Permalänk
Medlem

Telia Fiber - Skum hastighet?

Tja, har precis skaffat Telias 100/100 i min bostadsrätt och tycker att hastigheterna är lite konstiga, den mäter konstant upp ganska dålig nedladdning (mellan 30 och 100), men upstream verkar vara på 1gbit. Jag ville inte köra med telia smart och den där thomsonroutern så jag kör min egna router, kan det ha med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Har det varit så länge? Hör med telia, antagligen något felkonfigurerat i deras ände. Tror inte det beror att du fimpat thompsonroutern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Tja, har precis skaffat Telias 100/100 i min bostadsrätt och tycker att hastigheterna är lite konstiga, den mäter konstant upp ganska dålig nedladdning (mellan 30 och 100), men upstream verkar vara på 1gbit. Jag ville inte köra med telia smart och den där thomsonroutern så jag kör min egna router, kan det ha med saken att göra?

http://i.imgur.com/3fCuQFi.jpg

Ring Telia och fråga. Det där verkar inte vara normalt.. Skicka hastigheten brukar vara lägre än ned.
Hur får du 1Gbit/s till 583Mbit/s?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Ring Telia och fråga. Det där verkar inte vara normalt.. Skicka hastigheten brukar vara lägre än ned.
Hur får du 1Gbit/s till 583Mbit/s?

Tja alltså, min router säger 1gbit upp, jag antar att det är något annat som tar stopp innan, typ att datorn inte orkar skicka snabbare eller dåligt nätverkskort?

Har bara haft det i några dagar, men har testat några gånger nu och det verkar vara ganska motsvarande. Men om jag ringer så kanske de cappar min upload på något sätt?

Permalänk
Skrivet av shauni:

Tja alltså, min router säger 1gbit upp, jag antar att det är något annat som tar stopp innan, typ att datorn inte orkar skicka snabbare eller dåligt nätverkskort?

Har bara haft det i några dagar, men har testat några gånger nu och det verkar vara ganska motsvarande. Men om jag ringer så kanske de cappar min upload på något sätt?

Gör dem säkert, dock får du nog 100 ner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa med speedtest.net och se vad du får där.

Permalänk
Medlem

Prata inte med telia Sweet med 1Gbit/s upp!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Testa med speedtest.net och se vad du får där.

Permalänk
Medlem

Malmö:

Stockholm:

Verkar som jag bara får ok hastigheter runt Stockholm. Är det normalt?

Sen förutom speedtests och sånt så är känslan på internet mycket segare än när jag hade comhem kabeltv-internet. Alla nedladdningar går segt, youtube och twitch hackar och sänker till typ 240p hela tiden...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Tänkte just påpeka att du ska mäta mot din närmaste server.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av agh39:

Tänkte just påpeka att du ska mäta mot din närmaste server.

Stockholm (spacedump IT) är den närmaste servern utanför telias (bredbandskollen). Är väl tämligen värdelöst om man bara har i närheten av 100mbit i stockholm och runt 5mbit annars? Ska jag jämföra med comhem eller?

Permalänk
Medlem

ja, det var därför jag var frågande varför du mätte mot london då du är från Stockholm

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Om du ringer Telia så klagar du bara på dålig down-speed om du är smart.

Permalänk
Medlem

Comhem 100/10:

Stockholm:

Malmö:

London:

Det är ju typ 20 gånger bättre, något måste ju vara galet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för router?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Tja, har precis skaffat Telias 100/100 i min bostadsrätt och tycker att hastigheterna är lite konstiga, den mäter konstant upp ganska dålig nedladdning (mellan 30 och 100), men upstream verkar vara på 1gbit. Jag ville inte köra med telia smart och den där thomsonroutern så jag kör min egna router, kan det ha med saken att göra?

http://i.imgur.com/3fCuQFi.jpg

Telia har varit konsting för mig också dom senaste två veckorna . Jag vet inte vad som händer men någonting konstigt är det iaf . På måndag ska jag ringa och prata med Telia och höra vad dom har att säga

Normalt sätt brukar jag ha typ 40 ner och 20 upp men nu har det bara varit 10 och 4 så någonting är det som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för router?

Tilgin HG2301