Permalänk
Medlem

ny processor. 2600k 2700k eller 4770/k

Tja, ska köpa ny processor men har inte kommit fram till något konkret beslut. Är själv ingen värsting på att överklocka och har väll inga planer på att göra det heller. Frågan är ju då om det är dumt att köpa 2600k 2700k och 4770k och bara ta 4770 då den är lite billigare än 4770k.

Har ju hört att 2600k och 2700k är helt galna på att överklocka på och undrar om det ens går att jämföra dem med 4770 oklockade. och hur ser tempsen ut på en oklockad 4770? ser det stabilt ut med en utbytt processorfläkt mot corsair h80i?

kom gärna med tips och tyck till. är öppen för alla förslag som kan få det att glida på bättre. målet är att kunna köra alla spel på högsta inställningar och även kommande krävande spel.

blir ju såklart även ett nytt moderkort då. och till socket 1150 tänkte jag ta. Asus z87-A

övriga specs i datorn är-. 8gb ram . gtx 770. 120gb ssd. 630w nätagg.

Permalänk
Medlem

2xxx-processorerna är förr-förra generationens, inte att förglömma. Samtidigt riktigt bra processorer.
Kolla http://ark.intel.com/ där du kan välja dem och jämföra i tabellform (riktigt bra sajt).

Vissa funktioner är avslagna i K-modellerna; om det är funktioner som du kan ha nytta av så kanske modellerna utan K är bättre för dig.

Om jag inte blandar bort korten helt så är Sandy Bridge och Ivy Bridge samma mikroarkitektur funktionalitetsmässigt sett, med Sandy Bridge i 32 nm och Ivy Bridge i 22 nm (i Intels tick tock-process, http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Tick-Tock). Medan då Haswell tillför lite ny funktionalitet på gott och förhoppningsvis så lite ont som möjligt (vissa buggar och misstag upptäcks ju ibland efter hand).

Så visst är en 2600K och en 3700K mycket jämförbara; för den som har för avsikt att köra intern grafik är där 3700K det bättre alternativet med HD 4000-grafiken, och p.s.s. har Haswell ytterligare förbättrad intern grafik.

Men allt beror på vad man tänker göra med sin dator, förstås. Och om man vill ha det senaste eller något gammalt och beprövat, eller det näst senaste.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Sen är ju z87 en rätt trevlig uppgradering jämfört medde äldre intel-chipseten.
Om du inte är säker på om du ska överklocka än så tycker jag absolut du ska köpa Haswell istället.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Sen är ju z87 en rätt trevlig uppgradering jämfört medde äldre intel-chipseten.
Om du inte är säker på om du ska överklocka än så tycker jag absolut du ska köpa Haswell istället.

Skrivet av d97jro:

2xxx-processorerna är förr-förra generationens, inte att förglömma. Samtidigt riktigt bra processorer.
Kolla http://ark.intel.com/ där du kan välja dem och jämföra i tabellform (riktigt bra sajt).

Vissa funktioner är avslagna i K-modellerna; om det är funktioner som du kan ha nytta av så kanske modellerna utan K är bättre för dig.

Om jag inte blandar bort korten helt så är Sandy Bridge och Ivy Bridge samma mikroarkitektur funktionalitetsmässigt sett, med Sandy Bridge i 32 nm och Ivy Bridge i 22 nm (i Intels tick tock-process, http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Tick-Tock). Medan då Haswell tillför lite ny funktionalitet på gott och förhoppningsvis så lite ont som möjligt (vissa buggar och misstag upptäcks ju ibland efter hand).

Så visst är en 2600K och en 3700K mycket jämförbara; för den som har för avsikt att köra intern grafik är där 3700K det bättre alternativet med HD 4000-grafiken, och p.s.s. har Haswell ytterligare förbättrad intern grafik.

Men allt beror på vad man tänker göra med sin dator, förstås. Och om man vill ha det senaste eller något gammalt och beprövat, eller det näst senaste.

Ja det lutar ju åt haswell. Men tycker ni det är värt att lägga 200kr extra för 4770k eller ska jag ta 4770? Om man inte klockar den hur länge tror ni då man kan köra på den "räkna år" innan den behöver bytas ut pga out of date på spel.

Permalänk
Medlem

Kolla in jämförelsen här:

http://ark.intel.com/compare/75122,75123

4700 har några grejer som är inaktiverade i 4700K:

* Intel® vPro Technology
* Intel® TSX-NI
* Intel® Trusted Execution Technology Intel®
* Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d)

Kanske inte funktionalitet som du behöver, men om det är det så kanske det är värt att satsa på 4700 (och då även spara 200 spänn). Om möjligheten att kunna överklocka överväger och du är ointresserad av ovanstående funktioner så kanske 200 spänn extra är värt pengarna som "framtidsförsäkring".

(Samtidigt, om du har hållit på med datorer i många år och haft många olika generationers hårdvara och vet med dig att du aldrig någonsin har överklockat dem så är sannolikheten att du skulle börja med det nu ganska liten.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag tycker iofs att du i princip ska tvinga dig själv att överklocka. Att klocka till 4GHz är verkligen extremt simpelt, och då pratar jag om extremt simpelt, på i princip ALLA 2xxxk-modeller.

Köp den billigaste CPUn du kan hitta, K-modell, och klocka. Om det är pris/prestanda du är ute efter. Haswell vs Sandy/Ivy Bridge är i princip 0 så, förutsatt att du kör med ett externt grafikkort. Otroligt dumt (pris/prestanda) att slösa pengar på Haswell om du kör med externt grafikkort.

Dessutom är det spel du vill använda processorn till.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Kolla in jämförelsen här:

http://ark.intel.com/compare/75122,75123

4700 har några grejer som är inaktiverade i 4700K:

* Intel® vPro Technology
* Intel® TSX-NI
* Intel® Trusted Execution Technology Intel®
* Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d)

Kanske inte funktionalitet som du behöver, men om det är det så kanske det är värt att satsa på 4700 (och då även spara 200 spänn). Om möjligheten att kunna överklocka överväger och du är ointresserad av ovanstående funktioner så kanske 200 spänn extra är värt pengarna som "framtidsförsäkring".

(Samtidigt, om du har hållit på med datorer i många år och haft många olika generationers hårdvara och vet med dig att du aldrig någonsin har överklockat dem så är sannolikheten att du skulle börja med det nu ganska liten.)

Hmm. Läste igenom dom extra specsen. Och ser inte ut att behöva något av dom då jag enbart ska spela krävande spel och även streama, där av hypethread. Kan även vara som du säger bra att köpa K-modellen för framtida säkerhet då med överklock på c.a 4.2 - 4.4.

Så får bli en 4770k med en vattekylning till den. Tänkte mig corsair h60 (v2) eller h80i.

Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag tycker iofs att du i princip ska tvinga dig själv att överklocka. Att klocka till 4GHz är verkligen extremt simpelt, och då pratar jag om extremt simpelt, på i princip ALLA 2xxxk-modeller.

Köp den billigaste CPUn du kan hitta, K-modell, och klocka. Om det är pris/prestanda du är ute efter. Haswell vs Sandy/Ivy Bridge är i princip 0 så, förutsatt att du kör med ett externt grafikkort. Otroligt dumt (pris/prestanda) att slösa pengar på Haswell om du kör med externt grafikkort.

Dessutom är det spel du vill använda processorn till.

såg att cdon har intel core i7 2700k för c.a 2000kr. är det värt att ta den istället för haswell och klocka den till c.a 4.5 ?

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har en i5:a eller i7:a i dagsläget så skulle jag utan tvekan välja en haswell och satsa på bra kylning. Har själv en 2500k och även om det vore skoj att uppgradera så är prestandaökningen väldigt liten. Möjligt att det skulle vara bättre renderingstider för mina youtube-videos, men det motiverar knappast pengarna jag skulle behöva lägga på moderkaka, blåsinstrument och hjärnkontor.

Hade aldrig klockat en cpu innan denna, men det vara bra mycket enklare än jag trodde. Dessutom kul att lära sig något nytt och kul att se vilka resultat man kan nå upp till. Köp en k, du måste inte klocka men du har åtminstone möjligheten när du känner att det är dags

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Mabjo10:

Hmm. Läste igenom dom extra specsen. Och ser inte ut att behöva något av dom då jag enbart ska spela krävande spel och även streama, där av hypethread. Kan även vara som du säger bra att köpa K-modellen för framtida säkerhet då med överklock på c.a 4.2 - 4.4.

Så får bli en 4770k med en vattekylning till den. Tänkte mig corsair h60 (v2) eller h80i.

Vad tror du om det?

En bra luftkylare presterar bättre än en h80i plus att du slipper risken för läckage. http://www.youtube.com/watch?v=u8HsjgtMzEg

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

En bra luftkylare presterar bättre än en h80i plus att du slipper risken för läckage. http://www.youtube.com/watch?v=u8HsjgtMzEg

Ja, Mest detta jag sitter och klurar på, vågar inte beställa en sluten vattenkylning, utan blir nog en bra luftkyld.

har några alternativ, är det något du är bra på så får du gärna peka ut en av dem.

https://www.inet.se/produkt/6909655/nzxt-havik-140
https://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow...
https://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart
https://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-...
https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Skrivet av trickysaer:

Om du inte redan har en i5:a eller i7:a i dagsläget så skulle jag utan tvekan välja en haswell och satsa på bra kylning. Har själv en 2500k och även om det vore skoj att uppgradera så är prestandaökningen väldigt liten. Möjligt att det skulle vara bättre renderingstider för mina youtube-videos, men det motiverar knappast pengarna jag skulle behöva lägga på moderkaka, blåsinstrument och hjärnkontor.

Hade aldrig klockat en cpu innan denna, men det vara bra mycket enklare än jag trodde. Dessutom kul att lära sig något nytt och kul att se vilka resultat man kan nå upp till. Köp en k, du måste inte klocka men du har åtminstone möjligheten när du känner att det är dags

Ja precis, Kan ju köra på standardfrekvensen så länge som jag känner för, sen om det behövs / blir intressant så finns ju alltid möjligheten att klocka lite

Permalänk
Medlem

En annan intressant sak är att det är betydligt lättare att underklocka en processor där man kan ändra multipeln...
Jag kör min 2600k på 3ghz maxfrekvens i bios, och kan enkelt med ett knapptryck i ett program ställa upp den till 4.6 ghz när det behövs... (tror jag har ett rätt bra ex dock, den gör 4.6 ghz stabilt undervoltad)
Fördelen med detta är att den går kallt och fint, och jag slipper slösa ström när det inte behövs...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara så svårt att överklocka. Och köper jag en 1155 socket, så får jag ett sjukt mycket bättre moderkort att klocka på samt en processor som inte brinner upp om jag klockar den över 4.5 kanske ända upp till 4.9 om så vill.

På CDON så får jag en i7 2700k + ASUS Sabertooth Z77. för 3900kr (C.A)

Och på Inet får jag i7 4770k + ASUS Z87-a (Troligtvis klenare moderkort) för 4038kr

+ för 2700k.

Bättre överklockning
Likvärdig prestanda som 4770k
Testat och väl omdömt moderkort och processor.

+ för 4770k
Stark?
4e gen

minus för 4770k är väll att den är så ny? inte så många testade / recenserade moderkort.

Jag streamar även väldigt mycket när jag spelar. Kommer 2700k funka lika bra att streama på som 4770k?

Kör ju som sagt med ett gtx asus 770 och corsair vengance 8gb ram.

frågan är om mitt 630w nätagg från be quiet kommer funka så bra att överklocka med? tänkte på om strömförbrukningen skenar iväg på lite högre frekvenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

En annan intressant sak är att det är betydligt lättare att underklocka en processor där man kan ändra multipeln...
Jag kör min 2600k på 3ghz maxfrekvens i bios, och kan enkelt med ett knapptryck i ett program ställa upp den till 4.6 ghz när det behövs... (tror jag har ett rätt bra ex dock, den gör 4.6 ghz stabilt undervoltad)
Fördelen med detta är att den går kallt och fint, och jag slipper slösa ström när det inte behövs...

Jo precis, Men utav 2600k och 2700k vilken ska jag ta?
vore nice om du läste mitt senaste inlägg och tyckte till på det.

Notera då att 2600k ligger på c.a 2550kr som billigast idag och att 2700k ligger på 2265kr som billigast

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mabjo10:

Notera då att 2600k ligger på c.a 2550kr som billigast idag och att 2700k ligger på 2265kr som billigast

2700k köper du så klart.
Haswell har massa problem atm med temps då IHS pastan inte leder värmen rätt mellan coresen.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Tja, ska köpa ny processor men har inte kommit fram till något konkret beslut. Är själv ingen värsting på att överklocka och har väll inga planer på att göra det heller. Frågan är ju då om det är dumt att köpa 2600k 2700k och 4770k och bara ta 4770 då den är lite billigare än 4770k.

Har ju hört att 2600k och 2700k är helt galna på att överklocka på och undrar om det ens går att jämföra dem med 4770 oklockade. och hur ser tempsen ut på en oklockad 4770? ser det stabilt ut med en utbytt processorfläkt mot corsair h80i?

kom gärna med tips och tyck till. är öppen för alla förslag som kan få det att glida på bättre. målet är att kunna köra alla spel på högsta inställningar och även kommande krävande spel.

blir ju såklart även ett nytt moderkort då. och till socket 1150 tänkte jag ta. Asus z87-A

övriga specs i datorn är-. 8gb ram . gtx 770. 120gb ssd. 630w nätagg.

Vilket nätagg. Ska du ha Haswell kan det bli problematiskt med den nya strömsparläget som Haswell har.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

2700k köper du så klart.
Haswell har massa problem atm med temps då IHS pastan inte leder värmen rätt mellan coresen.

okej. det får bli 2700k.

Tack

Vad tror du om nätagget då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vilket nätagg. Ska du ha Haswell kan det bli problematiskt med den nya strömsparläget som Haswell har.

https://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-63...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Är inte de avaktiverade från början?

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Blev lite smått intresserad av ivy bridge. Men satte mig och läste lite om dem och sandy bridge. Ingen större marginal på 3770k och 2700k. och då priset som är idag skiljer c.a 300kr så tror jag nog att 2700k är mer prisvärd. och även lättare och bättre att överklocka på. Rätta mig gärna om jag har fel. men klickar nog hem en sådan på tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

2700k köper du så klart.

Vad anser du om ivy bridge 3770k?

Permalänk
Medlem

Så jävla mycket sämre klockar väl inte haswell så att det är värt att köpa en sandy eller ivy istället?

Skrivet av Mabjo10:

Verkar inte vara så svårt att överklocka. Och köper jag en 1155 socket, så får jag ett sjukt mycket bättre moderkort att klocka på samt en processor som inte brinner upp om jag klockar den över 4.5 kanske ända upp till 4.9 om så vill.

På CDON så får jag en i7 2700k + ASUS Sabertooth Z77. för 3900kr (C.A)

Och på Inet får jag i7 4770k + ASUS Z87-a (Troligtvis klenare moderkort) för 4038kr

+ för 2700k.

Bättre överklockning
Likvärdig prestanda som 4770k
Testat och väl omdömt moderkort och processor.

+ för 4770k
Stark?
4e gen

minus för 4770k är väll att den är så ny? inte så många testade / recenserade moderkort.

Jag streamar även väldigt mycket när jag spelar. Kommer 2700k funka lika bra att streama på som 4770k?

Kör ju som sagt med ett gtx asus 770 och corsair vengance 8gb ram.

frågan är om mitt 630w nätagg från be quiet kommer funka så bra att överklocka med? tänkte på om strömförbrukningen skenar iväg på lite högre frekvenser?

Även om du får upp en sandy i några hundra mhz mer så är haswell snabbare per mhz så det betyder inte att den är snabbare. Däremot så missar du ny socker med nya chipsets och högre hastighet på ram-minnen plus massa andra såna grejer. Och framtida cpu's till samma socket.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Haswell utan tvekan då den är snabbast per klockcykel och har stöd för AVX2

Ivy Bridge är 12.5% snabbare i samma frekvens som Sandy Bridge. Du kan se mitt test här:

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1095332-ivy-bridge-...

Haswell kan du lägga på 5-10% extra på det, så mellan 17-22% snabbare jämfört mot Sandy Bridge i samma frekvens.

Min klarar 4800Mhz än så länge i cinebench 11.5 med 4 kärnor och HT aktiverat:

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Haswell utan tvekan då den är snabbast per klockcykel och har stöd för AVX2

Ivy Bridge är 12.5% snabbare i samma frekvens som Sandy Bridge. Du kan se mitt test här:

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1095332-ivy-bridge-...

Haswell kan du lägga på 5-10% extra på det, så mellan 17-22% snabbare jämfört mot Sandy Bridge i samma frekvens.

Min klarar 4800Mhz än så länge i cinebench 11.5 med 4 kärnor och HT aktiverat:

http://imageshack.us/a/img96/9670/cb48cpu40nb.jpg

Ser bra ut, så du tycker att det känns mer värt att köpa en haswell?
Vilket MOBO skulle du rekomendera? funkar ditt ASUS bra?

Skrivet av deadich:

Så jävla mycket sämre klockar väl inte haswell så att det är värt att köpa en sandy eller ivy istället?

Även om du får upp en sandy i några hundra mhz mer så är haswell snabbare per mhz så det betyder inte att den är snabbare. Däremot så missar du ny socker med nya chipsets och högre hastighet på ram-minnen plus massa andra såna grejer. Och framtida cpu's till samma socket.

Nej absolut inte, Tänkte mest på att man kan klocka mycket högre. men även om man lyckas peta 4.9 på en sandy så kanske 4.2-4.3 är snabbare på haswell. Så inte helt bestämt mig ännu. Vad tror du om framtiden inom denna socket? kommer den att fortsättas med eller byter dem tilbaka till nån annan socket i kommande processorer.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på en i7-4770K.
ASUS Z87-PRO + Intel Core i7-4770K från webhallen har ju ett rätt bra pris.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177232-asus_z87-pro__...

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tycker du ska satsa på en i7-4770K.
ASUS Z87-PRO + Intel Core i7-4770K från webhallen har ju ett rätt bra pris.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177232-asus_z87-pro__...

Ja, Sitter och kollar temps på olika recensioner. Ser helt ok ut ändå. Har inte läst något negativt ännu om haswell så kanske blir det en sådan iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Jag hade aldrig köpt en 2600k idag, de är ju 2 generationer gamla... När det gäller hårdvara så är grundregeln för mig att köpa det allra nyaste, och lite dyrare än jag egentligen har råd med , men sen byter jag sällan på 4-5 år.. (cpu/mb/ram)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Nej absolut inte, Tänkte mest på att man kan klocka mycket högre. men även om man lyckas peta 4.9 på en sandy så kanske 4.2-4.3 är snabbare på haswell. Så inte helt bestämt mig ännu. Vad tror du om framtiden inom denna socket? kommer den att fortsättas med eller byter dem tilbaka till nån annan socket i kommande processorer.

Sweclockers fick ju upp 4670k till 4,6 ghz.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag hade aldrig köpt en 2600k idag, de är ju 2 generationer gamla... När det gäller hårdvara så är grundregeln för mig att köpa det allra nyaste, och lite dyrare än jag egentligen har råd med , men sen byter jag sällan på 4-5 år.. (cpu/mb/ram)

Stämmer bra, Men har läst så mycket om att dem fortfarande ska vara så bra.
Tänkte precis som du förut. Ville bara ha det nyaste ^^, Men kollar över olika alternativ då moderkorten till socket 1155 sjunka i pris.

Är dock sugen på 4770k, den kan nog hålla ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Sweclockers fick ju upp 4670k till 4,6 ghz.

Såg det, var det inte 4.4 på 4770k? sen satte temperaturen stopp för högre frekvens med deras kylare dom använde.