Varför är skärmutvecklingen så långsam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För du är van. Vänjer du dig vid 60Hz igen kommer du spela bra där också.
Jag spelade skitbra på våran urkassa HP laptop med 35-45fps i Medium grafik
i ett gammalt GR spel innan jag hade min första speldator, när jag fick den
så spelade jag sämre där då jag inte var van vid större skärm samt att jag inte
satt på samma sätt. Vande mig och spelade riktigt bra igen.
Och nu är jag kass på den bärbara.

Så enkelt är det faktiskt inte. Dubbla frekvensen gör stor skillnad, både vid spelande och vanligt användande. Flyter mycket bättre, skönare för ögonen dessutom. För mina behov är dock bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar ännu viktigare, men riktigt trist att man inte kan få både och.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det är ju lätt att fixa monitorer med kurvigt innehåll

Skrivet av HurMycket:

Stopp där! 100+ Hz behövs i spel även om man inte spelar i 3D. Alla som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 Hz vet inte vad de pratar om, så enkelt är det.

Jag föredrar personligen en IPS skärm med 60Hz än en 120Hz TN panel. Även i spel.

Stora fördelen med många skärmuppdateringar för mig är att jag inte blir lika trött i ögonen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Nej precis, många klarar sig med en 60hz skärm. Den kan alltså "uppdatera" sig 60 gånger per sekund. En sekund är 1000ms. 1000/60 =ca 17 ms fördröjning. Skillnaden om man byter upp sig till 120hz blir alltså att man istället får 1000/120 =ca 8 ms fördröjning. Man kan spara in 8-9 ms vilket är mycket. Ej den avgörande faktorn på många TFT skärmar däremot.

Det man mäter när man skriver 2ms responstid (gtg) är en grånyans till en annan grånyans. Så i verkligheten kan responstiden med vanliga färger på skärmen vara betydligt längre. Sen tillkommer input lag som ofta ligger mellan 5-30 ms, ibland upp emot 100ms på stora paneler som oftast är tänkta som TV aparater.
Input lag på skärmar testat 2013:
Snabba skärmar: http://www.squidoo.com/lcd-monitors#module155634599
Ej så snabba skärmar: http://www.displaylag.com/display-database/

Mer eller mindre input lag spelar alltså ofta en större roll än skillnaden mellan 120 hz vs 60 hz. Viktigt att tänka på. Ska man däremot ha en skärm som har riktigt bra responstid är det nog fortfarande CRT skärmar som gäller. Vet inte hur proffsen inom FPS spel kör idag, kanske finns någon bra TFT skärm med att köpa? Men CRT har i princip noll input lag och en bra CRT skärm kan man köra i 200+ hz. Man mäter oftast input lag mot en CRT skärm då den har mycket nära noll som regel.

Saken är att med 120 hz minskar frame tearing vilket är väldigt nice när man t.ex. spelar FPS-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

En IPS-panel i 2560x1440 @ 60 Hz och hög input lag duger för singleplayerspel och casualspelande i multiplayer men dom är fullkomligt värdelösa för snabba FPS-spel och fightingspel. FPS-spel är ju onekligen väldigt hett fortfarande.

Ok, kan tänka mig det. Jag spelar aldrig multiplayerspel och är så pass kass på fps i allmänhet att det inte spelar någon roll vilken skärm jag har, så jag har noll koll på det segmentet förstås.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Den är inte ett dugg långsam. Om man tänker efter så var det inte alls länge sen som alla satt på skitsunkiga skärmar och standardupplösningen var sjukt låg.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jo, Game Mode gör stor skillnad, men det kan man bara aktivera när man använder HDMI som källa eller nåt. Går iallafall inte när man tittar på TV genom TV:ns inbyggda DVB-T-mottagare, vilket är synd.

Jag har experimenterat mycket med olika inställningar, men aldrig lyckats få bra bild. Gör jag alla inställningar som jag har läst på Prisjakt att man ska blir det samma färgdjup som en GIF.

Ah, nej, det är inte så konstigt att det är så. HDMI trycker ju ut TV:ns native upplösning, så där kan man ju helt stänga av scalern, som i sammanhanget är ganska processorhungrig. Kör du en analog insignal ska den ju skalas upp till 1080p eller vad din TV klarar, deinterlacas i de flesta fall, och förmodligen också processas en hel del för att inte se rent förjäklig ut. Den processningen slipper du ju helt med en HDMI-signal också. Det blir helt enkelt ingen mening med ett gamingmode när du kör från en sådan källa, då inputlagen ändå blir rätt kraftig. Tillverkaren väljer nog hellre att inte stödja analoga källor än att få en massa klagomål på att det fortfarande är laggigt.

Har du förresten uppdaterat firmwaren i din TV? Min har klarat analoga källor ända från scratch, men med de uppdateringar som kom, så blev det successivt snabbare från analoga källor också. Timingbaserade spel (typ Super Mario) på NES gick från ospelbara till knappt märkbar inputlag efter någon uppdatering. Det kan ju vara så att de slagit på gaming mode med analoga källor om du har riktig tur, och de gjort optimeringar för det på din TV också. Kan ju vara värt ett försök, och det lär ju om inte annat inte bli sämre av att du uppdaterar den i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej. På 60 Hz tar det längre tid från att jag upptäcker en fiende tills jag kan börja skjuta. Allt tar längre tid och det flyter inte, vilket påverkar spelandet negativt.

Wait, what? Vi pratade om uppdateringsfrekvens, inte skärmstorlek eller sittställning.

Det gör dig inte sämre. Hur stor är skillnaden egentligen?

Edit: FPS t.ex har med saken att göra, jag spelade med ca 40fps, nu med 60fps, jag märker skillnad,
men jag spelar inte bättre nu än jag gjorde då bara för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Edit: FPS t.ex har med saken att göra, jag spelade med ca 40fps, nu med 60fps, jag märker skillnad,

Det säger väl egentligen mer om spelaren än hur pass bra spelet flyter.

Dom flesta som har spelat FPS-spel sedan tidernas begynnelse kommer att hålla med mig när jag säger att det blir en extremt stor skillnad från att gå från 60 fps, 60 hz och hög input lag till 120 fps, 120 hz och ingen märkbar input lag.

Det blir mycket lättare att se fiender och deras rörelsemönster, det blir mycket lättare att aima och man träffar betydligt mer till följd av det. Alltså spelar man bättre med bättre flyt.

Det förutsätter dock att man inte är en skitdålig spelare där det kvittar om du spelar med fel hand, har parkingsson och är borderline retarded. Då hjälper inte ifall man har 1000 fps och 1000 hz.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Stopp där! 100+ Hz behövs i spel även om man inte spelar i 3D.

Nej, du generalliserar, spelar man riktigt långsamma spel (säg schack...) är det fullständigt onödigt. Sen så förstår jag inte vad 100´Hz skärm skall bara bra för om datorn inte klarar att ge ut 100+fps, men det kanske du kan förklara?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av muppens:

Nej, du generalliserar, spelar man riktigt långsamma spel (säg schack...) är det fullständigt onödigt.

Det gjorde kaptenperre också när han skrev att man BARA behöver 100+ Hz om man spelar i 3D.

Citat:

Sen så förstår jag inte vad 100´Hz skärm skall bara bra för om datorn inte klarar att ge ut 100+fps, men det kanske du kan förklara?

Men allvarligt talat. Trollargument utan dess like.

Visa mig var jag hävdade någonting sådant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej. På 60 Hz tar det längre tid från att jag upptäcker en fiende tills jag kan börja skjuta. Allt tar längre tid och det flyter inte, vilket påverkar spelandet negativt.

Längre tid? Det tar inte längre tid i 60 vs 100.
Det enda det är skillnad på är pytte lite mer "smoothness" i snabba rörelser, thats it.
Jag spelade BF3 på en rätt hög nivå för inte så länge sedan och jag gick igenom 3 st olika 120hz skärmar under en 2 månaders period men trots det så gick jag tillbaka till IPS och min prestation i spelet påverkades inte.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Jag spelar bättre i 120 fps än i 60 fps. Skönt att du kan spela lika bra i lägre fps; det blir billigare.

Skrivet av aXz:

Längre tid? Det tar inte längre tid i 60 vs 100.
Det enda det är skillnad på är pytte lite mer "smoothness" i snabba rörelser, thats it.
Jag spelade BF3 på en rätt hög nivå för inte så länge sedan och jag gick igenom 3 st olika 120hz skärmar under en 2 månaders period men trots det så gick jag tillbaka till IPS och min prestation i spelet påverkades inte.

Det tar längre tid. Jag kan inte göra den snabba rörelsen jag hade tänkt, utan måste göra allting långsammare eller justera siktet fler gånger. Jag måste liksom "vänta in" skärmen. Det tar längre tid.

Så skönt, det blir som sagt billigare och du kan köra IPS med dess fördelar. Jag kommer aldrig att acceptera låg framerate och/eller uppdateringsfrekvens igen.

Jag kör numera 7970 CrossFire och har inte lyckats få bukt med microstuttering. 120+ fps känns som 60 eller mindre. Det är inte spelbart. Därför kör jag med enbart ett kort när jag ska spela på riktigt. Vi får se om jag lyckas vinna mot AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det tar längre tid. Jag kan inte göra den snabba rörelsen jag hade tänkt, utan måste göra allting långsammare eller justera siktet fler gånger. Jag måste liksom "vänta in" skärmen. Det tar längre tid.

Det låter som att du pratar om input lag och inte hz:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Det säger väl egentligen mer om spelaren än hur pass bra spelet flyter.

Dom flesta som har spelat FPS-spel sedan tidernas begynnelse kommer att hålla med mig när jag säger att det blir en extremt stor skillnad från att gå från 60 fps, 60 hz och hög input lag till 120 fps, 120 hz och ingen märkbar input lag.

Det blir mycket lättare att se fiender och deras rörelsemönster, det blir mycket lättare att aima och man träffar betydligt mer till följd av det. Alltså spelar man bättre med bättre flyt.

Det förutsätter dock att man inte är en skitdålig spelare där det kvittar om du spelar med fel hand, har parkingsson och är borderline retarded. Då hjälper inte ifall man har 1000 fps och 1000 hz.

Ja, spelet flyter bättre det vet jag väl att det gör. På samma sätt som 60fps är enorm
skillnad på flyt jämfört med 30fps.

Skrivet av HurMycket:

Jag spelar bättre i 120 fps än i 60 fps. Skönt att du kan spela lika bra i lägre fps; det blir billigare.

Så skönt, det blir som sagt billigare och du kan köra IPS med dess fördelar. Jag kommer aldrig att acceptera låg framerate och/eller uppdateringsfrekvens igen.

Jag kör numera 7970 CrossFire och har inte lyckats få bukt med microstuttering. 120+ fps känns som 60 eller mindre. Det är inte spelbart. Därför kör jag med enbart ett kort när jag ska spela på riktigt. Vi får se om jag lyckas vinna mot AMD.

Som jag sa, det är nog vana. Du kan inte jämföra hur bra du spelar i 120Hz när du är van vid det
och hur du spelar i 60Hz när du inte är van vid det. Kan ta tid att vänja sig, sen om du byter
mellan 120Hz och 60Hz hela tiden kanske det blir svårare, inte vet jag.
Själv så märker jag bättre flyt på 40fps jämfört med 60fps jag kör med nu,
eller egentligen får jag t.o.m 200fps i det spelet ("maxat" utan physX)
men det kan jag inte se på en 60Hz skärm. I alla fall, ja, det blir bättre flyt,
men nej, jag ser inte fienden snabbare när dom tittar fram från ett hörn.
Det är skillnad på hur snabbt det går och hur bra flyt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej det tar inte längre tid, du kan bara inte se lika mycket av rörelsen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Stopp där! 100+ Hz behövs i spel även om man inte spelar i 3D. Alla som säger att det inte är någon skillnad mellan 60 och 120 Hz vet inte vad de pratar om, så enkelt är det.

Nej, det behövs inte. Dock är det mycket trevligare att spela med 120Hz! Jag har valt 60 Hz IPS panel framför 120Hz TN då jag gör annat än spelar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Nej det tar inte längre tid, du kan bara inte se lika mycket av rörelsen.

Tramsa inte. Det är klart det tar längre tid. Låtsas att vi har 0,1 fps. Det vill säga att det tar 10 sekunder att rita upp varje bildruta. Då är det klart, om vi möter någon som har 120 fps, att den personen upptäcker oss först.

Men jag pratar inte enbart om den tid det tar att rita upp en bildruta. Det tar längre tid FÖR MIG att utföra samma rörelse om jag måste anpassa mig till dåligt flyt. Om jag kan utföra rörelsen naturligt utan att behöva tänka på och kompensera för dåligt flyt kan jag utföra den snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

därför använder jag crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Det låter som att du pratar om input lag och inte hz:p

Dom flesta som skriver i den här tråden kan inte skillnade mellan "ms" , "Hz" och Input lag

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej. På 60 Hz tar det längre tid från att jag upptäcker en fiende tills jag kan börja skjuta. Allt tar längre tid och det flyter inte, vilket påverkar spelandet negativt..

Dell U2311HM är en 60hz skärm med en input delay på 0,6ms. Benq XL2420T är en 120hz skärm med en input delay på 7ms.

Dells skärm är mer än 10 gånger snabbare på rita upp vad som händer i spelet på skärmen än vad det gör på Benqs 120hz motsvarighet.

Det enda du får med 120hz är smidigare animationer då den ritar ut fler bilder på samma tid, men det har inget med hur snabbt den ritar upp vad grafikkortet skickar ut.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tramsa inte. Det är klart det tar längre tid. Låtsas att vi har 0,1 fps. Det vill säga att det tar 10 sekunder att rita upp varje bildruta. Då är det klart, om vi möter någon som har 120 fps, att den personen upptäcker oss först.

Men jag pratar inte enbart om den tid det tar att rita upp en bildruta. Det tar längre tid FÖR MIG att utföra samma rörelse om jag måste anpassa mig till dåligt flyt. Om jag kan utföra rörelsen naturligt utan att behöva tänka på och kompensera för dåligt flyt kan jag utföra den snabbare.

I absolut värsta fall (förutsatt att bägge skärmarna har samma ms och samma input delay, vilket de knappast har) är det en skillnad på 1.6 hundradelar mot 0.8 dvs ifall du slutför rörelsen i exakt samma tidpunkt där en ny frame ritats upp tjänar du 0.8 hundradelar på 120fps. Genomsnittligen tjänar du alltså 0.4 hundradelar och detta är endast ifall vi har en exakt tidpunkt för där rörelsen är slut; i verkligheten finns inga sådanna och 0.8 hundradelar senare är det samma frame som visas på bägge skärmarna. Att säga att det tar längre tid är extremt långsökt och du har ingen vettig grund för vad längre tid innebär, speciellt eftersom ett spel är kontinuerligt blir det ett konstigt argument att föra. Visst, du kommer på average att se första framen med motståndaren inritad 0.4 hundradelar snabbare men eftersom motståndare inte bara uppstår på skärmen (jag antar att vi pratar om vanliga fps-lir) utan oftast är i rörelse är det ett icke-problem.

Sen kan vi ju dessutom ta med att mänsklig reaktionstid varierar mellan 15-30 hundradelar och man inser snabbt att dessa 0.4 hundradelarna från 120fps är obetydligt av ännu fler anledningar.

Kort sagt: sluta tramsa om att det tar längre tid.

Om du inte kan utföra rörelser naturligt på 60fps längre är det väl synd om dig, detta gäller knappast de flesta dock. Med allt detta sagt är det självklart nice med mer flyt men att argumentera för att du skulle prestera bättre pga tidsvinst från 120fps är extremt långsökt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Dell U2311HM är en 60hz skärm med en input delay på 0,6ms. Benq XL2420T är en 120hz skärm med en input delay på 7ms.

Dells skärm är mer än 10 gånger snabbare på rita upp vad som händer i spelet på skärmen än vad det gör på Benqs 120hz motsvarighet.

Det enda du får med 120hz är smidigare animationer då den ritar ut fler bilder på samma tid, men det har inget med hur snabbt den ritar upp vad grafikkortet skickar ut.

Skrivet av Triffid:

I absolut värsta fall (förutsatt att bägge skärmarna har samma ms och samma input delay, vilket de knappast har) är det en skillnad på 1.6 hundradelar mot 0.8 dvs ifall du slutför rörelsen i exakt samma tidpunkt där en ny frame ritats upp tjänar du 0.8 hundradelar på 120fps. Genomsnittligen tjänar du alltså 0.4 hundradelar och detta är endast ifall vi har en exakt tidpunkt för där rörelsen är slut; i verkligheten finns inga sådanna och 0.8 hundradelar senare är det samma frame som visas på bägge skärmarna. Att säga att det tar längre tid är extremt långsökt och du har ingen vettig grund för vad längre tid innebär, speciellt eftersom ett spel är kontinuerligt blir det ett konstigt argument att föra. Visst, du kommer på average att se första framen med motståndaren inritad 0.4 hundradelar snabbare men eftersom motståndare inte bara uppstår på skärmen (jag antar att vi pratar om vanliga fps-lir) utan oftast är i rörelse är det ett icke-problem.

Sen kan vi ju dessutom ta med att mänsklig reaktionstid varierar mellan 15-30 hundradelar och man inser snabbt att dessa 0.4 hundradelarna från 120fps är obetydligt av ännu fler anledningar.

Kort sagt: sluta tramsa om att det tar längre tid.

Om du inte kan utföra rörelser naturligt på 60fps längre är det väl synd om dig, detta gäller knappast de flesta dock. Med allt detta sagt är det självklart nice med mer flyt men att argumentera för att du skulle prestera bättre pga tidsvinst från 120fps är extremt långsökt.

Jag kan inte argumentera mot era uträkningar, men jag kan dela med mig av min egen subjektiva erfarenhet, som inte är baserad på teoretiska kalkyler, utan verkliga upplevelser. Därför vet jag med säkerhet att det är så. Jag kan inte prestera lika bra med 60 fps som med 120.

Menar ni även att man kan spela lika bra med 30 fps? 15? 2? Varför skulle gränsen gå just vid 60? Jag hävdar att högre är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Friterad:

Det är skillnad på behöver och om man kan se någon skillnad på det.
Nej det behöver man inte alls, du spelar inte bättre med 120Hz.

Spelar jag FPS spel och andra spel på 60hz / BF3 blir helt sämst kan inte lira.

Skrivet av HurMycket:

Ja, att använda en mus på vår nya plasma-TV är omöjligt. Och då menar jag OMÖJLIGT. Vi pratar säkert minst 200 ms fördröjning. Min datorskärm, däremot, har troligen märkbart input lag, men jag stör mig inte på det. Har dock inte provat någon gamingskärm.

Okej, "man" behöver inte det, men jag behöver det. Jag spelar betydligt sämre i 60 Hz.

Samma för mig jag testade i tex BF3 och statsen va typ otroligt stor skillnad.

SKULLE aldrig gå tillbaka till 60hz igen NÅGONSIN.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Menar ni även att man kan spela lika bra med 30 fps? 15? 2? Varför skulle gränsen gå just vid 60? Jag hävdar att högre är bättre.

Högre hz är alltid bättre. Men just nu så måste man offra en hel del för att få 120hz i spel och där ligger grafik om man inte har gpu nog snabb, bildkvalitet då det inte finns många IPS paneler med stöd för 120hz och hög input delay för billiga 120hz skärmar.

60hz ligger nog i att konsolerna satte som mål att snabba spel skulle köras på snabbast möjliga tv vilket var 60hz bildfrekvens på NTSC tv. Så som en gyllene regel väljer man ofta att säga att allt under 60 fps är osmidigt även om många klarar av att spela med mycket lägre fps än så bara det är stabil fps.

Jag är rätt säker på att man kan spela bättre på stabila 30fps än 60hz bild som hoppar ner till 40fps med jämna mellanrum. Så ska man satsa på så hög fps som möjligt ska man försöka sikta på så stabil framerate som möjligt för att få en så bra upplevelse som möjligt.
Har du en 120hz skärm men din fps droppar ner till 90? Sätt då en fps cap på 90 så du alltid har stabil fps så du slipper känna av förändringarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Samma för mig jag testade i tex BF3 och statsen va typ otroligt stor skillnad.

SKULLE aldrig gå tillbaka till 60hz igen NÅGONSIN.

Så tänkte jag med när jag satt på min xl2420t..
Men nu när jag kör ips så tänker jag hur f-n kan jag någonsin nöjt mig innan när jag inte hade den upplösning och dom färgerna jag har nu..

Som natt och dag..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Så tänkte jag med när jag satt på min xl2420t..
Men nu när jag kör ips så tänker jag hur f-n kan jag någonsin nöjt mig innan när jag inte hade den upplösning och dom färgerna jag har nu..

Som natt och dag..

Var liknande för mig. Kändes inte värt att lägga så många tusen på grafikkort om man inte kan nyttja den fina grafiken till fullo.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Högre hz är alltid bättre. Men just nu så måste man offra en hel del för att få 120hz i spel och där ligger grafik om man inte har gpu nog snabb, bildkvalitet då det inte finns många IPS paneler med stöd för 120hz och hög input delay för billiga 120hz skärmar.

60hz ligger nog i att konsolerna satte som mål att snabba spel skulle köras på snabbast möjliga tv vilket var 60hz bildfrekvens på NTSC tv. Så som en gyllene regel väljer man ofta att säga att allt under 60 fps är osmidigt även om många klarar av att spela med mycket lägre fps än så bara det är stabil fps.

Jag är rätt säker på att man kan spela bättre på stabila 30fps än 60hz bild som hoppar ner till 40fps med jämna mellanrum. Så ska man satsa på så hög fps som möjligt ska man försöka sikta på så stabil framerate som möjligt för att få en så bra upplevelse som möjligt.
Har du en 120hz skärm men din fps droppar ner till 90? Sätt då en fps cap på 90 så du alltid har stabil fps så du slipper känna av förändringarna.

Sån tur då att jag har en IPS-skärm med 120 Hz och låg input lag (tror jag, för jag märker inget störande) och att mina grafikkort klarar att driva BF3 med hög grafik i 100+ fps. (Dock får jag kraftig microstuttering, men det är inte relevant här.) Och många spel är mycket mindre krävande än BF3 och dras lätt runt i 120 fps av ett grafikkort som de flesta har råd med.

Men vore jag tvungen att välja IPS eller 120 Hz för spel hade jag utan minsta tvekan valt 120 Hz. Jag tycker att skillnaden mellan billig TN och dyr IPS är liten i BF3. (Däremot är det ju stor skillnad i andra sammanhang.)

Väl medveten om att 60 fps är den vedertagna gränsen för flyt. Även medveten om att alla spel är fullt spelbara i 60 fps. Jag tycker dock att det är stor skillnad mot 120 fps i snabba FPS-spel.

Ska prova det där med FPS-cap så fort jag vunnit mot AMD i Slaget Om Renderingstiderna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är mycket mer än färg som spelar roll, det är precis som ljud. Vi är olika kräsna. Kan inte påstå att det är ett problem att ha en skärm för 1.500 kr när man kar en dator för 10.000 kr. Men det kan dock diskuteras vid möjligen 15.000 eller 20.000. Det är en ren prioriteringsfråga.

Precis vilket jag ville komma fram till. Där den stora skaran köper skärmar som knappt duger till vanligt arbete i word, iaf om man tänker infoga en bild.

De där extrema uppdateringsfrekvenserna som de flesta i tråden pratar om så berör det bara en liten skara användare, då dagens skärmar generellt är så bra så att man kan se youtubeklipp eller liknande på dem utan att störa sig så mycket på eftersläpningar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Min LG 42LD450N klarar 60HZ på papperet.
Vad händer om jag skulle höja uppdateringsfrekvensen via grafikkortet, till t.ex 80 eller 90HZ?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag kan inte argumentera mot era uträkningar, men jag kan dela med mig av min egen subjektiva erfarenhet, som inte är baserad på teoretiska kalkyler, utan verkliga upplevelser. Därför vet jag med säkerhet att det är så. Jag kan inte prestera lika bra med 60 fps som med 120.

Komiskt att du anser att din anekdotiska bevisföring innebär någon slags säkerhet anledningen att du inte längre presterar lika bra med 60fps som 120 är med största sannolikhet för att du nu är van vid 120.

Men det är väl ingen som argumenterar mot att högre är bättre. Det är liksom en tautologi; grattis. Det intressanta är ju faktiskt var gränsen (för reella vinster) går och varför skulle den gå vid 60 säger du? varför inte? någonstans går den och det är knappast en slump att man valde 60hz som standard på skärmar eller vad tror du? självklart har det gjorts en betydande mängd studier och forskning på detta och man har valt 60 istället för 30,15 eller 2 eftersom man ansåg vid något tillfälle att det är just där som gränsen går (antagligen var kostnaden också en betydande faktor dock).

Nu börjar vi tappa den röda tråden här dock; vad det var som startade detta var ditt påstående att saker och ting tar längre tid med 60fps vilket är felaktigt (främst för att du inte definierat ramen för vad 'längre tid' innebär och hur det skall mätas), jag håller i stort med dig om de övriga sakerna.

Visa signatur