USB disk verkar ha tappat filsystemet

Permalänk
Medlem

USB disk verkar ha tappat filsystemet

Hej,
Har en äldre extren USB hårddisk på 160 Gb som jag den senaste tiden mest har använt för att flytta data mellan olika stationära samt för icke-livsnödvändig backup. Nu verkar den ha blivit av med sitt filsystem för Windows 7 vill att jag fomaterar den och i Disk management står den som RAW (men healthy). Jag har provat recovery med Recuva, men på 8000 filer fick jag säkert 500 "cyclic redundancy error".

Jag har accepterat att jag har förlorat all data som fanns på den, men är intresserad av varför den pajjade. Att den plötsligt saknar filsystem verkar dra åt ett håll medan cyclic redundancy-felen verkar dra åt ett annat. Nån som vet nåt om varför den pajjade?

Disken lade av när jag skulle låta en virtuell maskin ta över den (i VMWare, disconnect from host->connect to guest). Det har aldrig skapat problem förut. Men nu efter att ha blivit säkert borttagen av VMWare (och host-Windows visade bubblan att disken nu kunde avlägnas) ville den inte koppla in i Windows-guest utan stod bara och tuggade ett par minuter tills dess att formateringsuppmaningen kom: "Denna disk måste formateras innan Windows kan använda den".

Nåt hände där tydligen? Men vad? Varför försvinner ett filsystem så där bara? Proceduren som jag initierade är ju en del av VMWare så det kan ju inte vara en felaktig borttagning som genererat felet?

Jag fattar ingenting (och är lite rädd att mina viktigare USB-backupdiskar ska pajja de också).

Tacksam om nån kan leverera lite insikter om detta.

Permalänk
Medlem

Läs om vad en CRC är här.
Lite skumt att hela disken rykte för det.

Jag har haft mina USB hårddiskar inkopplade konstant de närmaste 3 åren, dem är på mer än 12 timmar om dagen och har aldrig fått detta felet. Dem innehåller allt från virtuella hårddiskar, operativsystem som är säkerhetskopierade, bilder, musik, film och allt möjligt.

OAVSETT
Enligt WikiHOW kanske du kan lösa det här problemet med CMD. Jag föreslår att du tar en kik på artikeln dom skrivit här.

Vore jag du skulle jag köra livsviktigt som CD och köpa ett fint fodral på Rusta/Elgiganten/etc för 80kr.
Mycket säkrare.

Källor: WikiHow; Wikipedia

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40