz där med!!!??? Det skumma är att jag inte har ändrat någonting med inställningarna sedan jag postade videon! Funderar om det kan vara ngn autouppdatering av windows som kan ligga bakom? Jag är förvånad men nöjd!

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Fick min QX2710 från accessorieswhole idag, la beställningen den 22/5. Levererades med FedEx och jag har ännu inte åkt på några extra avgifter.
Än så länge (haft igång den 30 minuter) är jag nöjd!
Hittar inga felaktiga pixlar dock lite bleeds i över och underkant, sitter sällan i ett helt mörkt rum så tror inte jag orkar montera isär skärmen bara för det.
Foten och plastramen är enligt mig riktigt kass, men för 2200kr som jag betalade är det trots det ett kap!

undrar också vad det stod för pris på kartongen.

Permalänk

Min skärm har tourat halva Asien sedan jag beställde den i söndags. Från Sydkorea till södra Kina, vidare till Japan, sedan tillbaka till Sydkorea och just nu befinner den sig i Hong Kong. Jag hoppas ingen slarvig terminalarbetare slänger lådan i golvet på varje ställe.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Vad bra då! Skulle vara trevligt med en sådan här som mainskärm och köra min 1080p 27" som sekundär, mycket frestande faktiskt!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ni som sluppit undan tull, vad stog det för pris på paketet och med vilket företag skickades det?

Permalänk
Medlem

jag fick betala 275kr i avgifter, det stod 140USD samt REFURBISHED, skickades med DHL.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag fick inga tullhandlingar men väntar mig att det kommer något om moms snart, det står 258:- på varudeklarationspappret eller vad det är. Fanns inga papper jag skulle skriva på med paketet iaf. hulustar hade skrivit 160 USD som värde. Skickades med DHL.

Skrivet av Gilgamesh:

jag fick betala 275kr i avgifter, det stod 140USD samt REFURBISHED, skickades med DHL.

Fick du papper direkt när du fick paketet eller kom de med posten efter?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag fick inga tullhandlingar men väntar mig att det kommer något om moms snart, det står 258:- på varudeklarationspappret eller vad det är. Fanns inga papper jag skulle skriva på med paketet iaf. hulustar hade skrivit 160 USD som värde. Skickades med DHL.

fick papper direkt av budet som jag skrev på.

1080p....

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Monterade isär min skärm idag och åtgärdade lite problem. Själva ramen som panelen sitter monterad i var rejält böjd, både bakstycket och främre delen. Rätade upp det bäst jag kunde vilket var en stor förbättring mot innan. Applicerade även lite eltejp enligt diverse guider för att fixa backlight bleed och panel play. Passade även på att lätta på själva panelen från den reflexiva ytan bakom och avlägsna den smuts som syndes igenom (använde en bomullspinne/tops.)

Resultatet blev rejält minskad backlight bleed, ingen smuts som syns igenom, samt en panel som sitter fast ordentligt med enast minimalt med play uppe till höger och nere till vänster. Orkar inte öppna upp den igen för att åtgärda det nu när jag äntligen fått upp den på nya bordsstället.

Det finns fortfarande lite bleed kvar men det här kan jag leva med utan problem. Rejält mycket bättre än innan.

EDIT: Bytte även DVI-kabel till den från min gamla AW2310 120Hz skärm och nu verkar det fungera att köra 120Hz i spel med. Har endast testat en snabbis ännu men första gången jag testade skärmen fick jag röda scan lines direkt, nu såg jag inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag fick pappret av DHL för de betalade in till Tullverket eftersom jag inte har kredit eller vad de var hos Tullverket. Alltså betalar man in till DHL

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

fick papper direkt av budet som jag skrev på.

Skrivet av hannesboey:

Jag fick pappret av DHL för de betalade in till Tullverket eftersom jag inte har kredit eller vad de var hos Tullverket. Alltså betalar man in till DHL

Ringde till DHL. De kunde inte se om jag skulle betala något eller inte och folket på import/tull-avdelningen hade gått för dagen. Tycker jag har gjort mitt nu, får se om det kommer några papper annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ringde till DHL. De kunde inte se om jag skulle betala något eller inte och folket på import/tull-avdelningen hade gått för dagen. Tycker jag har gjort mitt nu, får se om det kommer några papper annars får det vara.

Mitt kom 2 veckor senare eller nåt liknande, var FedEx dock.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Vilket pris var skrivet på lådan?

Skrivet av sassa46:

undrar också vad det stod för pris på kartongen.

Stod $200 på paketet.
Har fortfarande inte fått något inbetalningskort, håller tummarna att det fortsätter så.

Kollat lite mer noggrant på skärmen.
Har en del blb, samt att panelen inte sitter ordentligt fast i ramen. Så det blir till att montera isär skärmen iaf... när jag orkar.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Tog några bilder som jämförelse före och efter jag öppnade och åtgärdade backlight bleed. Helt mörkt rum med rullgardiner neddragna.

OBS: Kameran på mobilen förstärker ljuset en hel del. Det ser värre ut än det är, även om det var rätt illa från början. Dessa bilder skall endast ses som en relativ jämförelse mot varandra och går förmodligen inte att jämföra med andras foton på ett korrekt sätt.

Brightness på skärmen har jag för mig är 12 klick från minimum. Något däromkring iaf.

Tagna på nära avstånd, precis så hela skärmen kom med i bild.
Före: http://i.imgur.com/Wkpv7oj.jpg
Efter: http://i.imgur.com/N9HIqEz.jpg

Ca 2m avstånd efter:
http://i.imgur.com/6k4E2HX.jpg

Permalänk
Medlem

Om det står skrivet på paketet att värdet är under 500 kr, slipper man undan tullen helt då?

Permalänk

Jag har idag (fredag) fått min matta QNIX QX2710 som jag beställde i söndags. Jag beställde från Accessorieswhole och betalade totalt 320 dollar, men risken finns fortfarande att jag får en räkning på momsen i efterhand. Det angivna värdet på paketet var 200 dollar. Skärmen var väl förpackad i dubbla lådor och med frigolit runtom. Paketet skickades med FedEx och eftersom jag hade satt upp ett papper med en fullmakt på dörren lämnade budbärarna lådan utanför min dörr utan att jag behövde vara hemma.
Trots att jag inte beställde pixel perfect fick jag en helt perfekt panel utan en enda defekt pixel, vilket var en trevlig överraskning. Det enda felet på skärmen är två fläckar med backlight bleeding i nederkanten samt att nederkanten har lite panel play, men det borde vara lätt att åtgärda med tejpmodden.
Foten är okej vad gäller stabilitet, men den är väldigt trög att vippa och jag tänker transplantera en bättre fot från en gammal HP-skärm senare. Min skärm skiljer sig också från de andra jag sett bilder på genom att det inte står LED med färgglada bokstäver uppe i skärmens övre vänstra hörn. Istället står det QX2710LED med vita diskreta tecken.
Jag har bara inte fattat hur man överklockar än. Jag har laddat hem och fixat allt det man ska, men i Nvidia Control Panel när jag ska skapa en custom profile så klarar den inte testet om uppdateringsfrekvensen är ställd till mer än 66 Hz. Alltså är min maxklock just nu bara 66 Hz.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag har idag (fredag) fått min matta QNIX QX2710 som jag beställde i söndags. Jag beställde från Accessorieswhole och betalade totalt 320 dollar, men risken finns fortfarande att jag får en räkning på momsen i efterhand. Det angivna värdet på paketet var 200 dollar. Skärmen var väl förpackad i dubbla lådor och med frigolit runtom. Paketet skickades med FedEx och eftersom jag hade satt upp ett papper med en fullmakt på dörren lämnade budbärarna lådan utanför min dörr utan att jag behövde vara hemma.
Trots att jag inte beställde pixel perfect fick jag en helt perfekt panel utan en enda defekt pixel, vilket var en trevlig överraskning. Det enda felet på skärmen är två fläckar med backlight bleeding i nederkanten samt att nederkanten har lite panel play, men det borde vara lätt att åtgärda med tejpmodden.
Foten är okej vad gäller stabilitet, men den är väldigt trög att vippa och jag tänker transplantera en bättre fot från en gammal HP-skärm senare. Min skärm skiljer sig också från de andra jag sett bilder på genom att det inte står LED med färgglada bokstäver uppe i skärmens övre vänstra hörn. Istället står det QX2710LED med vita diskreta tecken.
Jag har bara inte fattat hur man överklockar än. Jag har laddat hem och fixat allt det man ska, men i Nvidia Control Panel när jag ska skapa en custom profile så klarar den inte testet om uppdateringsfrekvensen är ställd till mer än 66 Hz. Alltså är min maxklock just nu bara 66 Hz.

Min har också den vita texten uppe till vänster.

Angående överklockning så använder jag inget annat än Nvidias drivrutiner (senaste.) Bara skapa en custom profil, ändra frekvensen och trycka på test. Har du tillgång till en annan dual link dvi kabel kan du testa med den och se om det fungerar bättre. Det verkar till viss del bero på kvalitén på kabeln också.

Permalänk
Skrivet av era909:

Min har också den vita texten uppe till vänster.

Angående överklockning så använder jag inget annat än Nvidias drivrutiner (senaste.) Bara skapa en custom profil, ändra frekvensen och trycka på test. Har du tillgång till en annan dual link dvi kabel kan du testa med den och se om det fungerar bättre. Det verkar till viss del bero på kvalitén på kabeln också.

Jag har ett Nvidia GTX 550 Ti och de allra senaste drivrutinerna (320.18), men försöker jag sätta uppdateringsfrekvensen till 67 Hz eller högre får jag alltid meddelandet "Test Failed - Custom Resolution 2560 x 1440 at 67 Hz (32 bit) is not supported by your display". Om testet failar verkar det inte finnas något sätt att manuellt tvångshöja uppdateringsfrekvensen. 66 Hz eller under går alltid bra. Jag har en annan DVI-kabel som jag kan testa med senare, men även om den medföljande kabeln är medioker borde den klara högre överklockning än 66 Hz.
Finns det några drivrutiner till själva skärmen också som man bör installera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag har ett Nvidia GTX 550 Ti och de allra senaste drivrutinerna (320.18), men försöker jag sätta uppdateringsfrekvensen till 67 Hz eller högre får jag alltid meddelandet "Test Failed - Custom Resolution 2560 x 1440 at 67 Hz (32 bit) is not supported by your display". Om testet failar verkar det inte finnas något sätt att manuellt tvångshöja uppdateringsfrekvensen. 66 Hz eller under går alltid bra. Jag har en annan DVI-kabel som jag kan testa med senare, men även om den medföljande kabeln är medioker borde den klara högre överklockning än 66 Hz.

Om det inte fungerar med en annan kabel har du nog haft världens otur med ditt exemplar. Jag har inte installerat någonting förutom drivrutiner för grafikkortet (samma som du.)

Har du mer än en dual link dvi utgång på kortet (är lite olika beroende på vilken modell av 550 ti du har) ? I så fall testa att byta till andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddan1000:

Finns ju en pixel clock patch för nvidia kort. Vet att den löser problem med SLI men du kan ju prova om det hjälper dig att klocka högre.
http://www.monitortests.com/forum/Thread-NVIDIA-Pixel-Clock-P...

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Finns ju en pixel clock patch för nvidia kort. Vet att den löser problem med SLI men du kan ju prova om det hjälper dig att klocka högre.
http://www.monitortests.com/forum/Thread-NVIDIA-Pixel-Clock-P...

s
Jag har kört den och försatt Windows i testläge som man skulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

s
Jag har kört den och försatt Windows i testläge som man skulle.

Har du provat helt normalt utan den och bara skapat en custom profile? Jag kör ingen patch av något slag.

Permalänk
Skrivet av era909:

Har du provat helt normalt utan den och bara skapat en custom profile? Jag kör ingen patch av något slag.

Jag har testat utan patchen nu och både med patchen för single kort och SLI. Jag når fortfarande bara 66 Hz. Jag försökte koppla in min Roxcore DVI kabel som kostade 239 kr på Kjell & Company, men dess kontakter var för tjocka och gick inte att passa in bak på skärmen.

Alla dessa paneler har ju kasserats av Samsung av en anledning och jag antar att problemet med min var den låga överklockabiliteten. Bättre det än döda pixlar och andra skärmartefakter iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Beställde min från Hulustar på måndag, på tisdag var den på något fraktställe i Sydkorea, på onsdag var den i Tyskland, på torsdag i Göteborg och på fredag så blev den hemlevererad. Inte illa!

Var dock lite småjobbigt att få den att funka tillsammans med en sekundär skärm på Ubuntu med Nvidias drivrutiner, men till slut gick det. När jag testade med live-USB och open source-drivrutinerna för grafik så fick däremot båda rätt upplösning på en gång. Damn you Nvidia..!

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ förklara för ett pucko varför det står en lista över kompatibla grafikkort på såna här koreaskärmar?
Verkar ju inte stå ett enda nyare kort på listorna heller av vad jag sett, hur kommer det sig, det ska väl funka fint med ett 7970 eller gtx 780 t e x utan problem, alla har ju dual dvi?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kan någon vänlig själ förklara för ett pucko varför det står en lista över kompatibla grafikkort på såna här koreaskärmar?
Verkar ju inte stå ett enda nyare kort på listorna heller av vad jag sett, hur kommer det sig, det ska väl funka fint med ett 7970 eller gtx 780 t e x utan problem, alla har ju dual dvi?

Det funkar bra med de kort du angiver... inga problem!
DVI-I samt DVI-D, DUAL link är ett måste, samt en DVI-D kabel (Dual Link).

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikss0n:

Det funkar bra med de kort du angiver... inga problem!
DVI-I samt DVI-D, DUAL link är ett måste, samt en DVI-D kabel (Dual Link).

Aha, det var så enkelt!:)
Tack för svaret, är grymt sugen att byta ut min gamla 1920x1200 Acer monitor bland annat

Visa signatur

Permalänk

ordes gj

Skrivet av godspeed:

Listan gjordes väl innan de senaste grafikkorten kommit ut. Är man orolig kan man ju köpa en koreaskärm som har analog/digital konverterarkort och därmed en massa alternativa ingångar. CROSSOVER 2720 MDP verkar vara den bästa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Listan gjordes väl innan de senaste grafikkorten kommit ut. Är man orolig kan man ju köpa en koreaskärm som har analog/digital konverterarkort och därmed en massa alternativa ingångar. CROSSOVER 2720 MDP verkar vara den bästa.

Tack för ytterligare tips, det kan vara bra att ha fler ingångar då jag är van att ha dvi,hdmi och vga på den jag redan har, smidigt när man ska jobba med en extra dator, typ installationer osv

Visa signatur