Söker dator motsvarande MSI GE60 som inte ser ut som en leksak

Permalänk
Medlem

Söker dator motsvarande MSI GE60 som inte ser ut som en leksak

Enligt topic. Vad finns det för utannonserade modeller från andra tillverkare med liknande spec (i7 Haswell)?

Jag hade egentligen velat beställa en dator på momangen, men jag är beredd att både vänta och betala extra för att få en mindre motbjudande design.

Edit: Med liknande spec så menar jag väldigt lik. Datorn (med prissättning) hade varit perfekt med en mer proper design. Har kollat lite på Lenovo Y500 också, men den verkar något dyrare och något större.

Edit2: Lagt till länk för relevant version.

Permalänk
Medlem

Det hade hjälpt om du förklarade vad som menas med att den inte ska se ut som en leksak. Vill du ha enfärgat chassi, inga olikfärgade strimmor, plastkropp, inga påmålade dekorationer?

De absolut flesta speldatorer ser ut som "leksaker", möjligen med undantag av Clevo. Dessutom så kan du väl specificera vad du vill du ha i övrigt. Några viktgränser, någon speciell skärmstorlek, vilken prestanda, och så vidare.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Det hade hjälpt om du förklarade vad som menas med att den inte ska se ut som en leksak. Vill du ha enfärgat chassi, inga olikfärgade strimmor, plastkropp, inga påmålade dekorationer?

De absolut flesta speldatorer ser ut som "leksaker", möjligen med undantag av Clevo. Dessutom så kan du väl specificera vad du vill du ha i övrigt. Några viktgränser, någon speciell skärmstorlek, vilken prestanda, och så vidare.

Jag vill inte ha någon utsmyckning, korrekt. Har svårt att se hur det kan tolkas annorlunda.

Redan i topic skriver jag vad jag vill ha. "Söker dator motsvarande MSI GE60...". Och jo, tyvärr är det ju lite så. Men MSI är nog värst, även om det faktiskt är nedtonat på just GE60/70 jämfört med deras värsta rymdskepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag vill inte ha någon utsmyckning, korrekt. Har svårt att se hur det kan tolkas annorlunda.

Redan i topic skriver jag vad jag vill ha. "Söker dator motsvarande MSI GE60...". Och jo, tyvärr är det ju lite så. Men MSI är nog värst, även om det faktiskt är nedtonat på just GE60/70 jämfört med deras värsta rymdskepp.

Det finns flera olika MSI GE60. Men om jag tolkat dig rätt vill du ha en dator som klarar av de flesta spelen, om än kanske på låga inställningar, och väger ganska lite?

Är det viktigt för dig att det är den senaste generationens hårdvara? Haswell finns fortfarande inte i de flesta datorerna än, utan kommer att komma ut allt eftersom. För stunden är det mest tyngre speldatorer och liknande från det jag har sett.

Edit: Jag kan lika gärna fråga om annat. Liknande vikt? Hög upplösning? Någon tillverkare du absolut inte vill ha? Skärmstorlek?

Edit2: Jag lägger in ett par olika alternativ.

Lenovo Ideapad Y510 Lite svagare grafik

Acer Aspire V5 Svagare men mer strömsnål processor.

Som avslutning kan jag väl säga att MSI har en bra dator i GE60 och det är ganska svårt att hitta en ersättare för stunden.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer rätt bra. Spel är ganska sekundärt, men jag vill att den ska dra runt SC2 i 1920x1080 utan några problem. Egentligen är kanske MSI datorn onödigt bra just där, så jag skulle kunna kompromissa med en sämre grafikkrets. Att vikten hålls nere är viktigt eftersom den ska kunna fungera som en skoldator då och då. Desto mindre desto bättre, men god (processor)prestanda väger tyngre.

Det ska vara en 15,6" modell med minst 1920x1080. På den punkten finns inga andra alternativ, jag känner att både den extra ytan och de extra pixlarna kommer underlätta i arbetet. Det är inte helt nödvändigt att det ska vara en Haswell, men för att välja en äldre version måste priset vara riktigt bra om det inte ska kännas fånigt. En quad-core i7 är i princip spikat, det är inte helt säkert att jag kommer behöva så många trådar, men vis av erfarenhet från min nuvarande dator med CULV-processor så vill jag hellre ha för mycket kräm än för lite.

Har också sett det på prisjakt, att utbudet just nu är begränsat. Av den anledningen är jag nyfiken på om det finns något särskilt värt att vänta på.

Permalänk

Tycker det är snyggt med lite röda linjer på GE60 då den skiljer av sig lite från alla tråkiga helsvarta laptops som vi är vana att se.

Annars kan du ju vänta på MSI GE40 med GTX760m som väger endast 2kg. Kommer med både full HD och HD+.
http://www.msi.com/product/nb/GE40-2OC-Dragon-Eyes.html

Permalänk
Medlem

Nu blev det lättare, tack!

Lenovo verkar släppa en ny IdeaPad inom en snar framtid med liknade prestanda. Lenovo IdeaPad Y510p/.

Men i ärlighetens namn så kommer nog vilken dator som helst med bättre än 650m klara av Starcraft 2 i ultra verkar det som, om man undviker vissa Custom Games med tusentals enheter. Har du tid att vänta tills slutet på sommaren skulle jag göra det, annars rekommenderar jag Lenovon om man ser till kraft, men du skulle kunna fråga i den här forumtråden om den är bra nog. Viktskillnaden gör nog varken från eller till.

Ett annat alternativ är CDONs Thor, men där är det också 'gammal' hårdvara.

Edit: Ovantående MSI är också ett bra val, men frågan är när den kommer och hur priset är. Små, starka datorer är ofta dyrare än sina tyngre motsvarigheter vid samma prestanda tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Edit: Ovantående MSI är också ett bra val, men frågan är när den kommer och hur priset är. Små, starka datorer är ofta dyrare än sina tyngre motsvarigheter vid samma prestanda tycker jag.

Den kommer ligga på 11290:- hos Webbhallen den 5/7. Dock bara med HD+ modellen. Men IMO så tycker jag den upplösningen är helt ok för en 14" då full HD kan bli för smått, och sen blir ju spel lättare att driva med den native upplösningen.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178075-msi_ge40_2oc-0...

Permalänk
Medlem

Tack för input, precis just nu lutar det åt en GE60 trots designen. Detta på grund av pris och tillgänglighet. Då var det bara den här grejen med att fatta beslut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tack för input, precis just nu lutar det åt en GE60 trots designen. Detta på grund av pris och tillgänglighet. Då var det bara den här grejen med att fatta beslut...

Jag tror inte att någon annan kommer att bry sig speciellt mycket om hur den ser ut, om det är det du är rädd för. Baksidan är kanske lite skrikig, men den är fortfarande bra mycket diskretare än många andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom fram till att jag inte ville lägga ut så mycket pengar utan att det kändes helt rätt, så jag avvaktar fortfarande. Väntan har dock gett resultat! Kikar efter nya modeller dagligen på prisjakt med i7-4700MQ eller i7-4702MQ och idag dök den här upp:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2025550

Om det inte dyker upp något ännu bättre innan den är i lager så blir det den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kom fram till att jag inte ville lägga ut så mycket pengar utan att det kändes helt rätt, så jag avvaktar fortfarande. Väntan har dock gett resultat! Kikar efter nya modeller dagligen på prisjakt med i7-4700MQ eller i7-4702MQ och idag dök den här upp:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2025550

Om det inte dyker upp något ännu bättre innan den är i lager så blir det den.

Jag är faktsikt ute efter samma typ av dator som du beskriver och såg den där HP förut idag.

Tänk på att den i7:an har endast 2 kärnor tyvärr. Edit: Stod 2 kärnor på HP:s hemsidan men det var felskrivning

Permalänk
Medlem

Precis, alla processorer som slutar på Q är fyrkärniga enligt Intels namngivningssystem för bärbara. Datorn ser ganska intressant ut, synd att det är en HP. Tänk på att om du hittar en dator med GTX 760m eller högre så är det ett bättre val då det är olika chip i grunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

15% rabattkod = strax över 8000kr. Kommer in om 1-2veckor står det nu, är sugen på att förboka till och med även om jag inte är ett stort fan av HP.
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E...

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt ett ruggigt fint pris. Jag kommer lägga en beställning iaf. Det är ett litet minus med blank skärm, men det kan jag leva med om den är ok i övrigt. Det blir ju en chansning också vad gäller batteritid och hur mycket fläkten låter vid låg belastning.

Och stort tack för tipset om 15% rabatt!

Permalänk
Medlem

Ser onekligen ganska trevlig ut, även om jag själv inte är ett dugg intresserad av den. Hoppas att den är bättre än vad HPs rykte får en att tro för er skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, en orecenserad helt ny produkt är ju lite av en chansning. Kom på att jag inte har en aning om det kommer gå att stoppa i n SSD i efterhand heller. Det vore surt om det inte går, men det är ingen dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jo, en orecenserad helt ny produkt är ju lite av en chansning. Kom på att jag inte har en aning om det kommer gå att stoppa i n SSD i efterhand heller. Det vore surt om det inte går, men det är ingen dealbreaker.

Står fortfarande GDDR5 på 750M...Skulle du köpa den eller har du köpt en annan dator?
Finns nu i lager.
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E...

Permalänk
Medlem

Jag har lagt en beställning. Fick ett mail med preliminärt leveransdatum den 15:e, men då kanske den dyker upp tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag har lagt en beställning. Fick ett mail med preliminärt leveransdatum den 15:e, men då kanske den dyker upp tidigare

Eller så blir den försenad och du får den till jul.

Lägg gärna upp en mindre recension om du har tid och lust, det är alltid roligt med användarrecensioner.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Du behöver ju inte va otrevlig han "fråga" ju bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Du behöver ju inte va otrevlig han "fråga" ju bara

Kunde ha formulerat det bättre, absolut.

Skrivet av Aenarian:

Eller så blir den försenad och du får den till jul.

Lägg gärna upp en mindre recension om du har tid och lust, det är alltid roligt med användarrecensioner.

Ja det vore ju nåt.. Jo, hade tänkt mig lägga upp något litet iaf, är det inga större brister så är ju som sagt specen riktigt fin och datorn borde vara intressant för många.

Edit: Den är redan skickad och borde vara framme på måndag. Fin start på semestern.

Permalänk

MSI GE60 ser inte ut som en leksak däremot gör MSI 780 och 683 det.

Permalänk

MSi är det renaste skräpet i laptop industrin....typ 2-3 modeller (av triljoner) som ser OK ut....bara en massa jäkla hårdvara i ett skräp-paket.

Lenovo har några sjysta modeller i OK prisklass....även DELL.

vill du ha Haswell skulle jag vänta en månad till, då släpps mer modeller med det chippet.

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Edit: Den är redan skickad och borde vara framme på måndag. Fin start på semestern.

Trevligt Hör gärna av dig snabbt som möjligt om det stämmer att den har dedikerat 2GB GDDR5 på grafikkortet. I så fall blir det helt klart en beställning för mig med.

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag fått hem den. Kan säga att det inte är DDR5, utan det är DDR3 som gäller. Utöver den lilla missen så kan jag också nämna att tangentbordet flexar som satan. Svårt att säga hur mycket det stör såhär tidigt, men det känns lite pinsamt att man tycker det är ok från HPs sida.

I övrigt är det ungefär som jag förväntade mig, håller på att kirra SC2 nu för att se hur den klarar av det.

Permalänk
Skrivet av laptop killer:

MSi är det renaste skräpet i laptop industrin....typ 2-3 modeller (av triljoner) som ser OK ut....bara en massa jäkla hårdvara i ett skräp-paket.

Lenovo har några sjysta modeller i OK prisklass....även DELL.

vill du ha Haswell skulle jag vänta en månad till, då släpps mer modeller med det chippet.

Har du ägt en själv eller tar du bara förgivet att MSI är skräp ? Och vad är det som är skräp för dig ? Vad är det som gör att Lenovo är sjystare ?

Har haft min MSI GT780 i 1 1/2 år nu och har aldrig haft några problem med den. Den har funkat som ett schweiziskt urverk för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har du ägt en själv eller tar du bara förgivet att MSI är skräp ? Och vad är det som är skräp för dig ? Vad är det som gör att Lenovo är sjystare ?

Har haft min MSI GT780 i 1 1/2 år nu och har aldrig haft några problem med den. Den har funkat som ett schweiziskt urverk för mig.

Har bara pillat lite på en kompis 15,6" MSI (Kommer inte ihåg exakt modell, men med Ivy/Kepler i alla fall) och den känns som en plastlåda.

Att de sedan ser ut som billiga ferrari-kopior korsat med något alien-tema gör ju inte det hela bättre. Jag vill nämligen kunna ha datorn på t.ex. föreläsningar eller tåget utan att se ut som en lökig p12:a.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Så, nu har jag fått hem den. Kan säga att det inte är DDR5, utan det är DDR3 som gäller. Utöver den lilla missen så kan jag också nämna att tangentbordet flexar som satan. Svårt att säga hur mycket det stör såhär tidigt, men det känns lite pinsamt att man tycker det är ok från HPs sida.

I övrigt är det ungefär som jag förväntade mig, håller på att kirra SC2 nu för att se hur den klarar av det.

Lirade en custom map i dryga 10 minuter och herredjävlar så varm den blev. Hade varit intressant med en IR-termometer, men jag gissar på 50+ °C ovanför utblåset i närheten av wasd. Helt sanslöst vad den lilla fläkten väsnades också, utan att knappt flytta på någon luft.

Fixade medium i 1920x1080 rätt bra förutom några laggspikar. Spelet är inte helt färdiginstallerat så det kanske hängde ihop med det.

Just nu är det väldigt tveksamt om jag kommer behålla den öht.

Permalänk
Medlem

Släng ihop en kort recension först!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur