Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem

Helt fantastisk affärsidé

Ett privat bolag, helt utan insyn, kan ta ut skatt direkt från svenska folket utan någon som helst kontroll, huruvida upphovsrättsinnehavarna får en enda krona eller inte.

Jag gissar att dom arbetar enligt samma affärsmodell som "välgörenhetsorganisationerna" i Sverige.

1 krona till personerna man påstår sig jobba för och 99 kronor rakt ner i fickan i ett skatteparadis i Jersey.

Inte konstigt att mannen på bilden ser så glad ut.

Grattis Sverige.

Permalänk
Medlem

Så nu är det OK att tanka, vi betalar ju för det?

Permalänk
Medlem

Käpprätt åt helvete, i sådana fall ska jag ha rätt att piratkopiera då jag har betalat för det!

Men nu får jag varken den rätten och skulle jag piratkopiera ändå så lär knappast upphovsrättinnehavarna få se en enda krona ifrån copyswede.

Även om det inte vore käpprätt åt helvete att råna folk på det här viset, varför skulle just dessa priserna vara rimliga? Vem har bestämt dom och hur?

Vakna Sverige, detta är inte acceptabelt. Det stinker lång väg och jag lovar er vi har en massa köpta politiker som banat vägen för den här idiotin.

- Jag kommer ALDRIG köpa en produkt som hjälper betala Mattias Åkerlinds lön. Synd att copyswede ska sabba för svenska återförsäljare, era jävlar.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Dag att köpa med lite diskar när man ändå är i Tyskland och handlar in öl då och då.
Visste att det skulle gå så här..precis samma med TV-licens stölderna..startar litet med lögner om att det bara skall innefatta vissa saker för att sedan utvidga till allt..
Stöld har alltid vart lagligt med staten i ryggen.

Permalänk
Skrivet av Noak91:

Så nu är det OK att tanka, vi betalar ju för det?

Nja. Det borde däremot vara helt ok att dela ut det du har tankat, då det är den kopieringen som detta copyswede ska täcka upp

Om du fick din egen kopia av produkten på piratat vis, så gissar jag att du fortfarande är en olaglig skurk.
Inte lika stor skurk som copyswede.. Men ändå

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk

Awesome! nu får man äntligen ladda ner illegala filmer och allt eftersom man betalat en kollektiv bestraffning! eller...?

OnT: men seriöst, hur långt ska det behöva gå?

Visst är det inte mycket pengar men, det är minst sagt ONÖDIGA pengar!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag kan också starta en sådan "intresseorganisation" och ta ut avgifter på alla så kallade intresseorganisation.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Och så fanns det dom, som tyckte att kung Midas var girig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Awesome! nu får man äntligen ladda ner illegala filmer och allt eftersom man betalat en kollektiv bestraffning! eller...?

OnT: men seriöst, hur långt ska det behöva gå?

Visst är det inte mycket pengar men, det är minst sagt ONÖDIGA pengar!

Det görs skillnad på privatkopiering och piratkopiering.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Det görs skillnad på privatkopiering och piratkopiering.

Även om detta är sant så blir det en dubbelbestraffning i dagens samhälle då de flesta utnyttjar tjänster så som spotify eller netflix. Dessutom är privatkopiering ingenting jag personligen hör att folk sysslar med längre.

Menar inte att piratkopiering ska vara ok men man kan ju undra lite vad copyswede försöker "kompensera" för.

Permalänk

Det som är mest irriterande är väl att det i princip inte finns någon som privatkopierar. Det här är stöld av Copyswede och ansvariga borde sitta i fängelse för detta. Dom handlar helt klart moraliskt fel, dom vet det och dom bryr sig inte så länge dom tjänar pengar.

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

Det görs skillnad på privatkopiering och piratkopiering.

Precis! Därför står jag fast vid min kommentar eftersom det fortfarande känns som att det tillhör ämnet då man enligt mig betalar en obligatorisk "straffavgift" även om man inte använder sig av Privatkopiering.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Maguro:

Även om detta är sant så blir det en dubbelbestraffning i dagens samhälle då de flesta utnyttjar tjänster så som spotify eller netflix. Dessutom är privatkopiering ingenting jag personligen hör att folk sysslar med längre.

Menar inte att piratkopiering ska vara ok men man kan ju undra lite vad copyswede försöker "kompensera" för.

Ja, jag tycker inte om det Copyswede gör, men det känns väldigt onödigt med kommentarer om illegal nedladdning och spridning av piratkopierat material när det inte är vad Copyswedes avgift handlar om...

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Ja, jag tycker inte om det Copyswede gör, men det känns väldigt onödigt med kommentarer om illegal nedladdning och spridning av piratkopierat material när det inte är vad Copyswedes avgift handlar om...

Eller är det?
Copyswede kan inte lägga en avgift på piratkopiering för då skulle de legalisera det. Istället så de använder en lag från 80-talet och på något vis pratar runt den för att låta bra. I grund och botten handlar allt detta om piratkopiering enligt mig.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Copyswede är nog överförtjusta i piratkopiering. Det ökar ju bara trycket från upphovsrätts-hållet att de ska få fortsätta sin verksamhet, hur tveksam den än må vara, och det är ju inte Copyswede som har något att förlora på att det fortsätter. De är ju inte direkt en ideell organisation heller. Även om privatkopiering är ett sådant problem att det kräver avgifter så fattar jag verkligen inte hur man kan tillåta att en privat organisation med vinstintresse får ta hand om det. Om vi ska ha avgiften, lägg det på skatten och fördela ut det via kulturbidrag eller nått (även om jag personligen tycker kulturbidrag är ganska korkat; om ingen är intresserad av skiten som produceras så får väl kulturmänniskorna skaffa ett riktigt jobb vid sidan av istället för att få bidrag för att ägna sig åt sin hobbyverksamhet). Finns väl knappast en människa i Sverige vid det här laget som inte har något som Copyswede får pengar för, nu när tydligen allt som kan lagra någon sorts data överhuvudtaget ska ingå.

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regering och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Har inte läst alla kommentarer, så någon har kanske sagt det redan: Borde företagen inte ta bort all DRM så att man fritt kan PRIVATkopiera sina skivor åt kompisar då (eller backups åt sig själv på NAS:ar o.dyl.)? DRM hindrar ju det som man borde få göra enligt "kassettavgiftslagen". Det är väldigt motsägelsefullt, och som alltid är det konsumenterna som får betala...

Måste vara bra för dessa bolag att både kunna äta kakan och ha den kvar. Förvisso att artisterna får en del, men då det inte finns tillförlitlig statistik på vad folk privatkopierar undrar jag om grunderna för ersättningarna är korrekta. Och vad finns det för kontrollsystem för dessa organisationer (Who watches the Watchers).

Permalänk

Staten och kapitalet?

Jag misstänker dessutom att det landar ett momspåslag ovanpå skatten, så det högsta (och för hårddiskar vanligaste) beloppet på 80 kronor kommer i realiteten att motsvara 100 kronor, varav 20 kronor alltså går rakt i halsen på statskassan. Något som knappast kan sägas vara ett incitament för rättsvårdande representanter att närmare granska rimligheten i skattepåslaget.

Men å andra sidan - det kanske det är värt, för att fritt tillåtas kopiera film, musik och annat upphovsrättsskyddat material. För det är ju vad skatten måste innebära, då det per definition är omöjligt att beskatta en kriminell verksamhet. Eventuella sidointänkter från kriminella kallas nämligen något helt annat, och brukar normalt leda till åtal

Permalänk

Well, en sak som folk inte verkar fatta är att Copyswede är ett lagstadgat företag, alltså inte privat företag, vilket är absurt att tänka.

Jag tjänar knappast storkovar, men 80kr extra för ngt jag köper en gång vart tredje år? Nja, jag överlever nog.

Och till alla som tycker detta är orättvist, var glada att vi inte har det som i Norge där ALLA betalar denna avgiften på skatten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core | GPU: GeForce RTX 3080 | Moderkort: ROG STRIX X570-F GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB Ryzen@3600Mhz | CPU-Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 970 EVO 1TB x 2 | Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W v2 | Chassi:NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Ja, jag tycker inte om det Copyswede gör, men det känns väldigt onödigt med kommentarer om illegal nedladdning och spridning av piratkopierat material när det inte är vad Copyswedes avgift handlar om...

#13606104

Permalänk
Medlem

Detta är helt stört

Jag antar att Xbox One och PS4 kommer få en prisbump på grund av detta?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Låt oss följa det här rådet och verkligen GÖRA något för en gång skull!

Skrivet av OldComputer:

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regering och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Briljant!
Hur många är nu med på detta då?
Det blir oftast mycket snack och lite verkstad.
Jag har aldrig gjort en polisanmälan. Hur går det till? Om du, OldComputer, kunde lägga upp en liten beskrivning här och sedan be admin att sätta ett häftstift i den så att posten förblir högst upp så skulle det bli mycket lättare för användare att få tummen ur. Då skulle detta kanske kunna bli en verklighet.

Edit:
Hur många olika paragrafer finns det som man skulle kunna försöka polisanmäla detta utifrån? Är "kollektivbestraffning" ett juridiskt begrepp?

Permalänk
Medlem

http://www.copyswede.se/rattighetshavare/information-angaende-svts-oppet-arkiv/
Sa underbart att till och med SVT betalar avgift till Copyswede. Men vanta nu, sa om man betalar Radiotjanst, sa ger man indirekt ocksa pengar till Copyswede? Vart tar detta slut.

Jag kan inte saga annat an att jag blir innerligt trott och uppretad och besviken pa systemet, och lamnar denna kommentar kort.

Upprepar aven denna lank postad tidigare nagonstans, ganska bra sammanfattat:
http://falkvinge.net/2013/06/14/copyright-industry-demands-gets-levies-for-every-xbox-playstation-sold/

Permalänk

I övrigt tror jag denna avgiften drar in långt mycket mer pengar än vad svenska folket privatkopierar och långt mycket mindre pengar än vad svenska folket piratkopierar.

Permalänk
Medlem

Läst igenom lite av både intelligenta inlägg, och måste medge att jag inte läst igenom allt dravel, men det mesta.
Till troll- och dravel-folket, iof lär ni knappast läsa detta, men ändock. Ersättningen, vad man tycker om den, gäller PRIVATkopiering. Inget annat.

Klipper in detta igen, om någon letar efter det.
Copyswede Årsredovisning 2012

Nu till min tanke, som jag egentligen kom hit för:
Kan inte vi, i forumet skapa en egen ekonomisk föreneing. En förening, vars syfte är att hjälpa (insert storage device here)-tillverkare och försäljare, att få tillbaka en del av sina utgifter, pga av utebliven försäljing. Dvs kräva tillbaka 93% av alla avgifter Copyswede kräver.
På så sätt hamnar de på en nivå som ingen i den här forumet skulle bry sig om. Artister kommer att kräva alla pengar Copyswede drar in, och Copyswede kommer att bli en (Riktig)ekonomisk förening, inte något hatobjekt till pengahungrande igel.

Bara en idé. Min röst till ordförandeposten kommer att gå till Yrch

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Läst igenom lite av både intelligenta inlägg, och måste medge att jag inte läst igenom allt dravel, men det mesta.
Till troll- och dravel-folket, iof lär ni knappast läsa detta, men ändock. Ersättningen, vad man tycker om den, gäller PRIVATkopiering. Inget annat.

Klipper in detta igen, om någon letar efter det.
Copyswede Årsredovisning 2012

Nu till min tanke, som jag egentligen kom hit för:
Kan inte vi, i forumet skapa en egen ekonomisk föreneing. En förening, vars syfte är att hjälpa (insert storage device here)-tillverkare och försäljare, att få tillbaka en del av sina utgifter, pga av utebliven försäljing. Dvs kräva tillbaka 93% av alla avgifter Copyswede kräver.
På så sätt hamnar de på en nivå som ingen i den här forumet skulle bry sig om. Artister kommer att kräva alla pengar Copyswede drar in, och Copyswede kommer att bli en (Riktig)ekonomisk förening, inte något hatobjekt till pengahungrande igel.

Bara en idé. Min röst till ordförandeposten kommer att gå till Yrch

Ja, va är det för krav som gäller för att starta en organisation som konkurrerar med CopySwede så kan försäljare få välja vilken organisation de betalar till. Nu är det väl inte så lockande att gå över till den mörka sidan men intressant frågeställning, ursäkta om det redan varit uppe till diskussion.

Permalänk
Medlem

Ta betalt för ett obegånget upphovsbrott?

Det hela är ju lite märkligt, dom tar betalt för något som är olagligt i förskott?
Dömmer oss kollektivt? på förhand?

Jaja, har jag redan betalat upphovsmakarna via HDD-inköpet är det väl bara att kopiera på då, har ju redan betalat "böterna".
Crazy-free-sharing-downloads.now here I come!! ;o)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxmax99:

Det hela är ju lite märkligt, dom tar betalt för något som är olagligt i förskott?
Dömmer oss kollektivt? på förhand?

Jaja, har jag redan betalat upphovsmakarna via HDD-inköpet är det väl bara att kopiera på då, har ju redan betalat "böterna".
Crazy-free-sharing-downloads.now here I come!! ;o)

Som andra redan har upprepat såååååå många gånger: Det här är INTE en avgift för PIRATkopiering utan PRIVATkopiering.

Tillbaka till frågan jag ställde nyss: Vilka är med på "polisanmälnings-spamming"? (Se post 13616527) Det måste finnas ett antal olika paragrafer man kan ta upp.

Permalänk
Medlem

Copyswede svarar på frågan om jag får tillbaka avgiften när USB-stickan går sönder att det går inte. Wtf. Jag kan ju inte längre privatkopiera på USB-stickan. Avgiften gäller alltså inte att jag har möjligheten utan att jag haft möjligheten. Frågan om varför jag ska betala för hårddiska där jag bara lagrar egenproducerade porrbilder utan upphovsrättsskydd, inte copyrigth:ade besvaras inte.
Man tar sig för pannan.

Permalänk
Medlem

Avgiften läggs på tillverkarna och distributörerna, självklart kommer de bestrida detta då Copyswede tjänar mer pengar på grejerna än de själva gör. De har inte gått med på något och därför kan inte Copyswede komma med några krav. Polisen kan inte väcka åtal här då det inte berör dem. Det är en civilrättslig fråga mellan Copyswede och försäljarna. Dessutom är det lagstiftarna som behöver reformera lagen och helst ta bort privata organisationer ur ekvationen, korporativism är inga bra drag att ha i en demokrati.

Självklart är det inte förenligt med den svenska lagstiftningen eller EU-direktivet att lägga på avgift på all form av lagring. Storbritannien har dessutom valt att inte ha någon privatkopieringsavgift, men det hindrar ingen från att kopiera oskyddade musikskivor. Det är dessutom oftast fortfarande tillåtet. Storbritannien uppdatera nyligen lagen för att göra det lagligt att kopiera musikcds dessutom. Även om lagen kommer i effekt senare i år. De väljer dessutom den mest restriktiva vägen, så du får formatskifta oskyddade verk men inte ge bort dem till någon. De kommer ändå inte ha någon avgift för det. 2009 i Österrike slog deras högsta domstol ner krav på privatkopieirngsersättning på datorer. Det räcker med att lagen har uttalat skrivit att det enbart gäller för utrustning särskild ämnad för att en domstol ska kunna slå ner. En skiljenämnd tolkar inte lagen. Holland har t ex sagt att de inte ska införa avgifter på annat media utan fasa ut det nu när det inte längre är relevant med avgifter på inspelningsmedia.

En rapport där säger

Citat:

In non-levy countries, such as the UK, a certain amount of private copying is already priced into retail purchases. For example, right holders have either explicitly permitted acts of format shifting, or decided not to enforce their exclusive rights. Commercial practice will not change as a result of introducing a narrowly conceived private copying exception.