Permalänk
Medlem

Nya högtalare

Hejsan! Ska införskaffa mig ett par nya högtalare men jag har ingen aning om vilka som är bra. Lyssnar mest på House och tycker om bas. Ska helst inte kosta mer än 2000 kr.

Edit: Ändrade 1000 kr till 2000 kr!

Permalänk
Medlem

vill du ha 2,1 ljud eller 5,1 osv?
dom här kanske är något? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485423
folk verkar vara hyffsat nöjd över dem, samt att det bara går lös på en 600kr

Permalänk

Om du kan så tycker jag du ska skrapa ihop lite mer pengar och köpa corsair sp2500, Då får du riktigt bra ljud med en stor subwoofer med 8" baselement, kostar ca 1600kr tror jag enorm skillnad om man jämför med ljudsystem i 1000kr klassen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WareZ:

vill du ha 2,1 ljud eller 5,1 osv?
dom här kanske är något? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485423
folk verkar vara hyffsat nöjd över dem, samt att det bara går lös på en 600kr

Satelliterna i det systemet är horribelt dåliga. Jag köpte dem till mina föräldrar, men sålde dem direkt, då de var så enormt mycket sämre än mitt gamla Creative-system för ungefär samma pengar. De är envägs och har ett element på baksidan av högtalaren, vilket förstör ljudet ytterligare.

Permalänk
Medlem

Det finns inga bra högtalare för 1000 kronor, tyvärr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Satelliterna i det systemet är horribelt dåliga. Jag köpte dem till mina föräldrar, men sålde dem direkt, då de var så enormt mycket sämre än mitt gamla Creative-system för ungefär samma pengar. De är envägs och har ett element på baksidan av högtalaren, vilket förstör ljudet ytterligare.

Aha okey, har själv inte det systemet. var bara in lite snabbt på komplett och kikade, såg bara att den hade full pott så jag länkade.
håller dock med h4nsson att sp2500 är bra grejjer men är ca 800kr över hans budget, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Är nog beredd att hålla med dig där, Jag köpte logitech z-4 för ca 900kr, Det är dock många år sedan men tror inte det är så mkt bättre idag, Dom låter hyfsat men det är knappast något "tryck" i dom.

Visa signatur

Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jo, runt 1000kr är det precis vad det finns!

nuff said:

http://www.mychifi.se/swans-m10?utm_source=prisjakt&utm_mediu...

Kan lova att bättre 2.1 inte hittas för 1000kr

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

nuff said:

Verkar vettiga, enda problemet jag ser är väll att volymen sitter på basen (brukar stå på golvet?) och att där bara finns en ljudanslutning (Kanske för mycket att begära, men alltid trevligt med 2 iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Verkar vettiga, enda problemet jag ser är väll att volymen sitter på basen (brukar stå på golvet?) och att där bara finns en ljudanslutning (Kanske för mycket att begära, men alltid trevligt med 2 iaf).

aha, det är ju en smaksak

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

nuff said:

Allt är ju relativt. Jag har inte mycket till övers för Swans billigare modeller, även när det gäller deras golvhögtalare för 20 ggr mer pengar. Det bästa att köpa om man vill ha små högtalare till datorn är ett par aktiva studiomonitorer. Håll er borta från creative/logitech-skräp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Allt är ju relativt. Jag har inte mycket till övers för Swans billigare modeller, även när det gäller deras golvhögtalare för 20 ggr mer pengar. Det bästa att köpa om man vill ha små högtalare till datorn är ett par aktiva studiomonitorer. Håll er borta från creative/logitech-skräp.

Finns det några vettiga aktiva stuiomonitorer för 1k då? Då hade det varit super om du länka dem till ts med. Jag är inte super insatt i ljud med vet sj det mesta "vettiga" kostar bra mkt mer än 1k. Nu är tyvärr budgeten detta och alla är inte lika petiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Att studiomonitorer är bättre vet jag redan! Har ett par själv för 3000kr Men att definiera Swans som Creative/Logitech-segmentet är dock fel! Swans är ett jättebra märke. Läs recensioner och vad folk rekommenderar. Jag tvivlar som sagt fortfarande på att någon i denna tråd kan hitta ett par bättre 2.1 - högtalare runt 1000kr. För det var vad TS ville ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Finns det några vettiga aktiva stuiomonitorer för 1k då? Då hade det varit super om du länka dem till ts med. Jag är inte super insatt i ljud med vet sj det mesta "vettiga" kostar bra mkt mer än 1k. Nu är tyvärr budgeten detta och alla är inte lika petiga.

Jo men det gör det

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1168753&artno=156469

Dock verkar inte TS vara ute efter 2.1 ljud även om 2.0 alltid slår 2.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tvivlar som sagt fortfarande på att någon i denna tråd kan hitta ett par bättre 2.1 - högtalare runt 1000kr. För det var vad TS ville ha

Nej, det är mycket möjligt. Men det gör dem fortfarande inte till bra högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo men det gör det

Dock verkar inte TS vara ute efter 2.0 ljud även om 2.0 alltid slår 2.1

Se!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

För att slippa förvirringar i framtiden: i mitt inlägg som du precis citerade så ska det stå 2.1 och inte 2.0 i sammanhanget för vad TS verkar vara ute efter

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo men det gör det

Dock verkar inte TS vara ute efter 2.1 ljud även om 2.0 alltid slår 2.1

Intressant Har du testat dom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Intressant Har du testat dom?

Nej tyvärr. Såklart är de usla jämfört med ett par studiomonitorer för 5000kr

Men som jag sagt tidigare så är steget mellan vanliga datorhögtalare och monitorer enorm att det egentligen kvittar vad TS köper för monitorer. De kommer ändå vara överlägsna vanliga 2.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som kan vara av intresse som jag tycker levererar helt okej ljud för bakgrundslyssning o.s.v, eller om man har lägre preferenser, är Harman Kardon Soundsticks. Kostar ca 1400 kronor. Har dock inte hört soundsticks 2 och 3 men kan inte tänka mig att de gjort ljudet sämre. Finns möjligthet att ställa basens volym också, vilket är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Ett alternativ som kan vara av intresse som jag tycker levererar helt okej ljud för bakgrundslyssning o.s.v, eller om man har lägre preferenser, är Harman Kardon Soundsticks. Kostar ca 1400 kronor. Har dock inte hört soundsticks 2 och 3 men kan inte tänka mig att de gjort ljudet sämre. Finns möjligthet att ställa basens volym också, vilket är bra.

Jag håller med! Desginen är mycket viktig för mig och med tanke på ljudet & designen skulle jag kört på dem också.
Annars några satteliter 2.0 och sen komplettera med bas när ekonomin tillåter!

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av WareZ:

Aha okey, har själv inte det systemet. var bara in lite snabbt på komplett och kikade, såg bara att den hade full pott så jag länkade.
håller dock med h4nsson att sp2500 är bra grejjer men är ca 800kr över hans budget, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Den verkar bra Men jag vet inte var jag ska ställa subwoofern, kan man ställa den på golvet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Den verkar bra Men jag vet inte var jag ska ställa subwoofern, kan man ställa den på golvet?

En sådan subwoofer är otroligt beroende av att stå på rätt ställe. Jag kan lova dig att du kommer få betydligt mer bas av att den står på bordet, än på golvet Så försök att ställa den så mycket du kan i samma nivå som dina öron befinner sig när du lyssnar Såklart så har många den på golvet helt enkelt för att lådan inte ska ta upp plats. Men sure, kan du bara ha den på golvet så kör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En sådan subwoofer är otroligt beroende av att stå på rätt ställe. Jag kan lova dig att du kommer få betydligt mer bas av att den står på bordet, än på golvet Så försök att ställa den så mycket du kan i samma nivå som dina öron befinner sig när du lyssnar Såklart så har många den på golvet helt enkelt för att lådan inte ska ta upp plats. Men sure, kan du bara ha den på golvet så kör

Tänker du på att öppningen sitter på framsidan istället för neråt? Kan inte så mycket om placering o sånt så förklaringar e aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Att du skulle få bättre bas genom att ha subben på bordet än på golvet stämmer sällan, mer än att ljudnivån ökar p.g.a. att du sitter närmre. Basvågorna har däremot lätt att ta sig fram i ett rum p.g.a. våglängdens långa längd i förhållande till det högre registren. En så liten bas som den kan behöva stå i ett hörn eller åtminstone mot en vägg för att få lite mer rumsstöd (basförstärkning). Detta kan man ju dock såklart åstadkomma även på ett bord, men risken för resonans i bordet finns ju alltid om du placerar en högtalare på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Att du skulle få bättre bas genom att ha subben på bordet än på golvet stämmer sällan, mer än att ljudnivån ökar p.g.a. att du sitter närmre. Basvågorna har däremot lätt att ta sig fram i ett rum p.g.a. våglängdens långa längd i förhållande till det högre registren. En så liten bas som den kan behöva stå i ett hörn eller åtminstone mot en vägg för att få lite mer rumsstöd (basförstärkning). Detta kan man ju dock såklart åstadkomma även på ett bord, men risken för resonans i bordet finns ju alltid om du placerar en högtalare på det.

Nej. Basen ska stå i jämnhöjd med satelliterna och mitt emellan dom. Detta för att delningsfrekvensen ligger så högt (över 80Hz) så basen spelar inte bara omnidirektionellt ljud utan även direktionellt. Skulle man då placera baslådan i t.ex ett hörn eller under skrivbordet skulle ljudbilden bli helt tokig och det skulle inte låta speciellt bra. Detta är viktigare än att basen får nog med rumsstöd. Ställ den på bordet och mot väggen så får du ändå kvarts pi rum...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Fan vad jag hatar SweC'ares tendens att ALLTID försöka få TS att gå över sin budget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nej. Basen ska stå i jämnhöjd med satelliterna och mitt emellan dom. Detta för att delningsfrekvensen ligger så högt (över 80Hz) så basen spelar inte bara omnidirektionellt ljud utan även direktionellt. Skulle man då placera baslådan i t.ex ett hörn eller under skrivbordet skulle ljudbilden bli helt tokig och det skulle inte låta speciellt bra. Detta är viktigare än att basen får nog med rumsstöd. Ställ den på bordet och mot väggen så får du ändå kvarts pi rum...

haha, att folk inte visste sånt innan+ Ja, det har du rätt i Är även vad JAG mebade, dock förklarade jag inte hur Hz ska samspela mellan satellirterna och basen. Menm nog fan blir basen extremt klen om den står på golvet.

Lite samma sak med studiomonitorer, DÄR kan vi snacka precision när det gäller att rikta högtalarna rätt. I såna fall skall vinkeln bli en trekant, där huvudet skall vara en av hörnen. Riktar man dom fel så märker man direkt skillnaden av att ljudvågorna inte träffar rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Fan vad jag hatar SweC'ares tendens att ALLTID försöka få TS att gå över sin budget...

Och det ser du som något negativt? Att folk som faktiskt vet vad dom pratar om får säga sin åsikt?

Kan säga att jag tackar de på Swec som för 3 månader sedan bad mig tänka om. Min budget var 500 - 700:- Och det skulle vara 2.1-ljud. Alla dissade mina förslag och sa att jag var tvungen att åtminstonde gå över 1000:- för att få något vettigt. Jag tog detta med en nypa salt och begav mig till 4Sound. Även där dissade de mina förslag som var "logitech" och bad mig ta en titt på Studiomonitorer, dyra saker... Jag blev lite "sur" på personalen eftersom det var aldelles för höga priser för min budget. Åkte hem och insåg att "fan, alla har ju rätt". Idag sitter jag med ett par studiomonitorer med ett värde på 3000kr, när min budget hade varit 700:- en vecka tillbaka. Utan Swecs hjälp hade jag antagligen suttit med ett par kassa högtalare från logitech...

Detta var som sagt 3 månader sedan, och jag kan fortfarande komma ihåg vad en av personalen sa till mig "Jag önskar att alla som ska köpa ljud kunde komma in hit och höra på riktigt ljud innan de beslutar sig för det billiga "SIBA-Sortimentet"

Då lät det som ett argument för att sälja, idag inser jag hur rätt han hade...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Ja, men om jag säger att jag vill ha en grym speldator och min budget är 3000kr. Vad skulle du säga åt mig då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare