QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Inaktiv

Har nu även överklockat skärmen och den tuffar på i 120hz. Är verkligen supernöjd med denna skärm

Permalänk

vet inte om ni läser på overlock forumet, men en del rekommenderar 96Hz över 120Hz, vissa åker på in bränningar, andra klagar på att skärmen blir mörkare

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

vet inte om ni läser på overlock forumet, men en del rekommenderar 96Hz över 120Hz, vissa åker på in bränningar, andra klagar på att skärmen blir mörkare

Nu när du säger det så ändras faktiskt gamman när man kör i 120hz. Dock finns det en guide på overclock.net (länken i början av tråden) som beskriver hur man kan fixa detta.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Nu när du säger det så ändras faktiskt gamman när man kör i 120hz. Dock finns det en guide på overclock.net (länken i början av tråden) som beskriver hur man kan fixa detta.

jo vet men ville bara upplysa folk om in bränningarna

iaf, ska försöka ge mig på tape modden som eventuellt får bort det minimala backlight bleeding jag har vid nedre högra kanten.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

jo vet men ville bara upplysa folk om in bränningarna

iaf, ska försöka ge mig på tape modden som eventuellt får bort det minimala backlight bleeding jag har vid nedre högra kanten.

Du får gärna säga hur det blev sen. Har lite bleed i ena hörnet på min som jag kanske ger mig på att fixa. Beror givetvis på om det är värt det och hur bökigt det är att göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DellCare:

Hej llrobbanll

Ked af at høre, at du har så meget BLB på din skærm.

Hvis du sender mig et Dell ordrenummer+billede i en privat besked, ser jeg gerne om der evt. er noget jeg kan hjælpe med. Er skærmen købt igennem en reseller, kan du få Dell ordrenummer af dem.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Jag tänkte beställa en Dell 2713HM, men DELL skärmarna verkar ha så stora problem (vissar har fått 7 skärmar i retur) så jag tog en QNIX istället. Jag hoppas ni får fason på era skärmar snart, för ni förlorar kunder.

Permalänk

öppnade upp skärmen för några timmar sedan och fixade med tejp modden samt "panel play" där panelen rör på sig, resultatet blev riktigt bra, tidigare hade jag backlight bleed vid bägge nedre hörnen, mindre på vänstra, högra var mer men det har minskat en del jämfört med innan "Panel play" försvann helt så nu sitter panelen ordentligt, allt med hjälp av lite el tejp.

lite bilder här hur det ser ut. glömde ta före bilder på backlight bleed men som sagt, det ser mycket bättre ut.

http://imageshack.us/photo/my-images/842/20130518102112.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/515/20130518102456.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/203/20130518102557.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/341/20130518104712.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/17/20130518102615.jpg

följde dessa videos
https://www.youtube.com/playlist?list=PLnVkA6ZcoQv5piavGXZDJv...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Kikade lite i de Overclock.net-trådarna som nämns i inlägg #1, och det verkar som en del har back bleeding-problem. Är det verkligen värt risken att köpa en Korea-skärm? Jag menar, är det inte svårt att få ersättning om skärmen är defekt? En Korea-skärm kostar iof ca hälften av en 27" i Sverige, men osäker på om det är värt risken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon113729:

Kikade lite i de Overclock.net-trådarna som nämns i inlägg #1, och det verkar som en del har back bleeding-problem. Är det verkligen värt risken att köpa en Korea-skärm? Jag menar, är det inte svårt att få ersättning om skärmen är defekt? En Korea-skärm kostar iof ca hälften av en 27" i Sverige, men osäker på om det är värt risken.

Jag kan inte säga annat än att jag är supernöjd med min QX2710. Inga döda pixlar eller något. Visst, den har lite BLB i ena hörnet men det går ju enkelt att fixa om man vill. Min dell skärm har mer bleed än denna. Att den överklockar till 96/120hz är inte heller fy skam.
Sen att de kostar en bråkdel av vad samma storlek kostar här hemma gör ju inte saken sämre som sagt.
Min kostade mig totalt runt 2500:- tror jag ink momspåslaget och det tycker jag är helt värt "risken".

Permalänk

Hur tror ni priserna kommer ändras på dessa skärmar? Jag har hört att när det blev populärt att köpa IPS(?)-skärmar via eBay så dröjde det inte länge innan priserna steg markant. Jag vill nämligen köpa en om ett par månader...

Permalänk
Medlem

De har gått stadigt uppåt verkar det som, sen påverkar ju kronans värde priset ganska markant och det tror jag gör att de kommer stiga ytterligare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag plockade av plastramen frampå på min skärm och studerade metall-ramen runt själva panelen. Visade sig att det inte var ordentligt ihopsatt i nerkant, alla hakar var i inte i så att säga. Klämde ihop så alla klickade i, och efter det har jag inga bleed-problem som jag märker längre. Jag har hittat en trasig pixel, den är väldigt nära kanten så jag kan bara se den om jag verkligen letar. Vid dagligt användande ser jag den inte, den är för liten.

Man behöver inte plocka ur panelen helt och hållet för att få bort fästet för foten, räcker att ta skruvarna på sidorna så kan man lyfta den tillräckligt så man kommer åt skruvarna för fotfästet. Akta kablarna bara. Ur lådan var lutningen av foten riktigt svår att ställa, gick så trögt att jag trodde nåt skulle gå sönder vid justering. Vill man ha mjukare led där så är det antagligen bara att lossa lite på skruvarna. Jag plockade bort alltihop, jag har ju pjäsen ifrån Co. Här är en bild på tingesten när jag höll på att skruva på den (innan jag öppnade skärmen, så fot-fästet är kvar):

http://i1333.photobucket.com/albums/w638/Pholostan/monitorarm_zps9e2aeb71.jpg

De medföljande skruvarna till VESA-fästet var lite för långa för min skärm, men ett par brickor ordnade biffen. Varje led på armen har en skruv som går att lossa som man tycker den är för trög/lös. Här är en senare bild på grejen när den är installerad och klar, utan fotfästet så skärmen kan sniffa bordsskivan.

http://i1333.photobucket.com/albums/w638/Pholostan/monitorarm2_zps6bce25d7.jpg

Blev lite överraskad av grejen ifrån Co, trodde det skulle vara mer skräp än det var. Fullt funktionsduglig, om än aningen grova grejer.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

De medföljande skruvarna till VESA-fästet var lite för långa för min skärm, men ett par brickor ordnade biffen.

Hur mycket var du tvungen att bygga på med brickor och vad är det för dimension på skruvarna?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hur mycket var du tvungen att bygga på med brickor och vad är det för dimension på skruvarna?

Ett par vanliga planbrickor, så ~2 mm. Dim är standard för 100x100 VESA, tror det är M4.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag, 329$ + 900kr~(inte pixel perfect) från green-sum. Inga döda pixlar, dock lite backlight bleed nere i högra hörnet samt mitten i överkanten. Ingenting jag märker förutom vid svart bakgrund dock.

överklockar till 96hz utan att behöva göra något, man behöver väl göra något med drivarna när man har SLI har jag för mig?

Dock verkar färgerna på min lite kassa från fabrik, den är något rödaktig så får försöka kalibrera lite. Färgerna på Yamakasin jag har brevid ser mycket bättre ut just nu.

EDIT: Märkte även att gamman sjunker ju mer man överklockar men har provat mig fram med färgprofiler från overclock nu så det ser helt ok ut i 96hz. Den röda tinten jag nämnde innan blev också mycket bättre efter jag hittat rätt färgprofil. Fick även upp den till 120hz med toastyX modden, dock blir det lite linjer då men har hopp om att det fixar sig med en 24awg kabel som borde dyka upp i veckan.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Verkar inte som min blev skickad idag fast hulustar skrev det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Jag har fått min Glossy QNIX nu. Från Dreamseller. Den kostade $310. Men Dream seller kunde inte undervärdera monitorn till $99, om han inte skickade med EMS (dvs vanliga posten) och då tillkom $25. På posten fick jag betala tull/moms på 150kr innan jag fick ut paketet.

Bilden ser bra och skarp ut. Mycket lyster. Verkar vara lite black bleed lightning nere i hörnet, har inte kollat så noga. Ser inga uppenbara döda pixlar. Den verkar funka bra.

Dock har jag problem med mitt OS: jag kör Solaris 11 och skärmen vägrar funka. Splash screenen visas korrekt (men är det ens grafik, eller text läge?) men när jag kommit till inloggningsrutan så blir skärmen svart istället, och istället så dras en test igång: den börjar visa röd bild, grön bild, gråskala, gul bild, etc. Men skärmen funkar fint i Windows7.

Min fråga är, kan nån testa att boota upp Solaris 11 och se om ni får full upplösning? Det finns Oracle Solaris 11.1 Live media så man kan boota från USB:
http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/solaris11/do...

Permalänk
Medlem

Jag fick min X-star i Fredags men har inte haft tid med att testa den riktigt förrän idag.
Ingen död pixel, dock en del BLB i nedre delen av skärmen i 2 partier, inget som stör vid normal användning... får se om jag tar mig an att försöka korrigera detta senare. Jag Har ändå tänkt ta bort foten på skärmen och skaffa en höj/sänkbar monitor-arm.

Bilden är mycket bra, gillar att man utökat pixelantalet sedan min ASUS VE276Q, dessutom står färgerna ut mer än på TN-panelen.
Har inte provat att kalibrera den än (jag har en Spyder3), får bli senare. Har Överklockat och i Windows funkar både 96 samt 120Hz, ar inte velat prova högre.

Nu till ett problem dock: När jag kör i Högre än 60Hz i spel så får jag en rullande/hoppande skärmbild... mkt irriterande. Har provat lite olika 3D-settings (VSYNC ON/OFF samt olika andra inställningar) Har testat 3 spel (BF3, Tomb Raider samt Trine 2) och alla lider av samma fenomen.
Jag kör crossfire och har inte än kunnat leta mig till en lösning... är det ngn som upplevt samma sak eller läst ngt om detta?
Trist om jag måste sätta 60Hz, man blir ju bortskämd med 96 eller högre när man väl provat.
Kör medföljande DVI-kabel samt har 2st Crossfire bryggor installerade (läste ngt om att man skulle ha det om man körde CF).

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk

Jag kör HD7970 i Crossfire @ 96Hz utan minsta problem med V-SYNC ON

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Beställde en QX2710 från Hulustar idag. Nån här som har testat att sätta upp skärmen med väggfäste?
Vilket använde ni isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde76:

Beställde en QX2710 från Hulustar idag. Nån här som har testat att sätta upp skärmen med väggfäste?
Vilket använde ni isåfall?

Har inte gjort det ännu, planerar dock att göra det. VESA 100-fästen passar.

Permalänk
Inaktiv

Testade att installera färgprofilerna från tftcentral men jag ser ingen skillnad från stock. Är det något speciellt man skall göra förutom att välja färgprofil i color management ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Testade att installera färgprofilerna från tftcentral men jag ser ingen skillnad från stock. Är det något speciellt man skall göra förutom att välja färgprofil i color management ?

Innan du kan köra color eller profilerna, måste du gå genom kalibrerings guiden just där i den standard profilen, därefter kan man lägga till olika profiler och då ser du väldigt tydligt och markant skillnad på färgerna du väljer ;).
Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stanikz:

Innan du kan köra color eller profilerna, måste du gå genom kalibrerings guiden just där i den standard profilen, därefter kan man lägga till olika profiler och då ser du väldigt tydligt och markant skillnad på färgerna du väljer ;).
Lycka till!

Aha ska testa det då. Tack för hjälpen

Permalänk

Har spenderat flera timmar nu i flertalet forumtrådar gällande dessa skärmar men dessa frågor känns fortfarande obesvarade.
1. Har ni hört om någon som inte har fått upp skärmen till 96 Hz eller mer?
2. Har ni hört om någon som har mottagit en trasig skärm, och hur har säljaren hanterat det?
3. Finns det någon anledning att vara orolig för att skärmen inte håller så länge? Om den nu är så bra som alla säger så planerar jag att använda den i tre-fyra-fem år eller så...

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad mellan qnix och x-star?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Är det någon skillnad mellan qnix och x-star?

Ja, Loggan...

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikss0n:

Ja, Loggan...

hah, då tar jag och beställer den billigaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Är det någon skillnad mellan qnix och x-star?

Vissa hävdar att Qnix klockat bättre, men jag har inte sett någon direkt faktamässig jämförelse på detta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Nu rullar min i 120hz också. Det blev fortfarande lite flickering på skrivbordet med 24awg kabeln från overlordcomputer.com, så jag provade kabeln jag hade till min yamakasi och den fungerade finfint Verkar vara ett lotteri det där.

Hursomhelst, skärmen blir rätt mycket mörkare med 120hz. Så man mer eller mindre MÅSTE ha en färgprofil, annars känns det inte värt det. Hittade en på overclockers som gör det rätt bra men det känns som att det fortfarande kan bli bättre.

btw har någon något kalibreringsverktyg att rekommendera? Hittar mest gamla artiklar om "Datacolor Spyder3 pro", verkar bara finnas spyder4 på ebay. Någon med koll som kanske kan tipsa? Skulle vara mycket tacksam.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q