Fristående strömförsörjning till Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Fristående strömförsörjning till Raspberry Pi

Jag tänkte låta min Pi skicka väderdata men vill inte ha den ansluten till vägguttag eftersom huset är känsligt för åskväder. Funderar på vad som krävs för att försörja Pi + SIM-kortsdongel. Kan man använda ett bilbatteri t.ex.? Nån som har några kloka synpunkter?

Permalänk
Medlem

Såg en som körde sin genom en solcell, kan dock inte komma med någon länk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

om du har tillgång till 220v kan du köra på ups? kanske lite dyrt dock :/

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenp:

Jag tänkte låta min Pi skicka väderdata men vill inte ha den ansluten till vägguttag eftersom huset är känsligt för åskväder. Funderar på vad som krävs för att försörja Pi + SIM-kortsdongel. Kan man använda ett bilbatteri t.ex.? Nån som har några kloka synpunkter?

Bilbatteri känns väldigt mycket överdimensionerat. Kanske något mindre MC batteri + valfri 12 till 5V spänningsomvandlare. kompletera med en solcell åxå så behöver du inte ladda det heller. Men det kostar ganska mycket för att driva en liten RPi.

Begagnad ups funkar åxå, och då kan du klara datorn åxå om du har problem med åska. Man kan dessutom få tag på dem riktigt billigt.

Kan inte komma på något mer just nu. Men det finns säkert något annat bra sätt.

Mvh
Mattias

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du vill göra det simpelt så finns det ju 5v-pack för laddning av mobiler osv.
Då krävs det ju bara en passande kabel.

Om du kan bygga lite själv så finns det ju inget som direkt hindrar dig. Använd bilbatteri eller vad du nu än vill.

Frågan är dock hur du hade tänkt hålla allt laddat?
Kabel som du rycker ut om det blir dåligt väder?

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback. Solcellsalternativet har jag ju sett tidigare men inte tänkt på alternativet att ladda batteripacken så. Klockren idé, tack för länken - bara att beställa

Permalänk
Medlem

Kolla på dx.com, där finns gott om solcellsbatteripaket

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Here you go!

2 600mA (6.8h användning)
http://dx.com/p/solar-powered-2600mah-rechargeable-battery-pa...

5 000mA (13.1h användning)
http://dx.com/p/5000mah-portable-solar-powered-mobile-power-b...

10 000mA (26.2h anvädning)
http://dx.com/p/10000mah-1-5w-compact-universal-portable-sola...

Tiderna är beräknade med förutsättningen att de inte laddar upp sig själv. Om det skulle laddas så förlängs användningstiden avsevärt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Alla solcellsdrivna batteripack för mobiler som jag hittat ger bara ca 500 mA. Jag tror det krävs minst 1000 mA för för rpi + dongel. Har läst en del om att SD-kortet kan få problem om det är för lite strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenp:

Alla solcellsdrivna batteripack för mobiler som jag hittat ger bara ca 500 mA. Jag tror det krävs minst 1000 mA för för rpi + dongel. Har läst en del om att SD-kortet kan få problem om det är för lite strömförsörjning.

Det beror bara på hur länge du vill köra din RPi, om den drar 100mA/h så kan du alltså köra den i 5h på 500mA.
Här finns det ett inlägg om en som gjort beräkningar på RPi's strömförbrukning.
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6050

Hans drar mellan 2 watt till 3 watt.

Det betyder att den drar ca 381 mA/h. Alltså kan du köra på ett batteripack (500mA), som inte laddar upp sig självt, i strax över en timme.
Det finns dock mycket större batteripack, t.ex. de som jag länkade ovanför. Det finns dock folk som tvivlar på att det är 2600mA bland reviewsen!

edit:
Jag har lagt till lite fler länkar ovan.
Tyvärr så verkar det som om solceller på dessa batteripack inte kan leverera så mycket ström som behövs för att RPin ska hinna ladda ur batteriet.
Det flesta ger bara 200-300mA som teoretisk maxgräns. Det skulle alltså betyda att RPin drar mer ström än vad som kan laddas.

Alternativet är att köpa ett batteripack som är uppladdningsbart(solcell) och sen kanske köpa en extern solcell som kan leverera mer och koppla denna parallelt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det beror bara på hur länge du vill köra din RPi, om den drar 100mA/h så kan du alltså köra den i 5h på 500mA.
Här finns det ett inlägg om en som gjort beräkningar på RPi's strömförbrukning.
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6050

Hans drar mellan 2 watt till 3 watt.

Det betyder att den drar ca 381 mA/h. Alltså kan du köra på ett batteripack (500mA), som inte laddar upp sig självt, i strax över en timme.
Det finns dock mycket större batteripack, t.ex. de som jag länkade ovanför. Det finns dock folk som tvivlar på att det är 2600mA bland reviewsen!

edit:
Jag har lagt till lite fler länkar ovan.
Tyvärr så verkar det som om solceller på dessa batteripack inte kan leverera så mycket ström som behövs för att RPin ska hinna ladda ur batteriet.
Det flesta ger bara 200-300mA som teoretisk maxgräns. Det skulle alltså betyda att RPin drar mer ström än vad som kan laddas.

Alternativet är att köpa ett batteripack som är uppladdningsbart(solcell) och sen kanske köpa en extern solcell som kan leverera mer och koppla denna parallelt!

Jättetack för dina klargöranden. Nu får jag tänka och leta lite mer. Ska först få igång den på plats och lira med väderstationen sen blir det strömförsörjningsutredning.

Permalänk
Medlem

Ska faktiskt springa bort till Kjell och köpa en RPi nu! Blev så sugen på att mecka ihop något kul. Vet dock inte vad än!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Ska faktiskt springa bort till Kjell och köpa en RPi nu! Blev så sugen på att mecka ihop något kul. Vet dock inte vad än!

Det ÄR kul med lite elektronisk mekanolek.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill bygga något själv så undrar jag om man kan ha tex en sån här https://www.24.se/extra-8400mah-backup-batteri--2x-usb-p-2254...

inkopplad i väggen konstant, få nog med ström för rasberryn ut och att batteriet tar över när det blir strömavbrott. frågan är om den tar in och ut ström samtdigt. de där solpanerna skulle jag också vilja veta det om.