Varför är skärmutvecklingen så långsam?

Permalänk
Medlem

Varför är skärmutvecklingen så långsam?

Ja, som titeln säger.
Är det bara jag som tycker att skärmutvecklingen är fruktansvärt långsam?
Man kan tycka att vid det här laget så borde 100hz vara standard på alla paneler och BLB, eftersläpningar osv inte borde existera.
Det känns som att man sitter år ut och år in och väntar på något genombrott men det händer ju absolut inget.
Visst, 100+ hz var ju ett genombrott men det släpptes väll för första gången på en TN panel för 4-5 år sedan? Hur kan man inte ha luskat ut hur man får detta på en IPS vid det här laget?
Eller det går ju, dock bara på koreaskärmar.
Och är det någon som vet hur det går med OLED utvecklingen?

Permalänk
Medlem

Det händer saker hela tiden, men särskilt snabbt går det väl inte. Det är svårt att tillverka en skärm som är bra på allt, samt att det skulle bli väldigt dyrt. Därför får man istället en skärm som är väldigt billig och är anpassad, via paneltyp i första hand, till t.ex. 3d (100hz+) eller annat. Det är svårt att tillverka bra paneler och framförallt högupplösta. En stor del av produktionen måste kasseras och då blir det dyrt och få vill köpa panelerna och det lönar sig då bättre att tillverka något som konsumenterna vill ha.

Jag skulle t.ex. inte vilja ha en TN panel, men då behöver jag inte 3d heller och behöver alltså inte 100+hz. Lite synd att alla andra paneltyper är så mycket dyrare. Upplösning däremot är ju verkligen på väg nu eftersom man börjat med en ny standard (4k). Det är lite dyrt i dagsläget men bör sjunka snabbt i pris, så om 1-2 år kan det gå att köpa högupplösta datorskärmar för ett bra pris (under 10 000kr) enligt min gissning.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kaptenperre:

men då behöver jag inte 3d heller och behöver alltså inte 100+hz.

Stopp där! 100+ Hz behövs i spel även om man inte spelar i 3D. Alla som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 Hz vet inte vad de pratar om, så enkelt är det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen någon reell marknad för bättre (och därmed dyrare) skärmar? Får i alla fall för mig att folk inte vill betala lika mycket för ett par skärmar än resten av datorn kostar, till och med på Sweclockers som ändå kan sägas vara ett entusiastforum ser man ju mest bara trådar där folk ber om tips på skärmar, som inte får kosta mer än ett par tusenlappar.

Det är klart utvecklingen går långsamt när det fortfarande finns pengar i det gamla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Stopp där! 100+ Hz behövs i spel även om man inte spelar i 3D. Alla som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 Hz vet inte vad de pratar om, så enkelt är det.

Klart det är skillnad, men andra faktorer påverkar också mycket. T.ex. input lag, responstid osv. Minns när jag köpte en TFT skärm för första gången. Då spelade jag q3 (ej någon hög nivå) och det var en enorm skillnad! (till det sämre förstås) Men jobbar man med photoshop, spelar spel som ej kräver extremt snabb respons, ej spelar på hög nivå och tävlar osv så kan en med 60hz fungera bra. Många skulle nog inte ens märka skillnaden tyvärr.

Skrivet av kaput:

Finns det verkligen någon reell marknad för bättre (och därmed dyrare) skärmar? Får i alla fall för mig att folk inte vill betala lika mycket för ett par skärmar än resten av datorn kostar, till och med på Sweclockers som ändå kan sägas vara ett entusiastforum ser man ju mest bara trådar där folk ber om tips på skärmar, som inte får kosta mer än ett par tusenlappar.

Det är klart utvecklingen går långsamt när det fortfarande finns pengar i det gamla.

Håller med. Känns som att det är få som vill betala något för en bra skärm. Själv brukar jag ha lagt ca 5k vid skärmbyte, men beror förstås på hur det sett ut vid de tillfällena. Min gamla CRT skärm kostade lite mindre än så när jag köpte den för många år sedan. Men kan nog lägga lite mer vid nästa byte. Däremot är jag glad att man får en så pass bra skärm för lite pengar. Skulle ta emot om en ny mellanprisklass skärm skulle kostat 15-20k. Heldre lite sämre och billig än en riktigt bra och dyr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aXz:

Är det bara jag som tycker att skärmutvecklingen är fruktansvärt långsam?

Nej.

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Klart det är skillnad, men andra faktorer påverkar också mycket. T.ex. input lag, responstid osv. Minns när jag köpte en TFT skärm för första gången. Då spelade jag q3 (ej någon hög nivå) och det var en enorm skillnad! (till det sämre förstås) Men jobbar man med photoshop, spelar spel som ej kräver extremt snabb respons, ej spelar på hög nivå och tävlar osv så kan en med 60hz fungera bra. Många skulle nog inte ens märka skillnaden tyvärr.

De första plattskärmarna hade väl löjligt hög input lag, latens osv (kan inte termerna)? Så är det ju inte idag. 2 ms är vanligt på TN-paneler.

Spelar man inte FPS-spel håller jag med om att man inte behöver mer än 60 Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kurviga monitorer vore ju nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

De första plattskärmarna hade väl löjligt hög input lag, latens osv (kan inte termerna)? Så är det ju inte idag. 2 ms är vanligt på TN-paneler.

Spelar man inte FPS-spel håller jag med om att man inte behöver mer än 60 Hz.

Nej precis, många klarar sig med en 60hz skärm. Den kan alltså "uppdatera" sig 60 gånger per sekund. En sekund är 1000ms. 1000/60 =ca 17 ms fördröjning. Skillnaden om man byter upp sig till 120hz blir alltså att man istället får 1000/120 =ca 8 ms fördröjning. Man kan spara in 8-9 ms vilket är mycket. Ej den avgörande faktorn på många TFT skärmar däremot.

Det man mäter när man skriver 2ms responstid (gtg) är en grånyans till en annan grånyans. Så i verkligheten kan responstiden med vanliga färger på skärmen vara betydligt längre. Sen tillkommer input lag som ofta ligger mellan 5-30 ms, ibland upp emot 100ms på stora paneler som oftast är tänkta som TV aparater.
Input lag på skärmar testat 2013:
Snabba skärmar: http://www.squidoo.com/lcd-monitors#module155634599
Ej så snabba skärmar: http://www.displaylag.com/display-database/

Mer eller mindre input lag spelar alltså ofta en större roll än skillnaden mellan 120 hz vs 60 hz. Viktigt att tänka på. Ska man däremot ha en skärm som har riktigt bra responstid är det nog fortfarande CRT skärmar som gäller. Vet inte hur proffsen inom FPS spel kör idag, kanske finns någon bra TFT skärm med att köpa? Men CRT har i princip noll input lag och en bra CRT skärm kan man köra i 200+ hz. Man mäter oftast input lag mot en CRT skärm då den har mycket nära noll som regel.

Visa signatur

Permalänk

Forskning inom skärmteknik är dyr och de måste sälja mängder av produkter för att göra vinst på dem. Utan pengar kan det inte ske någon forskning.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Nej precis, många klarar sig med en 60hz skärm. Den kan alltså "uppdatera" sig 60 gånger per sekund. En sekund är 1000ms. 1000/60 =ca 17 ms fördröjning. Skillnaden om man byter upp sig till 120hz blir alltså att man istället får 1000/120 =ca 8 ms fördröjning. Man kan spara in 8-9 ms vilket är mycket. Ej den avgörande faktorn på många TFT skärmar däremot.

Det man mäter när man skriver 2ms responstid (gtg) är en grånyans till en annan grånyans. Så i verkligheten kan responstiden med vanliga färger på skärmen vara betydligt längre. Sen tillkommer input lag som ofta ligger mellan 5-30 ms, ibland upp emot 100ms på stora paneler som oftast är tänkta som TV aparater.

Mer eller mindre input lag spelar alltså ofta en större roll än skillnaden mellan 120 hz vs 60 hz. Viktigt att tänka på. Ska man däremot ha en skärm som har riktigt bra responstid är det nog fortfarande CRT skärmar som gäller. Vet inte hur proffsen inom FPS spel kör idag, kanske finns någon bra TFT skärm med att köpa? Men CRT har i princip noll input lag och en bra CRT skärm kan man köra i 200+ hz. Man mäter oftast input lag mot en CRT skärm då den har mycket nära noll som regel.

Spelade mycket CS när jag var yngre, och det var ungefär då som det började komma in detta med TFT-skärmar. Jag kommer ihåg att jag var så förbluffad över hur ny teknik kunde ha så hög inputlag och dessutom låsta till 60hz, jag förstod aldrig hur en sådan skärm skulle vara bra när det enda den gjorde var att förstöra spelandet

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Spelade mycket CS när jag var yngre, och det var ungefär då som det började komma in detta med TFT-skärmar. Jag kommer ihåg att jag var så förbluffad över hur ny teknik kunde ha så hög inputlag och dessutom låsta till 60hz, jag förstod aldrig hur en sådan skärm skulle vara bra när det enda den gjorde var att förstöra spelandet

Nej men de är små, platta, drar lite ström, tar lite plats och är mycket snyggare Det är övervägande faktorer för många istället för hur "bra" skärmen är. Men det verkar som att ett par TFT skärmar med TN panel idag har lyckats få ner både input lag och responstid till väldigt låga värden, samt klarar 120hz+ så det går säkert rätt bra att spela på dem även på högre nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Nej men de är små, platta, drar lite ström, tar lite plats och är mycket snyggare Det är övervägande faktorer för många istället för hur "bra" skärmen är. Men det verkar som att ett par TFT skärmar med TN panel idag har lyckats få ner både input lag och responstid till väldigt låga värden, samt klarar 120hz+ så det går säkert rätt bra att spela på dem även på högre nivå.

Gud ja, idag är det inga problem. Sitter ju själv på en XL2420 och lirar CS:GO lite på då och då, inga problem Men när TFT-skärmarna först kom så var de helt värdelösa, iaf ur en liten cs-nörds perspektiv

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är skillnad på behöver och om man kan se någon skillnad på det.
Nej det behöver man inte alls, du spelar inte bättre med 120Hz.

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Ja, att använda en mus på vår nya plasma-TV är omöjligt. Och då menar jag OMÖJLIGT. Vi pratar säkert minst 200 ms fördröjning. Min datorskärm, däremot, har troligen märkbart input lag, men jag stör mig inte på det. Har dock inte provat någon gamingskärm.

Skrivet av Friterad:

Okej, "man" behöver inte det, men jag behöver det. Jag spelar betydligt sämre i 60 Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, att använda en mus på vår nya plasma-TV är omöjligt. Och då menar jag OMÖJLIGT. Vi pratar säkert minst 200 ms fördröjning. Min datorskärm, däremot, har troligen märkbart input lag, men jag stör mig inte på det. Har dock inte provat någon gamingskärm.

Det där har väl mer att göra med att TV-apparater alltid har en massa bildbehandling som introducerar inputlag, snarare än att själva panelerna i sig skulle göra det.

Det brukar ju finnas gamingmodes som stänger av stora delar av sagda bildbehandling för att minska inputlaggen. Prova att slå på en sådan gamingmode, eller gå in i menyerna och stäng av behandlingen manuellt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det där har väl mer att göra med att TV-apparater alltid har en massa bildbehandling som introducerar inputlag, snarare än att själva panelerna i sig skulle göra det.

Det brukar ju finnas gamingmodes som stänger av stora delar av sagda bildbehandling för att minska inputlaggen. Prova att slå på en sådan gamingmode, eller gå in i menyerna och stäng av behandlingen manuellt.

Jo, Game Mode gör stor skillnad, men det kan man bara aktivera när man använder HDMI som källa eller nåt. Går iallafall inte när man tittar på TV genom TV:ns inbyggda DVB-T-mottagare, vilket är synd.

Jag har experimenterat mycket med olika inställningar, men aldrig lyckats få bra bild. Gör jag alla inställningar som jag har läst på Prisjakt att man ska blir det samma färgdjup som en GIF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jo, Game Mode gör stor skillnad, men det kan man bara aktivera när man använder HDMI som källa eller nåt. Går iallafall inte när man tittar på TV genom TV:ns inbyggda DVB-T-mottagare, vilket är synd.

Jag har experimenterat mycket med olika inställningar, men aldrig lyckats få bra bild. Gör jag alla inställningar som jag har läst på Prisjakt att man ska blir det samma färgdjup som en GIF.

Varför vill du ha Game Mode till TV-tittande? Input lag är knappast ett problem när du inte har någon input.

Permalänk

Som flera har nämnt så finns det många orsaker till varför skärmutvecklingen inte går snabbare.

Jag själv är imponerad över att så många datornördar kan köpa datorer för över 10 000kr och inte ens bry sig om att få en monitor med en vettig färgåtergivning så att de ens kan se hur resultatet av deras arbete blir.

Men skärmutvecklingen går mycket efter vad den stora skaran köper och det är billiga stora skärmar som är mest populärt, där insparade pengar på skärmen läggs på annat som dyrare grafikkort. Vilket i och för sig inte är lite ironisk, alltså köpa ett grafikkort för 4-5000kr och sedan ha en skärm med i princip lika dålig färgåtergivning som en mobiltelefon.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Som flera har nämnt så finns det många orsaker till varför skärmutvecklingen inte går snabbare.

Jag själv är imponerad över att så många datornördar kan köpa datorer för över 10 000kr och inte ens bry sig om att få en monitor med en vettig färgåtergivning så att de ens kan se hur resultatet av deras arbete blir.

Men skärmutvecklingen går mycket efter vad den stora skaran köper och det är billiga stora skärmar som är mest populärt, där insparade pengar på skärmen läggs på annat som dyrare grafikkort. Vilket i och för sig inte är lite ironisk, alltså köpa ett grafikkort för 4-5000kr och sedan ha en skärm med i princip lika dålig färgåtergivning som en mobiltelefon.

Det är mycket mer än färg som spelar roll, det är precis som ljud. Vi är olika kräsna. Kan inte påstå att det är ett problem att ha en skärm för 1.500 kr när man kar en dator för 10.000 kr. Men det kan dock diskuteras vid möjligen 15.000 eller 20.000. Det är en ren prioriteringsfråga.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kanske inte behöver men jag tycker att det är lättare att sikta på en 120 hz skärm än 60, det extra flytet hjälper faktiskt!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Okej, "man" behöver inte det, men jag behöver det. Jag spelar betydligt sämre i 60 Hz.

För du är van. Vänjer du dig vid 60Hz igen kommer du spela bra där också.
Jag spelade skitbra på våran urkassa HP laptop med 35-45fps i Medium grafik
i ett gammalt GR spel innan jag hade min första speldator, när jag fick den
så spelade jag sämre där då jag inte var van vid större skärm samt att jag inte
satt på samma sätt. Vande mig och spelade riktigt bra igen.
Och nu är jag kass på den bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Gissningsvis för att majoriteten inte håller på med saker där korrekta färger är viktiga.
Jag kan absolut se skillnad på färgåtergivning på olika skärmar, men det är inte särskilt viktigt för mig så länge det ser hyggligt ut.

Jag stör mig däremot på upplösningen, för 15 år sedan satt jag med 1600x1200, vad har hänt sen dess?
Skärmarna har blivit större, plattare, billigare och bytt till 16:10/16:9 men inte har vi högre upplösning.
5" mobiler har lika hög upplösning som en 24" skärm, och nu börjar det ryktas om att nästa generation mobilskärmar ska ha ännu högre upplösning (vad det nu ska vara bra för).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Varför vill du ha Game Mode till TV-tittande? Input lag är knappast ett problem när du inte har någon input.

För bilden kommer typ två timmar efter ljudet oavsett om man har DVB-T, HDMI eller något annat som källa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Friterad:

För du är van. Vänjer du dig vid 60Hz igen kommer du spela bra där också.
Jag spelade skitbra på våran urkassa HP laptop med 35-45fps i Medium grafik
i ett gammalt GR spel innan jag hade min första speldator, när jag fick den
så spelade jag sämre där då jag inte var van vid större skärm samt att jag inte
satt på samma sätt. Vande mig och spelade riktigt bra igen.
Och nu är jag kass på den bärbara.

Nej. På 60 Hz tar det längre tid från att jag upptäcker en fiende tills jag kan börja skjuta. Allt tar längre tid och det flyter inte, vilket påverkar spelandet negativt.

Wait, what? Vi pratade om uppdateringsfrekvens, inte skärmstorlek eller sittställning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att den stora massan har låga krav och vill inte lägga så mycket pengar på en bra skärm. Fullständigt felprioriterat? Jepp. Men svårt att göra något åt.

Jag gör vad jag kan för att bidra iaf. Har lyckats konvertera åtminstone två personer från lågupplöst TN-bajs till 2560x1440 IPS, alltid något.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

För bilden kommer typ två timmar efter ljudet oavsett om man har DVB-T, HDMI eller något annat som källa.

Har du en TV från jula eller :P? De flesta flesta apparater kompensera för inputlagg och syncar ljud och bild, och kör man med förstärkare så att ljudet inte går via TVn kan man ju synca det manuellt i den. Brukar ju annars vara bättre å köra theater mode ist för game mode då det oftast också stänger av alla "bild förbättringar" och dessutom brukar det vara förinställningen med bäst färgåtergivning.

Angående skärmutveckling så ska lightboost vara the bee's knees annars, synd bara att det bara finns till TN-paneler.
http://www.tftcentral.co.uk/articles/motion_blur.htm
http://www.blurbusters.com/

Permalänk
Avstängd

Är konsumenten nöjd med att få skräp så finns det ju ingen anledning för företagen att utveckla och förbättra produkten.

Där ligger nog problemet, skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Sedan beror det ju på vad man prioriterar.

Vissa väljer en 1920x1080 120/144hz TN, andra väljer hellre en 2560x1600 IPS.

Jag väljer självklart den andra, då jag tycker att det inte blir särskilt stor skillnad mellan 60 och 120hz jämfört med lågupplöst TN mot högupplöst IPS.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

För att den stora massan har låga krav och vill inte lägga så mycket pengar på en bra skärm. Fullständigt felprioriterat? Jepp. Men svårt att göra något åt.

Jag gör vad jag kan för att bidra iaf. Har lyckats konvertera åtminstone två personer från lågupplöst TN-bajs till 2560x1440 IPS, alltid något.

Beror ju helt på vad det är man spelar i huvudsak, så det är definitivt en prioriteringsfråga.

En IPS-panel i 2560x1440 @ 60 Hz och hög input lag duger för singleplayerspel och casualspelande i multiplayer men dom är fullkomligt värdelösa för snabba FPS-spel och fightingspel. FPS-spel är ju onekligen väldigt hett fortfarande.

Så om man mestadels spelar FPS-spel mot andra så är det ju jättedumt att gimpa sig själv genom att ha en "dålig" skärm för ändamålet medan det samtidigt är minst lika dumt att köra på en TN-panel i 1920x1080, 120 Hz och nästintill ingen input lag med halvtaskig bildkvalitet om man bara spelar singleplayerspel.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.