Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ja, men om jag säger att jag vill ha en grym speldator och min budget är 3000kr. Vad skulle du säga åt mig då?

Och sedan kan vi tänka lite framåt också: Om alla på Swec rekommenderar något dyrare till TS och MOTIVERAR VARFÖR, så skulle den genomsnittliga kunskapen öka ganska mycket tror jag, på forumet. Folk skulle sedan kunna styra upp om vänner eller familj är påväg att köpa världens skit

Påstår inte att det skulle bli någon slags revolution Men jag tror ändå att vi skulle märka någon slags skillnad här på forumet.

Låter rätt idiotiskt, men ni fattar vad jag menar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Ja, men om jag säger att jag vill ha en grym speldator och min budget är 3000kr. Vad skulle du säga åt mig då?

Det är inte sådana exempel jag menar, utan:

TS vill ha: Speldatorn för 8000kr max

Flera personer lägger ihop paket för allt över 8000kr.

Skulle råda en person med en budget på 3000 att inte köpa en dator alls.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Och det ser du som något negativt? Att folk som faktiskt vet vad dom pratar om får säga sin åsikt?

Kan säga att jag tackar de på Swec som för 3 månader sedan bad mig tänka om. Min budget var 500 - 700:- Och det skulle vara 2.1-ljud. Alla dissade mina förslag och sa att jag var tvungen att åtminstonde gå över 1000:- för att få något vettigt. Jag tog detta med en nypa salt och begav mig till 4Sound. Även där dissade de mina förslag som var "logitech" och bad mig ta en titt på Studiomonitorer, dyra saker... Jag blev lite "sur" på personalen eftersom det var aldelles för höga priser för min budget. Åkte hem och insåg att "fan, alla har ju rätt". Idag sitter jag med ett par studiomonitorer med ett värde på 3000kr, när min budget hade varit 700:- en vecka tillbaka. Utan Swecs hjälp hade jag antagligen suttit med ett par kassa högtalare från logitech...

Detta var som sagt 3 månader sedan, och jag kan fortfarande komma ihåg vad en av personalen sa till mig "Jag önskar att alla som ska köpa ljud kunde komma in hit och höra på riktigt ljud innan de beslutar sig för det billiga "SIBA-Sortimentet"

Då lät det som ett argument för att sälja, idag inser jag hur rätt han hade...

Det är min åsikt, ja. Tycker att en person med en fast budget ska kunna få tips på det bästa alternativet INOM den budgeten. Råd till högre prisklass är väl ingen dum idé om skillnaden är som natt och dag. Men att få sin fråga totalt ignorerad och överkört bara för att det kanske inte låter bra i en audiofils öron avskyr jag.

Vissa folk sätter en budget, av det enkla anledningen att dom inte kan/vill spendera mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Det är inte sådana exempel jag menar, utan:

TS vill ha: Speldatorn för 8000kr max

Flera personer lägger ihop paket för allt över 8000kr.

Jo, det är exakt samma sak. TS vill ha bra ljud och han tycker om bas, budget på 1000kr. Det är exakt samma sak som att man tycker om att spela och vill ha en bra gamingdator för 3000kr. Det går liksom inte ihop, eller hur? Det går att få en dator för 3000kr, men det är verkligen ingen speldator. Det går att få högtalare för 1000kr men det låter verkligen inte bra och det är verkligen inte bra/mycket bas.

Därför rekommenderar vi honom att kliva upp en prisklass så han kan bättre uppfylla sina mål. Risken är att han köper något för 1000kr, blir missnöjd och ändå måste kliva upp till en dyrare prisklass och då har han i slutändan spenderat mer pengar och förlorat tid jämfört med om han köpte ur den dyrare prisklassen direkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jo, det är exakt samma sak. TS vill ha bra ljud och han tycker om bas, budget på 1000kr. Det är exakt samma sak som att man tycker om att spela och vill ha en bra gamingdator för 3000kr. Det går liksom inte ihop, eller hur? Det går att få en dator för 3000kr, men det är verkligen ingen speldator. Det går att få högtalare för 1000kr men det låter verkligen inte bra och det är verkligen inte bra/mycket bas.

Därför rekommenderar vi honom att kliva upp en prisklass så han kan bättre uppfylla sina mål. Risken är att han köper något för 1000kr, blir missnöjd och ändå måste kliva upp till en dyrare prisklass och då har han i slutändan spenderat mer pengar och förlorat tid jämfört med om han köpte ur den dyrare prisklassen direkt.

Mycket bas går ju att få till med ett system för 1000kr, det räcker med ett z523 för ~600kr för att få mycket bas.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

TS säger inte att han vill ha högtalare så att de låter som smält smör i öronen eller hur det nu är audiofiler brukar beskriva det.

Utan han vill ha ett par nya högtalare, han gillar bas och lyssnar mycket på house.
Jag vet (för att en kompis sitter på sådana) att Logitech X-530 levererar mycket bas och bra ljud för ca 700kr. Att sitta och säga att INGA högtalare för 1000 kroner och neråt inte duger åt TS är en fet lögn.

Det är för att det inte duger för ER, ni vill skicka upp TS i högre prisklasser.

Permalänk
Medlem

TS säger inte att han vill ha högtalare så att de låter som smält smör i öronen eller hur det nu är audiofiler brukar beskriva det.

Utan han vill ha ett par nya högtalare, han gillar bas och lyssnar mycket på house.
Jag vet (för att en kompis sitter på sådana) att Logitech X-530 levererar mycket bas och bra ljud för ca 700kr. Att sitta och säga att INGA högtalare för 1000 kroner och neråt inte duger åt TS är en fet lögn.

Det är för att det inte duger för ER, ni vill skicka upp TS i högre prisklasser.

Det går att spela spel på en dator för 3000kr också

Nej, nu ger jag upp mitt försök att hjälpa till här.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Alltid är ju såklart subjektivt. Lika mycket som att du inte tycker att en dator för 3000 kronor fungerar till spel, kan jag säga att ett par högtalare för 1000 kronor inte levererar något som kan kallas för bas och ljudtryck. Om man nu ska handla för den budgeten så har man uppenbarligen inget intresse för ljud och då kan man köpa vad som helst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Just det. Så du tycker att vi, istället för att rekommendera TS att gå upp i budet, råda honom om att inte köpa några högtalare alls!?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Vänta nu, är du seriös?

Du är fullt medveten om att vi är på ett diskussionsforum? Trådskaparen säger själv att han/hon är okunnig och efterfrågar ett par bra högtalare med bra bas och sätter en budget på 1000kr, så är det väl självklart att man informerar denna person att han/hon troligen inte kommer bli nöjd med den budgeten. Vi informerar att det är för låg budget och kommer med många bra anledningar och förlag med diskussionsvärde i. Att sedan du klankar ner på folk som informerar och ger förslag bara för att det är över budget är ju ganska skevt. Det är väl upp till trådskaparen att själv avgöra om han/hon är villig att ta till sig information och eventuellt tänka om, eller säga att det faktiskt är 1000kr som är absoluta max. Om trådskaparen nu återkommer med direktiv att 1000kr är max så kan jag lova dig att det kommer trilla in förslag som ger mest bang-for-the-buck ändå.

"Dessa högtalare för 999kr är troligen det bästa du kan få inom din budget, men du får ingen vidare bas men i övrigt helt OK."

"Ska du ha en speldator för 3000kr? Nä, du ska nog inte köpa en dator alls."

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Här är vad jag kallar en grym speldator:
-Länk till dator för ca 15 000 kronor-

Här är vad jag tycker du skall sikta på för att kunna spela de flesta moderna spelen utan problem:
-Länk till dator för ca 5-8000 kronor-

Här är en dator för 3000 kronor:
-Länk till dator för 3000 kronor-

Informera TS om vad dom olika paketen erbjuder därefter får hen själv väga det mot kostnaden och fatta ett beslut.

Till TS:

Jag rekommenderar dig att undvika logitech.

Kolla gärna begagnat. (Beg. studiomonitorer eller dylikt)

H/K Soundsticks är väl rätt trevliga datorhögtalare annars, även om dom inte skall jämföras med riktigt Hi-Fi utrustning!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Allt är ju relativt. Jag har inte mycket till övers för Swans billigare modeller, även när det gäller deras golvhögtalare för 20 ggr mer pengar. Det bästa att köpa om man vill ha små högtalare till datorn är ett par aktiva studiomonitorer. Håll er borta från creative/logitech-skräp.

Utveckla gärna detta, vad har du för erfarenhet av Swans?
Har till dags dato lyssnat på mycket av vad marknaden har att erbjuda och inte fasen rår något på Swans i denna lägre prisklass :/
Äger numer några billigare aktiva Swans och har även de finare monitorerna H5, redan de billigaste M10 spelar otroligt rent och snyggt. M10 och A532 verkar vara i en helt egen klass för tusenlappen som de betingar, visst du kanske kan få mer bas för pengarna, men man vill väl ha med hela registret i en snygg ljudbild, helt klart så är det mer värt i längden än någon discolåda :/
Har även läst en hel del trådar från USA och där vinner de så gott som alltid över konkurrenterna i respektive prisklass.

Permalänk
Rekordmedlem

OM man måste ha nytt och under 1000kr så kan man bygga själv, ett par muppar http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf och sedan driver man det med nån tripathförstärkre från ebay
http://www.ebay.com/itm/New-Lepai-Class-T-Hi-Fi-Audio-Amplifi...

Då hamnar man under 1000 kr, annars bör man köpa begagnat om man är ute efter välljud för så lite pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRobot:

Utveckla gärna detta, vad har du för erfarenhet av Swans?
Har till dags dato lyssnat på mycket av vad marknaden har att erbjuda och inte fasen rår något på Swans i denna lägre prisklass :/
Äger numer några billigare aktiva Swans och har även de finare monitorerna H5, redan de billigaste M10 spelar otroligt rent och snyggt. M10 och A532 verkar vara i en helt egen klass för tusenlappen som de betingar, visst du kanske kan få mer bas för pengarna, men man vill väl ha med hela registret i en snygg ljudbild, helt klart så är det mer värt i längden än någon discolåda :/
Har även läst en hel del trådar från USA och där vinner de så gott som alltid över konkurrenterna i respektive prisklass.

Jag har inte lyssnat på de högtalare du pratar om. Det jag pratar om är deras golvhögtalare typ M6F o.s.v. Jag har hört dem på mässor och liknande och många pratar väl om dem, men jag tycker det finns högtalare för mindre pengar som spelar bättre och med bättre separation. Högtalare i denna prisklassen som du diskuterar är för mig ganska ointressant och jag skulle absolut inte rekommendera någon diskolåda. Som referens kan jag säg att min stereoanläggning kostar runt 25 k.

Anledningen att de får bra kritik på amerikanska forum är ju för att det är ett armerikanskt märke, och ett av de få som kan kallas för hifi.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Alltid är ju såklart subjektivt. Lika mycket som att du inte tycker att en dator för 3000 kronor fungerar till spel, kan jag säga att ett par högtalare för 1000 kronor inte levererar något som kan kallas för bas och ljudtryck. Om man nu ska handla för den budgeten så har man uppenbarligen inget intresse för ljud och då kan man köpa vad som helst.

Det går att spela på en dator för 3000kr, jag sa att jag inte hade rekommenderat en dator för 3000 för där går gränsen. Mängden spel man faktisk kan driva med en dator för 3000 är ganska liten. Men högtalare (VILKET ÄR EN ANNAN GREJ) kan en helt vanlig människa bli nöjd med, även om dom kostar under 1000kr.

Skrivet av simonwellander:

Just det. Så du tycker att vi, istället för att rekommendera TS att gå upp i budet, råda honom om att inte köpa några högtalare alls!?

Wow, lär dig att läsa eller sluta komma med falska påståenden. Om TS har en budget på 1000kr kan man rekommendera några inom den prismarginalen, för det finns "bra" högtalare för under 1000 kr om man inte är en audiofil och kräver det bästa av det bästa.

Skrivet av simonw:

Vänta nu, är du seriös?

Du är fullt medveten om att vi är på ett diskussionsforum? Trådskaparen säger själv att han/hon är okunnig och efterfrågar ett par bra högtalare med bra bas och sätter en budget på 1000kr, så är det väl självklart att man informerar denna person att han/hon troligen inte kommer bli nöjd med den budgeten. Vi informerar att det är för låg budget och kommer med många bra anledningar och förlag med diskussionsvärde i. Att sedan du klankar ner på folk som informerar och ger förslag bara för att det är över budget är ju ganska skevt. Det är väl upp till trådskaparen att själv avgöra om han/hon är villig att ta till sig information och eventuellt tänka om, eller säga att det faktiskt är 1000kr som är absoluta max. Om trådskaparen nu återkommer med direktiv att 1000kr är max så kan jag lova dig att det kommer trilla in förslag som ger mest bang-for-the-buck ändå.

"Dessa högtalare för 999kr är troligen det bästa du kan få inom din budget, men du får ingen vidare bas men i övrigt helt OK."

"Ska du ha en speldator för 3000kr? Nä, du ska nog inte köpa en dator alls."

Jag håller med dig i det du säger, men så brukar det inte vara på sweclockers utan såhär: "Nhää, jag tycker inte att högtalare för under 1000kr låter bra så du måste gå upp i prisklass", "Lägg minst 7000 annars är det bara skit" typ.
Jag vet att folk lätt kan nöja sig med sånna högtalare, jag vet att vissa modeller kan leverera PRECIS det TS är ute efter, bra ljud och bastryck.

Istället för att smutsa ner TS tråd mer nu kan ju folk med erfarenhet av högtalare för under 1000kr få säga sitt. Dom som vet, liksom mig att det finns högtalare för under 1000kr som han förmodligen kommer bli nöjd med.

Permalänk

Wow, lär dig att läsa eller sluta komma med falska påståenden. Om TS har en budget på 1000kr kan man rekommendera några inom den prismarginalen, för det finns "bra" högtalare för under 1000 kr om man inte är en audiofil och kräver det bästa av det bästa.

Då skulle jag lika gärna kunna skriva: Det finns bra datorer för 3000 kr om man inte är en gamer som kräver det bästa av det bästa(?)

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Då skulle jag lika gärna kunna skriva: Det finns bra datorer för 3000 kr om man inte är en gamer som kräver det bästa av det bästa(?)

Snarare: Du kan säkert köpa en dator för 3000kr men den kommer inte lämpa sig bra till spel, snarare att titta mail och surfa på.

Du kan inte sitta och jämföra datorer med högtalare, emellan högtalare är skillnaden inte lika stor som hos datorer i olika prisklasser. Många personer kan inte höra skillnad på ett högtalarsystem för 1000kr och ett för 5000kr, men iprincip alla kan se att dator är för klen för att ens kunna driva ett spel eller om det laggar otroligt mycket.

Att jag måste sitta och skriva samma sak till 5 personer är bara löjligt, läs mina inlägg istället där mina åsikter om detta står redovisade.

Jag gillar sweclockars i övrigt, lärt mig otroligt mycket här och har spenderar många timmar på forumet. Men denna saken stör mig, att någon med en budget inte kan få seriös rådgivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Snarare: Du kan säkert köpa en dator för 3000kr men den kommer inte lämpa sig bra till spel, snarare att titta mail och surfa på.

Du kan inte sitta och jämföra datorer med högtalare, emellan högtalare är skillnaden inte lika stor som hos datorer i olika prisklasser. Många personer kan inte höra skillnad på ett högtalarsystem för 1000kr och ett för 5000kr, men iprincip alla kan se att dator är för klen för att ens kunna driva ett spel eller om det laggar otroligt mycket.

Att jag måste sitta och skriva samma sak till 5 personer är bara löjligt, läs mina inlägg istället där mina åsikter om detta står redovisade.

Jag gillar sweclockars i övrigt, lärt mig otroligt mycket här och har spenderar många timmar på forumet. Men denna saken stör mig, att någon med en budget inte kan få seriös rådgivning.

ibland ryms inte seriösa alternativ inom budgeten och då bör man säga det istället för att föreslå det minst usla direkt, att diskutera det minst usla gör man när man är överens om att budgeten är för låg för att lösa det på ett bra sätt typ:
Jag har 10 000kr att satsa och vill köra F1 säsongen 2014, lös det!
Troligen blir det folkrace eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

ibland ryms inte seriösa alternativ inom budgeten och då bör man säga det istället för att föreslå det minst usla direkt, att diskutera det minst usla gör man när man är överens om att budgeten är för låg för att lösa det på ett bra sätt typ:
Jag har 10 000kr att satsa och vill köra F1 säsongen 2014, lös det!
Troligen blir det folkrace eller ?

GREJEN ÄR FORTFARANDE ATT DET FINNS HÖGTALARE FÖR 1000kr SOM ÄR HELT OK, åtminstone som uppfyller TS krav. Tror inte jag kan fatta mig enklare.

Permalänk

GREJEN ÄR FORTFARANDE ATT DET FINNS HÖGTALARE FÖR 1000kr SOM ÄR HELT OK, åtminstone som uppfyller TS krav. Tror inte jag kan fatta mig enklare.

Grejen är att det är helt subjektivt. Det enda trådskaparen kan göra för att veta säkert att ett par högtalare uppfyller hans/hennes krav är att provlyssna innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där är ju din subjektiva åsikt och grundar sig på att du antagligen aldrig ens hört ett riktigt stereosystem. Du har en poäng i att man märker om datorn inte kan köra spelet alls, men lika stor/liten skillnad som du säger det är på ljud, är det också mellan olika upplösningar och grafikläget i low till ultra. Faktum är ju att en dator för 9k spelar alla spel med okej grafik i en normal upplösning. Att köpa en dator för 20k är lika overkill som det enligt dig är att köpa högtalare för samma summa, skillnaden är att ljudet oftast blir bättre och bättre ju mer du ökar prisklassen (dock långt ifrån linjärt) men du märker ingen större skillnad på 60 eller 100 fps i bf3.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Det där är ju din subjektiva åsikt och grundar sig på att du antagligen aldrig ens hört ett riktigt stereosystem. Du har en poäng i att man märker om datorn inte kan köra spelet alls, men lika stor/liten skillnad som du säger det är på ljud, är det också mellan olika upplösningar och grafikläget i low till ultra. Faktum är ju att en dator för 9k spelar alla spel med okej grafik i en normal upplösning. Att köpa en dator för 20k är lika overkill som det enligt dig är att köpa högtalare för samma summa, skillnaden är att ljudet oftast blir bättre och bättre ju mer du ökar prisklassen (dock långt ifrån linjärt) men du märker ingen större skillnad på 60 eller 100 fps i bf3.

Jag har två bröder och en far som är ljudfantaster, därför har jag hört "riktiga" system. Jag pratar inte ens om att jag inte hör skillnad på 1000kr eller 5000kr system, men jag vet att många inte gör det. Man måste nästan vara en riktig ljudfantast/ audiofil för att tycka ett högtalarsystem för 10000kr är värt pengarna.

Grejen är bara att man ska respektera TS budget, annars kanske man driver in han i prisklasser han med sin ekonomi inte klarar av. Precis som grupptryck.

Sen är det GROV skillnad på en dator för 9k och 3k som jag fick som exempel. 60 fps i moderna spel med en dator för 3k är inte verkligt. Däremot med en dator för 9k.

Permalänk
Medlem

Jag har två bröder och en far som är ljudfantaster, därför har jag hört "riktiga" system. Jag pratar inte ens om att jag inte hör skillnad på 1000kr eller 5000kr system, men jag vet att många inte gör det. Man måste nästan vara en riktig ljudfantast/ audiofil för att tycka ett högtalarsystem för 10000kr är värt pengarna.

Grejen är bara att man ska respektera TS budget, annars kanske man driver in han i prisklasser han med sin ekonomi inte klarar av. Precis som grupptryck.

Sen är det GROV skillnad på en dator för 9k och 3k som jag fick som exempel. 60 fps i moderna spel med en dator för 3k är inte verkligt. Däremot med en dator för 9k.

Jag gav han ett alternativ som kostade 1350 kronor. Jag vill inte rekommendera något lägre då jag inte kan stå för den rekommendationen. Att det är stor skillnad på de datorerna håller jag med dig till fulla om. Det jag syftade på var att det blir mindre och mindre skillnad när du går över 10k och uppåt.

Självklart bör man respektera folks budgetar, men det är inte fel att upplysa folk om vad alternativen är. När det som i detta fallet handlar om några hundralappar måste det ju ändå spela mindre roll. Det viktigaste är väl att man inte får hem en produkt som man inte är nöjd med. Personligen uppskattar jag om folk informerar mig om det som finns även strax över min prisklass, speciellt om skillnaden skulle vara stor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Jag gav han ett alternativ som kostade 1350 kronor. Jag vill inte rekommendera något lägre då jag inte kan stå för den rekommendationen. Att det är stor skillnad på de datorerna håller jag med dig till fulla om. Det jag syftade på var att det blir mindre och mindre skillnad när du går över 10k och uppåt.

Självklart bör man respektera folks budgetar, men det är inte fel att upplysa folk om vad alternativen är. När det som i detta fallet handlar om några hundralappar måste det ju ändå spela mindre roll. Det viktigaste är väl att man inte får hem en produkt som man inte är nöjd med. Personligen uppskattar jag om folk informerar mig om det som finns även strax över min prisklass, speciellt om skillnaden skulle vara stor.

Jojo, man ska inte lura eller blint få folk att köpa hem skit. Men har sett detta sedan jag blev medlem och innan jag postade hade jag inte sett ett ända förslag inom budgeten.

Känner flertal som sitter på billigare Logitech system och liknande men fortfarande är jättenöjda. Därför stämmer det inte att alla människor måste lägga många tusenlappar på sina ljudsystem.

Därför ville jag bara avreagera mig lite. Sedan var väl ordvalet "hatar" lite väl starkt, men definitivt ett irritationsmoment.

Permalänk

Grejen är att det är helt subjektivt. Det enda trådskaparen kan göra för att veta säkert att ett par högtalare uppfyller hans/hennes krav är att provlyssna innan.

Där raserar du hela idén med köpråd. Grejen är inte att man ska peka ut en produkt och säga "köp denna" utan man ger snarare riktlinjer. Tips på produkter som kan uppfylla ens krav.

Permalänk

Där raserar du hela idén med köpråd. Grejen är inte att man ska peka ut en produkt och säga "köp denna" utan man ger snarare riktlinjer. Tips på produkter som kan uppfylla ens krav.

Precis, och då förstår jag inte det hemska med att föreslå lite dyrare produkter med motiveringen att det inte finns så mycket bra i 1000-kr klassen. Det kommer väl nästan alltid in förslag inom trådskaparens budget också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera något i 2000 kr prisklassen? Corsair SP2500 ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Någon som kan rekommendera något i 2000 kr prisklassen? Corsair SP2500 ser riktigt bra ut

Sp2500 är nog de bästa 2.1 du kan få för priset de kostar,betydligt bättre än Logitechs grejer.
Annars är det typ studiomonitorer som brukar rekommenderas typ dessa.
http://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm
Finns ju även en del hyffsade hifipryttlar beg som du kan få för 2 lakan på nån secondhand eller på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Sp2500 är nog de bästa 2.1 du kan få för priset de kostar,betydligt bättre än Logitechs grejer.
Annars är det typ studiomonitorer som brukar rekommenderas typ dessa.
http://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm
Finns ju även en del hyffsade hifipryttlar beg som du kan få för 2 lakan på nån secondhand eller på nätet.

Okej tack Blir nog dom!

Permalänk
Medlem

Det är min åsikt, ja. Tycker att en person med en fast budget ska kunna få tips på det bästa alternativet INOM den budgeten. Råd till högre prisklass är väl ingen dum idé om skillnaden är som natt och dag. Men att få sin fråga totalt ignorerad och överkört bara för att det kanske inte låter bra i en audiofils öron avskyr jag.

Vissa folk sätter en budget, av det enkla anledningen att dom inte kan/vill spendera mer pengar.

Där har du fel! Jag har faktiskt tänkt på dedär ett tag och kommit fram till att vi sätter budget på en produkt vi vill köpa för att vi helt enkelt inte är såpas erfarna att köpa produkten som passar oss bäst.

Lite mer OnT: Ser ut som att TS är påväg att köpa Corsairs högtalare. Jag skulle inte köpa högtalare från ett märke som har minnen som huvudnummer. Corsairs kostar nästan 2000:- Jag anser att för 2000:- får man ett par studiomonitorer som klassar ut allt 2.1 som någonsin kommer att tillverkas.

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=20710&artno=274249

För att knyta ihop säcken lite: Ännu en gång handlar det om en oerfaren köpare som inte har hört talas om riktigt ljud.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical