CD-ROM:en är stendöd... Hjälp!

Permalänk
Medlem

CD-ROM:en är stendöd... Hjälp!

Hoppas jag postar i rätt forum..

Det är såhär att datorn hittar inte min cd-rom läsare helt plötsligt.
Jag skulle spela lite diablo2, men så dök rutan om att jag skulle stoppa in skivan upp. Då kollade jag i "den här datorn" och till min stora förvåning fanns inte "E:" (cd-rom enheten) där!

Jag frågade en polare och han sa att samma sak hade hänt honom också. Det ska tydligen ha varit diablo2 som sabbade det hela, enligt honom.

Finns det nåt jag kan göra? Har inte lust att punga ut till en ny cd-rom också... Förresten, är dom dyra? Bläh.. undrar om man kommer få ut skivan oskadd.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

He he.... Diablo har då alldrig sabbat min CD spelare...
Men visst kan den bugga ur har nog hänt.
Kan både gå sönder å vara glapp i molexen om det är så att datorn inte alls hittar den eller om det bara är windows som buggar.

Permalänk
Medlem

Jag har redan försökt att reboota, men samma problem kvarstod.

Har dock lyckats få fart på den igen, på något konstigt vis. Petade lite på kablarna som är kopplade till cd-rom:en och vipps, så fungerar den. Antingen är den glapp, eller så satt inte sladdarna i ordentligt. Eller så ville den bara jävlas

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

vilken turiluring du har.
tänkte just skriva att du skulle pillepilla på sladdarna i burken.

som då när du(Majin_Buu) var över sist, då slutade mina Båda CD-RÅM:ar att funka.. då hade IDE snabeln lossnat från mobbot. :s
men det fixade sig som tur var... var lite halvt orolig efter som att RA2 skivan inte vill leka..men det är fixat!

Visa signatur

[color="blue"]"Farfar är så gammal att han inte ens tillhör däggdjurssläktet, han föddes i ett ägg nånstans" R Gustavsson[/color]

Permalänk
Medlem

jag har samma problem- brännaren är borta - syns inte i "min dator". tror att Nero orsakade detta. Provade:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q3140...
men det finns inga UpperFilters eller LowerFilters i mitt registry som artikeln säger att jag ska ta bort.

Vad kan vara felet?

Kan man ta bort hela registry-delen för CD och prova om windows XP sen hittar den? BIOSet hittar den i alla fall.

Visa signatur

AMD Duron 1100 | Samsung 768 DDR | Windows XP | Soltek SL-75DRV4 | nVIDIA Quadro 64MB | 60 GB Maxtor DiamondMax Plus 9 och pajad 200 GB Seagate

Toshiba satellite 2.4 GHz 512MB 30GB 3xUSB 1xSD

Permalänk
Medlem

http://computing.net/windowsxp/wwwboard/forum/48881.html är en annan länk till samma problem. Inga tips där hjälpte mig dock.

Har även provat att koppla från drännaren både från strömkabeln och IDE-kabeln, startade datorn, stängde av, kopplade in igen men windows hittar inte brännaren.

"Lägg till ny hårdvara" fungerar inte för windows hittar inte brännaren.

Tror att Nero startade problemet.

Visa signatur

AMD Duron 1100 | Samsung 768 DDR | Windows XP | Soltek SL-75DRV4 | nVIDIA Quadro 64MB | 60 GB Maxtor DiamondMax Plus 9 och pajad 200 GB Seagate

Permalänk
Medlem

ok, fick tillbaks brännaren till slut men den funkar bara i PIO och inte i DMA. Nån som vet hur man kan få den att gå i DMA igen?

Har avinstallerat o installerat ett otal gånger...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite OT, men ändå... Jag är otursförföljd... När jag var uppe hos min brorsa så köpte vi en ratt till hans dator. När vi kommer hem och ska installera drivrutiner till ratten har hans CD-ROM dött...

För några veckor sen, ca. två år efter ovan nämnda incident, är jag åter hos min bror. Jag köper en ny mus och vill testa den hos honom. När vi kopplar tillbaka den gamla musen fungerar den inte, och den är varm som s4t4n och hela rummet luktar bränd plast...

OnTopic: Jag har läst just om att Diablo2 kan sprängas i CD-läsare, och även att det kan förstöra dem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730