Permalänk

Köpt ny laptop, krånglar i spel

Hejsan!

Jag fick hem min nya laptop igår:

http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_intel_core_i7-4700mq_...

Skitsnabb, allt flyter på bra.. men sen skulle jag testa att spela lite spel, det ska den ju klara av.

Satte igång BF3 Singleplayer, totalt ospelbart. Det hackar så mycket att det inte går att spela över huvudtaget. Detta är på mediuminställningar, enligt testar på Internet ska grafikkortet klara bättre än så. Okej, så jag sänkte till Low på allting för att testa. Samma problem, totalt ospelbart.

Installerade COD Black ops 1, samma problem, går inte att spela pga allt hackande.

Vafan är det som är fel? Datorn kostar 14k, visst fan ska jag kunna spela dessa spel?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, blitz.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för graffekort?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Drivrutiner för graffekort?

Hur kollar jag om de är uppdaterade eller liknande? Är helt kass på datorer.

Permalänk
Medlem

Detta är bara en gissning, men datorn kanske byter till det interna grafikkortet? Jag tror att det bör finnas en inställning för att stänga av detta någonstans, om det nu finns i din dator

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk

Jag testar att ladda ner nyaste drivrutinerna nu och ser om det funkar. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Gå in här, http://www.geforce.com/drivers och där ser du "Auto-Detect Your GPU". Låt den köra tills det hittar ditt grafikkort, där kommer stå: Current Driver Version: ***.** Se till att båda stämmer.
Latest Driver Version: ***.**
Har du inte senaste, klicka bara på download.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

NVDIDIAS installationsprogram kan inte fortsätta. Du måste installera en intel@-drivrutin först står det när jag tankat ner driver.

Permalänk
Medlem

Något problem med moderkortet låter det som... Fick du med någon installations cd för moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Testa att högerklicka på exempelvis BF3 och se om det finns någon Nvidia meny. Där kanske du kan välja "Kör med högpresterande Nvidia grafikkort".
Antagligen så kör den på interna grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzkrieger:

NVDIDIAS installationsprogram kan inte fortsätta. Du måste installera en intel@-drivrutin först står det när jag tankat ner driver.

Har likadant på jobbdatorn. Är klurigt när man formaterar om eftersom grejerna måste installeras i rätt ordning.

Men nu var väl allt installerat från fabrik. Då borde det senaste komma med Windows Update.

Permalänk
Avstängd

Tanka ner och installera den då ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Testa att högerklicka på exempelvis BF3 och se om det finns någon Nvidia meny. Där kanske du kan välja "Kör med högpresterande Nvidia grafikkort".
Antagligen så kör den på interna grafiken.

Japp hittade det, valde att använde det högpresterande kortet som du sa men det funkar fortfarande inte att spela.

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Något problem med moderkortet låter det som... Fick du med någon installations cd för moderkortet?

Fick med en CD för Media Suite 8 (?)... en CD som heter Device Drivers & Utilities + User's Manual och en CD för Windows 8 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzkrieger:

NVDIDIAS installationsprogram kan inte fortsätta. Du måste installera en intel@-drivrutin först står det när jag tankat ner driver.

Där har du problemet, datorn använder det interna grafikkortet primärt.

Nu är jag inte helt insatt i hur denna dator fungerar... men det bör vara möjligt att gå in i BIOS/UEFI och inaktivera det interna helt så att du slipper detta problemet i framtiden.

Om inte; testa att gå in i enhetshanteraren och inaktivera det interna grafikkortet där istället.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Där har du problemet, datorn använder det interna grafikkortet primärt.

Nu är jag inte helt insatt i hur denna dator fungerar... men det bör vara möjligt att gå in i BIOS/UEFI och inaktivera det interna helt så att du slipper detta problemet i framtiden.

Om inte; testa att gå in i enhetshanteraren och inaktivera det interna grafikkortet där istället.

Vart hittar jag dessa? Har windows 8 så är lite ovant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzkrieger:

Vart hittar jag dessa? Har windows 8 så är lite ovant

Men om du gör detta kommer datorn dra betydligt mer ström vid vanlig användning. Om du ibland kör på batteri bör du inte göra detta.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Men om du gör detta kommer datorn dra betydligt mer ström vid vanlig användning. Om du ibland kör på batteri bör du inte göra detta.

Jag kommer behöva använda den med batteri... men hur ska jag göra isåfall?

Permalänk
Medlem

Ladda ner och installera:

Börja med att köra windows update, starta om ifall det krävs, installera sedan enligt nedan:

1. Intel HD Graphics
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...
2. Starta om datorn!
3. nVidia-drivrutinen
http://www.nvidia.com/object/notebook-win8-win7-64bit-320.49-...
4. Starta om datorn!

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Ladda ner och installera:

Börja med att köra windows update, starta om ifall det krävs, installera sedan enligt nedan:

1. Intel HD Graphics
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...
2. Starta om datorn!
3. nVidia-drivrutinen
http://www.nvidia.com/object/notebook-win8-win7-64bit-320.49-...
4. Starta om datorn!

Ska testa! Kör Windows Update nu.. 49 uppdateringar..

Permalänk
Medlem

Nvidia Optimus skickar alltid ut bilden via Intel kortet oavsett vilket du använder. Enda skillnaden är att Nvidia kortet renderar bilden istället för Intel kortet när du använder det. Därför måste Intels drivrutiner vara installerade och går ej att "stänga av".

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzkrieger:

Ska testa! Kör Windows Update nu.. 49 uppdateringar..

Jaså, så pass.
Se till att du kör Windows update igen när du har startat om, upprepa tills den inte hittar något nytt att installera.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Ladda ner och installera:

Börja med att köra windows update, starta om ifall det krävs, installera sedan enligt nedan:

1. Intel HD Graphics
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...
2. Starta om datorn!
3. nVidia-drivrutinen
http://www.nvidia.com/object/notebook-win8-win7-64bit-320.49-...
4. Starta om datorn!

Nu funkar det! Tack så mycket för hjälpen! Och tack alla andra också för snabba svar!

Ha en fortsatt trevlig dag!