Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Medlem

60 timmar anser jag är för lite för ett stort skepp som Constellation. Detta är en svår ballans mellan casual och hardcore spelare. Man vill väl inte att det ska ta en casual spelare flera månader och få ihop till en sådan skepp.

Jag är orolig för hur de ska finansera spelet i längden. Star Citizen är ändå en nisch och jag har svårt och tro att den kan dra till sig flera miljoner spelare.

En månadskostnad kanske inte hade varit så dum.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

60 timmar anser jag är för lite för ett stort skepp som Constellation. Detta är en svår ballans mellan casual och hardcore spelare. Man vill väl inte att det ska ta en casual spelare flera månader och få ihop till en sådan skepp.

Jag är orolig för hur de ska finansera spelet i längden. Star Citizen är ändå en nisch och jag har svårt och tro att den kan dra till sig flera miljoner spelare.

På tanke på att skeppet kan permanent sprängas. Plus att du måste spendera ytterligare tid att uppgradera skeppet på nytt. Balanserar ut saker och ting rätt ok.

Dom kommer eventuellt finansiera det med expansioner, som typ single player kampanjer. Sen så kommer dom även sälja spelar skapade skepp via hemsidan, som dom lär nog kunna dra in lite vinst på. Dock kommer skepp skapade av spelare ha kvalitets krav som måste uppfyllas för att få lov att säljas på butiken.

Tror nog dom har anda ideer på att dra in extra pengar.

Tänk även på att dom som har hjälpt funda Star Citizen representerar bara en liten procent andel av potentiella kunder som kommer köpa spelet. Just nu har dom över 200000 pledgers. Och detta spelet kan man nog räkna med kommer sälja minst 1 miljon kopior vid release. Och sannolikt mycket mer. Speciellt om dom portar över till konsolerna också.

Plus att dom har ingen äcklig publisher eller investerare som vill ha sina royalites, hjälper ytterligare för att hålla vinsterna uppe. Så varje såld kopia är nästan ren vinst för CIG.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

60h är bara för en outrustad Constellation. Räkna med lika mycket till om du vill utrusta den också (vapen, motorer, uppgraderingar, tractor beams etc.)

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

.....Dom kommer eventuellt finansiera det med expansioner, som typ single player kampanjer. Sen så kommer dom även sälja spelar skapade skepp via hemsidan, som dom lär nog kunna dra in lite vinst på. Dock kommer skepp skapade av spelare ha kvalitets krav som måste uppfyllas för att få lov att säljas på butiken.

Tänk även på att dom som har hjälpt funda Star Citizen representerar bara en liten procent andel av potentiella kunder som kommer köpa spelet. Just nu har dom över 200000 pledgers. Och detta spelet kan man nog räkna med kommer sälja minst 1 miljon kopior vid release. Och sannolikt mycket mer. Speciellt om dom portar över till konsolerna också.....

Expansioner och single player kampanjer borde dra in pengar det är sant. Jag hoppas att spelet kommer sälja 1 miljon+ men det är fortfarande en rätt så nischat spel. EVE-Online ligger väl på runt 300-400k aktiva subscriptions. När det gäller konsolportningen så är jag väldigt skepptisk. Chris har väl aldrig sagt en tydlig nej till detta men han har varit rätt så tydlig med att detta är ett PC-spel only. Skulle han börja prata om konsolportning så lär han få höra mycket skit.

Pengar fortsätter komma in stadigt, snart 13.4 mille got damn!!!

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av LiTo:

Expansioner och single player kampanjer borde dra in pengar det är sant. Jag hoppas att spelet kommer sälja 1 miljon+ men det är fortfarande en rätt så nischat spel. EVE-Online ligger väl på runt 300-400k aktiva subscriptions. När det gäller konsolportningen så är jag väldigt skepptisk. Chris har väl aldrig sagt en tydlig nej till detta men han har varit rätt så tydlig med att detta är ett PC-spel only. Skulle han börja prata om konsolportning så lär han få höra mycket skit.

fyi EVE har faktiskt över en halv miljon aktiva subscribers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Nja. Eve är dock en aning mer nichad grupp än space sims, då det har slow ass combat och aktiv subscription krav. Som har tendens att hålla bak många från att hoppa på Eve.
SC's högre tempo lär dra in en ny generation av gamers som aldrig provat eller ens hört talas om space sims förr.
Konsol porting är inte direkt en prioritet. Men något som Chris överväger ifall det säljer bra. Och det lär endast portas till nya generationen av konsoller. Finns ingen chans Chris tänker wasta tid och pengar på gamla generationen.
Men väljer han att porta till det, så lär det inte vara speciellt svårt eller dyrt, i och med nya generationen är x86 baserad. Så han kan antingen välja att outroucra det till någon annan utvecklare. Eller tillsätta ett litet team till det.

Och sen behöver SC inte säljas i lika stora volymer som andra AAA titlar i och med dom publishar spelet själv och drar in nästan all vinst.

Om du intressread så kan du lyssna på denna podcasten, där Chris snackar om dom ekonomiska fördelarna med crowfundade spel.

ca 19min in så visar han en slider, som visar skillnaderna i vinst mellan ett traditionellt publisher stött spel mot crowfundat. Och vinst skillnaderna är rätt enorma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Måste fråga om någon av er har funderat på att dra till Gamescom för Star Citizen eventet på Alter Wartesaal?

Nu är den betald. Resan till Tyskland
Alter Warteesal, inklämd mellan underjordiska bilvägar, ovan jord flerfiliga järnvägsspår och en närliggande Kölner Dom (katedral).
Nu verkar det som att det finns transportmöjligheter dit så enklast var att hitta hotell en bit därifrån. Jag antar att det bara är att gå till Gamescom(gammal bild men hittar ingen stor på hemsidan) och köpa biljett vid någon entré eller säljs de i ett begränsat antal?
Gäller Gamescom biljetten till Alter Wartesaal eller man köpa en särskild ?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Nu är den betald. Resan till Tyskland
Alter Warteesal, inklämd mellan underjordiska bilvägar, ovan jord flerfiliga järnvägsspår och en närliggande Kölner Dom (katedral).
Nu verkar det som att det finns transportmöjligheter dit så enklast var att hitta hotell en bit därifrån. Jag antar att det bara är att gå till Gamescom(gammal bild men hittar ingen stor på hemsidan) och köpa biljett vid någon entré eller säljs de i ett begränsat antal?
Gäller Gamescom biljetten till Alter Wartesaal eller man köpa en särskild ?

Tror inte man behöver någon speciell biljet. Vilken dag flyger du ner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Tror inte man behöver någon speciell biljet. Vilken dag flyger du ner?

Torsdag morgon, och kommer fram just efter 10. Sen ska man bara hitta till hotellet och lära sig tyska.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.

Permalänk
Medlem

Okej du åker ner riktigt tidigt. Jag läste att Star Citizen inte har någon egen monter utan hyr in sig hos Crytech.

Om jag åker ner så blir det nog bara för festen 24-25 augusti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att, om man nu ska besöka SC evenemanget så kan man ju försöka ta hela Gamescom och kanske någon annan sevärdhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg en statistik sammanställning lite längre bak i tråden, så jag gjorde en mer uppdaterad Excel sammanställning där man kan sortera efter pris, tillverkare, max crew, etc...
Så här ser den ut: http://i.imgur.com/O6RAv1Y.png
Excel filen: https://www.dropbox.com/s/adbq9nzoduzcwi5/StarCitizen%20Stati...

Vet inte om andra kanske kan ha användning för den här också: http://imageshack.us/a/img4/5937/hvm2.jpg hitta nämligen inte en 3 skärms bakgrund till SC så jag byggde ut en existerande, kanske inte är 100% korrekt då jag var tvungen att "måla" dit mer av planeten men den duger :). Upplösningen är i 5760X1200

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av olle360:

Såg en statistik sammanställning lite längre bak i tråden, så jag gjorde en mer uppdaterad Excel sammanställning där man kan sortera efter pris, tillverkare, max crew, etc...
Så här ser den ut: http://i.imgur.com/O6RAv1Y.png
Excel filen: https://www.dropbox.com/s/adbq9nzoduzcwi5/StarCitizen%20Stati...

Hej hopp! Den var maffig, ser betydligt mer detaljerad ut. Har du lust att dra in den i Google Docs, a la Pledge Watch, så vore det suveränt! Tror det är enklare om folk slipper ladda ner en fil och kan sortera direkt i webbläsaren.

Nu är det bara en tidsfråga innan vi trillar över 14-miljonersgränsen...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonnergard:

Hej hopp! Den var maffig, ser betydligt mer detaljerad ut. Har du lust att dra in den i Google Docs, a la Pledge Watch, så vore det suveränt! Tror det är enklare om folk slipper ladda ner en fil och kan sortera direkt i webbläsaren.

Nu är det bara en tidsfråga innan vi trillar över 14-miljonersgränsen...

Här dock fungerar inte sorterings funktionerna :/ https://docs.google.com/file/d/0ByoUNU2_asT1eFlBbTNwYk1kaFU/e...

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Över 14 milj nu .

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Weeeehooooo!!!!

Det är väl tur att de släpper spelet i flera etapper. Hade blivit riktigt jobbigt och vänta till nästa vinter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LiTo:

Skeppen är ju pyttesmå dessutom.

Förväntade mig frigates i minst 100m storlek.
Det man fått se hittills verkar vara runt 10-30m.

Och inga capital size skepp? (Tänk eve)
Hört folk säga att det ska finnas.
Men om man läser runt lite så verkar all fokus vara på pytte skepp och dogfights.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Gjorde nyss om hela ditt dokument till ett google doc där sorteringen fungerar. Gjorde så att det går att kommentera dokumentet om det skulle vara något som behöver ändras.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqMwNFu6RInidEJU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Skeppen är ju pyttesmå dessutom.

Förväntade mig frigates i minst 100m storlek.
Det man fått se hittills verkar vara runt 10-30m.

Och inga capital size skepp? (Tänk eve)
Hört folk säga att det ska finnas.
Men om man läser runt lite så verkar all fokus vara på pytte skepp och dogfights.

Bengal är ju ett capital ship, och en kilometer lång. Idris är ett entry level capital ship, och antagligen runt 100 meter långt. Det är klart att de flesta skeppen är 10-30 meter långa, men det kommer att finns gott om stora skepp med.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Constellation 55 meter för Constellation, och då över 1.3 miljoner polygoner.
Säg något skepp i EVE som har den mängden och detaljrikedomen. Ta en titt på inlägg #374.
Bemanning, upp till 4 personer dessutom.

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Aurora 18.5 meter för Aurora, troligtvis den mest vanliga i början.
Men det är väl ändå bra att man börjar med ett lättmanövrerat skepp då det är en själv som styr skeppet i alla lägen.

Att SC har dogfight och i första person var ju känt redan från början.
"A rich universe focused on epic space adventure, trading and dogfighting in first person"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Dante:

Bengal är ju ett capital ship, och en kilometer lång. Idris är ett entry level capital ship, och antagligen runt 100 meter långt. Det är klart att de flesta skeppen är 10-30 meter långa, men det kommer att finns gott om stora skepp med.

Fast de där skeppen är väl inte flygbara? Och är väl snarare "capture points" som de snackar om? Du kan inte logga ut med det osv.

Ge mig X3 fast med cryengine och multiplayer. Där finns det enorma skepp.
Vill ju flyga runt i ett Galactica eller dylikt och sedan släppa ut en massa drones/fighters.

100 meter? Vad är detta för spel XD
När man pratar stora skepp så ska de vara åtminstone en kilometer långa!

Tänk dig att stöta på ett sådant här när du flaxar omkring i rymden.

Dold text
Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Medlem

100 meter? Vad är detta för spel XD
När man pratar stora skepp så ska de vara åtminstone en kilometer långa!

Vad är bemanningen på dessa giganter, en person?
Kan du manövrera ett USS Bainbridge (DDG-96) ensam till exempel?
Möjligheten att ta över en Bengal Carrier finns men du behöver säkert minst 20 personer att bemanna det dygnet runt för att hålla npc borta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Constellation 55 meter för Constellation, och då över 1.3 miljoner polygoner.
Säg något skepp i EVE som har den mängden och detaljrikedomen. Ta en titt på inlägg #374.
Bemanning, upp till 4 personer dessutom.

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Aurora 18.5 meter för Aurora, troligtvis den mest vanliga i början.
Men det är väl ändå bra att man börjar med ett lättmanövrerat skepp då det är en själv som styr skeppet i alla lägen.

Att SC har dogfight och i första person var ju känt redan från början.
"A rich universe focused on epic space adventure, trading and dogfighting in first person"

Vad har polygoner att göra med något?
55m är ett pytte skepp.. Det är som att vi flyger boeings i rymden

Och då det är CryEngine, kommer folk ens kunna spela spelet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Vad är bemanningen på dessa giganter, en person?
Kan du manövrera ett USS Bainbridge (DDG-96) ensam till exempel?
Möjligheten att ta över en Bengal Carrier finns men du behöver säkert minst 20 personer att bemanna det dygnet runt för att hålla npc borta.

Ja i EVE online flyger du runt i skepp flera hundra/tusentals meter långa och inte fan är det mer än en person i dom

Måste förövrigt bli riktigt tråkigt i längden att ha flera person i de "större" (fortf pytte skepp) skeppen hela tiden.
Vad ska de göra? Sitta i en turret 24/7? Snark!

Halva EVE communityn dreglar ju över Star Citizen, men när de väl får reda på att man bara flyger runt i mini-frigates så kommer de nog tappa intresset efter ett tag. Man vill ju avancera och ha ett eget, stort skepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har polygoner att göra med något?
55m är ett pytte skepp.. Det är som att vi flyger boeings i rymden

Din dator ska renderera allt. En vanlig gubbe i ett vanligt spel har ca 10.000 polygoner.
I SC 10 ggr mer för att få mer realism. Bara en karaktär.
Skeppen ännu mer.
Smacka in 100 Erebus eller vad det är i en instans med verklighetstrogen grafik och du behöver säkert 4 gtx titan för att ens få det att flyta utan explosioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju dock några riktigt stora skillnaden mellan EVE och SC.
Tex att i SC så flyger du faktiskt dina skepp själv. Inte klickar på en plats och säger "flyg mig dit"
SC är även ett space sim, till skillnad från EVE som är ett MMO.
SC går till största delen ut på att simulera det som händer i rymden, skulle då spelet tillåta att en enda person flyga ett gigantiskt skepp som är hundra/tusentals meter så spräcker det ju sin egen simulering.
Vill du däremot flyga helt själv så är du helt fri att ersätta de lediga platserna mot datorstyra "spelare" som du betalat för. Ju bättre de är, desto mer kommer det också att kosta.

Ja i EVE online flyger du runt i skepp flera hundra/tusentals meter långa och inte fan är det mer än en person i dom

Det där säger nog mer att EVE inte är ett Space sim, än något annat.

Man vill ju avancera och ha ett eget, stort skepp.

Likt Wing commander, Freelancer etc så ligger knappast focus på att ha så sort skepp som möjligt. Utan snarare att bemästra de små smidiga skepp som finns.
Varför vill man ens ha ett stort och blaffigt skepp som kommer ta ett halvt år at vända om 180 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Likt Wing commander, Freelancer etc så ligger knappast focus på att ha så sort skepp som möjligt. Utan snarare att bemästra de små smidiga skepp som finns.
Varför vill man ens ha ett stort och blaffigt skepp som kommer ta ett halvt år at vända om 180 grader?

För att de möjliggör större strider mot rymdstationer / planeter.
Det är roligare att flyga med hela flottor.
Hellre spelare än AI på skeppen.
Wing Commander och Freelancer hade varit rätt tråkiga om man enbart stred mot småskepp.

Permalänk
Medlem

"Hellre spelare än AI på skeppen"
- Håller med, men för de som vill flyga ett större skepp och inte har vännerna till det. Så kommer nog AI fungera utmärkt.
"Det är roligare att flyga med hela flottor"
Håller med, en blandning av mindre skepp och en del större kommer göra striderna till mer dynamiska och tillåta olika taktiker.
"Wing Commander och Freelancer hade varit rätt tråkiga om man enbart stred mot småskepp"
Håller med! Men skulle spelen bli roligare för att det gick att spela ett skepp som var hundra/tusentals meter långa? nja, det tvivlar jag mer på. Att låta en person flyga ett skepp som i "verkligheten" skulle behöva besättningen på flera hundra/ kanske tusen män/kvinnor skulle enbart ta bort charmen och det roliga med att spela ett Space sim.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Din dator ska renderera allt. En vanlig gubbe i ett vanligt spel har ca 10.000 polygoner.
I SC 10 ggr mer för att få mer realism. Bara en karaktär.
Skeppen ännu mer.
Smacka in 100 Erebus eller vad det är i en instans med verklighetstrogen grafik och du behöver säkert 4 gtx titan för att ens få det att flyta utan explosioner.

Justja...instanserade strider, kommer tröttna innan man ens startat spelet.

Varför ha så extremt många polygoner? Känns onödigt, hur ofta tittar du på ett skepp på mycket nära håll? Sällan om nånsin. Kanske i sin hangar..

Gällande "Simulerings" argumentet så är det bara fånigt.. bara instance-strider förstör ju hela simuleringen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Gjorde nyss om hela ditt dokument till ett google doc där sorteringen fungerar. Gjorde så att det går att kommentera dokumentet om det skulle vara något som behöver ändras.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqMwNFu6RInidEJU...

Trevligt, vet inte hur du gjorde det men stort tack :).

Visa signatur