Snabbtitt: Seagate Laptop Thin SSHD

Permalänk
Medlem

lite besviken på hastigheterna, men jag ser verkligen en framtid av SSHD's på marknaden, allrahelst på laptop-marknaden där man då verkligen kan få det bästa från två världar!
skulle kanske även finnas en möjlighet på stationära marknaden...?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
99:e percentilen

Ser inte riktigt varför man skulle behöva 500 GB i en laptop. Om man inte har många spel då, men då är väl en spellaptop med två lagringsplatser lämpligare?

De flesta (surfa, betala räkningar, skriva i Word, kolla på film) klarar sig bra på 120 GB och gott och väl på ~250 GB. Filer lagrar man på en extern om man har laptop. Finns 1 TB i 2,5".

Men SSD + extern HDD blir givetvis dyrare än en SSHD. Och där ser jag en anledning till en sådan här enhet!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ser inte riktigt varför man skulle behöva 500 GB i en laptop. Om man inte har många spel då, men då är väl en spellaptop med två lagringsplatser lämpligare?

De flesta (surfa, betala räkningar, skriva i Word, kolla på film) klarar sig bra på 120 GB och gott och väl på ~250 GB. Filer lagrar man på en extern om man har laptop. Finns 1 TB i 2,5".

Men SSD + extern HDD blir givetvis dyrare än en SSHD. Och där ser jag en anledning till en sådan här enhet!

Min laptop har en 250gb och den blev full ganska snabbt när jag tog några kurser i grafisk formgivning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Alltså nja. Jag tar min far som exempel. Han jobbar mycket med att göra broschyrer och folders för sitt företag, detta innebär mycket bilder. Bilder i .RAW tar 20MB+ så det blir en del plats när varje artikel ska ha ett par bilder, sedan tar ju själva broschyrerna gärna ett par hundra MB också.

En hårddisk på 120GB skulle helt enkelt inte räcka till för många personer. Så jag ser absolut en marknad för hybriddiskar. Lika mycket lagring som en mekanisk, fast lite piggare, och bara för en hundring extra.

Men det jag menar är att byta ut sin hårddisk, då blir det inte 100 kronor extra, då är det 600 kronor extra och kräver att man själv byter hårddisk i sin laptop.
Den marknaden känns begränsad.
Men förhoppningsvis kommer detta bli standard i laptops väldigt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har just denna disk i min PS3 och bryr mig inte om det är placebo eller om det verkligen fungerar.
Har inte märkt någon större skillnad förutom de få tillfällen då jag vet det normalt sätt är en lång laddningstid.

Men men, kanske inte riktigt hittat rätt spel ännu.

Beställde en nyligen till min PS3. finns video från CES där den laddar Dragon Age dubbelt så fort som en vanlig hårddisk. Även om det nog är bästa tänkbara scenario så tänkte jag att det nog gör en del skillnad i alla fall. Glad bara den fungerar då jag läst att många har problem med att PS3an är väldigt kinkig med vad man stoppar i den.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fick en 1000GB från intel för nån vecka sen då jag deltagit i nån tävling ... har inte packat upp den än men planen är att stoppa in den i den gamla netbooken och använda den som mediaburk .. najs med lite lagring då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men det jag menar är att byta ut sin hårddisk, då blir det inte 100 kronor extra, då är det 600 kronor extra och kräver att man själv byter hårddisk i sin laptop.
Den marknaden känns begränsad.
Men förhoppningsvis kommer detta bli standard i laptops väldigt snart.

Men ideen är kass - bättre med separata enheter - mekaniska diskar skall bort från laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Men ideen är kass - bättre med separata enheter - mekaniska diskar skall bort från laptops!

I dagsläget tror jag en 500gb hybrid för 600 kronor är ett väldigt bra val för många jämfört med 120 gig för 700.

Men personligen tycker jag en 120gigs SSD hade varit mycket bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pimpim666:

Min laptop har en 250gb och den blev full ganska snabbt när jag tog några kurser i grafisk formgivning.

Går det inte att använda en extern disk för det materialet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet med dessa, som jag ser det, är att det nästan känns lika bra att helt enkelt ha en 120 gigs SSD istället i dom flesta fall.
Men det är ju en väldigt bra och prisvärd kompromiss verkar det som ifall man behöver utrymmet och vill hålla prislappen nere, trevlig produkt även om den känns nischad.

Självklart kommer en SSD alltid prestera bättre än en hybrid, hela grejen med hybrid är ju prestanda per krona. Den billigaste SSD-hårddisken kostar 4,83 kr GB enligt prisjakt. Tittar man enbart på 120 GB som du nämner så kostar den billigaste 5,46 kr (128 GB) vilket är nästan fem gånger dyrare per GB än hybriden! Så jag tycker inte alls det är något problem som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Går det inte att använda en extern disk för det materialet?

Extern lagring är inte alltid med, Jag släpar i alla fall aldrig med min externa hårddisk utanför hemmet. Bättre att ha rejält med plats i datorn så man slipper tänka på att lägga över rätt filer till rätt tillfälle, och sen säkerhetskopiera till en extern disk som ligger hemma. Men jag antar att folk tänker olika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Går det inte att använda en extern disk för det materialet?

Det går. Men det är alltid lättast att ha en liten dator utan en massa extra tillbehör om du snabbt och enkelt ska kunna bära runt på den.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Extern lagring är inte alltid med, Jag släpar i alla fall aldrig med min externa hårddisk utanför hemmet. Bättre att ha rejält med plats i datorn så man slipper tänka på att lägga över rätt filer till rätt tillfälle, och sen säkerhetskopiera till en extern disk som ligger hemma. Men jag antar att folk tänker olika.

"Släpar"?

3,5" disk? Det förstår jag verkligen.

2,5" disk? Faktiskt rätt små och behändiga och går väl upp till 1 TB tror jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

"Släpar"?

3,5" disk? Det förstår jag verkligen.

2,5" disk? Faktiskt rätt små och behändiga och går väl upp till 1 TB tror jag.

Inte lika behändigt som att ha lagringsutrymmet i laptopen. För folk som använder datorerna till arbete är det här en riktigt bra lösning, skulle även kunna tänka mig att köra det i min HTPC t.ex.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

http://www.youtube.com/watch?v=Jb-OMi6RWpY

Detta skyltades det bland annat med på CES, har länge varit sugen på att slänga in en SSD eller Momentus XT. De stora fördelarna som jag har förstått är spel där tunga filer som behöver laddas. Exemplet återspeglar laddningstider mellan en mekanisk HDD och den produkt du länkar till. Själv behöver jag utrymmet, men extra prestanda skadar inte!

Tack för länken! Man ska dock tänka på att laddningstider är helt beroende på hur utvecklarna av spelen gjort när det gäller filladdning (är allt i en megastor fil eller uppdelat i 3-4 filer, eller kanske ännu fler?), sånt kan påverka. Dock Blev jag så enormt trött på min fulla 120GB så blev en beställning på en SSHD 1TB. Blir kul att se hur bra den presterar!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jo, som sagt, det är rena dumheter att detta inte är standard bland nya laptops, även dom i klassen 3000-5000.

Men den stora massan du pratar om byter inte ut sin laptop-hårddisk själv, så även om jag håller med dig så är den här hårddisken i sig själv ingen produkt för dom.
Eller hur?

Jag pratar om det som enskild produkt i konsumentledet där jag tycker den är väl nischad.

Fast den finns ju även tillgänglig för alla systembyggare så bara för att den råkar säljas till konsument också så betyder det inte att den saknar relevans, mest att många tillverkare är sega för och inte lägger in dem i nya datorer. Jag hade gärna sett SSHD även i färdigbyggda stationära datorer. Kanske är prisökningen fortfarande lite för stor för att passa in i deras små marginaler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

"Släpar"?

3,5" disk? Det förstår jag verkligen.

2,5" disk? Faktiskt rätt små och behändiga och går väl upp till 1 TB tror jag.

Jag vet hur små 2,5" diskarna är jag har själv en på 750gig. Men de är fortfarande en extern enhet som sitter i usb blir jobbigt när man flyttar på datorn mm, dessutom är dom rätt enkla för tjuvar att plocka på sig utan att det märks.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Inte lika behändigt som att ha lagringsutrymmet i laptopen. För folk som använder datorerna till arbete är det här en riktigt bra lösning, skulle även kunna tänka mig att köra det i min HTPC t.ex.

Till htpcn kör jag med min gamla ssd som systematisk.
Startar så otroligt snabbt och som lagring har jag 5st mekaniska diskar i storlek mellan 2 till 4 tb.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Till htpcn kör jag med min gamla ssd som systematisk.
Startar så otroligt snabbt och som lagring har jag 5st mekaniska diskar i storlek mellan 2 till 4 tb.

Kör med en 64gb SSD nu, men skulle gärna vilja ha lite mer diskutrymme lokalt ^^
Har resten i NASen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast den finns ju även tillgänglig för alla systembyggare så bara för att den råkar säljas till konsument också så betyder det inte att den saknar relevans, mest att många tillverkare är sega för och inte lägger in dem i nya datorer. Jag hade gärna sett SSHD även i färdigbyggda stationära datorer. Kanske är prisökningen fortfarande lite för stor för att passa in i deras små marginaler.

Jag sade inte att den saknade relevans, jag sade att det var en bra produkt men som är nischad (och syftade på konsumentledet).

Skrivet av gagg:

Självklart kommer en SSD alltid prestera bättre än en hybrid, hela grejen med hybrid är ju prestanda per krona. Den billigaste SSD-hårddisken kostar 4,83 kr GB enligt prisjakt. Tittar man enbart på 120 GB som du nämner så kostar den billigaste 5,46 kr (128 GB) vilket är nästan fem gånger dyrare per GB än hybriden! Så jag tycker inte alls det är något problem som du säger.

Återigen, jag pratar om konsumentledet.

Om man ska byta ut sin nuvarande hårddisk mot denna, alltså du har redan en 500 gigs HDD i din laptop, är det då värt att betala 600 kronor extra för den prestandaboost det ger?
Den andelen tror jag är liten som samtidigt är i behov av så mycket lagringsutrymme och vill/kan byta ut HDDn själv.

Alltså, jag tycker det är en jättebra produkt och hoppas att det blir standard väldigt snart i alla laptops med något liknande.
Men som konsumentprodukt känns den nischad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Visst man kan förvänta sig mer av SSHD, men jag tror inte det med 8GB flashminne och 64 mb cache. Många ssd:er har 256 mb i cache och jag tycker man kunde förvänta sig ett flashminne på lite mer än 8GB, kanske 16-24?

Jag tror att större kapacitet på cache och flashminne kan göra mycket. SSHD kommer aldrig bli lika bra som SSD, om inte SSHD ställs mot en SSD med samma cache och flash storlek. Då kanske det går om båda är optimerade.

Dessa diskar kan dock ha en bättre hållbarhet kan jag tänka mig. Belasning borde ligga på flashminnet, medan HDDn inte nödvändigtvis behöver slita lika mycket hund som en vanlig HDD.

Känns snålt ja

Ett par hundralappar till för mer cache och flashminne hade inte förändrat GB-priset så mycket att prestandavisten skulle kunna negligeras.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Beställde mig en till ps3. Får göra en liten hobby benchmark när jag får den för att se skillnad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

En 1GB modell skulle vara susen, och sedan hoppas på att PS4'an tar denna, prestanda + utrymme i en

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

I min stationära har jag separat SSD och lagringsdiskar. Det hade varit najs med en hybrid istället, så hade jag inte behövt bry mig om att gissa vilka delar som används mycket eller lite. Hade kunnat punga ut för en enhet med 2 terabyte mekaniskt och säg 100 gig flash enbart för att slippa bry mig om den biten själv.

Självklart säger man "lägg OS och spel på SSDn, resten på hårddisken" men dagen då SSDn börjar bli full är det bara jobbigt att försöka hitta en bra lösning. Konceptet med cache är ju urgammalt, det här är ju bara ytterligare en nivå.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 1.8" extern disk för lagring. Den är så liten att jag nästan tappar bort den

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av miniyou:

I min stationära har jag separat SSD och lagringsdiskar. Det hade varit najs med en hybrid istället, så hade jag inte behövt bry mig om att gissa vilka delar som används mycket eller lite. Hade kunnat punga ut för en enhet med 2 terabyte mekaniskt och säg 100 gig flash enbart för att slippa bry mig om den biten själv.

Självklart säger man "lägg OS och spel på SSDn, resten på hårddisken" men dagen då SSDn börjar bli full är det bara jobbigt att försöka hitta en bra lösning. Konceptet med cache är ju urgammalt, det här är ju bara ytterligare en nivå.

Nyare moderkort med styrkrets från Intel kan göra just detta med en SSD och en HDD. Du kopplar in båda i moderkortet och säger till mjukvaran att du vill att de ska vara en hybridenhet. Sen löser mjukvaran resten. För dig ser det ut som en enhet men mjukvara sitter och sorterar ut det som används ofta och lägger det på SSDn och filer som används sällan hamnar på HDD. De tester jag har läst säger alla att det fungerar bra men att det tar ett litet tag för mjukvaran att sortera i ordning alla filer så de ligger på rätt ställe.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade en Momentus XT när den var ny. Rent skit, bluescreen i Windows 7 typ varje vecka.

Just sayin.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

80 GB flash och sådär 500 GB på en mekanisk skiva hade passat mig väldigt bra Gärna som visas som om det vore en enhet där algoritmerna tar hand om beslutet var data ska placeras.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har en 1tb 2,5 tummare nu med inbyggdt 8 gb cash, i min NUC. Mycket trevligt. Startar snabbt och känns rappt. Tänker komplettera med en msata ssd till nucen senare när de ligger bättre i pris och kapacitet.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd

Behöver mer lagring i vår bärbara.
Har nu en 60GB Agility3 som systemdisk och en 250GB Evo840.
Problemet är att 60GB börjar bli för lite för alla program och räcker inte för alla spel önskas installeras.
250GB disken är också absolut minimum för allt vi vill ha på datorn. 250GB disken sitter i en HDD-caddy istället för DVD-brännaren.
Vilket ger ytterligare problem, för alla våra spel vill ha en CD/DVD-skiva i för att fungera (Anti-pirat och lagringsbrist).

Fast snurrande diskar är inget alternativ, i någon form. Väntar hellre på att få råd till en 500GB eller 1TB SSD.

Visa signatur