144 Hz, 27" VG278HE – ingen pixelgaranti

Permalänk
Medlem

144 Hz, 27" VG278HE – ingen pixelgaranti

Produktlänk: http://www.asus.se/Display/LCD_Monitors/VG248QE/30 dagars pixelgaranti som inte är en garanti?

Detta skrev jag till er på Facebook den 9:e juni:
Efter att ha varit en nöjd användare av ASUS produkter under många år och har precis uppgraderat min PC med nya ASUS komponenter. Efter att ha rekommenderat ASUS-produkter (datorer/datorkomponenter) som återförsäljare före andra märken är det nu dags för mig att tänka om!

I veckan som gått köpte jag även en 27" 144hz datorskärm VG278HE för 4000kr som visade sig ha en död pixel direkt ur kartong. Efter att ha googlat runt och hittat att ni har 30 dagars pixelgaranti enligt denna länk

http://www.asus.se/Notebooks/Features/30_Days_Bright_Dot_Retu...

så kontaktade jag er support. Enligt supporten så omfattades inte min skärm av denna garanti! Jag upplever ert budskap om pixelgaranti att den gäller alla era produkter eftersom ni inte har specificerat vilka modeller som ingår och vilka som inte ingår.

En datorskärm framtagen för spel för 4000kr utan pixelgaranti borde inte ha gått igenom kvalitetskontrollen innan skeppning med ett pixelfel.

För mig räcker det med en störande pixel som är död på en skärm för 4000kr för att jag inte ska bli nöjd och inte acceptera detta.

Sen att supporten är inte alls intresserad av att hjälpa mig känns som ett slag under bältet.

Kommentarer jag fått av andra är att jag skulle ha köpt en Samsung skärm. Skall det vara så? Är det bara de som har pixelgaranti?

Jag kommer definitivt att ta med mig denna upplevelse som jag har haft med mitt privata ärende när jag i fortsättningen funderar att rekommendera era produkter som återförsäljare.

Tillägg: Fick svar av Anders på Asus den 18:e
Hej Ivve, jag får ursäkta sent svar. Det är egentligen en kollega som ska svara på detta då det är hans produktområde men då han verkar ha missat ditt inlägg hoppar jag in. Länken du refererar till gäller klart och tydligt bärbara datorer men det är självklart beklagligt att du har råkat ut för en död pixel. Jag är osäker på hur garantin ser ut för din skärm och rekommenderar därför att du mallar vår support då de som sitter på mailsupporten vet vad som gäller. Telefonsupporten kan våra bärbara produkter men tyvärr är de inte helt uppdaterade på t ex skärmar. Mvh, ASUS Anders.

OBS! texten om bärbara datorer tillkom på er hemsida efter att det uppmärksamades förmodligen av Anders.

Hur som helst. Jag frågade Anders till vilken mailadress man kan vända sig men har fortfarande inte fått något svar.

Nu är det upp till er att visa ert intresse.

Rubriken korrigerad på begäran.
Permalänk

Tycker det är extremt dåligt av Asus att garantin inte gäller för pixelfel. Jag vet att det är många som inte har pixelgaranti och det stör mig något makalöst. Att man köpt något som visar sig ha tydliga fel direkt ur lådan är hur dåligt som helst... Det är verkligen bortom mig hur detta ens är okej enligt er policy. Usch och fy!

Edit: Funderar nämligen själv på att köpa 144 Hz panelen men vågar inte riskera 4000 kronor på något som kanske redan är trasigt...

Edit 2: Jag är mycket väl medveten om att garantin gäller om minst x antal pixlar är trasiga! Men det räcker att en pixel inte fungerar som den ska för att hela skärmen ska bli oanvändbar.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk

Jag har inte lyckats få någon tillverkare att ta pixelfel på garantiärende, hade en Apple-skärm för ett gäng år sedan som hade fyra pixlar på olika delar av skärmen döda eller stuck men de tyckte inte att det täcktes förrän fler hade dött. Lite imponerad att att skärmen ska leva än idag (enligt min bror som använt den senast) men det är ju sjukt störande med en enda död pixel oavsett var den är.

Det går ofta, som privatkund, att reklamera varor med pixelfel som uppträder strax efter köpet. Det är egentligen det bästa skyddet mot pixelfel för konsumenter i Sverige tror jag. Att någon tillverkare själv skulle täcka enstaka död pixel ens i DOA-fall känns osannolikt, tyvärr. Hade blivit glad om Asus kunde motbevisa det antagandet.

Edit:

Kollade lite av nyfikenhet på garanti för just den här skärmen, VG248QE. Det verkar som att den ska täckas av Asus ZBD eller Zero Bright Dot-policy.
Läs mer om detta här http://support.asus.com/warranty.aspx?SLanguage=en&p=13&s=26&...
Jag känner inte att du har preciserat vilket beteende din döda pixel har, men jag gissar på att den är mörk?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem

Varför säljs det inte specifika billiga modeller som garanterar en viss icke-perfekt nivå av pixelfel? Lägg till ett b,c,d i slutet på namnet för att visa hur illa det är.
Man slipper slänga defekta paneler, man slipper blanda defekta och fullt fungerande paneler i samma serie och få klagomål, konsumenterna slipper överraskningar, och kan få en billigare panel om man medvetet väljer att få leva med trasiga pixlar.

Permalänk

Jag skulle också vilja tillägga att – förutom möjligen i tillämpning som jag inte kan veta så mycket om – så har Asus bättre pixelgaranti på bildskärmar än Samsung, som tycker att upp till 7 är okej. http://www.samsung.com/my/support/warranty/warrantyInformatio...

Jag tenderar att rekommendera skärmar från Samsung, men jag kanske hade rekommenderat Asus om jag bara haft tillfälle att testa dem.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem

Hej

Kul att fler känner som en själv. Nja det käns inte roligt att iingen bryr sig. Köpte via dustin via jobbet, via dustin hade jag inget skydd eftersom de går bara på att den är köpt av företag punkt slut. Det är en grön starklysande pixel. Har provat trigga igång den med olika program dock har jag inte vågat trycka på skärmen med en penna som vissa gör på youtube. Surt men skärmen är riktigt bra. Synd att de har snålat på anslutningar. Ingen displayportkabel, käns surt att behöva köra DVI. Ananrs är den väldigt plastig och käns billig. Jämför man med Apple LEd CInema Display så är kvalitén som natt och dag. En viktigt sak att nämna är att denna skärm är inte att rekommendera för mörkare spel så som Metro, senaste Far Cry mfl. BF3 funkar klockrent.

Kan leva med allt de har sparat in på allt som övriga dyra skärmar har men att de är helt nochalanta och skiter i mig som kund och dessutom jobbar återförsäljare så skadar nog mer sig själva. Jag säljer 10 datorer i veckan så nog kan de påverkas om de behandlar fler på detta vis.

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

Det är en grön starklysande pixel.

I så fall – och antagande att jag förstått det rätt att ZBD gäller för den här modellen – så borde det ju inte vara några problem med policy för support att ge dig ett RMA-ärende på detta, Dustin fixar sådana ärenden även för företagsköp så du kan behöva gå genom dem först för att tillverkaren ska kunna ta över ärendet.

Trist att en död pixel ska behöva skapa så mycket onödigt krångel.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem

Hej

Skrivet av Tigrinnan:

I så fall – och antagande att jag förstått det rätt att ZBD gäller för den här modellen – så borde det ju inte vara några problem med policy för support att ge dig ett RMA-ärende på detta, Dustin fixar sådana ärenden även för företagsköp så du kan behöva gå genom dem först för att tillverkaren ska kunna ta över ärendet.

Trist att en död pixel ska behöva skapa så mycket onödigt krångel.

När jag ringer / kontaktar Dustin så vägrar de hjälpa mig. Asus telefonsupport meddelar att min skärm omfattas ej av pixelgarantin. Längre än så kommer jag inte. Jag har hand om RMA på mitt jobb så jag vet hur man går tillväga men ingen vill hjälpa mig tyvärr.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka säg att du inte är nöjd med produkten! Att produkten inte uppfyller dina krav.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Hjälpsam

Enligt ISO 13406-2-standarden får det finnas vissa döda/stuck pixlar utan att varan räknas som defekt.

Bästa sättet att hantera döda pixlar om tillverkare inte har nolltolerans-garanti (som en del proffsskärmar har) är helt enkelt att använda sig av distansköplagens ångerrätt. Det är sällan man råkar ut för kassa pixlar och stå för den extra frakten det innebär med ångerköp är en OK kompromiss.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Enligt Dustin så har inte företag samma ångerrätt med mera om man handlar som företag. Jag fick inte heller reklamera produkten som jag är missnöjd med utan enligt de skulle jag kontakta asus. Förstår ni vilken sits man sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har köpt den för privat bruk, men via ett företag, ta saken med det företaget då (troligen där du jobbar).
Du har ett kvitto på köpet och reklamerar skärmen dit. Problemet löst.

Sen får företaget lösa det.

Som återförsäljare borde du veta det, trasig produkt lämnas oftast till återförsäljaren. Som återförsäljare har man ju även helt andra "regler" när man köper av dist. Du ska vända dig till Asus som återförsäljare, inte som privatperson. (och eftersom du säljer Asus till kunder så kan du ju dra upp försäljningen, kanske med siffror.. ja osv)

Hoppas iaf att det löser sig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

Enligt Dustin så har inte företag samma ångerrätt med mera om man handlar som företag. Jag fick inte heller reklamera produkten som jag är missnöjd med utan enligt de skulle jag kontakta asus. Förstår ni vilken sits man sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, ångerrätt och reklamation får du ju tyvärr inte som företag, varken konsumentköpslag eller distansköpslag gäller. Däremot så måste de ju hantera garantiärendet? Det är typ det enda du har kvar när du köpt den som företag.

Jag har då inte råd att köpa in driftkritisk hårdvara via företaget, så köper man ju bara oviktiga leksaker.
En bra sak kan vara att köpa saker privat och sedan låta företaget stå för det som utlägg, men det passar sig kanske inte för just en gamingskärm.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem

Tack

Tack till alla som engagerar sig. Eftersom det är en vara som vi inte lagerför och som jag har beställt för eget bruk så är det jag som måste sköta det då det är en liten firma som jag jobbar på räknat i antal anställda (4st). Garanti har jag inte pga pixelfel. Jag har garanti om den lägger av mm. Så jag kan inte reklamera den. Jag sitter i sjön. Det jag har lärt mig att man alltid skall handla som privatperson. Kommer försöka kontakta ASUS som återförsäljare så får vi hoppas att jag lyckas.

Tips för köpare av sån skärm eller liknande. Kolla pixelgarantin, lita ändå inte fullt ut på tillverkaren. Öppna och testa skärmen i butiken och kolla om det finns döda pixlar. För då har du inte genomfört något köp ännu. Är säljaren ointresserad av att hjälpa dig, sök upp en ny eller gå till en annan butik. DU har ärtt att öppna och testa produkten utan att vara skyldig till att slutföra köpet.

Permalänk

Låter som helt rätt taktik, även om det tyvärr är lika cynisk som mig.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför säljs det inte specifika billiga modeller som garanterar en viss icke-perfekt nivå av pixelfel? Lägg till ett b,c,d i slutet på namnet för att visa hur illa det är.
Man slipper slänga defekta paneler, man slipper blanda defekta och fullt fungerande paneler i samma serie och få klagomål, konsumenterna slipper överraskningar, och kan få en billigare panel om man medvetet väljer att få leva med trasiga pixlar.

Jag skulle tro att det i det närmaste vore självmord att vara först med ett sånt upplägg. Det skulle uppskattas av insatta som är villiga att betala mer men de enda modellerna som skulle vara konkurrenskraftigt prissatta vore ju då "andrasortering", vilket antagligen skulle innebära att många fler (de flesta har tyvärr ingen koll på vad de köper) blir missnöjda och både tjafsar och talar illa om varumärket.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ivve_v:

Produktlänk: http://www.asus.se/Display/LCD_Monitors/VG248QE/30 dagars pixelgaranti som inte är en garanti?

Detta skrev jag till er på Facebook den 9:e juni:
Efter att ha varit en nöjd användare av ASUS produkter under många år och har precis uppgraderat min PC med nya ASUS komponenter. Efter att ha rekommenderat ASUS-produkter (datorer/datorkomponenter) som återförsäljare före andra märken är det nu dags för mig att tänka om!

I veckan som gått köpte jag även en 27" 144hz datorskärm VG278HE för 4000kr som visade sig ha en död pixel direkt ur kartong. Efter att ha googlat runt och hittat att ni har 30 dagars pixelgaranti enligt denna länk

http://www.asus.se/Notebooks/Features/30_Days_Bright_Dot_Retu...

så kontaktade jag er support. Enligt supporten så omfattades inte min skärm av denna garanti! Jag upplever ert budskap om pixelgaranti att den gäller alla era produkter eftersom ni inte har specificerat vilka modeller som ingår och vilka som inte ingår.

En datorskärm framtagen för spel för 4000kr utan pixelgaranti borde inte ha gått igenom kvalitetskontrollen innan skeppning med ett pixelfel.

För mig räcker det med en störande pixel som är död på en skärm för 4000kr för att jag inte ska bli nöjd och inte acceptera detta.

Sen att supporten är inte alls intresserad av att hjälpa mig känns som ett slag under bältet.

Kommentarer jag fått av andra är att jag skulle ha köpt en Samsung skärm. Skall det vara så? Är det bara de som har pixelgaranti?

Jag kommer definitivt att ta med mig denna upplevelse som jag har haft med mitt privata ärende när jag i fortsättningen funderar att rekommendera era produkter som återförsäljare.

Tillägg: Fick svar av Anders på Asus den 18:e
Hej Ivve, jag får ursäkta sent svar. Det är egentligen en kollega som ska svara på detta då det är hans produktområde men då han verkar ha missat ditt inlägg hoppar jag in. Länken du refererar till gäller klart och tydligt bärbara datorer men det är självklart beklagligt att du har råkat ut för en död pixel. Jag är osäker på hur garantin ser ut för din skärm och rekommenderar därför att du mallar vår support då de som sitter på mailsupporten vet vad som gäller. Telefonsupporten kan våra bärbara produkter men tyvärr är de inte helt uppdaterade på t ex skärmar. Mvh, ASUS Anders.

OBS! texten om bärbara datorer tillkom på er hemsida efter att det uppmärksamades förmodligen av Anders.

Hur som helst. Jag frågade Anders till vilken mailadress man kan vända sig men har fortfarande inte fått något svar.

Nu är det upp till er att visa ert intresse.

Mail-supporten nås härifrån: https://www.facebook.com/asussverige/app_487041304693813
Vad gäller länken du hänvisar till för 30-dagars pixelgaranti så avslöjar URL:n att den avser "notebooks".

Skrivet av Tigrinnan:

Jag har inte lyckats få någon tillverkare att ta pixelfel på garantiärende, hade en Apple-skärm för ett gäng år sedan som hade fyra pixlar på olika delar av skärmen döda eller stuck men de tyckte inte att det täcktes förrän fler hade dött. Lite imponerad att att skärmen ska leva än idag (enligt min bror som använt den senast) men det är ju sjukt störande med en enda död pixel oavsett var den är.

Det går ofta, som privatkund, att reklamera varor med pixelfel som uppträder strax efter köpet. Det är egentligen det bästa skyddet mot pixelfel för konsumenter i Sverige tror jag. Att någon tillverkare själv skulle täcka enstaka död pixel ens i DOA-fall känns osannolikt, tyvärr. Hade blivit glad om Asus kunde motbevisa det antagandet.

Edit:

Kollade lite av nyfikenhet på garanti för just den här skärmen, VG248QE. Det verkar som att den ska täckas av Asus ZBD eller Zero Bright Dot-policy.
Läs mer om detta här http://support.asus.com/warranty.aspx?SLanguage=en&p=13&s=26&...
Jag känner inte att du har preciserat vilket beteende din döda pixel har, men jag gissar på att den är mörk?

Skrivet av Ivve_v:

Kul att fler känner som en själv. Nja det käns inte roligt att iingen bryr sig. Köpte via dustin via jobbet, via dustin hade jag inget skydd eftersom de går bara på att den är köpt av företag punkt slut. Det är en grön starklysande pixel. Har provat trigga igång den med olika program dock har jag inte vågat trycka på skärmen med en penna som vissa gör på youtube. Surt men skärmen är riktigt bra. Synd att de har snålat på anslutningar. Ingen displayportkabel, käns surt att behöva köra DVI. Ananrs är den väldigt plastig och käns billig. Jämför man med Apple LEd CInema Display så är kvalitén som natt och dag. En viktigt sak att nämna är att denna skärm är inte att rekommendera för mörkare spel så som Metro, senaste Far Cry mfl. BF3 funkar klockrent.

Kan leva med allt de har sparat in på allt som övriga dyra skärmar har men att de är helt nochalanta och skiter i mig som kund och dessutom jobbar återförsäljare så skadar nog mer sig själva. Jag säljer 10 datorer i veckan så nog kan de påverkas om de behandlar fler på detta vis.

Skrivet av Tigrinnan:

I så fall – och antagande att jag förstått det rätt att ZBD gäller för den här modellen – så borde det ju inte vara några problem med policy för support att ge dig ett RMA-ärende på detta, Dustin fixar sådana ärenden även för företagsköp så du kan behöva gå genom dem först för att tillverkaren ska kunna ta över ärendet.

Trist att en död pixel ska behöva skapa så mycket onödigt krångel.

Skrivet av Ivve_v:

När jag ringer / kontaktar Dustin så vägrar de hjälpa mig. Asus telefonsupport meddelar att min skärm omfattas ej av pixelgarantin. Längre än så kommer jag inte. Jag har hand om RMA på mitt jobb så jag vet hur man går tillväga men ingen vill hjälpa mig tyvärr.

Skrivet av Ivve_v:

Tack till alla som engagerar sig. Eftersom det är en vara som vi inte lagerför och som jag har beställt för eget bruk så är det jag som måste sköta det då det är en liten firma som jag jobbar på räknat i antal anställda (4st). Garanti har jag inte pga pixelfel. Jag har garanti om den lägger av mm. Så jag kan inte reklamera den. Jag sitter i sjön. Det jag har lärt mig att man alltid skall handla som privatperson. Kommer försöka kontakta ASUS som återförsäljare så får vi hoppas att jag lyckas.

Tips för köpare av sån skärm eller liknande. Kolla pixelgarantin, lita ändå inte fullt ut på tillverkaren. Öppna och testa skärmen i butiken och kolla om det finns döda pixlar. För då har du inte genomfört något köp ännu. Är säljaren ointresserad av att hjälpa dig, sök upp en ny eller gå till en annan butik. DU har ärtt att öppna och testa produkten utan att vara skyldig till att slutföra köpet.

Enligt länken som Tigrinnan postade, den här [länk], så står det att DOA-tiden ligger på 7 dagar räknat från dagen man tar emot produkten. Vilket innebär att fel som finns på skärmen direkt ur lådan kan anmälas på rma.asus.se för utbyte. Pixelpolicyn för VG248QE tillåter max 3 st ljusa/lysande pixlar. Kan du se om det endast är 1 grön pixel, eller om det är fler i ett kluster?

Sen så måste jag också fråga om din skärm är en 27" VG278H eller VG278HE, och inte en VG248QE som är en 24"? Samma pixelpolicy gäller för dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle tro att det i det närmaste vore självmord att vara först med ett sånt upplägg. Det skulle uppskattas av insatta som är villiga att betala mer men de enda modellerna som skulle vara konkurrenskraftigt prissatta vore ju då "andrasortering", vilket antagligen skulle innebära att många fler (de flesta har tyvärr ingen koll på vad de köper) blir missnöjda och både tjafsar och talar illa om varumärket.

Oavsett pris eller sortering av produkter så borde ett företag ta ett ansvar för deras produkter. Speciellt produkter som kostar en bra slant och endast kan användas i ett specifikt område.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Mail-supporten nås härifrån: https://www.facebook.com/asussverige/app_487041304693813
Vad gäller länken du hänvisar till för 30-dagars pixelgaranti så avslöjar URL:n att den avser "notebooks".

Enligt länken som Tigrinnan postade, den här [länk], så står det att DOA-tiden ligger på 7 dagar räknat från dagen man tar emot produkten. Vilket innebär att fel som finns på skärmen direkt ur lådan kan anmälas på rma.asus.se för utbyte. Pixelpolicyn för VG248QE tillåter max 3 st ljusa/lysande pixlar. Kan du se om det endast är 1 grön pixel, eller om det är fler i ett kluster?

Sen så måste jag också fråga om din skärm är en 27" VG278H eller VG278HE, och inte en VG248QE som är en 24"? Samma pixelpolicy gäller för dem.

HE är modellen. Har endast en grön nästan mitt i skärmen.

Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Pixelpolicyn för VG248QE tillåter max 3 st ljusa/lysande pixlar. Kan du se om det endast är 1 grön pixel, eller om det är fler i ett kluster?

Bara för att jag är nyfiken, hur hittar man information om vilken policy som gäller för skärmen? (Av de tre listade) Står kanske bara i garantiinformationen som kommer med produkten?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigrinnan:

Bara för att jag är nyfiken, hur hittar man information om vilken policy som gäller för skärmen? (Av de tre listade) Står kanske bara i garantiinformationen som kommer med produkten?

http://support.asus.com/warranty.aspx?SLanguage=en&p=13&s=26&... om det var VG278HE du faktiskt pratade om.

http://support.asus.com/warranty.aspx?SLanguage=en&p=13&s=26&... om det var VG248QE

Eller ja, det du undrar är förstås vilka modeller som är ZBD respektive annat?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ivve_v:

HE är modellen. Har endast en grön nästan mitt i skärmen.

Pixelpolicyn för din skärm tillåter tyvärr upp till 3 lysande pixlar. Googla fram en svart bild och prova att trycka lätt på pixeln med en fingertopp, och inte med hårda objekt som du sett på YouTube-videor. I många fall kan kristallen i pixeln vända sig rätt igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om DOA och modell

Modellen ser du i rubriken på tråden. Fick inte reklamera den som DOA hos Dustin pga att skärmen fungerade. Samma sak sa ASUS Telefonsupport. Skärmen måste vara död enligt båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Pixelpolicyn för din skärm tillåter tyvärr upp till 3 lysande pixlar. Googla fram en svart bild och prova att trycka lätt på pixeln med en fingertopp, och inte med hårda objekt som du sett på YouTube-videor. I många fall kan kristallen i pixeln vända sig rätt igen.

Har provat med allt utom att slå/peka med hårda saker på skärmen. Har t.o.m betalat för program som är gjorda för att aktivera döda pixlar. Inget hjälper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigrinnan:

Bara för att jag är nyfiken, hur hittar man information om vilken policy som gäller för skärmen? (Av de tre listade) Står kanske bara i garantiinformationen som kommer med produkten?

Skrivet av evil penguin:

http://support.asus.com/warranty.aspx?SLanguage=en&p=13&s=26&... om det var VG278HE du faktiskt pratade om.

http://support.asus.com/warranty.aspx?SLanguage=en&p=13&s=26&... om det var VG248QE

Eller ja, det du undrar är förstås vilka modeller som är ZBD respektive annat?

Det är bara PA- och PB-modellerna som ha ZBD, resterande serier tillåter upp till 3 ljusa rep- 5 mörka pixlar.

Visa signatur
Permalänk

Därför jag alltid köper Dell skärmar för då vet jag jag kan få den utbytt utan massa tjafs om jag ej är nöjd. Varit med om samma problem dock med en Benq 2411T så sålde den istället och även en annan äldre samsung skärm som hade 3 döda pixlar dom vägra byta.

Men håller helt med dom borde ta mer ansvar så dom är korrekta eller börja med någon märkning så man vet om det "finns" chans eller dom är helt fria från pixel fel.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Till Caroline:

Er policy betyder alltså, vi har skitdålig kvalitéts kontroll för våra produkter och du får skylla dig själv som väljer att ta den risken när du handlar våra produkter? Rätta mig om jag har fel.

Skulle ha följt råden jag fick och köpt en Samsung skärm alltså.

Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Det är bara PA- och PB-modellerna som ha ZBD, resterande serier tillåter upp till 3 ljusa rep- 5 mörka pixlar.

Så "General ZBD models" betyder i dagsläget bara PB?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem

Detta forum är bland det bästa som kunde ha hänt er ASUS. Nu märker folk hur ni behandlar era kunder. Jag accepterar inte er policy och ert svar på mitt problem med en nyinköpt produkt i obruten förpackning som har pixel fel. Ni kan inte tro att folk nöjer sig med ett svar som tyvärr omfattas inte din skärm av vår pixelpolicy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Därför jag alltid köper Dell skärmar för då vet jag jag kan få den utbytt utan massa tjafs om jag ej är nöjd. Varit med om samma problem dock med en Benq 2411T så sålde den istället och även en annan äldre samsung skärm som hade 3 döda pixlar dom vägra byta.

Men håller helt med dom borde ta mer ansvar så dom är korrekta eller börja med någon märkning så man vet om det "finns" chans eller dom är helt fria från pixel fel.

Hade liknande problem med en Sumsung för nått år sen.
Då va det OnOff som vägra att ersätta mig med en ny skärm , dom tyckte att det går att leva med. Först när jag hade ett papper från konsumentombudsmannen och gick till affären vakna dom till liv.
Detta är riktigt SORGLIGT av ASUS , skäms på er!!!!!
Lycka till / Mange