Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Slänger upp mitt upplägg som jag kör nu och är nöjd med, kanske ger inspiration till någon.

Pass 1:

Bänkpress, 3-5 set
Blandat antal reps, ökar alltid från tidigare pass
Chins 3-5 set
Raka set
Ev. Hantelrodd 3-5 set
6or och uppåt. Har bara hantlar till 50 kg på gymmet så får göra det bästa av situationen
Sidolyft 1-3 set
Kör från 1or till 3or med så tung vikt jag kan men fortfarande strikt. Har hjälpt till som fan med styrkan i axlarna
Preachercurl 1-3 set
Samma upplägg som för sidolyft

Pass 2:

Böj 3-5 set (oftast 3 set)
Blir oftast raka set med ökande vikt per pass. När jag känner att jag inte ökar mer kör jag en deload på 5-10 kg och startar om därifrån. Böjen är jag riktigt klen i och detta har fungerat bra, började på 5or på 80 kg och är nu uppe på 5or på 110 kg.
Mage 3-5 set

Pass 3:

Sittande militärpress 3-5 set
Blandade vikt och reps, försöker alltid att öka smått hela tiden (om de så bara är ett rep från tidigare pass).
Facepulls 3-5 set
Alltid lika många set som i MP:n
Biceps/triceps/sidolyft/trapz, 0-5 set vardera
Mängden set beror på hur sliten jag är. Repsen ligger runt 5-15.

Fjärde dagen är det vila eller konditionsträning/sprintträning. Sen börjar det om igen.

Ganska simpelt, rätt låg volym men hög frekvens. Det är knappast perfekt, men det är både roligt och jag blir större och starkare av det.

Hur långt blir pass 2? Eller är det lång vila?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ursäkta mig om jag har fel tråd, men tänkte jag chansar med frågan ändå. Kan man förvara protein bars i kylen(mer specifikt swebar)? Det står torrt och svalt på förpackningen och det är ju knappast torrt i kylskåpet. Jag brukar köpa i förpackningar av 20 st och har märkt att de i sommar värmen inte mår så bra utav att ligga i ett vanligt skåp.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Nån som vet ifall man vågar ta med en påse vassleprotein till Kina? I handbagaget känns ju dömt att misslyckas men i vanliga kanske?

Ska mellanlanda i Holland med om det nu skulle ha någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ursäkta mig om jag har fel tråd, men tänkte jag chansar med frågan ändå. Kan man förvara protein bars i kylen(mer specifikt swebar)? Det står torrt och svalt på förpackningen och det är ju knappast torrt i kylskåpet. Jag brukar köpa i förpackningar av 20 st och har märkt att de i sommar värmen inte mår så bra utav att ligga i ett vanligt skåp.

Jag gör så nu under sommaren och även jag kör på swebar. Jag lägger dem längst ner i kylen och tar fram en bar i förväg innan jag skall äta den så att det inte blir så kallt och hårt. Fungerar fint för mig

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan12:

Hur långt blir pass 2? Eller är det lång vila?

Runt 45 minuter kanske med uppvärmning, fixa med vikter och allt. Kan tyckas lite, men sprintträningen tar rätt duktigt på benen och höften också.

Resten av passen ligger på dryga timmen. Småövningarna kan man supersetta om man har möjlighet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alexio:

Jag gör så nu under sommaren och även jag kör på swebar. Jag lägger dem längst ner i kylen och tar fram en bar i förväg innan jag skall äta den så att det inte blir så kallt och hårt. Fungerar fint för mig

Lysande, tack.

En annan fråga jag hade är angående scheman, hur ska man dela upp muskelgrupper för 2 dagar/veckan gymträning? Förr tränade jag 3 dagar i veckan uppdelat såhär:

Måndag - Rygg, Triceps
Onsdag - Bröst, Biceps
Fredag - Ben, Axlar

lite drygt 3 övningar per muskelgrupp. Nu har jag börjat simma också då jag vill ha lite kondition inblandat och gör detta 2 dagar i veckan, jag drar även ner på gymmandet till 2 dagar i veckan då det blir för mycket annars i min mening så tänkte ha 3 muskelgrupper per dag så jag inte missar någonting och dra ner övningar per muskelgrupp till 2 så att ett pass tidsmässigt blir detsamma.

Några tips?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Några tips?

Hel- eller halvkropp skulle jag säga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Lysande, tack.

En annan fråga jag hade är angående scheman, hur ska man dela upp muskelgrupper för 2 dagar/veckan gymträning? Förr tränade jag 3 dagar i veckan uppdelat såhär:

Måndag - Rygg, Triceps
Onsdag - Bröst, Biceps
Fredag - Ben, Axlar

lite drygt 3 övningar per muskelgrupp. Nu har jag börjat simma också då jag vill ha lite kondition inblandat och gör detta 2 dagar i veckan, jag drar även ner på gymmandet till 2 dagar i veckan då det blir för mycket annars i min mening så tänkte ha 3 muskelgrupper per dag så jag inte missar någonting och dra ner övningar per muskelgrupp till 2 så att ett pass tidsmässigt blir detsamma.

Några tips?

om du bara kör 2dagar i veckan borde du helt klart köra helkroppspass; finns absolut ingen anledning att dela upp muskelgrupper i din situation. För optimal styrke/muskel-ökning skall man träffa alla muskler minst två gånger i veckan nämnligen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Entusiast

När ni säger halvkropps schema, hur ska jag på ett pass hinna med hela överkroppen? Rygg, bröst, armar, axlar? Och på andra passet är det inte lite väl mycket att spendera 1½ timma på enbart ben?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på en sak. Är det så att man automatiskt lägger på sig muskelmassa med åldern upp till en viss ålder? Har tänkt på att män i 35-45års ålder ofta är större och grövre än yngre killar typ 20-30år. Och då utgår ja såklart inte från att snubben som är 45 har tränat hela livet, utan rent allmänt, säg att han aldrig tränat i sitt liv, men är ändå större vid 45 än han va vid 25. Sorry om det låter flummigt, det är bara en observation jag gjort. Tex min far är större än mig trots att han inte tränar alls lika mkt som jag, han e 52, visst han har lite mage, men tror han knäcker mig ändå i styrka. Jag är 28.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

När ni säger halvkropps schema, hur ska jag på ett pass hinna med hela överkroppen? Rygg, bröst, armar, axlar? Och på andra passet är det inte lite väl mycket att spendera 1½ timma på enbart ben?

Bänk och chins/rodd.

Dock håller jag med triffid att du hellre ska köra helkroppspass om du bara ska styrketräna 2 gånger i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde bröst/triceps passet idag och blir nog att vänja sig lite mer vid att lyfta tungt framöver, körde 65*6 60*9 60*8 och 55*10 så skulle inte kalla det för lyckad RPT men det kommer nog ge sig kanske man kan öka till 70 på första nästa gång så lär resten gå ner också

Blir nog att byta ut handlarna till cable crossen(fortfarande liggandes altenativt sittndes) när det gäller flyesen. Känner dåligt i bröstet men desto mer i rotatorcuffen när jag kör med hantlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Som sagt är det helkroppsupplägg som gäller ifall du endast tränar två dagar. Har du ont om tid är ett exempel:

böj/mark (varannan gång böj varannan gång mark)
Over head press
dip/bänk (vad du känner för)
chin ups (kan bytas mot rows då och då ifall du föredrar det)

har du tid för fler saker lägg på valfri form av flies, curls samt någon form av lateral raise.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hej,
Varit borta från gymscenen mer eller mindre 7-8år så skulle behöva hjälp med att få en liten snabb uppdatering om vad som har hänt i kostillskottsväg?

Sist jag handlade kostillskott var sans v12 turbo the shit.

Vad har hänt senaste åren?
Pre-work out väg har jag lyckas lyckas lista ut at craze är de folk pratar om och verkar vara potent så det är redan beställt.

Även om jag såg att det var kreatin i detta pwo så skulle jag vilja köpa något man använder under icke träningsdagar finns de mer potenta versioner av kreatin ute nu? eller ska jag köpa v12 turbo som funkade kanonbra sist man använde de?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

Tjah en liten tjockare dator nörd här som inte har någon erfarenhet alls, vad är tipset för att gå ner i vikt? Bara gå massor & kombinera lite gymmande? Samtidigt har man ingen erfarenhet i gymmet så man går nog runt helt lost

Permalänk
Medlem
Skrivet av nomis.nosslo:

Tjah en liten tjockare dator nörd här som inte har någon erfarenhet alls, vad är tipset för att gå ner i vikt? Bara gå massor & kombinera lite gymmande? Samtidigt har man ingen erfarenhet i gymmet så man går nog runt helt lost

Typ så. Rör på dig mer, ta lite mindre portioner och försök skippa socker.

Permalänk
Avstängd

Toker: Finns ju en massa olika grejjer (craze, crack, etc) som innehåller en del stims som fungerar, dock har varningsflaggorna för dom varit uppe. Kreatin och koffein är ett gammalt,säkert och billigt kort.

Skrivet av nomis.nosslo:

Som Olegh sa. Styrketräningen är bara positivt för viktnedgången och är helt klart något du borde satsa på. Alla har vi varit lost på gymmet.

Visa signatur

Permalänk

Ok, nå tips & tricks för gymmet eller är det bara höfta ?

Permalänk
Skrivet av nomis.nosslo:

Köp några timmar med en personlig tränare bara så att dom kan visa vad du ska göra rätt.

Vikt däremot har jag läst på olika ställen är mer förknippat med vad du äter än hur du rör på dig, så sluta äta skit helt enkelt, kolla efter bra mat som du kan ändra om till och skär ner på kolhydraterna.

Permalänk
Skrivet av nomis.nosslo:

För att man ska gå ner i vikt måste man bränna mer kalorier än man tar in. Så få i dig mindre kalorier genom att äta mindre pasta, potatis, ris och sådant. Minska även på socker och fett, och för att bränna allt det så spring, gå eller cykla snabbt-rör på dig mycket. För att öka vikt nergången kan du ha en långarmad tröjja på dej så svettas du mer och bränner mer, tänk på att dricka mycket när du svettas och spring inte i långarmad tröjja när det är väldigt varmt ute
Att gymma är också bra för viktnedgång men tänk på att kombinera med motion. Jag kan säga att jag var jävligt lost när jag började på gymmet men jag känner mej hemma på de flesta maskiner nu, men man lär sej ju inget om man inte testar. De flesta gym har så man kan testa en gång gratis så ta dej till närmsta gym och testa en gång, fråga någon där om du känner dej osäker men ofta står det på maskinerna. Känner du någon som brukar gymma kan du ju be han/hon visa dej men annars finns ju pt som ett val, dock kostar det ju en hel del men om du vill gå ner i vikt och va helt säker på de du gör så är det ju ett bra alternativ. Lycka till nu

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk

Hur tycker ni jag ska göra?

Jag är 189 cm lång och väger 80 kilo. har gymmat i ungefär en månad och kört på kaloriunderskott som gjort att jag gått från 85 till 80 kilo. men nu börjar jag känna att jag blir spinkigare istället för att musklerna kommer fram, har lite fett på magen och nedre delen av ryggen men resten av kroppen är vad jag kallar normal. så vad tycker ni jag ska göra Bulka eller deffa och skulle någon kunna fixa ett bra schema ? tänkt gymma 4-6 gånger i veckan mvh Mattedatte 17 år

Vill väl se ut typ såhär kanske lite mer biff

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av MattEDattE:

Jag är 189 cm lång och väger 80 kilo. har gymmat i ungefär en månad och kört på kaloriunderskott som gjort att jag gått från 85 till 80 kilo. men nu börjar jag känna att jag blir spinkigare istället för att musklerna kommer fram, har lite fett på magen och nedre delen av ryggen men resten av kroppen är vad jag kallar normal. så vad tycker ni jag ska göra Bulka eller deffa och skulle någon kunna fixa ett bra schema ? tänkt gymma 4-6 gånger i veckan mvh Mattedatte 17 år

Vill väl se ut typ såhär kanske lite mer biff

http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/1179917.jpg

hoppas du inte är seriös, du har gymmat en månad och ska se ut som han?
Ät ordentligt och ingen jävla viktminskningsmetod så ska det nog bli bra, bara du gymmar hårt och inte äter för mycket onyttigt.

Det här ''schemat'' kör jag på
Måndag: bröst, triceps
Tisdag: rygg, biceps
Onsdag: axlar, mage
Torsdag: vila
Fredag: Biceps, triceps
Lördag: vila
Söndag: ben, mage
Det här ee inget riktigt schema men där har du iaf muskelgrupperna.
För att hitta bra övningar så kan du kolla igenom tråden så hittar du massor men tre övningar som många brukar ha som grund är bänkpress, marklyft och knäböj. Om du inte är van vid dessa övningar så ha någon som står jämte eller bakom och kollar så du gör rätt.

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Skrivet av jackeek_the_bull:

hoppas du inte är seriös, du har gymmat en månad och ska se ut som han?
Ät ordentligt och ingen jävla viktminskningsmetod så ska det nog bli bra, bara du gymmar hårt och inte äter för mycket onyttigt.

Det här ''schemat'' kör jag på
Måndag: bröst, triceps
Tisdag: rygg, biceps
Onsdag: axlar, mage
Torsdag: vila
Fredag: Biceps, triceps
Lördag: vila
Söndag: ben, mage
Det här ee inget riktigt schema men där har du iaf muskelgrupperna.
För att hitta bra övningar så kan du kolla igenom tråden så hittar du massor men tre övningar som många brukar ha som grund är bänkpress, marklyft och knäböj. Om du inte är van vid dessa övningar så ha någon som står jämte eller bakom och kollar så du gör rätt.

Menade att jag vill se ut som han sen inte att jag skulle gjort det efter en månad på gymmet .

och räkna lite fel har gymmat i 3 månader och jag är van vid de övningarna är inte helt bakom flötet men tack för informationen i allafall.

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Jag har tidigare kört axlar/bicep, bröst/tricep, rygg/mage och ben. Har funderat på att byta till rygg/traps/bicep, bröst/axlar/tricep och ben/mage. Är det en fördel att köra muskelgrupperna fler än en gång i veckan eller är det onödigt och musklerna hinner inte återhämta sig.

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieldstream:

Jag har tidigare kört axlar/bicep, bröst/tricep, rygg/mage och ben. Har funderat på att byta till rygg/traps/bicep, bröst/axlar/tricep och ben/mage. Är det en fördel att köra muskelgrupperna fler än en gång i veckan eller är det onödigt och musklerna hinner inte återhämta sig.

Det går inte att svara på! Det beror på hur hårt du tränar i första hand vill jag påstå. Jag personligen fick ut mer av att köra en muskelgrupp per pass och var 12:e dag än var 7:e dag.

Jag märker att du nu går i fällan att andra sitter på svaren men i vissa fall (som det här) är det bara du som kan hitta vad som fungerar och är lämpligast för dig. Är du sugen, prova. Ger det dig sämre resultat då är det fel för dig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har erfarenhet av rehabilitering efter axeloperation? Eller bara lite inspiration kanske. Jag lyfte i flera år och struntade lite halvt i diverse varningstecken med ilande i axlarna. Det har tagit flera år bara att få komma till operation (acromioplastik).

Läkningen går väl egentligen bra såvitt man kan avgöra just nu (ca 10 veckor efter operation). Nästa axel kommer också opereras om den första axeln blir bra, men det är först aktuellt efter nyår.

Jag är väl egentligen bara ute efter lite inspiration. Försöker köra på den träning jag kan samt rehabilitera axeln långsamt och försiktigt, men ibland blir man bara jävligt trött på att "vänta" ut en skada.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fieldstream:

Är det en fördel att köra muskelgrupperna fler än en gång i veckan eller är det onödigt och musklerna hinner inte återhämta sig.

Högre frekvens tycks vara en fördel, speciellt för nybörjare. Det viktigaste är dock progressionen, att man ökar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Periodisk fasta - Någon som har koll på detta?
Funderar på köra en 16/8 variant men käkar just nu lchf och funderar på om de fortfarnade är möjligt att göra samma leangains som de som käkar kolhydrater?

Kolhydrater är ju inte essensiella så bör väl gå lika bra bygga utan dom?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Byt ut skullcrusher mot denna övningen istället, mycket bättre. http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.htm...

Får man fråga varför? Bortsett från att det kanske är mindre ansträngande för armbågslederna.

Borde inte den övningen vara mer påfrestande för axlarna?

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toker!!!:

Periodisk fasta - Någon som har koll på detta?
Funderar på köra en 16/8 variant men käkar just nu lchf och funderar på om de fortfarnade är möjligt att göra samma leangains som de som käkar kolhydrater?

Kolhydrater är ju inte essensiella så bör väl gå lika bra bygga utan dom?

Jag skulle vilja påstå att du inte kommer bygga lika bra. Kolhydrater må inte vara essentiellt, men det behövs för att träna maximalt. Sämre träning = sämre gains, för att vara kortfattad.

Skrivet av Samus:

Får man fråga varför? Bortsett från att det kanske är mindre ansträngande för armbågslederna.

Borde inte den övningen vara mer påfrestande för axlarna?

Påfrestar armbågarna mindre som sagt och tar på hela triceps (alla tre huvudena). Att föra bak axlarna är något man vill eftersträva.

Samt en till anledning; tänk på vad övningen faktiskt heter.

Visa signatur