Permalänk
Medlem

Byta bort Thomson TG789vn

Hejsan! Har Telia ADSL 8mb. Jag har haft problem med lag spikes (att pingen hoppar upp från 60 till 200-300 på olika spel(det är inte bara min dator). Iaf bad jag Telia skicka en ny men den funkade sämre. Så nu vet inte jag vad jag behöver för att få bort Thomson. (Kan inget om router/modem :S)

PS: Jag har Thomsonen på nedervåning men jag är själv på den övre våningen.

PSS: Ja jag gjorde en parentes i en parentes

EDIT: Har telefoni och TV med Telia.
EDIT2: Har ingen aning om hur man byter ut firmware eller ens uppdaterar det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar. Det är väll bara att koppla ur den.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Fråga dem om du kan få deras Zyxel modem istället, om du inte skulle få någon så kan du köpa en sådan själv, Sen om du nu inte har TV eller telefoni vi bredbandet så kan du köpa vilket modem du vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Antyder du att du har wifiproblem eller att du tror att thomsonen är dålig som modem eller som router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Hejsan! Har Telia ADSL 8mb. Jag har haft problem med lag spikes (att pingen hoppar upp från 60 till 200-300 på olika spel(det är inte bara min dator). Iaf bad jag Telia skicka en ny men den funkade sämre. Så nu vet inte jag vad jag behöver för att få bort Thomson. (Kan inget om router/modem :S)

PS: Jag har Thomsonen på nedervåning men jag är själv på den övre våningen.

PSS: Ja jag gjorde en parentes i en parentes

Är du säker på att det är din Thomson som är problemet?
Jag är inte helt säker på att så är fallet.

Kör du trådlöst så kan det vara en anledning till lagg. Testa med kabel.

Ännu större sannolikhet är det att dina laggs beror på att du/ni tillfälligt fyller er upplänk.
T.ex genom fildelning, spotify eller liknande.

Och för att svara på din fråga:
Har ni endast Internet (ej IPTV eller bredbandstelefoni) så kan du ersätta din Thomson med valfritt modem och valfri router. Eller en kombinerad router/modem.
Har ni IPTV kan du ersätta Thomson med Telias Zyxel P660 samt valfri router.
Har du bredbandstelefoni blir det en P660 plus en voip-adapter (Tilgin).

Permalänk
Medlem

Om jag förstått dig rätt kan jag inget annat än att hålla med dig, det är en ren skitprodukt. Jag har varit tvungen att reklamera 3st under loppet av 3 månader när det var som värst, varav 2 har konstaterats DOA vid leverans. Tyvärr kan jag inte erbjuda dig mer hjälp än så, mer än att byt ut skiten mot i princip vad som helst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju alltid testa med att flasha till original firmware jag hade den modellen en gång i tiden och tyckte den fungerade bättre efter flashning, för att komma in på B.6 programvaran vilket jag hade är användarnamnet: Aqi47sEL och lösenordet: 2UMT9lfy
på B.A programvaran ska det vara användarnamn: Sonera lösenord: d48Fep4P vet ej om det är korrekt för B.A men det är bara att testa. programvara kan du hitta här http://download.modem-help.co.uk/mfcs-A/Alcatel/Modems/TG789v...